Bitloos rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mawaikee

Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 10:10

Misschien is hier al wel een topic over, maar kon het in de zoekfunctie niet zo snel vinden.
Ik wil met mijn paardje heel graag endurance gaan rijden. Maar ik rijdt per definitie bitloos.
Is het toegestaan om bitloos endurance te rijden? Komt het vaker voor? En heeft iemand een suggestie voor een goed bitloos endurance hoofdstel?

Pomski

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:40

Absoluut, ik wil dat zelf ook gaan doen, en je ziet het ook heel vaak hoor.
Zelf heb ik het biothane hoofdstel marylot crosslink!

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 12:43

Je mag gewoon bitloos rijden bij de endurance, het wordt door best veel mensen gedaan zelfs. Een goed bitloos endurance-hoofdstel is erg afhankelijk van de voorkeur van ruiter en paard. Dat hangt er helemaal vanaf waar je paard goed op reageert.

Goedhard (www.goedhard.nl) verkoopt verschillende bitloze optomingen. Ik rij zelf met een bitloos hoofdstel van de ruitersportshop (zie foto in profiel) maar ik heb de eerste wedstrijd nog even met bit gereden omdat ik niet wist hoe gespannen of ontspannen mijn paard zou zijn in een wedstrijdsituatie.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:11

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 14:59

Ik zou dat ook willen maar ik durf het niet aan om te proberen om bitloos te rijden. Liekie trekt behoorlijk in draf en galop en ben bang dat dat mijn doodvonnis wordt Knipoog

Kun je ze het aanleren, ook al reageren ze niet op het bit als ze zo trekken als Liekie?

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-06 15:59

Als je bang bent dat je paardje ervan door gaat moet je hem eerst de one rein stop aanleren (zie www.paardnatuurlijk.nl)

Tenminste, dat zegt de theorie....zover ben ik nog niet Knipoog

Maar je kan dus prima met een "gewoon" bitloos hoofdstel endurance rijden?
Ik wil namelijk eigenlijk graag het bitless bridle van Dr. Cook gaan gebruiken met een barefoot Cheyenne (schrijf ik t zo goed...?) zadel... Geweldig als dat allemaal gewoon kan!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 16:51

Jep! Dat kan allemaal! Ik rij op een Torsion Boomloos. Knipoog

@Griebels, Jeddah en ik hebben ook altijd de erste 10 km een "discussie" over het tempo. Maar met een bit precies zo als met dit hoofdstel, je moet er niet aan gaan hangen en je moet zorgen (thuis al) dat je paard respect heeft voor je hulpen, niet voor je hulpmiddelen. Je kunt het ze dus beslist aanleren, door zeer concequent te zijn.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:42

Ik heb zelfs gereden met een freestyle halster Haha! Daar rijdt ik voornamelijk mee buiten. Ik heb ook een meisje gezien op een welshpony die 35 km zonder zadel!! reed Bloos

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 18:47

Ik rijd mijn Haf met een sidepull-hoofdstel (ook bitloos dus!). Werkt prima en laat haar fijn in haar eigen tempo lopen, maar dat moet inderdaad maar net kunnen met je paard.. Ze is er super makkelijk op terug te rijden, merk weinig verschil met of zonder bit!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:54

Ik rij ook bitloos, eerst met een crosslink, nu met de side pull (wel zelfde hoofdstel, maar heb hem een beetje omgebouwd)
Anouar reageert er veel beter op. Toen ik nog met bit reed was hij wel een drammerig en wilde hij alleen maar harder. Ik gaf dan druk op het bit waardoor hij juist spanning opbouwde en nog meer ging lopen drammen. Nu hebben we dit helemaal niet meer. Als hij harder wil, maar niet mag van mij hoef ik alleen maar een ophouding te geven.

Bij bitloos rijden is het wel heel belangrijk dat je je paard leert wijken voor druk (met bit trouwens ook hoor) Hiermee voorkom je van die trekpartijen.

