[WN] Wennen aan western rijden na jarenlang Engels rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Wennen aan western rijden na jarenlang Engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 10:55

Ik heb de afgelopen 8 jaar Engels gereden (heb een KWPN-merrie) en ben nu begonnen met Westernles. Reed dat 10 jaar gelden ook gedurende een jaar, maar vond dat toen best moeilijk. Engels rijden gaat prima, terwijl ik absoluut geen harde hand heb (tegendeel) en niet aan de teugels hang om me vast te houden. Toch merk ik dat ik veel onstabieler zit op een westernzadel dan op mijn Engelse zadel en begrijp daar eigenlijk niks van. Na 8 jaar lekker rijden lijkt het wel of ik opnieuw begin nu ik op een westernzadel zit! Hebben anderen dat ook gehad bij de overschakeling van Engels rijden naar western? En hebben jullie nog tips om wat beter te leren zitten? Want ik vind het western juist erg leuk, mn de pleasure, trail en horsemanship, maar dan moet ik wel op mijn paardje kunnen blijven zitten! Knipoog

Francis

Re: Wennen aan western rijden na jarenlang Engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:08

Niet elk westernzadel is't zelfde, zoals ook niet elk engels zadel het zelfde is. Het kan heel goed liggen aan de seat en't model van het westernzadel waar je op rijdt, dat je je balans nog niet gevonden hebt. Een Cuttingzadel bijv. heeft een grote gladde seat waarop je alle kanten op kunt. Dat is nódig voor cutting, maar kan voor een beginnend westernruiter idd lastig zijn.
Probeer eens een reining of equitation zadel uit, dat zijn zadels met een hogere cantle (achterkant) en een wat diepere, kortere zit. Een zadel met suede seat wil ook nog wel es helpen en vergeet niet je stijgbeugels iets langer te doen dan je normaal gewend was. Je moet er nog nét in kunnen staan, maar over 't algemeen rijd je met wat langere beugels in een westernzadel (niet zo lang dat je ze om de haverklap kwijt bent natuurlijk).
Maar eigenlijk is't een kwestie van balans en evenwicht en misschien is't slim om weer even wat zitlesjes te nemen.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:16

Behoudens les....behoudens uitproberen van zadels...kilometers maken...heeeeel veeeeeel kilometers maken.
Welkom bij de club....

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:55

ja ik ken het hoor! haha Haha! . ben vorig jaar ook overgestapt van engels naar western. Knipoog
moest er ook aan wennen. maar nu kan ik niet fijn meer zitten op een springzadel! het is gewoon een kwestie van veel rijden en idd niet elk westernzadel is hetzelfde! gewoon wat verschillende proberen, dan kom je er vanzelf 1 tegen waar je lekker op zit! Ja

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:11

Zou het ermee te maken kunnen hebben dat je bij een dressuurzadel van die kussens hebt (verdikkingen) bij je knie waar je je knieen tegen kunt klemmen voor steun? Dit heeft een westernzadel niet. Ik heb eens gehoord dat het rijden met een westernzadel dicht bij het rijden zonder zadel komt. Meer dan dressuur in elk geval. Je zult moeten wennen, je moet echt leren zitten zonder vastklemmen. Maar dat gaat je vast lukken Knipoog

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:21

Ik ben in maart begonnen met westernrijden en moest ook erg wennen aan zo'n westernzadel. Heb hiervoor alleen maar engels gereden. Ik merk nu wel dat het stukken beter is geworden.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:24

Een engels zadel zit gewoon heel anders dan een westernzadel, punt. Ik heb me het eerste jaar voornamelijk een ontzettende beginner gevoeld toen ik na 6 jaar dressuur western ging rijden. Ik ging dan ook nog van een elastisch paard van 1.73 m over naar een net aangereden lompe paint (ca. 1.56 m). De gangen waren ook weer heel anders.

Je moet op een westernzadel meer leren op je kont te gaan zitten, dan voel je je een stuk lekkerder. Ik bleef met mijn nette houding veel te rechtop zitten en kon het eerst ook niet vinden. Misschien zit je in een ander westernzadel wel lekkerder, weet niet waar je nu in hebt gereden, maar je moet jezelf even een tijdje geven om te wennen. Nu heb ik er naast ook weer een tijdje dressuur gereden en kan je vertellen dat dat net zo goed weer wennen was, mijn houding was veel minder netjes dan voorheen...

Ik vind een westernzadel niet echt in de buurt komen van zonder zadel rijden, ik klem idd veel meer in een dressuurzadel met mijn bovenbenen en dat doe ik ook graag als ik zonder zadel rijd, anders glijd ik er af, haha. In een western zadel heb je meer een stoelzit en zit je meer op je kont vind ik, dat vind ik niet hetzelfde lijken als zonder zadel rijden (wat ik in mijn vroegere jaren een paar jaar heb gedaan). Wel is het zo dat je in de western idd minder met je bovenbenen vast moet klemmen, maar ik ben ook nog steeds lerende....

