interval training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrietje

interval training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 16:44

Ik hoor en lees weleens iets over interval training..Maar wat is dat dan precies? Kan iemand dit een beetje duidelijk uitleggen Haha! Tong uitsteken . Ben toch erg benieuwd en miss kan ik het nog wel eens doen Pling

merrietje

Re: interval training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 19:53

niemand die het weet?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:49

interval= met verandering..
Ik denk dat er bedoeld wordt dat er telkens een rustpauze in de training gelast wordt: dus bijv 2 dagen werk, 2 dagen niet, 2 dagen wel, 2 dagen niet..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:51

Intervaltraining is een term uit de Endurance training.

Ik verplaats het topic even naar die hoek, daar is de kans wat groter op een goed antwoord.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:04

Interval training houdt in, dat je steeds tot een grens van kunnen gaat, en dan terug naar rust. Dus binnen 1 training. In het geval van endurance bijvoorbeeld, begin je met 3 minuten draven, 3 minuten stappen, weer 3 minuten draven, weer stappen enz (ik ben geen endurance expert, de tijden en gangen die ik noem zijn opuur als voorbeeld bedoelt om duidelijk te maken wat ik bedoel!!). Je hebt dus steeds een interval tussen de tijden dat je inspanning vraagt. Ik meen mij te herinneren dat je ook nog afwisselt met de itnervallen, de rust steeds korter maakt en de inspanning langer, maar zeker weten doe ik dat niet.... het kan ook best andersom zijn Bloos

groetjes,

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:08

Intervaltraining is toch dat je steeds hele korte stukjes maximale inspanning vraagt, dan een stukje rust en dan weer maximale inspanning. Waarbij de rust net iets korter is dan dat het lichaam nodig heeft om te herstellen.
Dus bijvoorbeeld 5 minuten flink galoperen, 2 minuten stap, 5 minuten flink galoperen, 2 minuten stap. En dan bouw je de stap periodes langzaam af.

Maar ik kan het helemaal mis hebben hoor.
Ik weet wel dat sommige mensen helemaal voorstander zijn van interval en dat andere mensen helemaal tegen zijn.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:24

de term intervaltraining kan voor vele zaken gebruikt worden. Als je een half uur gaat draven en dat afwisselt met 5min stap heb je ook een interval. Maar ik denk dat het meestal gebruikt wordt zoals in het voorbeeld wat lenneke geeft. Het wordt dan gebruikt om een paard wat al in conditie is nog verder door te trainen. Je wilt de hartslag behoorlijk omhoog krijgen en dan een rustperiode zodat de hartslag weer zakt, dan opnieuw. het is de bedoeling (denk ik) dat het paard steeds sneller/makkelijker kan recupereren. Sommige paarden moeten wel echt voluit gaan galoperen om een voldoende hoge hartslag te krijgen, dat is dan weer extra stress op de benen en pezen, om dat te vermijden kan je het ook heuvelopwaarts doen. Je zoekt een heuvel, voldoende lang en voldoende steil en je draaft/galopeert naar boven, dan stap je weer naar beneden enz.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:29

In de heuvels is dat echt een stuk makkelijker.
Bij ons is alles vlak. Ik krijg het bijna niet voor elkaar om de hartslag rond de 150 te krijgen. Dan zou ik als een wilde moeten gaan galoperen, met alle risico's van dien.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:22

Er zijn inderdaad verschillende soorten interval training, met verschillende doelen.
Zo kun je interval-duur training doen, waarbij je niet verzuurt maar meer op het duurvermogen traint en het vermogen daar binnen een rustperiode volledig van te herstellen.
Je kunt ook interval-tempo training doen (ofwel zoals we dat tijdens mijn zwemcarrière noemde: sterftraining Tong uitsteken ) waarbij je echt de verzuring gaat opzoeken, dan te kort rust neemt, en weer opnieuw. Met de laatste vorm moet je heel voorzichtig zijn; als je niet weet waar je mee bezig bent kun je het beter niet doen.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:10

Lenneke_ schreef:
In de heuvels is dat echt een stuk makkelijker.
Bij ons is alles vlak. Ik krijg het bijna niet voor elkaar om de hartslag rond de 150 te krijgen. Dan zou ik als een wilde moeten gaan galoperen, met alle risico's van dien.

