[WN] Wedstrijdmentaliteit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iski

Wedstrijdmentaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 20:15

[oeps.....Romkabouter]sorry Iski, per ongeluk je teskt gewist Bloos!
Ik heb de edit knop vlak naast de qoute knop Afbeelding

[/oeps]

Wat ik nog in mijn crl+v had Nagelbijten / Gniffelen

Iski schreef:
Hallo…mag ik effe: een paard kan niet lineair denken…of is dat te hoog gegrepen?

Dat kan een paard dus wel Knipoog
Dat heet showsmart en reken maar dat ze dat heel snel zijn.

Iski schreef:
En dan nog even dit: iedereen en zeker ook een paard heeft een maximaal haalbaar niveau. Mij bevreemd het dat dit zo zelden geaccepteerd lijkt te worden door de ruiters.

Als jij ff uit kan leggen hoe je het maximaal haalbare niveau van je paard hebt bepaald?
En niet beginnen over "als ie aangeeft het niet meer leuk te vinden" of iets dergelijks, want dan hadden we het bij de eerste bok als weer op stal moeten zetten Knipoog

Kun je misschien je eigen tekst nog reproduceren? Nagelbijten / Gniffelen

Sorry sorry sorry Bloos

Nee Romkabouter...een paard kan niet lineair denken. Daartoe onbreken eenvoudig de cerebrale mogelijkheden. Maar een paard kan wel leren. Maar dat is iets anders.

Maximaal haalbaar niveau. Tja, hoe leg je dat nu uit. Idd...niet door naar je paard te luisteren aangaande wat ie niet leuk vind want dan zijn we vaak snel klaar. In training zien we progressie. Maar de snelheid van die progressie neemt af naarmate het maximum haalbare dichterbij komt. En wanneer je goed en kritisch naar je paard kijkt zie je vanzelf wanneer de progressie stopt. Dan kun je nog naar de belemmerende factoren zoeken. Die kunnen zowel op het fysieke als op het psychische vlak liggen maar ergens houdt het een keer op. En daar eerlijk in zijn en dat accepteren is een gave die ik maar weinig tegenkom. De meesten vinden dat het paard nog meer kan en drijven door en door en door... De beperkingen van het paard niet willen aanvaarden is iets dat hun ego raakt...projectie misschien?
Laatst bijgewerkt door iski op 13-08-06 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Monnik

Re: Wedstrijdmentaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:50

Hmmm begrijp ik hieruit dat de westrijd voor sommige combi's, op z'n zachtst gezegd, niet helemaal ging zoals gepland?

Als ik dit zo lees vraag ik me inderdaad af waarom ik in de toekomst eigenlijk zo graag wil starten op en wedstrijd. Aan het rijden in het bos beleven zowel m'n paard als ik samen in ieder geval veel meer plezier!

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:54

Heej, iski, ook mijn paard doet wel eens dingen in een proef dat ze eigenlijk niet moet doen,zoals vrolijk bokkend de arena door rennen of een trail parcours platstampen..... en toch, ook al weet ik dat er een dq of ernstige straf punten tegenover staan, rijd ik mijn proef uit. Dit omdat mn ponie en ik het heel erg leuk vinden om ook de resterende onderdelen nog te doen. Dit is voor mij dan geen les ofzoo maar gewoon omdat we het leuk vinden om te doen en ons kan het niets schelen of we nu 1 of laatse zijn....wij hebben lol....en mijn ponie is toch de beste....
En op dat moment kan het mij niet schelen dat er nog meer deelnemers zijn die ook na mij nog moeten want als het wel goed was gegaan hadden ze ook moeten wachten...toch????
Waar ik het wel mee eens ben is dat mensen zich NIET moeten afreageren op hun paard als er iets niet lukt...dan had je iid beter moeten trainen. Dus als je het niet erg vindt...rijdt ik mijn proefjes gewoon vrolijk door.....

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 21:09

yerry schreef:
. Dus als je het niet erg vindt...rijdt ik mijn proefjes gewoon vrolijk door.....