Succes en veel plezier in ieder geval!

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:06

Na 25 jaar dressuren en springen zo'n 10 jaar geleden overgestapt naar western. Was enorm wennen, oa aan de teugelvoering/zadel/zit en been hulpen. Het heeft wel even geduurd voordat ik het "engels" rijden ontwent was en nog betrap ik me erop dat tijdens crisis situaties ik terug grijp naar de "engelse" stijl. Wat er als kind geleerd is, valt niet makkelijk af te leren.
Het is inderdaad een kwestie van heel veel rijden en goed les krijgen.

Veel plezier.

Groetjes,

Monique

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:51

Na 19 jaar engels rijden ben ik ook western gaan rijden.

En het maakt mij geen drol uit of het een engels of westernzadel is, beide vind ik prima zitten.
Ik heb mijn zit,- en beenhulpen ook niet aangepast. En ja, ik kreeg les van een westerninstructie die geen engels had gereden . Kwestie van goed dressuurles krijgen en je stapt zo over.
Als je namelijk klemt in een dressuurzadel ben je fout bezig Cool
Het enige wat ik stom vond was de teugelbrug. En dat vind ik nog steeds Haha!
Wel is het zo dat sommige zadels lekkerder zitten dan andere. Maar dat geldt voor beide stijlen.

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:58

Ik rij nou bijna 3 jaar western, na zo'n 10 jaar engels te hebben gereden, en ik heb toch inderdaad ook wel een jaar lang last gehad van schuiven, je plek vinden in het zadel en zadelpijn, maar geloof me je komt er vanzelf achter dat onder andere die knop soms errug handig kan zijn Haha!

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:25

Romkabouter schreef:
Na 19 jaar engels rijden ben ik ook western gaan rijden.

En het maakt mij geen drol uit of het een engels of westernzadel is, beide vind ik prima zitten.
Ik heb mijn zit,- en beenhulpen ook niet aangepast. En ja, ik kreeg les van een westerninstructie die geen engels had gereden . Kwestie van goed dressuurles krijgen en je stapt zo over.
Als je namelijk klemt in een dressuurzadel ben je fout bezig Cool
Het enige wat ik stom vond was de teugelbrug. En dat vind ik nog steeds Haha!
Wel is het zo dat sommige zadels lekkerder zitten dan andere. Maar dat geldt voor beide stijlen.

Inderdaad als je goed dressuurles hebt gehad is de overstap kleiner... maar 25 jaar geleden was er bij mij in de buurt alleen een pony club waar de eigenaar van de pony's als bijverdienste les gaf. Dit is geen verwijt naar die eigenaar, hij deed zijn best en ik was al blij dat ik voor weinig geld op een pony mocht zitten. Geld voor lessen bij een manege had ik toen niet, maar was toen wel al bezeten van paarden. Ik heb er in ieder geval wel geleerd op een paard te blijven zitten.

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:31

Ik moest wel even wennen toen ik overstapte naar western, het zadel zat wel heeerlijk! Maar het was bij het begin wel moeilijk.. Nu doe ik uiteindelijk wel weer dressuur. Maar het was wel goed om western gereden te hebben. Ik heb er veel van geleerd igg. Het was best wel wennen..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 20:33

Leuk om jullie reacties te lezen! Het ziet er dus wel naar uit dat ik niet moet verwachten dat dit met een paar weken "opgelost" is! Het zal er ook wel mee te maken hebben dat er zoveel in een keer anders is: anders zitten, je teugels veel losser, lange split reins .... gelukkig rijd ik op een braaf paard, maar je wil niet weten hoe ik op die paint zat toen ik probeerde aan te galloperen! Haha! Bloos Ik geef het nog niet op!!

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:36

Gewoon volhouden en vooral veel plezier hebben!!!!

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 06:47

De grote truck voor mij was dat ik meer op mijn broekzakken ging zitten op een westernzadel, je bekken dus iets naar voren kantelen. Op mijn dressuurzadel kantelde ik mijn bekken juist ietsje naar achteren.....

gewoon doorgaan met oefenen.. Het is zoveel relaxter en leuker rijden.....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:36

Het maakt mij niet meer uit op welk type zadel ik zit, als het een goed zadel is tenminste. Maar ik denk zelf dat je probeert je dressuurzit vast te houden in een westernzadel. Dat wil dus niet. Zoals Wingpearl hierboven al omschrijft: je moet meer op je kontzakken zitten.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 08:39

wingpearl schreef:
gewoon doorgaan met oefenen.. Het is zoveel relaxter en leuker rijden.....

