[WN] Vraag Bitlloos/Bridleless

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Vraag Bitlloos/Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 10:00

Ik stelde deze vraag in een ander topic, maar nu toch maar en topic over geopend.

Vraag:

In het topic van het filmpje zie ik dat veel mensen erg enthousiast worden van het zonder een bit rijden! Leuk! Maar waarom worden diezelfde mensen niet enthousiast bij de vraag of we niet bitloos mogen rijden met paarden van 6 en ouder???

Dan ineens is dat niet-cool en niet-western??

Ik zou het wel daar willen vragen, maar wil vrolijk's topic niet verpesten. Knipoog

Anoniem

Re: Vraag Bitlloos/Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:07

Goeie vraag, ben ik ook wel benieuwd naar! Wat mij betreft moet t alleen maar worden toegejuigd als t met minder af kan, mits veilig uiteraard!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 10:08

Ik denk dat de Westernsport ook een veel vriendelijkere uitstraling zal hebben als je lekker bitloos mag blijven rijden, ongeacht leeftijd paard.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:10

maar werkt een bitloos hoofdstel nog als je op één hand rijdt?
serieuse vraag

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:12

Ik zou dolgraag mijn seniorhorses op een bosal willen rijden, ook op 1 handje geen probleem. Maar ja het mag nog steeds niet (Wel bij een bepaalde vereniging maar ik weet niet precies welke) en dat vind ik best jammer. Krijg je alleen het dilemma... hoe kan je splitreins/romal bevestigen aan een bosal om toch met 1 hand te kunnen rijden... de mecate leent zich daar niet echt voor.

@spatter, een bosal wel, en met neckreining zou het eigenlijk niet uitmogen maken of er al dan niets in de mond zit.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:15

Dan kunnen we ook niet meer a.d.h. van het gebit de leeftijd schatten... Clown

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:15

kun je geen koppeling maken aan het touw na de knoop, moet mogelijk zijn, desnoods halverwege richting hand overgaan op teugel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:17

Equinecoach schreef:

Haha!

Denk inderdaad ook dat de uitstraling dan een stuk vriendelijker wordt...die bitten vallen toch altijd op.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:19

Equinecoach schreef:

Whahaha.. jaja... maar ze rijden dan toch op 1 handje Knipoog Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 10:23

Er rijden anders ook zat junior paarden al op bit, steds meer tegenwoordig, omdat ze het uiteindelijk tóch moeten doen.

Ja, een bitloos hoofdstel werkt ook op 1 hand. Als je hoofdstellóós kan sturen zoals op vele filmpjes te zien is, dan moet je toch ook met een bitlooshoofdstel op 1 hand kunnen sturen?? Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:27

Ik kan wel hoofdstelloos rijden, maar het is lang niet zo 'af' als wanneer ik met een bit rij (evengoed met lange teugel). De finesse is er (nog?) niet.

Dus als ik voor mezelf spreek, is dat dus niet hetzelfde. Hoofdstelloos is echt een 'kunstje', leuk voor erbij. Maar ik zou dat op een wedstrijd echt niet gaan proberen Clown

Bitloos.. volgens mij komen je hulpen toch anders over als je bitloos rijdt dan wanneer je op een scharenbit/1 hand rijdt. Ik kan mijn paard met trens of bit bijv. beter 'in de hand' rijden dan met een bitloos hoofdstel. Druk op de neus vind ze vele malen irritanter dan wanneer ik met een (ongebroken) trens rij...

Maar dat komt misschien ook omdat wij hoofdstelloos nog niet zo goed zijn. Correcte verzameling zonder hoofdstel (puur op gewicht) vind ik bijzonder ingewikkeld.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 10:31

Maar dat verschilt per paard Cer. Als jou paard dat vervelend vind op de nues, moet je niet bitloos gaan rijden. Het gaat er ook niet om of idereen dat zou moeten, het gaat erom dat het, imo, zou moeten mógen.

Natuurlijk is de inwerking anders, maar het is ook maar net wat je je paard leert. Ik stuur met mijn benen en met een los teugeltje, daar heb ik geen "contact" voor nodig. Ik zou dus prima een Trail/Horsemanship proefje kunnen rijden op die wijze.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:33

Maar hoe rij je dan de voorkant erbij, met een los teugeltje?

En zou je er dan voor zijn om bitloos op 1 hand te rijden? Of bitloos op twee handen? Want ik vind die ene hand wel een moeilijkheidsgraad, en ik zou het jammer vinden als dan bijv. ruiters bitloos zouden gaan rijden omdat je dan op 2 handen mag blijven rijden...

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:10

Lijkt me een geweldig idee als in de wedstrijden de senior paarden bitloos worden gereden, zouden ze een bonus voor moeten geven.