Ja...maar wanneer iedereen kan zien dat jij het niet erg vindt en er vrolijk onder blijft...zal niemand zich er aan storen dat je even gebruik maakt van je startgeld.... Haha!
Overigens, ik merk dat het erg gewaardeerd wordt wanneer iemand de proef afbreekt en het respect tegenover het paard toont dat iets niet kan...anderzijds wordt het door het publiek vaak niet gewaardeerd dat een proef teneinde gereden wordt wanneer duidelijk waarneembaar is dat het paard pijn heeft, niet gerespecteerd of overvraagd wordt. Maar ja....een beetje prof. stoort zich daar niet aan.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:20

ik vind dat je in veel punten groot gelijk hebt, maar dit gebuerd niet alleen in de western sport.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 21:24

maccie schreef:
ik vind dat je in veel punten groot gelijk hebt, maar dit gebuerd niet alleen in de western sport.

Klopt Maccie...ass-holes vindt je overal...

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:32

toch maar een reaktie van een prof (kan er ook niks aan doen , maar dat ben je nu eenmaal als je lesgeeft)
ik heb zaterdag ook mijn trailproefje gewoon doorgereden. en daar schaam ik me niet voor, ik was evengoed ook nog trots op mijn paard Ach gut ,
toen hij niet over de brug / zeil wilde had ik een DQ.
ik heb tijdens de proef gevraagd aan de jury of het goed was om het parcours af te rijden, en dat mocht.
ik zie daar niks verkeerd in, in mijn ogen heeft mijn paard niks verkloot, hij vond alleen de brug/zeil eng, maar de hindernis erna niet, dus waarom zou ik hem dan "straffen" om zijn proefje niet af te mogen maken en te laten zien hoe goed hij dat kan Cool Haha!
oke op een NK/EK natuurlijk niet.
ik denk niet dat mijn paard er geestelijke schade door opgelopen heeft, en ik denk ook niet dat mijn mede ruiters en schade door opgelopen hebben.
dus ja........wat is wedstrijd mentaliteit?
Laatst bijgewerkt door Jos op 13-08-06 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:46

Beste iski,

ik ben het met je eens, maar je moet niet vergeten, dat nederland nog niet is op het niveau waar we graag willen staan. De punten die jij noemt zijn terecht, maar wat ik hoop is dat de ruiters die dit betreft het zelf in de gaten hebben en er van leren. en dit gaat zowel het paard als de ruiter aan. Fysiek moeten ze allebei in top conditie zijn. Fysieke problemen daargelaten.

De laatste drie jaar is het western rijden enorm verbeterd. Als iedereen elkaar respecteerd en stimuleert kan deze sport enorm veel winst boeken ten opzichte van de top landen.

Ten aanzien van de koeien is in een leden vergadering besloten om met neusriem en een snaffel op 2 handen te rijden. Dit maakt het rijden natuurlijk "makkelijker" . Dit komt natuurlijk niet ten goede aan de behandeling van het paard. Ik heb onlangs 2 wedstrijden meegemaakt, waarbij ruiters ten aanzien van deze 2 punten een DQ kregen. Ze waren pissed off. Natuurlijk, het competitie gevoel is hoog, maar je slingert van het ene uiterste naar het ander. Maar uiteindelijk kom je in het midden uit. De ultieme status van de western riding. Hierover praten cq schrijven is goed. Het is allemaal onderdeel van de western evolutie.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 22:14

Oh jee.......een Kabouter in distress....hahaha...: maak je geen zorgen, ik schrijf alles eerst in Word:

Wedstrijdmentaliteit?

Na jaren van observeren van mensen die meedoen aan wedstrijden verbaas ik me nergens meer over maar blijft de vraag: wat drijft mensen tot deelname aan wedstrijden en wat boeit hun zo?

Wedstrijden zouden m.i. een moment moeten zijn waarop een ruiter in combinatie met het paard laat zien waartoe het door training/talent in staat is. En daar waar het niet toe in staat is….niet proberen het toch te laten zien. Dus daar waar een paard duidelijk aangeeft geen vertrouwen in de ruiter te hebben en dus niet datgene te doen wat er gevraagd wordt, niet eindeloos doordrijven tot een Jury ingrijpt maar stoppen, het ‘verlies’ incasseren en afsluiten met een positieve ervaring voor het paard, vrolijk groeten en een ‘mental note’ maken dat er nog iets is om aan te werken (Heleen, bij de Gamma een zeiltje kopen voor € 2,45 misschien?). In plaats daarvan zie ik velen die hun proef toch maar afmaken, wetende dat er al lang een DQ op de scoresheet van de Jury staat. Dan wordt een wedstrijd dus een training….toch? Maar nee…als je b.v. op een Europees Kampioen rijdt gelden natuurlijk geheel andere regels, dat begrijp zelfs ik. Maar ik blijf het ‘beginnergedrag’ vinden.

