Laarzen bij Endurance-trainingsritten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bella24

Laarzen bij Endurance-trainingsritten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 09:01

Dragen jullie rijlaarzen als jullie thuis trainen voor endurance-wedstrijden?

Op wedstrijden zie ik vooral mensen met chaps of gewoon met sokken en dat lijkt me ook het meest comfortabel vanaf klasse II en hoger. Ik denk er echter over om deze winter toch laarzen aan te schaffen maar die moeten wel comfortabel zijn bij een trainingsrit van circa 3 uur. Het lijkt me wel praktisch om laarzen erbij te hebben omdat ik mijn paard altijd uit de wei moet vissen en in de zomer is het met zwemmen ook wel praktisch. (Ik koop ze dus in principe niet om wedstrijden mee te gaan rijden.)
Ik ga ze echter niet kopen als ik er niet uren mee het bos in kan dan weet ik nu al dat ik ze nooit ga gebruiken... Pling

Dus... gebruiken jullie nog rijlaarzen en zo ja welke?

Anoniem

Re: Laarzen bij Endurance-trainingsritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:04

Ik rijd nog geen endurance, wel nog van plan (en hij heeft al een behoorlijke conditie). Maar ik rijd altijd met chaps, zowel met dressuur of springen als in het bos. Vind ik inderdaad comfortabeler.

Ik overweeg wel om thermolaarzen aan te schaffen voor de buitenritten deze winter. Maar wel nadat ik mezelf ervan heb kunnen overtuigen dat die comfortabel genoeg zijn.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:51

ik rij echt altijd met sokken. zo erg zelf dat ik mijn leren cavello rijlaarzen al jaren niet meer aanheb gehad. ook niet in de dressuurles.

heb wel een winter veel op van die stalrijlaarzen van geloof mountain horse gelopen / gereden. maar niet bij lange trainingsritten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:55

Je rijdt het fijnst met het schoeisel dat voor jou het meest comfortabel zit. Voor de een zijn dat schoenen met chaps, voor de ander schoenen met lange sokken, voor weer een ander (dressuur)laarzen. Ik zie er af en toe wel mensen mee rijden op wedstrijden.

Wat je ook regelmatig ziet, zijn de Mountain Horse-laarzen. Ook op de 160 km worden ze gedragen: http://www.kiwivogeltje.nl/WKDubai/arti ... _cover.jpg

Zelf rijd ik het fijnst met schoenen (Australian working boots voor de langere afstanden of kisten voor kortere afstanden en dressuurtraining) en chaps. Maar ik ben ook wel benieuwd naar de laarzen van Mountain Horse.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 09:59

Sokken lijkt me voor je eigen veiligheid niet fijn, maar voor de rest moet je gewoon aan trekken wat lekker zit en ik denk dat chaps ook lichter zijn als laarzen

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 10:13

Ik zat zelf inderdaad ook aan de Mountain Horse laarzen te denken. Biedt perspectieven als er zelfs iemand 160km mee heeft gereden OK dan!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:15

Bij endurancewedstrijden staat veiligheid voorop, maar chaps of laarzen zijn niet verplicht. Je mag dus gerust met schoenen en sokken rijden.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:19

ik rijd ook met de mountain horse laarzen,en dit bevalt mij prima,ben al weer aan mijn 2e paar bezig in 3 jaar tijd,maar draag ze dan ook 7 dagen per week.
heb ook geprobeerd met hoge bergschoenen te rijden,maar ik miste toch de steun van mijn laarzen.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 10:37

MisterMulan schreef:
ik rijd ook met de mountain horse laarzen,en dit bevalt mij prima,ben al weer aan mijn 2e paar bezig in 3 jaar tijd,maar draag ze dan ook 7 dagen per week.
heb ook geprobeerd met hoge bergschoenen te rijden,maar ik miste toch de steun van mijn laarzen.