Alleen welk tuig mag gebruikt worden? Halster, sidepull, bosal, hackamore?
De neusinwerking is toch wel verschillend, een sidepull met een harde gedraaide neusriem werkt toch scherper in dan een simpel halstertje.

Ooit werden er op wedstrijden wel eens een onderdeel pleasure uitgeschreven zonder zadel. Kan dat ook weer terugkomen.

Misschien een idee om dan ook de sporen eraf te halen Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 11:17

Hoe doe jij dat Cer, aan je losse teugel aan een bit?? Ik heb het niet over training, ik heb het over wedstrijd.

@Jottum, sporen eraf nóg beter! IMO zouden die bij beginners al verboden moeten zijn....

Gewoon met een bosal, zoals nu ook mag bij Junior paarden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:21

Nou Jeddah, ik heb mn paard wel es opgepakt tijdens een wedstrijd Bloos! Haha! Been erbij en teugel aannemen Knipoog

Maar het zou dan dus worden op 1 hand op bosal?
Misschien kan men es tijdens een wedstrijd een aparte klasse uitschrijven, kijken hoeveel animo er is en hoe dat er dan uitziet?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 11:25

Nou Cer, dat kan je dus ook doen met een Bosal of wat voor bitloos hoofdstel dan ook. Knipoog Zoals gezegd, je kan hem zelfs even op 2 handen nemen, dan ben je alleen dq, jammer dan.

Waarom een aparte klasse?? Ik denk helemaal niet dat er onwijs veel aninmo zal zijn, wie gaat dat "tijdelijk" even doen? Ik denk dat mensen het pas gaan doen wanneer het "normaal" is en ze zien dat het zo ook kan.

Bij de APHA mag je nu ook op 1 hand op een snaffle staren. Daar hebben ze ook geen aparte klasse voor gemaakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:28

Ik vind de inwerking van 1 hand op trens / bitloos hoofdstel zo anders dan op een bit Verward

Maar nu moet ik wel zeggen dat ik niet alle bitloze hoofdstellen ken.

Zou je dan alleen bosal toe willen staan?

Enne, je bent alleen dq als de jury t ziet he Knipoog

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 11:32

Ja, maar meid het ís ook anders! Maar dat wil niet zeggen dat het niet okee is. Knipoog

Ik zou om te beginnen gewoon alleen Bosal doen, dan hoeft er niet te veel veranderd te worden. Alleen leeftijd paard en aantal handen. Knipoog Mensen op Bosal met Senior paard rijden met een gele startnummer, dan weet de judge of ie op 1 of 2 handen moet zijn.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:32

Ik denk dat de bosal het enige bitloze hoofdstel is wat in de buurt komt van de werking van het bit (hefboom). De buckaroo's gebruiken hem niet voor niets tussen de snaffle en het bit in.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:34

euh, mag je bij de WRAN niet op een snaffle met één hand rijden?
dat zou ook moeten mogen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 11:37

Tja, maar wat zou "moeten mogen" en wat mag zijn 2 verschillende dingen. Knipoog Een Snaffle op een Senior paard zou imo ook moeten mogen. Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:39

een gewone snaffle op 1 hand vind ik niet de bedoeling...

Ik doelde eigenlijk op een proefklasse omdat het nog niet officieel is. En als blijkt dat daar dus mensen wel aan meedoen, dan kan er misschien een officiele status aangevraagd worden... Of wil je regels aanpassen voor die 3 ruiters die er misschien gebruik van gaan maken?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 11:40

Maar bij de APHA is het wel de bedoeling, of, althans, mág het.

Ja, dat wil ik. Knipoog In het begin zullen er misschien maar 3 zijn, later vast meer, wanneer ze zien dat het kan en mag. maar wie weet zijn er wel gelijk meer? Ik zou het niet weten. Ik heb niemand gepeild en dit is puur mijn eigen mening. Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 11:43

Nja, ik krijg dan een beetje het idee dat alles maar moet kunnen. En waar houdt het uiteindelijk op?
Wat is dan nog het nut van een wedstrijd organiseren volgens bepaalde regels als mensen overal keuzes in willen hebben.
Nu gaat het over bitloos, maar misschien wil iemand hoofdstelloos.
Of met beenbeschermers, of zonder zadelhorn, of met cap, of met bodyprotector, of met rijbroek... en ga zo maar door...

ergens heb je een authenticiteit ... toch? Kan je dan niet beter iets nieuws verzinnen ipv bestaande dingen wijzigen?

*edit* k bedenk me net dat ik geen wedstrijden rij... dus hou ik me hier verder buiten Ja