[WN] wie laat me het snappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

wie laat me het snappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 12:40

hi,
oke ik moet zeggen heb al een mening gevormd, maar wie legt me het uit hoe het zit en waarom enz. enz.

ik leg uit, vlakbij de stal waar ik met me ijslander sta is een western stal. nu zie ik die mensen geregeld rijden en dan denk ik:
# waarom zo rukken?
#kunnen die sporen er nog iets dieper in?
# loopt hij niet al netjes naar beneden?
#als je de teugels nog korter neemt, vind je het gek dat hij niet meer voorwaard wil
#waarom blijven de mensen lichtjes met hun benen klapperen terwijl het paard stil staat?

nu hoe ik geen discussie over hoe ik rij enz.
het zijn meer vragen die ik graag beantwoord zou willen hebben, misschien kunnen jullie me een andere kijk op western rijden geven. dat zou namelijk mooi zijn, want als ik er nu naar kijk denk ik alleen maar " niets zeggen mac"
en " nou moet dat nou zo" en " oke vreemde tak van sport"
gr

Farouche

Re: wie laat me het snappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:42

ik ken ook zo iemand die dat doet, je hoeft er iets van te zeggen en je word dood gescholden... sommige mensen snappen het woord paardrijden niet...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:03

Ik zou zeggen, neem 'ns een kijkje op een paar andere westernstallen, net als bij de Engelse sport zijn er stallen waar over 't algemeen vrij grof wordt gereden en er zijn stallen waar gewoon netjes wordt gereden. Ik denk dat iedereen wel snapt dat dit niet normaal is. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:08

Jammer dat je het zo ziet, je hebt helaas minpunten in de westernsport. Dat blijf je zeker houden ook bij andere takken van paardrijden.

#waarom blijven de mensen lichtjes met hun benen klapperen terwijl het paard stil staat?

Deze kan ik wel beantwoorden, sommige mensen geven kleine duwtjes met hun been om het paard nageeflijk te krijgen. Maar dit horen geen schoppen te zijn.

# waarom zo rukken?

Dit bedoel ik dus met de min punten, ofwel domme mensen.
Gelukkig wordt dit met wedstrijden wel gestraft met minpunten.

Zie mijn vorige antwoord.

#als je de teugels nog korter neemt, vind je het gek dat hij niet meer voorwaard wil
Van deze snap ik ok niets Verward

Misschien kan je eens bij een andere mange kijken, want dit is dus niet normaal.
Jammer dat dit soort mensen de western sport verpesten.

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:11

Ik begrijp niet zo goed wat je uitgelegd wil hebben. Ik denk namelijk dat niemand het eens is met de manier waarop jij beschrijft dat de betreffende ruiter(s) rijden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:20

1.
Citaat:
# waarom zo rukken?
Omdat het paard niet doet wat de ruiter blijkbaar verlangd (onredelijk of niet) en de ruiter het rijtechnisch niet anders op kan lossen (onkunde dus).

2.
Citaat:
Nee wat ze zijn niet langer en het paard is blijkbaar al zo 'doof' dat het niet meer gevoeld wordt.Verder gelijk aan 1. Omdat het paard niet doet wat de ruiter blijkbaar verlangd (onredelijk of niet) en de ruiter het rijtechnisch niet anders op kan lossen (onkunde dus).
3.
Citaat:
# loopt hij niet al netjes naar beneden?

Volgens de ruiter blijkbaar niet en wederom de ruiter het rijtechnisch niet anders op kan lossen (onkunde dus).
4.
Citaat:
Hier heb je dus weer die langere sporen voor nodig en val ik in herhalingen zie 1. ; en de ruiter het rijtechnisch niet anders op kan lossen (onkunde dus).

5.
Citaat:
Ze zijn dit zo gewend dat ze het waarschijnlijk 's avonds in bed nog doen.
Ik kan met de uitleg van Nielsd meegaan zolang het paard in beweging is, maar als ik mensen in de line-up zie staan en het dan nog doen, of terwijl ze ergens in een hoekje van de inrijbak een peuk staan te roken dan wordt het paard blijkbaar zijn rust ook niet gegund.

