tjaa, afgunst zullen we dan maar zeggen
** Klopt ik zou ook zo graag m'n verstand eens uit willen zetten
, kom nou omsodemieteren. waarschijnlijk rijden ze zelf geen dressuur en ook nooit gedaan
** Slechts 10 jaar langer gedaan dan jij nu in totaal oud bent.
want bij dressuur en western is een wissel gewoon heel anders, zelfde als met springen en dressuur de springwissels zijn ook heel anders als de dressuurwissels

.
** Klopt bij springen is de kwaliteit van de wissel minder belangrijk, gaat het alleen om het functionele. De overeenkomst tussen dressuur en western is dat de kwaliteit van de wissel daadwerkelijk met punten beoordeeld wordt. Als e nu het daadwerkelijke verschil tussen een dressuurmatig gesprongen wissel en een westerngereden wissel had kunnen benoemen had je een punt gehad, maar nu kraam je onzin uit. Ook in de western hoort een paard niet eerst voor te wisselen, net als in de dressuur. Een goede wissel komt immer uit het achterbeen...
als je een keer de kans krijgt moet je het echt doen!
** Goed idee, ga ik eens proberen

maar zo wil ik ook nog een keer (als ik de moed bij elkaar kan verzamelen ) een keer een parcours springen (niet op mijn eigen paard 4 jaar en echt dressuurpaard)
** Weet een vierjarige dan dat hij een dressuurpaard is, en kan/wil/mag hij daarom niet springen? Dan is er inderdaad een hoop veranderd sinds ik geen dressuur meer rijd en heb ik inderdaad geen recht van spreken. Mijn welgemeende excuses!
en ook een keer mennen! gewoon om alles eens gedaan te hebben weet je wel!

** Joh het is ook hartstikke leuk dat je een keer western hebt gereden, en NOG veel leuker dat je er zo enthousiast over bent!!! Echter, het klopt gewoon niet wat je zegt. Je doet het overkomen alsof een westernruiter nergens op hoeft te letten, of de kwaliteit van bv een galopswissel er niet toe doet etc. terwijl hier een behoorlijke groep ruiters zit die elke dag peentjes zweet om dit netjes onder de knie te krijgen. Als ik westernriding aan het oefenen ben met mijn westerngereden paardje staan er regelmatig wat dressuurruiters met grote ogen langs de bak te kijken hoe die pony in vredesnaam aan een lange teugel goede galopswissels om de vier of drie passen springt, en nog allemaal netjes vanuit de achterhand ook. Van voren eerst wisselen is gewoon niet acceptabel, daar verlies ik teveel punten op en bovendien wil ik het perfect hebben.
En dan kom jij na 1 kennismakingslesje even vertellen dat dat allemaal niet zo hoeft? Tja, dan vraag ik me af of mevrouw Van Osch niet op een heel makkelijke manier geld verdiend heeft, of dat jij iets niet begrepen heeft, of dat ik het mezelf nou echt te moeilijk maak... (die derde is het niet overigens)
Afijn, ik pleit 'm hier, is gezelliger voor jou en beter voor mij.