dat probleem heb ik dus ook,mijn merrie heeft een hele lage hartslag,nog nooit boven de 140 geweest,dit in een galop van 34 km per uur.
laatst ben ik dus gaan trainen in de duinen op het strand,had alleen geen hartslagmeter bij me,maar ga ik zeker de volgende keer doen,en dan kijken of haar hartslag omhoog gaat(zal haast wel)
nu is strand en duinen ook een pittig trainingsgebied,en bijna altijd goed te berijden,zelfs hartje winter als het vriest,en een prima plaats om interval training te doen,hele lange rechte stukken

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:41

Je hoeft de hartslag niet per se boven de 150 te hebben. Tegen welke hartslag je trainen moet hangt af van je HF max.

Dan is 50 tot 70% van die hartslag je ´groene´gebied.
70 tot 90% je oranje gebied en 90 tot 100% je rode gebied. Echte interval trainingen doe je in het rode gebied. Zaak is in ieder geval om een rode of oranje training altijd vooraf te gaan en op te laten volgen door een groene. Dus nooit groen-oranje-rood, maar wel groen-oranje-groen-rood-groen-rustdag-groen. Rust is ook een van de belangrijkste elementen van deze training. Rust=herstel.

Maar een echte endurance wedstrijd train je toch meer in het groene gebied. Dus de meningen zijn er over verdeeld of je intervaltrainingen moet doen of niet. Het lijkt me wijsheid om je eens meer in de materie te verdiepen. Tonkie (kan je vinden op het EV) geeft hier trainingen over. Zij weet echt heel veel van deze materie af. Ik geloof dat ze nu weer bezig zijn met trainingscursussen. Je leert hier ook omgaan met je hartslagmeter.

Een wijze tip van mij: geef je op voor zo´n cursus van Tonkie! Clown

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:47

MisterMulan schreef:
dat probleem heb ik dus ook,mijn merrie heeft een hele lage hartslag,nog nooit boven de 140 geweest,dit in een galop van 34 km per uur.

Ik zal even uitleggen hoe die berekening werkt. HF max van 140 =100%
Groene zone 50-70% hartslag van 70-98
Oranje zone 70-90% hartslag van 98-126
Rode zone 90-100% hartslag van 126-140

Dus met een hartslag tussen de 126 en 140, train je dan al in de rode zone!

Maar er zijn een aantal criteria waar je je aan moet houden om de HFmax te meten. (zoveel meter heuvelop gallopperen of ik meen 1,5 km recht uit ofzo, weet het niet precies meer.)

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 05:29

bedankt voor je reaktie,daar kan ik iets mee!
en ze heeft maar 1x een hartslag van 140 gehad,toen ook maar net een 2 minuten,aangezien ik haar toen even liet gaan,maar al snel weer teruggepakt,en toen was ze weer al snel op de 110 met haar hartslag.
over het algemeen zit ze dus tussen de 90 en de 110.
ik ga eens informeren naar zo'n training,bedankt voor de tip!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 06:55

In een oude Her & der stond ook een keer iets over hartslagen. Daar gingen ze uit van een HFmax van boven de 200, weet niet meer precies hoeveel, maar iig geen 140.
Bij Anouar kan dat ook nooit 140 zijn. In Limburg heb ik de hartslag regelmatig naar de 150 zien gaan, in stap een stijle berg op.

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:47

lenneke bedoel je dus,dat mijn paard haar max hartslag nog niet heeft gehad?en hoe kan ik hier achter komen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 07:49

Was meer een reactie op Esperanza

Ik weet niet hoe je dat kan achterhalen. In dat stukje stond dat als je de HF max niet wist je uit kon gaan van 200nogwat

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:35

HFmax van 140 lijkt mij ook erg laag, ik heb het bij mijn paard nog niet getest, maar wat ik al gelezen heb is eerder 190-210. Ik geloof dat een aantal mensen van het enduranceforum een keer op zoek gegaan zijn naar de hfmax van hun paard door een lang omhooglopend zandpad op te galoperen, wanneer de hf niet meer stijgt heb je de max gevonden. Ik durf dat zelf niet proberen, ten eerste omdat we hier geen geschikt pad voor hebben en ten tweede omdat ik het wat riskant vind. De hoogste hartslag die ik al gezien heb bij mijn paardje is 194, toen schrok ze van iets Haha! .

