[WN] ground tying hoe aan te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha

ground tying hoe aan te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 07:41

Hoe leg je aan een absolute leek het beste uit wat ground tying is en beter nog hoe leer je het aan een leek en zijn of haar paard?
Mijn eigen paard is ene gemakkelijke en die deed het gewoon maar hoe wordt het normaal gesproken aangeleerd?

Anoniem

Re: ground tying hoe aan te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:27

Gewoon zoals je alles aanleert; door consequent te zijn en gewenst gedrag te belonen. Tevreden zijn met hele kleine stapjes. Niet meteen verwachten dat een paard iets tien minuten volhoudt. Duidelijk commando gebruiken, en kort beginnen. Bij weglopen of verstappen RUSTIG terug op plaats zetten, commando herhalen, en weer weglopen. Belonen als het goed gaat.
Overigens ben ik niet zo gek van groundtying. Ik heb commando Stay aangeleerd; hoef ik geen teugels op de grond te laten liggen met alle risico's van dien.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:59

ik begin daar mee na het rijden
paard moe en wil wel blijven staan
ik zadel af en beschermers af en zo, zonder mijn paard vast te zetten
corrigeer als dat nodig is door paard precies op de plaats terug te zetten
in het begin zet ik hem precies zo neer als hij voor het rijden vast stond, met zijn hoofd richting muur
als dat goed gaat zet ik hem steeds meer naar het midden van het erf neer

ik doe ook geen teugels naar de grond, zonde van mijn teugels, paard moet ook netjes met zijn hoofd omhoog blijven staan en niet de grond gaan inspecteren op grasjes ofzo
zolang ik met hem bezig ben moet hij bij de les blijven
dan neem ik hem mee met hoofdstel naar de rijbak en daar doe ik het hoofdstel af en mag hij rollen
haal ik een appel en komen ze nog even terug voor hun lekkertje en een knuffel

kennen ze het dan kun je het overal en altijd doen
ook erg makkelijk met opstijgen als ze gewoon blijven staan zonder dat je de teugels hoeft vast te pakken of trail materiaal weer goed moet leggen

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:04

Net wat Sonja zegt kennen mijn paarden wel het woord stay.... Maar niet echt groundtying met een teugel aa de grond. Ik heb wel gezien dat paarden netjes bleven staan, maar toch even jeuk hadden aan hun hoofd of been, even gingen krabben... per ongeluk op de teugel gingen staan.... gevolg blinde paniek en een kapotte mond.

Groundtying is ook verboden geworden op shows. In de trail mag het geloof ik niet meer. Toch te veel ongelukken denk ik... Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:23

roxxanne teveel paarden kende het kunstje niet en gingen er vandoor!
koste veels teveel tijd om steeds paarden te vangen en natuurlijk is het gevaarlijk, een loslopend paard in een trailparcours met tuig om

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:10

Sun reageert ook op het woord stay(behalve nu even niet meer, moeten als hij weer thuis is ermee aan het werk)
ik zadel op en af terwijl sun met zijn halster touw op de grond ligt, maar als hij het bit inheeft, dan leg ik de teugel om de knop en niet op de grond.
en idd, consequent blijven en steeds terug zetten waar jij hem hebt neer gezet.

succes

groetjes van sandra

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:17

Ik ben een dressuur miep en zie ineens dat mijn paard een western kunstje kan. Ground tying??? grappig, ik noem het gewoon goed opgevoed. Ik zeg 'blijf ' en mijn paard wacht rustig af terwijl ik mijn spullen ga pakken (zoals een hond zeg maar) die ik ben vergeten. Ook met op en afzadelen staat ze altijd los.
Verder mag ze onder geen voorwaarde haar hooft omlaag doen (kop hoog zeg ik dan) ivm op de teugels staan inderdaad. Ik heb dat geleerd door tijdens het afspuiten van de benen tegen de onderkant van het hoofd te spuiten als ze hem naar de grond deed. Verder noem ik het gewoon een correcte opvoeding, grappig dat ik nu voortaan kan zeggen dat mijn paard een ground tying kan.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:22

Sizzle schreef:
Ik heb dat geleerd door tijdens het afspuiten van de benen tegen de onderkant van het hoofd te spuiten als ze hem naar de grond deed.

