Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
griebels schreef:Vraag jij niet ontzettend veel van je paard om om de 2 weken te starten??
Wanneer krijgt hij tijd om te herstellen?
genghiskhan schreef:Verslagje van ons eerste wedstrijdseizoen op www.genghiskhan.nl
griebels schreef:Ik hoop dat hij gewoon niet beter weet en het advies opvolgt om volgend seizoen niet meer dan 3 a 4 wedstrijden te rijden. En dat een van die wedstrijden een korte klasse 2 is, om weer wat in te komen...
Zeker als je in de hogere klasses start.
Dank je voor deze belerende les!!
! Ik zie dat u de wijsheid in pacht heeft!naiade schreef:ik startte in mijn 1e wedstrijd jaar ook veel (5 wedstrijden)
helaas stond naiade daarna wel 2 jaar met een peesblessure (kwam op dressuur wedstrijd maar toch heb ik dit als les geleerd en besluit ik rustiger aan te gaan doen in de toekomst)
ook was ze aan het einde van het seizoen niet meer zo fel als op het begin en dat kwam waarschijnlijk ook omdat ze het niet aan kon
Citaat:
Hoe oud was je paard? Wat had hij al gelopen?
sandratien schreef:Paarden moeten niet voor niets elke wedstrijd weer een keuring door de dierenarts ondergaan! Als er iets aan de hand is wordt dat snel genoeg ontdekt. Waar zijn anders die keuringen voor. Bovendien merk je het snel genoeg aan je paard als het niet lekker loopt.
Het oplopen van een blessure komt bovendien vaak door het misstappen, bijvoorbeeld in een konijnenhol, uitglijden, steentje. En wat dacht je van een steentje in de hoef dat niet wordt opgemerkt waardoor het paard anders gaat lopen om zijn hoef te ontzien en daardoor zijn spieren forceert? Dus een blessure houdt niet per definitie in dat je je paard overbelast hebt.
Groetjes,
Sandra
Citaat:Paarden moeten niet voor niets elke wedstrijd weer een keuring door de dierenarts ondergaan! Als er iets aan de hand is wordt dat snel genoeg ontdekt. Waar zijn anders die keuringen voor. Bovendien merk je het snel genoeg aan je paard als het niet lekker loopt.
Citaat:Het oplopen van een blessure komt bovendien vaak door het misstappen, bijvoorbeeld in een konijnenhol, uitglijden, steentje. En wat dacht je van een steentje in de hoef dat niet wordt opgemerkt waardoor het paard anders gaat lopen om zijn hoef te ontzien en daardoor zijn spieren forceert? Dus een blessure houdt niet per definitie in dat je je paard overbelast hebt.

sandratien schreef:Maar het maakt in mijn ogen toch wel een groot verschil of je korte afstanden of lange afstanden rijdt. Bij lange afstanden zou ik zeker ook langere rustpauze's houden. Maar van wat ik heb begrepen ,gebruiken veel enduranceruiters die langere afstanden rijden de kortere (klasse 1) wedstrijden ook vaak als training. Vanuit dat oogpunt vind ik het niet zo gek wat Tempte heeft gereden.
Wat de overbelasting betreft heb ik nu weer wat bijgeleerd. Ik wist dit niet en zal zeker er rekening mee houden.
Groetjes,
Sandra

Jorie schreef:Voor alle anderen: hou de Her&Der, de deronline site en eventueel endurance forum in de gaten want er gaat ook weer een info avond komen van Jannet van Wijk over trainingen en rust en allerlei andere dingen in klasse 2 en hoger.