@kvika: ga idd eens op een andere manege of bij een andere ruiter kijken.
Het kan echt anders !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:23

DD: Bij #5, daar heb je gelijk in. Maar ik doe het ook wel een beetje voordat ik aan mijn proef begin.
Maar als je toch niks doet of in de line-up dan is het ok niks

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 13:43

ik had ook wel het vermoeden natuurlijk dat het niet zo gaat als dat het normaal gaat. heb zelf ook eens in een grijs verleden een lesje western gedaan.
dit was in madenstijn den haag daar ging het er heen anders aan toe.
maar hier wordt dus ooik zo gedaan in de lessen, en dan denk ik " waarom wordt er niets van gezegt"?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:28

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 16:40

storrum schreef:
Zie topic: viewtopic.php?f=4&t=672777
daar wordt ook uitgelegd dat het zo niet moet/hoeft/hoort

Gaat het om dezelfde stal?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 16:47

geen idee.
gr

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:28

Weer dezelfde discussie, maar de bovenstaande vragen stel ik mezelf ook regelmatig als ik sommige dressuurruiters zie... in elke tak van sport heb je horken.. helaas vallen die in de western gewoon meer op omdat het zowiezo al een onconventionele manier van rijden is en er dus meer 'op gelet' wordt door anderen én omdat de westernrijdend nederland zowiezo maar een relatief klein groepje is.
Maar als ik bij de ponyclub twee dorpen verderop kijk schieten me de tranen ook in de ogen als ik zie dat een kind wat amper kan zitten al teugels in d'r handen heeft en voor't gemak ook maar sporen om... en maar hangen aan die teugels om het evenwicht te bewaren (zitlessen hebben de meeste maneges tegenwoordig al niet meer van gehoord blijkbaar) en schoppen met die sporen... Terwijl de pony niet harder kán omdat ze kop aan kont door de bak hobbelen en de kids niet leren sturen en zélf rijden. De jeugd heeft de toekomst zeggen ze dan... pfff.. arme paarden.
Om over het 'in de krul trekken' van veel dressuurpaarden nog maar te zwijgen...

...en bovenstaande schrijf ik dan maar weer om te illustreren dat 'engels' niks beter is dan 'western'. We rijden allemaal paard en de een doet dat leuker/netter/vriendelijker dan de ander...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 17:29

Kvika: als je eens in de buurt bent, moet je eens bij een les van Banjer en mij komen kijken... Lachen Dan zie je hoe mooi westernrijden eigenlijk is... Lachen We hebben een geweldige instructrice, die totaal niet aan bovengenoemde praktijken doet...

Verder ga ik met DD en nielsd mee... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:19

Kvika, ik denk dat je je vragen beter op die stal kunt stellen dan hier. Heeft namelijk helemaal niets met discipline te maken, maar meer met onkunde zoals hier boven al beschreven.
Waarschijnlijk gaan ze zich eraf maken met 'dat hoort zo, dat is western, dat snap jij als dressuurruiter toch niet'. Weet dan genoeg, draai je om, en kom er nooit meer terug. Dergelijke stallen/trainers zijn je energie niet waard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:27

Francis schreef:
<knip>
...en bovenstaande schrijf ik dan maar weer om te illustreren dat 'engels' niks beter is dan 'western'. We rijden allemaal paard en de een doet dat leuker/netter/vriendelijker dan de ander...

Maar wat nog veel triester is: Toen western opkwam in NL was DE reden om over te stappen dat het veel vriendelijker zou zijn. Het maffe was dat in Amerika op dat moment precies het tegenovergestelde gebeurde, dressuur werd daar populair vanwege diezelfde reden!
Nu we een goed paar jaar verder zijn is de western hier in ieder geval naar hetzelfde niveau gedegradeerd als dressuur al langer was. Wat de dressuur in Amerika heeft gedaan heb ik niet zo'n beeld bij, maar ik zou niet echt verbaast zijn als daar hetzelfde gebeurt zou zijn.

