Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Daar rijdt ik voornamelijk mee buiten. Ik heb ook een meisje gezien op een welshpony die 35 km zonder zadel!! reed
mawaikee schreef:Als je bang bent dat je paardje ervan door gaat moet je hem eerst de one rein stop aanleren (zie www.paardnatuurlijk.nl)

jeddah schreef:Jep! Dat kan allemaal! Ik rij op een Torsion Boomloos.
@Griebels, Jeddah en ik hebben ook altijd de erste 10 km een "discussie" over het tempo. Maar met een bit precies zo als met dit hoofdstel, je moet er niet aan gaan hangen en je moet zorgen (thuis al) dat je paard respect heeft voor je hulpen, niet voor je hulpmiddelen. Je kunt het ze dus beslist aanleren, door zeer concequent te zijn.
jeddah schreef:Maar die ruzie, is die erger zonder bit? Jeddah en ik hebben ook regelmatig een fikse discussie over het tempo, maar of ik nou met bit rij, of met bitlooshoofdstel, dat blijft hetzelfde. Dus kan het best zijn dat je gewoon bitloos kan gaan rijden. Het kan ook zijn dat ie dat niet associeert met de renbaan en rustiger blijft. Het is zeker het proberen waard.

maar in de bak sturen we er perfect mee rond (western)
mawaikee schreef:Maar je kan dus prima met een "gewoon" bitloos hoofdstel endurance rijden?
Ik wil namelijk eigenlijk graag het bitless bridle van Dr. Cook gaan gebruiken met een barefoot Cheyenne (schrijf ik t zo goed...?) zadel... Geweldig als dat allemaal gewoon kan!

griebels schreef:Ik zou dat ook willen maar ik durf het niet aan om te proberen om bitloos te rijden. Liekie trekt behoorlijk in draf en galop en ben bang dat dat mijn doodvonnis wordt
Kun je ze het aanleren, ook al reageren ze niet op het bit als ze zo trekken als Liekie?
stephanie81 schreef:griebels schreef:Ik zou dat ook willen maar ik durf het niet aan om te proberen om bitloos te rijden. Liekie trekt behoorlijk in draf en galop en ben bang dat dat mijn doodvonnis wordt
Kun je ze het aanleren, ook al reageren ze niet op het bit als ze zo trekken als Liekie?
Mijn paard deed dat ook.
Sinds ik bitloos rij (crosslink) Is mijn paard superbraaf en heerlijk ontspannen.
Ze reageert veel beter op mijn hulpen dan met een bit!!!
morelia schreef:Grappig ik rij bitloos met de cook en de barefoot zoals jij dat graag wilt. Ik vind het een prima hoofdstel en zadel. Als je endurance wilt rijden raad ik aan om een fysiopad te gebruiken onder de barefoot. Eigenlijk vind ik dat ook voor gewoon rijden toch het beste. Als je een zware ruiter bent dan weet ik niet of boomlos een geschikte optie is. De bitless van cook vind ik een super hoofdstel!

griebels schreef:Vergeet even niet dat ik een ex-renpaard heb die van de renbaan af is gehaald omdat hij een lichte peesblessure heeft gehad (tijdens een bosrit gebeurd) en het altijd een gevoelig punt blijft. Maar goed, de echte reden is dus dat hij doorloopt, dus hij loopt zichzelf kapot...
Ik denk dus ook niet dat hij rustiger wordt als ik bitloos zou rijden.
Nogmaals, als ik op halster rijd en ik ga draven ben ik hem al kwijt.. Vandaar dat ik de galop dus niet durf uit te proberen
Maar deze bevalt prima