Met welk type Mountain Horse laarzen rij je dan? Je hebt toch de Sportive rider en de High rider?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 10:42

Altijd met schoenen. En afhankelijk van het weer of het paard waar ik opzit zonder chaps, of met minichaps of (in de winter) lange neopreen chaps.
Maar misschien dat ik voor deze winter wel een paar lekkere winterrijlaarzen aanschaf, maar dat weet ik nog niet zeker..

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:50

bella24 schreef:
MisterMulan schreef:

Met welk type Mountain Horse laarzen rij je dan? Je hebt toch de Sportive rider en de High rider?

ik rijd met de high rider,lekker grof Pling

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 11:58

gerritje schreef:
ik rij echt altijd met sokken. zo erg zelf dat ik mijn leren cavello rijlaarzen al jaren niet meer aanheb gehad. ook niet in de dressuurles.

heb wel een winter veel op van die stalrijlaarzen van geloof mountain horse gelopen / gereden. maar niet bij lange trainingsritten.

Lijkt me dat je dan wel natte en koude voeten krijgt in de winter en je een dikke eeltlaag krijgt waar je voet in de beugel zit Duivel Knipoog .
Ik rijdt nu geen endurance meer, maar reed altijd met schoenen ( mountain horse) en soms met korte chaps of met half hoge westernlaarzen.
Maar ik vind lange laarzen zelf zowiezo onprettig omdat ik western rijdt ( en dus een westernzadel gebruik met dikke fenders) en dan met de hoge laarzen te weinig gevoel in mijn kuiten houdt.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:08

MisterMulan schreef:
bella24 schreef:

ik rijd met de high rider,lekker grof Pling

En ik met de sportive rider Haha!
Érg fijne dingen, voor laarzen dan, maar ik heb toch liever de mountain horse schoenen met chaps Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:29

Zomers rij ik met ariats en chaps. 's Winters met thermolaarzen (van die simpele van BR)
Die thermolaarzen vind ik nog het lekkerst rijden, maar niet voor zomers natuurlijk. Ik vond het echt jammer dat ik ze op een gegeven moment niet meer aan kon. Nu komt de thermolaarzen-tijd er weer aan Haha!

Annelies_vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:31

Ik rij endurance met MountainHorse rijlaarzen! Super laarzen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 12:37

Ik rijd altijd met chaps, ook met trainingen en wedstrijden. In de winter meestal ook maar heb ik soms een thermobroek aan en dan geen chaps.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 16:18

sjorsie schreef:
Sokken lijkt me voor je eigen veiligheid niet fijn

Waarom denk je dat?

Ik rij 's zomers met lange sokken en sportschoenen (trainingen, wedstrijden, en in de bak), als het wat slechter weer wordt met Ariat Terrains (een soort lichte bergschoenen, erg fijn vind ik ze), en in de winter met chaps. De chaps heb ik alleen voor de warmte en zodat ik geen kilo's modder van mijn sokken hoef te schudden na afloop.
Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:11

Nina_rex schreef:
sjorsie schreef:
Sokken lijkt me voor je eigen veiligheid niet fijn

Waarom denk je dat?
Haha!

op de meeste stallen waar ik kom en ook waar ik sta is het verplicht iets aan de benen te hebben, het is zelfs zo dat als dit niet verplicht is, de stal geen FNRS ster kan krijgen net als de capverplichting, je benen hebben immers bij val partijen of bv een trap van een ander paard totaal geen bescherming met sokken en wel met chaps of laarzen. wat je thuis of buiten doet blijft natuurlijk eigen keus

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:15

Volgens mij gaat het eerder om de veters die aan je beugels blijven hangen als jij valt. je voet blijft makkelijker haken zonder chaps dan met. Maar de meeste die endurance rijden hebben korfjes, dus blijf je echt niet hangen. Naar mijn idee hebben chaps weinig op te vangen als iemand getrapt wordt door een paard. Ik heb tijdens een buitenrit meegemaakt dat iemand getrapt werd en ze had haar been gebroken. Dus ik denk dat het daar niet mee te maken heeft.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:10