Voor TS: Zoals je zelf al aangeeft, er is nogal wat kaf onder het koren en kennelijk woont er zoeentje naast je paard.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:23

ja, er iets van zeggen, ik denk dat ik dan gelijk ruzie heb!
ik kan namelijk niet rustig zeggen dat ze zoiets niet moeten doen of anders doen. maar weet eigelijk zeker dat die dag wel snel zal aanbreken.
de binnen bak is namelijk vlak bij de stal waar ik me paarden heb staan en zie ze dus regel matig te keer gaan. dan moet ik echt me mond dicht houden en weg lopen.
dit heb ik trouwens bij elke sport, maar dacht misschien is er nog een uitleg voor waarom deze mensen zo doen.
trek binnen kort gewoon de stoute schoenen aan en ga het hun vragen...

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:42

haha ja dacht al dat je het over de stal heb waar ik sta Knipoog
kom maar kijken hoe ik rij en vraag maar gewoon hoor
ik word niet boos Knipoog
omdat ik weet dat ik niet zo rij zoals jij beschrijft.
en kan dus ook alles wat ik doe helemaal aan je uitleggen.
ben niet te missen heb een vlekken pony Haha!
zie profiel.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:40

nou ik ken vrolijkvd shows en paintclub.
ik kan over haar alleen maar zeggen dat zei wel redelijk netjes en liefdevol op de shows met haar mooie paarden omgaat.
misschien heb je toevallig op deze stal een uitblinker die toch anders rijdt.
ik ga ook weleens kijken op dressuur springwedstrijden.
dan draai ik mij snel om zo beroerd ik er dan van word.
dier gaat op de rem en word verrot geslagen.
dat noem ik abnormaal...
ik heb dus geen benullig idee om welke stal ranch het gaat.
en dat maakt mij ook niet uit.
maar het gebeurt idd wel vaker, rukken, schoppen met de sporen..

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 09:38

maar vrolijk, zie jij die andere dan niet zo rijden? ik zeg ook niet dat ze allemaal zo rijden.
misschien zie ik toevalling steeds de zelfde rijden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:44

kvika schreef:
trek binnen kort gewoon de stoute schoenen aan en ga het hun vragen...

Dat moet je zeker doen. Waar ik namelijk een beetje simpel van wordt is het "wij en zij" gevoel, en dat er in al die jaren dat ik op de stal sta nog geen enkeling langs is gekomen om vragen te stellen. Ze hebben allemaal hun mening klaar. Tot afgelopen vrijdag, toen de binnenbak werd geopend, en er wel mensen kwamen kijken naar een officiele les. En hen een heleboel duidelijk werd.
Ik sta op dezelfde stal als vrolijk.

stefoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:10

We hebben geloof ik allemaal wel wat over de ander zijn rijstijl te klagen.. zo zijn mensen nou eenmaal.. De één rijdt inderdaad wat vriendelijker dan de ander.. maar het ene paard is ook wat makkelijker dan de ander

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:22

En wat heel veel mensen uit het oog verliezen is dat we het allemaal nog moeten leren, ongeacht de stijl die je rijd. Uitgeleerd ben je namelijk nooit.

stefoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:25

Cassidy schreef:
En wat heel veel mensen uit het oog verliezen is dat we het allemaal nog moeten leren, ongeacht de stijl die je rijd. Uitgeleerd ben je namelijk nooit.

sta ik volkomen achter OK dan!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:53

K heb wel es een poging gedaan een vraag te stellen of een opmerking te maken.. nou, daar ben ik nooit echt veel wijzer van geworden Vork
Maar eej, wie niet waagt die niet wint ! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:49

Je moet idd gewoon eens even bij de lessen ofzo komen kijken. Ik rijd ook bij de desbetreffende stal en mensen staan altijd open op vragen. Ik weet 100% zeker dat je niet afgesnauwd zal worden.