En dus….gaan we de beker tot de laatste druppel leegdrinken, hollen het gehele reiningparcour af, nemen alle resterende hindernissen van de Trail nog even etc… “anders leert het paard na iets verkloot te hebben dat ie naar stal mag” is dan vaak het commentaar. Hallo…mag ik effe: een paard kan niet lineair denken…of is dat te hoog gegrepen? Wanneer je tijdens de Pleasure in het midden gezet wordt….denkt het paard dan ook: “laat ik er maar een dikke vette DQ tussendoor gooien, mag ik fijn stil staan terwijl al die andere sukkels door moeten werken”?

Voor mij ligt daar het onderscheid tussen een beginner en een amateur of, zoals jullie dat noemen, een professional . (Sorry hoor, ik krijg in verband met de paardensport in ons kikkerland het woord Professional nog steeds niet zonder een lach uit m’n bek): weten wanneer het over is en dan ophouden na nog 1 goede herinnering voor je paard. Dat heeft m.i. te maken met jouw wedstrijdmentaliteit. Er zijn nog meer deelnemers en de wedstrijddag duurt sowieso lang genoeg.

Nog een stukje Wedstrijdmentaliteit dan? Ik heb inmiddels begrepen dat het erg ‘professioneel’ is om, wanneer je merkt dat je een proef verkloot hebt opzettelijk een DQ uit te lokken zodat jouw deelname niet via een scoresheet verraad dat je 7e geworden bent. Staat niet zo leuk op je conduitestaat of wel soms? En je kunt altijd de schuld aan het paard geven….toch? En uiteraard toon je respect voor je mederijders door tijdens de line-up te schitteren door afwezigheid….stel je voor…iedereen ziet dat je geen prijs gewonnen hebt... dan kan echt niet hoor.

Daarnaast gedurende het afgelopen weekend in Zuid-Wolde weer sterke staaltjes van ros-een-bit-door-de-muil kunnen bewonderen en het doel van dat muilrossen was controle te krijgen over een paard dat blijkbaar niet deed wat er gevraagd…nou ja…geëist werd. Ook daar plaats ik kanttekeningen bij de wedstrijdmentaliteit. Wanneer je paard er niet klaar voor is…doe het dan niet of stop tijdig. En wat zag ik nou? In de inrijbak een prachtig paard met daarop een jonge vent die fluwelen handen had, met heel subtiele bewegingen van de pink aan de teugel….handje zachtjes tegen de hals voor extra bevestiging zijn paard keurig in volledige controle tussen de andere ruiters doorstuurde (hetgeen op zich al knap was want het leek daar vaak meer op een Soek in Egypte dan op een inrijbak). Ik had er hoge verwachtingen van. Helaas, eenmaal in z’n eentje in de showarena flipte het arme dier…en volgens de ruiter. Er werd weer veel adrenaline verspeeld aan beide kanten. Jammer maar naar mijn smaak duidelijk een geval van onvoldoende training/voorbereiding. Trainen wil dus blijkbaar ook zeggen dat je met je paard alleen in vreemde arena’s gaat rijden, daar eens een setje stoelen neerzet met opblaaspoppen voor mijn part (waarmee ik allerminst wil zeggen dat er enige gelijkenis is tussen opblaaspoppen en Jury’s) …alles doen zodat het dier zich ‘comfy’ voelt, waar hij ook komt. Of….maar dat is vloeken in de kerk: neem hem eens mee op een buitenritje door een vreemd bos, wordt ie mentaal heel sterk van.

