de uitrusting paard/ruiter/trainingsschema/

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katjaaaa

de uitrusting paard/ruiter/trainingsschema/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 14:29

Hallo allemaal,

waar bestaat de uitrusting van het paard/ruiter uit bij een endurnancewedstrijd voor kennismakingsklasse/klasse 1 uit?
* ruiter: rijbroek, chaps/jodpurschoenen/cap,.....

* paard:zadel/hoofdstel,.....

en weten julllie een voorbeeld van een trainingsschema?

wat neem je zelf allemaal mee naar zo'n wedstrijd:ik bedoel aan uitrusting /voer/dekens/enz..en hoeveelheden enz...\\\

alvast bedankt voor jullie antwoord Haha!

Hilli

Re: de uitrusting paard/ruiter/trainingsschema/

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:33

Kijk eens in de FAQ, daar staat denk ik al een heleboel in.

Verder staan in het stukje "endurance" van bokt (waar je jouw topic ook hebt geplaatst) ook een hoop nuttige dingen.

Als je daarna nog vragen hebt, dan horen we het wel!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:13

Het enige wat aan uitrusting verplicht is is een veiligheidshelm en schoenen met een hak als je met beugels zonder veiligheidskorf rijdt.

Voor de rest is het gewoon belangrijk dat het voor jullie comfortabel is.
Er zijn genoeg endurancespullen te koop, maar zeker voor kennismakingsklasse heb je dat echt niet nodig.

Dit neem ik mee op wedstrijd:
Water
*Emmer/bak
*Stoelen
*Zadelbokje
*Sponzen
*Handdoeken
*Zonnebrandcrème
*Wortels/appels
*Schoenen
*Chaps
*Heuptasje
*Koelbox
*Koffie
* Drinken
*Eten
*Papieren
*Envelop met postzegel (voor het nasturen van de veterinairen kaart als je niet tot de prijsuitrijking kan wachten)
*Camera
*Wollen deken
*Regenpak
*Horloge
*2 Hooinetten
*Zadel
*Singel
*Hoofdstel
*Halster + touw
*Longeerlijn
*Borstels
*Hoevenkrabber
*Vijl
*Zweetmes
*Hartslagmeter
*Gel (voor de hartslagmeter)
*Helm
*Zweep
*Rode deken
*Witte deken
*Vliegendeken
*Regendeken
*Stetoscoop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:30

Kijk eens op www.peelrand.nl (zo was het volgens mij) daar staat ook een trainingsschema.

Bijna als wat lenneke ook mee neemt. (ga niet het hele lijstje overnemen)
extra nog:
Autoband en spullen voor de padock, stoelen. En als het nodig is slaap spullen.
Verder nog hooi, wortels muslie en slobber. Volgens mij was dat het.
Wat wel handig is, is alles op schrijven en pas afstrepen als het echt in de auto ligt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:34

een zéér belangrijk je paspoort met daarin de juiste ent gegevens, je wordt zonder pardon naar huis gestuurd.

katjaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 08:51

Haha! Haha! bedankt....hoeveel voeren julllie op zo'n wedstrijd?
wat is de makkelijkste manier voor een paddrockje?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:54

Een paddockje is niet noodzakelijk. Ik heb ook nog geen paddockje (wil ik deze winter wel kopen)
Een paddockje is niet meer dan een aantal prikpaaltjes, stroomdraad en eventueel een stroom kastje.

Anouar krijgt nooit krachtvoer, dus ook niet op wedstrijd. Hij mag gewoon onbeperkt gras en/of hooi eten tot ik ga opzadelen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:54

Voor een paddock gebruik ik (nog) geen stroom, ze heeft respect voor draden en loopt er niet snel doorheen. Ik geef normaliter wel krachtvoer maar als ze dus zoveel moet inspannen net als tijdens een wedstrijd krijgt ze geen brok. Ze eet dan voornamelijk wortels, musli, slobber en bietenpulp. En heb heel veel hooi bij me.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:26

Lenneke_ schreef:
Het enige wat aan uitrusting verplicht is is een veiligheidshelm en schoenen met een hak als je met beugels zonder veiligheidskorf rijdt.

Vergeet 'iets van een mouw' niet! Clown Je mag dus geen truitje zonder mouwen aan.

Om te beginnen hoef je verder echt niks speciaals, gewoon rijkleding die je lekker zit. Veel mensen rijden met lange kousen, chaps worden soms gebruikt, laarzen vrijwel nooit (te warm en loopt niet lekker), maar als jij ze graag draagt dan is dat ook prima!
Ook qua uitrusting heb je niks speciaals nodig, gewoon een goed passend zadel waar je zelf ook lekker in zit, en een gewoon hoofdstel.

Qua voer heb je voor een klasse 1 ook niet echt iets nodig, maar als je je paard thuis na het rijden iets geeft kun je dat op wedstrijd ook doen. Maar nodig is het niet. Wel genoeg hooi en water meenemen natuurlijk.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:29

splash1999 schreef:
een zéér belangrijk je paspoort met daarin de juiste ent gegevens, je wordt zonder pardon naar huis gestuurd.

Of je hebt geluk Knipoog
zoals toen Djilan Liek startte Schijnheilig

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:42

Maar meestal heb je geen geluk Tong uitsteken
Dus wel zorgen dat je paspoort en entingen in orde is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:17

Pff, ik heb twee vande drie keer dat ik gestart ben geluk gehad! Door een domme fout van de DA is mijn paard een paar dagen later geent. Hoop dat ik daar verder geen problemen mee krijg. Anders moet ik straks weer opnieuw de basis entingen halen.