Ik wissel mijn Ariat Endurance schoenen af met mijn Nike's. Daaronder een lekkere sok. Zomer en winter, maar moet zeggen dat ik in de winter die Nike's vaak laat staan... Als ik écht lang ga trainen en het koud is (wat bij mij niet vaak voor komt, want op een bevroren bodem ga ik niet al teveel duurwerk doen, daar is de bodem hier in de omgeving niet geschikt voor), of juist bij de korte peestrainingen (dan doe je minder: lichaamstemperatuur omlaag) rijd ik gewoon met... snowboots Haha! Heerlijke dingen en een voordeel vind ik dat ze korter zijn dan de thermoboots in de paardenwereld. Ik verslijt gerust 3 paar per winter, haal ze gewoon bij de Scapino-achtige winkels. Voor 15 euro heb je een paar hele warme boots.
Niet aan te raden bij normale of smallere beugels. Ze zijn echt breed.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:23

sjorsie schreef:
wat je thuis of buiten doet blijft natuurlijk eigen keus

Niet helemaal. Tijdens endurancewedstrijden heb je je te houden aan de regels van het KNHS Disciplinereglement Endurance. Maar daar staat niets in over chap- of laarsverplichting, dus ook daar mag je gerust zonder chaps of laarzen rijden. Het FEI-reglement zegt hetzelfde.

Dus train je met alleen sokken en vind je dat prettig rijden, dan hoef je niet op wedstrijden ineens laarzen of chaps te gebruiken.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:16

In de zomer wil ik ook nog wel eens zonder chaps op het paard stappen. Tijdens de wedstrijd in Holten heb ik dat ook gedaan, maar er niet bij nagedacht dat het Podium zadel geen fenders heeft, zoals mijn westernzadel. Gevolg was dat mijn sokken nat werden van het zweet van Salty! Voortaan dus toch maar chaps aan...

Meestal rijdt ik dus met schoenen en chaps, voor de koude winterdagen heb ik thermolaarzen, wat prima gaat ! Ik rijd dan natuurlijk geen echt lange, intensieve ritten meer.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:29

Karin schreef:
Je rijdt het fijnst met het schoeisel dat voor jou het meest comfortabel zit. Voor de een zijn dat schoenen met chaps, voor de ander schoenen met lange sokken, voor weer een ander (dressuur)laarzen. Ik zie er af en toe wel mensen mee rijden op wedstrijden.

Wat je ook regelmatig ziet, zijn de Mountain Horse-laarzen. Ook op de 160 km worden ze gedragen: http://www.kiwivogeltje.nl/WKDubai/arti ... _cover.jpg

Zelf rijd ik het fijnst met schoenen (Australian working boots voor de langere afstanden of kisten voor kortere afstanden en dressuurtraining) en chaps. Maar ik ben ook wel benieuwd naar de laarzen van Mountain Horse.

Ik kan absoluut niet met laarzen rijden maar ik heb de MH laarzen en daar voel ik me een stuk fijner in. Toch heb ik ze alleen aan in de bak, in de bossen kies ik voor mijn Ariats-stalschoenen...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:30

Ik heb de MH high rider en ze zitten erg fijn. Wel heb ik gemerkt dat ze bij warm weer voor mij net iets te warm zijn, dus dan draag ik liever jodphurs met lange sokken erin of chaps als ik korte sokken aan heb.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:07

Westernfreak schreef:
Tijdens de wedstrijd in Holten heb ik dat ook gedaan, maar er niet bij nagedacht dat het Podium zadel geen fenders heeft, zoals mijn westernzadel. Gevolg was dat mijn sokken nat werden van het zweet van Salty! Voortaan dus toch maar chaps aan...

Ik heb wel fenders aan mijn endurancezadel, dat scheelt. Knipoog