Edit: Had even over het hoofd gezien dat de TS al bitloos rijdt, dus zou dit wel weten. Nou ja, dan maar voor de mensen die nog niet bitloos rijden Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:42

mawaikee schreef:
Als je bang bent dat je paardje ervan door gaat moet je hem eerst de one rein stop aanleren (zie www.paardnatuurlijk.nl)

Sorry maar ik geloof niet dat dat werkt. Als hij niet WIL stoppen op de juiste hulpen, WIL hij dat ook niet met de one rein stop

Maar bedankt voor je antwoord!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 12:46

jeddah schreef:
Jep! Dat kan allemaal! Ik rij op een Torsion Boomloos. Knipoog

@Griebels, Jeddah en ik hebben ook altijd de erste 10 km een "discussie" over het tempo. Maar met een bit precies zo als met dit hoofdstel, je moet er niet aan gaan hangen en je moet zorgen (thuis al) dat je paard respect heeft voor je hulpen, niet voor je hulpmiddelen. Je kunt het ze dus beslist aanleren, door zeer concequent te zijn.

Thuis in de bak (die ik nu niet meer tot mijn beschikking heb sinds ze 24/7 op de wei staan) heeft hij respect voor de hulpen maar eenmaal in de bossen is dat weg. Ik weet ook zeker dat het ligt aan het feit dat hij van de renbaan afkomt. Hij WIL gewoon perse hard!
Ik ben buiten nu al 2 jaar bezig maar er komt gewoon geen verandering in. Hij blijft trekken, en hij geeft niet op. Lenneke weet dit, ze heeft een wedstrijd met me meegereden. Liekie bepaald het tempo (niet de gang) en anders heb ik ruzie, de hele wedstrijd!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:52

Maar die ruzie, is die erger zonder bit? Jeddah en ik hebben ook regelmatig een fikse discussie over het tempo, maar of ik nou met bit rij, of met bitlooshoofdstel, dat blijft hetzelfde. Dus kan het best zijn dat je gewoon bitloos kan gaan rijden. Het kan ook zijn dat ie dat niet associeert met de renbaan en rustiger blijft. Het is zeker het proberen waard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:58

Bij ons zijn die ruzies totaal verdwenen toen we zonder bit gingen rijden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:04

jeddah schreef:
Maar die ruzie, is die erger zonder bit? Jeddah en ik hebben ook regelmatig een fikse discussie over het tempo, maar of ik nou met bit rij, of met bitlooshoofdstel, dat blijft hetzelfde. Dus kan het best zijn dat je gewoon bitloos kan gaan rijden. Het kan ook zijn dat ie dat niet associeert met de renbaan en rustiger blijft. Het is zeker het proberen waard.

Ik rijd op de terugweg weleens zonder bit, maar verder als draven kom ik niet... Dan is er geen ruzie meer, want hij doet dan gewoon wat hij zelf wil Schijnheilig

Dus ik stap alleen zonder bit hihi...

SBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:13

Ik heb het ook zonder bit geprobeerd een tijdje. Ze reageert prima op de hulpen, maar ze heeft ook dondersgoed in de gaten dat ze ineens veel meer te zeggen heeft zonder bit. Dus als ze gras wil eten inplaats van lopen dan hangt ze ineens met haar neus in het groen. En probeer het dan maar weer eens omhoog te takelen, met een tinker.
Ook gaat ze soms heel idioot doen als ze niet verder wil. Het liefst als er net een auto langsrijdt. Heen en weer dansen, bokken, ietsje stijgeren. Verleden keer zaten we bijna op de motorkap van een auto. Die discussie ga ik niet meer aan. Met bit luistert ze wel. Dus.... bit erin. Als we in het bos zijn rijden we trouwens meestal zonder bit.

Groetjes,
Sandra

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:07

Ik rijd ook bitloos, maar met een (mechanise) hackamore. Die hangt het overgrote gedeelte van de rit gewoon los, we rijden aan een lange teugel op 1 hand. Maar als hij nodig is, is hij er ook. En dat weet ze (Tinker). In de bak rijd ik ook bitloos, met de marylot crosslink. Buiten gaat ze daar nog doorheen Bloos maar in de bak sturen we er perfect mee rond (western)

Ik rijd trouwens (nog) geen endurance, maar wel veel buiten en ook wel flinke afstanden Lachen
Voor de vraag over het boomloos, ik heb de BF Cheyenne ook, en kan daar heerlijk flinke ritten mee maken. Paardje heeft er ook niks geen last van.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:18

mawaikee schreef:
Maar je kan dus prima met een "gewoon" bitloos hoofdstel endurance rijden?
Ik wil namelijk eigenlijk graag het bitless bridle van Dr. Cook gaan gebruiken met een barefoot Cheyenne (schrijf ik t zo goed...?) zadel... Geweldig als dat allemaal gewoon kan!

