Dit soort topics zullen denk ik wel een eeuwige discussie blijven tussen Westernruiters vs. Engelse ruiters maar toch wil ik er even eentje openen.
Gisteren was ik in een Engelse ruitershop, gewoon leuk, even spulletjes kijken wat ze allemaal hebben. Ik sta beetje te praten met de verkoopster (heel leuk gesprek) en zij vraagt wat ik doe als ik ga paardrijden. Dus ik antwoord: Ik rijd western. Ik was nog niet klaar met het woord western of die vrouw had haar hoofd al weggedraaid en ging met andere dingen bezig. Ik stond daar dus ineens volkomen genegeerd:
Van een leuk gesprek naar koude stilte...omdat ik western rijd!!!Dit is nu dus al de 2e keer dat ik als westernruiter met de nek word aangekeken zodra ik het woord western laat vallen. Een andere keer hier op bokt, was ik ook met iemand aan het praten toen ik te horen kreeg: Jullie 'soort' paardenmensen zijn mijn 'soort' paardenmensen niet. Dacht dat paardenmensen allemaal 1 liefde hadden en ik wist al zeker niet dat er zogenaamde 'soorten' waren. Mss onwetendheid van mij? Het zal wel weer de hokjesgeest zijn van de mensheid.
Maar ik leef voor paarden en wil ze op geen enkele manier pijn doen of wat dan ook. Voordat ik met western begon had ik geen idee van het feit dat er veel engelse ruiters zijn die de sport haten. Geen reden om te stoppen natuurlijk want daarvoor vind ik western veel te leuk

Maar waar komt die haat nu toch vandaan? Komt het mss door paardenbladen die eerder de zwarte kant van het trainen laten zien dan de goede? Laatst las ik in een oud blad: Geen plezier met Pleasure. En ik schrok van sommige Amerikaanse trainingsmethodes zoals ijzerdraad om het bit wikkelen etc. Maar dat betekent niet dat iedereen dat doet, het is maar een klein percentage wat niets om het paard geeft en deze manier gebruikt. Westernruiters rijden hun paarden te vroeg in, westernruiters hebben veel te scherpe bitten, westernruiters hebben veel te scherpe sporen, westernruiters etc etc, hoeveel keer ik deze dingen nu wel niet gehoord heb...
Zulke dingen bestaan toch ook in andere takken van de paardensport? Neem nu eens springen waarin sommige trainers met het barreren spijkers in de balken doen om zo het paard hoger te laten springen. Daarbij laten ze jaarlingen al over hoge hindenissen springen om te kijken of ze er aanleg voor hebben. En je hoort westernruiters toch ook niet klagen over je paard veel dieper dan normaal rijden en extra scherpe bitten gebruiken? Maar daarover word over gezegd: "Ja jammer dat het zo gebeurt, maar niet iedereen doet dat". En diep rijden word nu zelfs grotendeels geaccepteerd. Hoe komt het dan dat er bij de westernsport wel vanuit word gegaan dat iedere westernruiter deelneemt aan nare trainingsmethodes? En als je een andere tak beoefent dat men het dan allemaal door de vingers ziet? Of heb ik het nu allemaal bij het foute eind?
Dit is natuurlijk wel een gedeelte wijzen naar wat een ander 'fout' doet terwijl er ook mensen zijn in de westernsport ook nog genoeg gebeurd. Maar denken jullie dat western ook eens net zo geaccepteerd word als dressuur en springen?
Zo dat moest er even uit hoor want zeker dat van in die winkel zat me best dwars...

en ik ben nog een gehandicapte amazone ook, kortom alles wat niet klopt, en ik ben ook nog eens lekker eigenwijs, ook nog eens spiritueel, homeopatisch, gebruik bachjes, fytotherapie en kruiden, heb ook biosensor, kan vragen stellen aan mijn paarden,
. Domme vraag, domme opmerking
. Misschien toch eens naar een andere ruitersportzaak gaan waar ze wel normaal personeel hebben,
.........?? 
. Ik kap niet meteen het gesprek af als ik te horen krijg dat hij aan dressuur of weet ik veel wat doet. Zeker niet als ik al een tijdje sta te praten met diegene.