En wat me steeds meer opvalt, misschien omdat ik steeds kritischer ga kijken, is dat we van onze paarden atletische prestaties verwachten waarmee we ons als mens totaal niet kunnen matchen. We vragen wendingen terwijl ons lijf er een kwartier later achteraan beweegt. Ik ben van mening dat training ook inhoudt dat we onszelf trainen. We zetten het paard aan het werk voor opbouw van spieren, besteden geld en tijd aan het kweken van een prachtig paardenlijf…toch? Hè…pssssstttt….en jij dan? Is het niet eerlijker tegenover je paard wanneer je ook jezelf soepel houdt zodat jouw lijf de bewegingen die je van hem/haar vraagt een beetje bij kan houden? Let wel, dit is geen aanklacht tegen mensen die met overgewicht hun paard berijden! Maar ook met overgewicht kun je een beetje aan sport gaan doen. Want anders is Paardensport meer een sport voor de paarden terwijl het voor de ruiter dus niets…maar dan ook helemaal niets met sport te maken heeft. En dus, zoals ik altijd al roep: HOBBY. Echte Profs trainen zelf ook…en niet alleen hun lijf. Ook dit hoort m.i bij een goede wedstrijdmentaliteit.

En dan nog even dit: iedereen en zeker ook een paard heeft een maximaal haalbaar niveau. Mij bevreemd het dat dit zo zelden geaccepteerd lijkt te worden door de ruiters. Oh ja, dat ze zelf een plafond bereikt hebben en dat niet (willen) zien snap ik wel, daar komt dat onstuitbare ego om de hoek kijken. Maar dat de eerlijkheid t.o.v. het paard soms niet opgebracht kan worden om gewoon te aanvaarden dat rondrijden in de onderste regionen van het wedstrijdgebeuren, of je nu beginners of amateur/open rijdt, begrijp ik niet. Wat dat betreft is een verdere differentiatie van klassen (L1 t/m L5) alleen maar toe te juichen. Vergelijkbaar met andere takken van sport waar niveaus aangebracht en gehandhaafd blijven. Streven naar een hogere klasse maar aanvaarden (en genieten van) wat je top is.

Gelukkig zijn er ook nog positieve ontwikkelingen waar te nemen. Binnen de koeienklassen gaan er geluiden op om tijdens het werken met koeien gebruik te maken van scharenbitten en neusriem. Kan de jury en het publiek tenminste niet zien dat er te hard aan de teugels gerukt wordt omdat het paard, om aan de pijn te ontkomen, zijn muil wagenwijd openspert. Je moet t.o.v. de omstanders en de dierenbescherming, die altijd aanwezig is en kritisch toekijkt, in ieder geval de schijn op blijven houden dat we diervriendelijk bezig zijn of niet soms?

Heb ik hiermee de vraag voor mezelf nu beantwoord die ik me aan het begin stelde: Nee….maar het blijft me wel boeien. Wanneer ik ooit het antwoord weet lezen jullie het wel. Ik zal tijdens het komende NK mijn ogen weer eens goed de kost geven.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:16

Iski schreef:
Hallo…mag ik effe: een paard kan niet lineair denken…of is dat te hoog gegrepen?

Dat kan een paard dus wel Knipoog
Dat heet showsmart en reken maar dat ze dat heel snel zijn.

Iski schreef:
En dan nog even dit: iedereen en zeker ook een paard heeft een maximaal haalbaar niveau. Mij bevreemd het dat dit zo zelden geaccepteerd lijkt te worden door de ruiters.

Als jij ff uit kan leggen hoe je het maximaal haalbare niveau van je paard hebt bepaald?
En niet beginnen over "als ie aangeeft het niet meer leuk te vinden" of iets dergelijks, want dan hadden we het bij de eerste bok als weer op stal moeten zetten Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:16

*thanx Iski, kan ik weer slapen vannacht Haha!*

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 22:30

Romkabouter schreef:
*thanx Iski, kan ik weer slapen vannacht Haha!*

Oh jee...wanneer de nachtrust van onze onvolprezen kabouter af gaat hangen van mijn respons...ik vrees dat ze dan in De Efteling een psychiatrische afdeling bij moeten gaan bouwen... Haha!
Iemand een leuke naam voor zo'n afdeling?....