Voor mijn paddock gebruik ik palen van 1.60 m en twee rijen draad. Geen stroom, hij heeft veel respect voor de draden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:35

Ik heb ook een keer geluk gehad. Anouar was twee dagen te laat geënt. Pas bij de vierde wedstrijd zagen ze dat. Jury en alles erbij, gelukkig mocht ik starten. Maar daarna heb ik wel netjes een nieuwe basis enting gehaald (hij was toevallig een paar weken daarvoor geënt, dus met nog een prik erachter aan was het ook weer in orde)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:37

Nina_rex schreef:
Lenneke_ schreef:

Vergeet 'iets van een mouw' niet! Clown Je mag dus geen truitje zonder mouwen aan.

Oja, mouwtjes. Helemaal vergeten Haha!

Ik ben vorig jaar nog speciaal op zoek geweest naar een oranje shirt met mouwtjes. Ik had altijd lange mouwen, maar bij 27 graden kon dat echt niet meer. Was nog een hele zoektocht Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 01:23

Dat vind ik eigenlijk nog het lastigste, van wat trek ik in hemelsnaam aan. Het is telkens weer zo warm geworden tijdens de wedstrijden dat je gewoon niet meer weet wat je aan moet hebben. Verwacht je een koele rit krijg je een warme. Je hoort me niet klagen hoor

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 08:39

Judith_ schreef:
Pff, ik heb twee vande drie keer dat ik gestart ben geluk gehad! Door een domme fout van de DA is mijn paard een paar dagen later geent. Hoop dat ik daar verder geen problemen mee krijg. Anders moet ik straks weer opnieuw de basis entingen halen.

Daar krijg je 100% zeker een keer problemen mee, dus die basisenting zou ik toch maar opnieuw in je paspoort laten zetten.
Het is zonde als je bij de voorkeuring al naar huis moet vanwege een foute basisenting!

genghiskhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:14

Wij zijn dit jaar naar huisgestuurd vanwege een enting in 2002 die 3 dagen te laat was. Dus ik kan je ook adviseren om je booster maar opnieuw te laten zetten. Want het is absoluut niet leuk om helemaal voorbereid aan de start te staan en te horen dat je weer naar huis mag...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:18

Lenneke_ schreef:
Ik ben vorig jaar nog speciaal op zoek geweest naar een oranje shirt met mouwtjes. Ik had altijd lange mouwen, maar bij 27 graden kon dat echt niet meer. Was nog een hele zoektocht Clown

Had dat even gezegd, ik heb mn hele kast vol liggen met oranje t-shirts uit mn oranje enduranceperiode. Kopen Haha!? Ik ga over op rood en blauw.

Vergeet ook niet dat je GEEN sporen om mag maar wel een zweepje mee.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:19

mazzeltje schreef:
Judith_ schreef:

Daar krijg je 100% zeker een keer problemen mee, dus die basisenting zou ik toch maar opnieuw in je paspoort laten zetten.
Het is zonde als je bij de voorkeuring al naar huis moet vanwege een foute basisenting!

Tenzij ze om het half jaar ent, dan maken die paar dagen niet uit omdat je ruim binnen de marge zit.
Bij jarlijks enten krijg je daar idd geheid problemen mee met die enting, dan hebben ze je echt gematst die 2x.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:41

Ik weet het, zat er dus al aan te denken om heb inderdaad op nieuw te laten halen. Nu weet ik het zeker.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:01

Ik heb op de verjaardagskalender op de WC staan wanneer Anouar geent moet worden Clown

Citaat:
Had dat even gezegd, ik heb mn hele kast vol liggen met oranje t-shirts uit mn oranje enduranceperiode. Kopen ?

We hebben nu oranje polo's gevonden die we laten bedrukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:15

[qoute]Vergeet ook niet dat je GEEN sporen om mag maar wel een zweepje mee.
[/qoute]

Dat is een goede ja, maar je mag weer geen lange zweep mee. En alleen een doorlopende martingal.

Lenneke_ ik heb het ook in mijn agenda staan. Ik had vorige keer alleen een afspraak gemaakt op tijd. Alleen er kwam een spoedgeval of zoiets door en daarna de feestdagen waardoor de enting te laat was. Afgelopen kering heb ik inderdaad behoorlijk geluk gehad. Maar het risico om niet te mogen starten wil ik niet nog een keer lopen. Zeker naar aanleiding van jullie antwoorden word Cloud deze week weer ge-ent voor de basis enting. Maar dan moet hij dus nu, en over een maand weer. Is dat de basisenting of hoort de enting die een half jaar later moet er ook nog bij? Sorry beetje of topic dit.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 05:34

De basisenting bestaat uit 3 entingen.
enting 1 bv 1-1-2007
enting 2 1-2-2007 (4 weken later dus)
enting 3 1-8-2007 (een half jaar na enting 2)
Maar die laatste weet ik niet zeker want ik haar al om het half jaar sinsds ik dr heb (7 jaar nu).

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 09:52

Mijn nieuwe paard heeft nu zijn eerste basisenting gehad op 1 september. Vervolgens moest volgens de dierenarts de herhalingsenting tussen 3 weken en 3 maanden plaatsvinden. Daarna gewoon ieder jaar herhalen. Tenminste, dat is mij verteld.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 09:54

De KNHS zegt hierover:

"De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen deze twee entingen kan niet aan wedstrijden worden deelgenomen.

Vervolgens dient jaarlijks (niet later dan 12 maanden na de vorige enting) de vervolgenting te zijn gegeven.

Een vaccinatie dient minimaal zeven dagen voor de wedstrijd te zijn toegediend."