Ik heb een jaar met een barefoot Cheyenne gereden. Het ging goed in klasse 1. Daarna kreeg Anouar flinke drukplekken. Precies bij de beugelophanging en mijn zitbeenknobbels, ondanks de grandeur pad met dubbele inlages. Pas daar dus wel mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:23

Ik heb bitloos gereden met een hackemore. Beviel me opzich heel goed. Ben toen weer terug gegaan op bit. Ga nu weer over op touwhalster. In de bak gaat het vrijwel super. We gaan nu steeds vaker kleine stukjes stappen naar buiten met het touwhalster. Ben van plan om ooit ook op de wedstrijden bitloos te gaan.

stephanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:35

griebels schreef:
Ik zou dat ook willen maar ik durf het niet aan om te proberen om bitloos te rijden. Liekie trekt behoorlijk in draf en galop en ben bang dat dat mijn doodvonnis wordt Knipoog

Kun je ze het aanleren, ook al reageren ze niet op het bit als ze zo trekken als Liekie?

Mijn paard deed dat ook.

Sinds ik bitloos rij (crosslink) Is mijn paard superbraaf en heerlijk ontspannen.

Ze reageert veel beter op mijn hulpen dan met een bit!!!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:25

Grappig ik rij bitloos met de cook en de barefoot zoals jij dat graag wilt. Ik vind het een prima hoofdstel en zadel. Als je endurance wilt rijden raad ik aan om een fysiopad te gebruiken onder de barefoot. Eigenlijk vind ik dat ook voor gewoon rijden toch het beste. Als je een zware ruiter bent dan weet ik niet of boomlos een geschikte optie is. De bitless van cook vind ik een super hoofdstel!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:04

stephanie81 schreef:
griebels schreef:

Mijn paard deed dat ook.

Sinds ik bitloos rij (crosslink) Is mijn paard superbraaf en heerlijk ontspannen.

Ze reageert veel beter op mijn hulpen dan met een bit!!!

Vergeet even niet dat ik een ex-renpaard heb die van de renbaan af is gehaald omdat hij een lichte peesblessure heeft gehad (tijdens een bosrit gebeurd) en het altijd een gevoelig punt blijft. Maar goed, de echte reden is dus dat hij doorloopt, dus hij loopt zichzelf kapot...
Ik denk dus ook niet dat hij rustiger wordt als ik bitloos zou rijden.
Nogmaals, als ik op halster rijd en ik ga draven ben ik hem al kwijt.. Vandaar dat ik de galop dus niet durf uit te proberen Schijnheilig

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:35

morelia schreef:
Grappig ik rij bitloos met de cook en de barefoot zoals jij dat graag wilt. Ik vind het een prima hoofdstel en zadel. Als je endurance wilt rijden raad ik aan om een fysiopad te gebruiken onder de barefoot. Eigenlijk vind ik dat ook voor gewoon rijden toch het beste. Als je een zware ruiter bent dan weet ik niet of boomlos een geschikte optie is. De bitless van cook vind ik een super hoofdstel!

Physiopad wil ik dr inderdaad onderleggen. Als bijna afgestudeerd fysiotherapeut moet dat haast wel met die naam he Knipoog
Maar wat is zwaar? Weeg 65-70 kilo, met paardje op het oog, ranke bouw, zal ong 1.55 worden.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:07

griebels schreef:
Vergeet even niet dat ik een ex-renpaard heb die van de renbaan af is gehaald omdat hij een lichte peesblessure heeft gehad (tijdens een bosrit gebeurd) en het altijd een gevoelig punt blijft. Maar goed, de echte reden is dus dat hij doorloopt, dus hij loopt zichzelf kapot...
Ik denk dus ook niet dat hij rustiger wordt als ik bitloos zou rijden.
Nogmaals, als ik op halster rijd en ik ga draven ben ik hem al kwijt.. Vandaar dat ik de galop dus niet durf uit te proberen Schijnheilig

Ik rij onze dravers bitloos, en om de reden die jij geeft rij ik ze met een s-hackamore. Die werkt niet in zolang je er niet aan zit, maar als je hem nodig hebt, heb je net iets meer te zeggen dan met een crossrope of een sidepull. Die van mij willen ook wel eens heet worden, en ik heb geen zin in ongelukken Knipoog Maar deze bevalt prima Lachen
http://i33.photobucket.com/albums/d97/g ... val083.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:09

Ook ik rij mijn draver bitloos. Hij heeft ook op de baan gelopen en kan heeft worden. Of ik nou bitloos of met bit rij, hij blijft even heet.