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:32

kan het niet laten om nog een keer te reageren Bloos
roel heeft de vorig jaar ook heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeel reining proefjes gewoon "doorgereden"
bewust,om zijn paardje te laten voelen dat het niet uitmaakt wat hij deed.
hij was toch lief Ach gut
2 jaar gelden tijdens het NK op 2 benen richting uitgang, dikke DQ, maar toch daarna nog wat doorgereden
vorig jaar wran NK weer een spurt richting uitgang, maar op aangeven van de amerikaans jury mocht hij zijn proef afmaken, waarom? naderhand kreeg hij via een ringsteward de complimenten van de jury, hij was een 'nice rider'
dus weer........... wat is wedstrijd mentaliteit?
dit jaar is het tot nu toe goed gegaan met de reining proefjes,
is het paard dan door het doorrijden na een DQ slechter geworden ? of is hij daardoor zekerder geworden?
ik denk het laatste Cool

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 22:46

Jos schreef:
toch maar een reaktie van een prof (kan er ook niks aan doen , maar dat ben je nu eenmaal als je lesgeeft)
ik heb zaterdag ook mijn trailproefje gewoon doorgereden. en daar schaam ik me niet voor, ik was evengoed ook nog trots op mijn paard Ach gut ,
toen hij niet over de brug / zeil wilde had ik een DQ.
ik heb tijdens de proef gevraagd aan de jury of het goed was om het parcours af te rijden, en dat mocht.
ik zie daar niks verkeerd in, in mijn ogen heeft mijn paard niks verkloot, hij vond alleen de brug/zeil eng, maar de hindernis erna niet, dus waarom zou ik hem dan "straffen" om zijn proefje niet af te mogen maken en te laten zien hoe goed hij dat kan Cool Haha!
oke op een NK/EK natuurlijk niet.
ik denk niet dat mijn paard er geestelijke schade door opgelopen heeft, en ik denk ook niet dat mijn mede ruiters en schade door opgelopen hebben.
dus ja........wat is wedstrijd mentaliteit?

Prof zijn omdat je les geeft......mmmmmm....ik ken iemand die 'al' 3 jaar rijdt en lesgeeft aan een knaapje van 12....is dus technisch gezien een Prof? En ik dan? Ik rij geen enkele wedstrijd en heb, behoudens een geintje met een racefiets en een paard behangen met groente en fruit nog nooit een wedstrijd gereden...maar geef wel les/instructie....en clinics tot in de USA toe...maar ben en voel me geen Prof.

Dat een Jury toestemming geeft de proef uit te rijden heeft niets met mijn opvatting over wedstrijdmentaliteit te maken. Een wedstrijd is een meting en als de meting klaar is, omdat er een DQ plaatsgevonden heeft, houdt de wedstrijd op. Doorgaan wordt dan training. En dat is het enige punt dat ik wilde maken.

IK zeg ook niet dat jouw paard in jouw ogen iets 'verkloot' heeft. Ik reproduceer enkel wat ik hoor: "Bij een DQ altijd doorgaan anders gaat het paard 'denken' dat ie bij een DQ aan zijn werk kan ontsnappen". Ergo, een paard kun je ook niet 'belonen' door na een DQ door te gaan en de rest van het parcours goed te lopen. Wel onderstreep ik de gedachte dat je na een weigering als gevolg van angst/onzekerheid kunt eindigen met een oefening die het paard wel kan en waarvoor hij/zij dan vervolgens de welverdiende beloning in ontvangst kan nemen. En of er dan nog 1 of 20 hindernissen liggen zal weinig uitmaken. Alleen kunnen de andere deelnemers dan sneller verder....DQ is DQ en the show must go on. Dat de wens bestaat om ondanks een DQ het gehele parcours af te leggen zie ik dus als een beginnersmentaliteit. Of het is puur Hollands: waar voor je geld krijgen. Haha!