Ik heb me trouwens al opgegeven voor een cursus van Tonkie, nu mijn paardje haar basisconditie heeft weet ik niet goed meer hoe ik verder moet. Ik wil niet noodzakelijk intervaltraining gaan doen, maar gewoon beter weten waar ik mee bezig ben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 09:48

Ik heb Anouar z'n hartslag ook wel eens 200 zien worden. Toen lag er ineens een bergje sneeuw langs het pad Haha! Daar was het zo van geschrokken dat ik daarna niet meer normaal kon rijden, hij was helemaal van slag Ach gut

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:25

Ben ik weer. Nou 140 is wel wat laag voor een HF max, maar als je die wilt testen moet je idd, of een bepaalde tijd bergop gallopperen, of een vlak eind (bijv strand) voluit gaan.

Bij mijn pony zit de HFmax op 220. (New Forest/Welfh kruising), maar een arab zal toch wat lager zitten schat ik zo. Ook mijn nieuwe aanwinst, een kwpner zal wat lager ziten. Ik kan het wel even opzoeken voor jullie.

Maar die cursus van Tonkie was errug leerzaam en erg bruikbaar. Ik doe ook geen intervaltraining hoor, de omgeving hier is er ook niet geschikt voor. Maar ik gebruik het wel om een trainingsplan op te zetten. En ik train er wel een beetje naar.

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 20:24

bedankt voor alle info Haha! Ben er egt blij mee Lachen Hoop dat ik nog meer krij g Tong uitsteken . Maar hoe meet je die hartslag dan eigelijk? met een speciale meter of gewoon bij dee hals?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:44

Je hebt speciale hartslagmeters waar je mee kunt rijden, dan zie je op een horloge de hartslag.
Ik heb een humane hartslagmeter omgebouwd tot paardenhartslagmeter, hij werkt uitstekend

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 05:30

ik zelf rijd met een forerunner 305,is onwijs duur,maar wel met heel veel mogelijkheden.
ik ga volgende week eens kijken of ik haar hfmax kan zoeken.
mijn forerunner meet ook hoogte,snelheid en afstand,en thuis op de computer kan ik dan precies zien hoe hard ,hoe hoog het heuveltje was en hoe haar hartslag was.,en hoe snel haar hartslag weer op 'normaal'komt
en dan kijken of deze informatie mij allemaal wat meer inzicht kan geven.
maar voor die cursus heb ik mij al aangemeld.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:01

Dan heb je wel een luxe hfmeter *jaloers* Ik heb gewoon een polar. Maar het blijf leuk speelgoed.

Maar @merrietje. Je kunt een hartlag meten met een stetoscoop (die van de dokter), of gewoon de ader opzoeken onder aan de binnenkant van de kaak en dan tellen. Maar goed, das tijdens het rijden een beetje lastig Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:19

Esperanza schreef:
Bij mijn pony zit de HFmax op 220. (New Forest/Welfh kruising), maar een arab zal toch wat lager zitten schat ik zo. Ook mijn nieuwe aanwinst, een kwpner zal wat lager ziten. Ik kan het wel even opzoeken voor jullie.

bijna alle max HS zitten tussen de 200 en 250.
Je kunt die meten door tegen een steile helling op te galoperen of je paard echt helemaal voluit te laten gaan. Dat laatste heb ik gehoord van Margje van de Starre. Zeer veel ervaring met renpaarden en endurance-paarden.
Ik heb nu een HSmeter en wil hem dus ook gaan meten. Aangezien ik hier geen voldoende hoge steile helling heb laat ik hem een keer helemaal voluit gaan. Vind mijn poownie trouwens geen probleem, is ook een ex-renner en doet (helaas) niets liever hihi... Ben benieuwd of ik tijdens die ren nog op mijn horloge kan kijken voor de HS Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:21

Ik zou de HF max best wel willen weten, maar ik ga het niet zelf proberen. Ik vind er teveel risico's aan zitten om zelf te gaan proberen.