Vast wel, maar nu nog niet! Haha! Ik snap je wel hoor, want heel veel onderdelen van western vind ik ook erg leuk, zoals trail en horsemanship, maar nu zit ik nog een beetje in de fase van "als ik eerst maar eens fatsoenlijk kan zitten en sturen"!
Het punt is dat ik zelf een kwpn-merrie heb (en daar ook nog op rijd), en les op een westernpaard en dus niet elke dag kan oefenen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 08:41

Anya schreef:
Het maakt mij niet meer uit op welk type zadel ik zit, als het een goed zadel is tenminste. Maar ik denk zelf dat je probeert je dressuurzit vast te houden in een westernzadel. Dat wil dus niet. Zoals Wingpearl hierboven al omschrijft: je moet meer op je kontzakken zitten.

Dat klopt precies! Ik dacht "gewoon netjes zitten" zoals ik gewend was, maar dat werkt idd niet en dat is een rare gewaarwording! Je denkt; ik stap op, ga netjes zitten en ben weg ... niet helemaal dus! Morgen heb ik weer les, dus ik zal gaan proberen om anders (meer op mijn kont) te gaan zitten. Wordt vervolgd .... Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:51

Waarom leg je niet eens een (passend) zadel op je eigen merrie. die gangen ken je, dan is het makkelijker experimenteren met je zit en een ander zadel. Overigens rij ik western op mijn KWNP-merrie. Haha! Gaat best wel.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 09:08

Anya schreef:
Waarom leg je niet eens een (passend) zadel op je eigen merrie. die gangen ken je, dan is het makkelijker experimenteren met je zit en een ander zadel. Overigens rij ik western op mijn KWNP-merrie. Haha! Gaat best wel.

Heb ik wel aan gedacht, want we hebben zelf een westernzadel omdat we 10 jaar geleden gedurende een jaar een quarter hebben gehad en western gereden, maar mijn merrie is al 22 jaar en eigenlijk aan het pensioneren. Ik rijd haar nog maar een paar keer per week en dan voornamelijk in stap, omdat ze niet meer zo heel goed ter been is (wat struikelig door artrose), dus juist het draven en galloperen waarbij mijn "zitprobleem" het grootst is kan ik dan toch niet met haar oefenen. Anders zou het een prima idee zijn, sterker nog dan zouden we haar wsch gewoon "omturnen" in een westernpaard!! Haha! Leuk dat jij gewoon op je kwpn-er western rijdt!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:59

Ook ik heb moeten wennen aan een western zadel toen ik daar, nu zo'n 14 jaar geleden, voor het eerst op stapte.
Ik begreep toen ook totaal niet waarom ik niet recht kon blijven zitten, maar het antwoord is super eenvoudig, het zit um in het ontbreken van die kussens bij je benen bij een western zadel. Even een plaatje voor de duidelijkheid
dressuur zadel Afbeelding
westernzadel Afbeelding

Als je op een dressuur zadel gewend bent geraakt aan die steun bij je benen dan merk je direct als je op een western zadel stapt dat je niet meer makkelijk recht op kunt blijven zitten en de vreemde neiging hebt voor over te glippen. Nou dat komt dus puur en alleen door dat die kussens ontbreken! Je moet dus eigenlijk alleen maar wennen aan het feit dat de vertrouwde ondersteuning ontbreekt.

Het heeft dus niet echt iets met "netjes" zitten te maken. Want zo zit bv een Pleasure ruiter zie niet wat daar niet netjes aan zou zijn Afbeelding

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:00

*vecht nog maar een keer tegen de bierkaai en zegt dat een ruiter met onafhankelijke zit die steun echt niet nodig heeft*
Het ligt dus niet aan het zadel, maar aan degene die er op zit!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 17:48

[quote="RomkabouterHet ligt dus niet aan het zadel, maar aan degene die er op zit!
[/quote]

Yep, maar dat is me ook wel duidelijk! Mij hoor je ook niet zeggen dat t aan me paard, zadel of what else ligt! Ik wil alleen maar graag horen of het herkenbaar is (en dat is 't Knipoog ) en hoe anderen dit opgelost hebben!! Ben de laatste om te zeggen dat ik een perfecte ruiter ben met een grandiose zit, maar ook met wat minder wil ik graag lekker western (leren) rijden, zoals ik nu ook acceptabel Engels rijd!

_steffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:55

Komt bekend voor! ik heb 9 jr Engels gereden en nu rij ik sinds een half jaar western.
Door een andere zit op het western zadel, moet je je balans weer zien te vinden. Waar je eerst niet bij nadacht en wat je gewoon deed, vraagt bij de overgang naar het western rijden weer aandacht. Oefenigen zoals het goed recht stellen van het paard onder je, heeft bij mij toen vooruitgang geboekt. Een MUST om in evenwicht te komen met het Paard! Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:58

De vanzelfsprekendheid waarmee verkondigd wordt dat het zo IS, is wat me tegenstaat. Maar dat heb ik met alles als het engelse rijden weer als "dat is toch zo heel anders" betitelt wordt Knipoog

Ik ben trouwens bij de "engelse" ruiters net zo fanatiek om daar de vooroordelen over het western weg te halen Knipoog