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 23:04

Afbeelding
De Bakrandridderdiscussie? Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 23:17

Hmmm zal het allemaal wel niet helemaal snappen dat gedoe over wedstrijd mentaliteit.
Ik!!! ik wil alleen winnen dat is mijn mentaliteit en als dat niet lukt omdat er een betere wint heb ik daar vrede mee(alleen als ik weet dat degene die voor mij geplaats was ook beter was) zoniet dan ga ik het probleem zoeken,hetzij bij mij hetzij bij het paard.
En tja dit weekend heb ik niet gewonnen.in 1/3 van de gevallen was ik het eens met de winnaar.In 2/3 van de gevallen was er een probleem dat opgelost moets worden.In 1/2 van de op te lossen gevallen was ik zelf debet aan het verlies.En in de andere helft van de gevallen was het probleem nog niet aangapakt.En dan is mijn mentaliteit dat ik alles behalve blij ben met de plaatsing.

Maar OK het probleem is ons inziens een lineair denkend paard.
En volgende keren gaan we dat oplossen in de show!!!!! waarom!!! opdat het alleen daar op te lossen is er zijn dingen die je thuis niet kunt oplossen.
Maar is daarom mijn mentaliteit dan die van een beginner???? Ja ik ga betalen om te showen en weet nu al dat ik een DQ ga krijgen.
Waarom is dat een verkeerde mentaliteit????

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 23:51

Blaze schreef:
Maar OK het probleem is ons inziens een lineair denkend paard.
En volgende keren gaan we dat oplossen in de show!!!!! waarom!!! opdat het alleen daar op te lossen is er zijn dingen die je thuis niet kunt oplossen.
Maar is daarom mijn mentaliteit dan die van een beginner???? Ja ik ga betalen om te showen en weet nu al dat ik een DQ ga krijgen.
Waarom is dat een verkeerde mentaliteit????

Mijn waarde Blaze.....een niet lineair denkend paard is geen probleem....het is een gegeven. En valt derhalve dus ook niet op te lossen. Waar zou het probleem dan wel kunnen liggen? In het feit dat wij wel lineair denkenden zijn en niet in staat zijn om deze vorm van denken af te leggen zodra we op het paard stappen. Ik denk dat daar de grootste uitdaging ligt. Ik zag vandaag nog iemand die zijn paard bestrafte alsof het een hond was....er tegen praatte:"dat doen we dus niet weer hè".... Honden kunnen namelijk wel, zij het bepekt, lineair denken. En ik kan het weten, ik heb er 2 die soms lineair denkend zijn..... Haha!

Waar staat dat ik vind dat een beginnersmentaliteit een verkeerde mentaliteit is? Ik suggereer alleen dat een beginnersmentaliteit in mijn visie niet strookt met de houding van diegenen die zich Proffesional noemen. Ik vind dat een tegenspraak. Maar wie ben ik nou eigenlijk. Ik ben enkel degene die de knuppel in het hoenderhok gooit...jullie zijn degenen die er mee gaan slaan... Haha!

Maar laat ik dan klare wijn schenken. Mijn mening? Ben je een Prof en merk je dat je een fout maakt en een DQ oploopt...maak er een notitie van en hou er onmiddelijk mee op. En laat het doorgaan tot aan het gaatje over aan beginners. Voorbeeldje? Een Prof. waarbij tijdens de reiningproef het harnaschement gedeeltelijk losschiet en om de voorbenen van het paard klappert....maar wel de proef uitrijden. "Leert ie van dat ie onder alle omstandigheden moet blijven luisteren naar mijn aanwijzingen" was het antwoord. Kijk...dan zijn wij snel uitgepraat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 00:01

het houd inderdaad een keer op.
maar wanneer weet je dat.
ik doe dan geen western, maar dressuur, maar volgens mij maakt dat wat dit onderwerp niet veel uit.
mijn paard had laatst een stop in progressie!
ik ging niet meer vooruit met hem.
dit duurde ook behoorlijk lang!
Maar soms hoeft geen progressie niet het einde te betekenen!
het was een punt waar we overheen moesten.
nu we daar overheen zijn gegaan, naar toch doorgaan gaan we wel 2 x zo snel vooruit!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 00:41

Is het ook zeker, niet, de ruiter heeft eerder door dat hij een DQ heeft, dan zijn paard Haha!

De Trail....het zeiltje Haha! knap hoor hoe rustig de ruiters bleven en niet kwaad werden omdat hun paarden er niet overheen wouden.
Leuke foto pannenkoek

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 07:01

iski schreef:
Waar staat dat ik vind dat een beginnersmentaliteit een verkeerde mentaliteit is? Ik suggereer alleen dat een beginnersmentaliteit in mijn visie niet strookt met de houding van diegenen die zich Proffesional noemen. Ik vind dat een tegenspraak. Maar wie ben ik nou eigenlijk. Ik ben enkel degene die de knuppel in het hoenderhok gooit...jullie zijn degenen die er mee gaan slaan... Haha!

het systeem zegt dat je proffesional bent.
je geeft les, dus je bent prof.
maar waarom mag die persoon dan niet een proffesionele beginnersmentaliteit hebben ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 07:46

We zullen het wel niet eens zijn, maar ik heb wel degelijk een beperkt lineair denkend paard. Als a. dan b. dan c.

Bijvoorbeeld: ik kan Anya nog zien of horen, dus kan ik beter de stal niet uitsluipen. Of ik kan Anya niet meer horen of zien, dus ik kan de stal uitsluipen om een hapje hooi te gaan jatten. Oh oliebol ik hoor Anya, ik ga de stal weer in. Niet één keer gebeurd, maar meerdere keren. Mét getuigen. Dat is lineair denken volgens mij.

Om die zelfde reden maak ik mijn proef af (trail, ook al diskwalificeer ik mij op de eerste hindernis). Lan vond het wel leuk, ik zat er niet mee, mooie oefening en ze moet inderdaad niet gaan denken dat een fout in het begin onmiddellijk stoppen oplevert.

Om diezelfde reden ben ik met een stampvoetend eng voelend paard toch in de wedstrijdring blijven staan een paar jaar geleden. Lan wilde naar haar trailermaatje en zou dat even gaan regelen. Werd woedend toen dat niet doorging. Uit ervaring weet ik dat je haar dan niet haar zin moet geven (en geloof me, ik had het liever wel gedaan, want ik vond het niet leuk).

Ja zeg je dan, ga dan niet starten... Maar soms zijn er situaties die je overkomen. Een normaal gesproken rustig wedstrijdpaard kan veranderen in een monstertje omdat de omstandigheden anders dan normaal zijn (we hadden haar ponymaatje voor het eerst mee). Dat kun je niet plannen, dat overkomt je.

Kortom wat ik bedoel te zeggen is dat soms zaken er van de buitenkant ook anders uitzien dan ze zijn.

En dat ik ervan overtuigd ben dat paarden wel degelijk beperkt lineair kunnen denken.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 08:14

Goedemorguh! Gaaaap
Is dit weer een zeiken-om-het-zeiken-topic, ofzo??? Tong uitsteken
Sommigen, die over dit soort dingen nadenken, hebben echt tijd teveel, niet? Cool

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 08:27

ik had ook al weer een heel stuk getypt, maar weer weg geklikt Haha!
jos gaat lekker naar buiten, paardjes rijden Haha! Doei, doei
zaterdag kootwijkerbroek Go jij! Go jij!

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 08:45

ISKI SCHREEF:(Heleen, bij de Gamma een zeiltje kopen voor €2.45 misschien?)

Ik weet niet hoe vaak jij bij de gamma komt, maar als jij er een voor €2.45 kunt vinden, laat het me dan weten(krijg ik hem voor €2.00 Haha! )
sorry, was even off topic, nu weer on topic,

Ik kan me in veel dingen van Iski vinden, maar ook weet van sun, dat als ik op de eerste hindernis in de trail het verkloot dan ga ik wel door, want stoppen betekend voor sun dat bij de volgende trail het ook zo gaat proberen om er snel onderuit te komen(ja hij is liever lui dan moe), dus rijdt ik door ondanks dat ik zeker weet dat het een dq is.
Ik noem dit zeker geen beginnersmentaliteit, ik zou dit ook doen als het gratis was Bloos

Groetjes van Sandra

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:18

Een commissie van wijze mannen zal het voorgaande in overpeinzing nemen....

Afbeelding

Waarschijnlijk zal zijn oordeel niet echt positief zijn nadat zijn ervaring met westernzadels niet echt om naar huis te schrijven was... Boos!

Afbeelding

Maar hij zou hier op terugkomen... Knipoog

Aldus mijn quest voor antwoorden in Blijdorp...