Apart.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:25

tja, kan vast ook anders, maar het werkt uitstekend. Ze is trouwens nu niet bang voor water of zo hoor. Na het werk in de warmte spuit ik haar helemaal af inclusief het hoofd en dat vind ze heerlijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:27

ik zeg gewoon HO!
HO betekent ten alle tijden stil blijven staan of gaan stil staan

wat je kan doen als je toch iets naar beneden wil laten hangen is een halster omdoen en het halstertouw naar beneden laten hangen
neem er dan één met paniekhaak dan doet het paard zich geen zeer als hij erop trapt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:48

staat ook uitgebreid beschreven in het boek van Inge Teblick "Grondwerk", maar een absolute leek kan beter eerst maar beginnen bij hoofdstuk 1 Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:49

cissy schreef:
staat ook uitgebreid beschreven in het boek van Inge Teblick "Grondwerk", maar een absolute leek kan beter eerst maar beginnen bij hoofdstuk 1 Lachen

Had ik ook bij hoofdstuk 1 moeten beginnen voordat ik mijn paard wilde opvoeden als dressuurpaard Tong uitsteken
Ik vind het namelijk wel erg handig hoor als ik mijn paard uit de wei haal, haar buiten het hek kan parkeren om de volgende kan pakken zodat ik niet twee keer hoef te lopen Ja

Zijn er ook stoere namen voor dingen als:
1) paard leren dat hij niet over de drempel van zijn box mag uit zich zelf en al helemaal van het eten van zijn buur af moet blijven Vork
2) niet tegen je aanschuren
3) het hoofd naar voren laten steken als de deken (met vaste borst) eroverheen moet onder het commando 'piep in'

Had ik ook een hoofdstuk moeten lezen voordat ik hekken open en dicht leerde doen vanaf de rug? Koe

Sorry........zal jullie topic niet langer vervuilen........ Bloos

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:35

Sizzle schreef:
Ik ben een dressuur miep en zie ineens dat mijn paard een western kunstje kan. Ground tying??? grappig, ik noem het gewoon goed opgevoed. Ik zeg 'blijf ' en mijn paard wacht rustig af terwijl ik mijn spullen ga pakken (zoals een hond zeg maar) die ik ben vergeten. Ook met op en afzadelen staat ze altijd los.
Verder mag ze onder geen voorwaarde haar hooft omlaag doen (kop hoog zeg ik dan) ivm op de teugels staan inderdaad. Ik heb dat geleerd door tijdens het afspuiten van de benen tegen de onderkant van het hoofd te spuiten als ze hem naar de grond deed. Verder noem ik het gewoon een correcte opvoeding, grappig dat ik nu voortaan kan zeggen dat mijn paard een ground tying kan.

Fantasie is veel meer waard dan kennis Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:59

Beestje moet een naampje hebben. De een noemt het ground tying, de ander goede opvoeding. Kunstjes zijn het iig allebei NIET.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:38

Sizzle schreef:
cissy schreef:

Had ik ook bij hoofdstuk 1 moeten beginnen voordat ik mijn paard wilde opvoeden als dressuurpaard Tong uitsteken
Ik vind het namelijk wel erg handig hoor als ik mijn paard uit de wei haal, haar buiten het hek kan parkeren om de volgende kan pakken zodat ik niet twee keer hoef te lopen Ja

Zijn er ook stoere namen voor dingen als:
1) paard leren dat hij niet over de drempel van zijn box mag uit zich zelf en al helemaal van het eten van zijn buur af moet blijven Vork
2) niet tegen je aanschuren
3) het hoofd naar voren laten steken als de deken (met vaste borst) eroverheen moet onder het commando 'piep in'

Had ik ook een hoofdstuk moeten lezen voordat ik hekken open en dicht leerde doen vanaf de rug? Koe

Sorry........zal jullie topic niet langer vervuilen........ Bloos

Ehm, is dat paard uit je profiel dat los in de box staat Met een touwtje voor de box, van jou?

sorry moest even...

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:57

hoewel ik niet zo'n grountyer ben.. Lachen is mijn vader dat wel,
Hij heeft jaren geleden zijn paard geleerd stil te gaan staan als hij zijn been over het zadel haalde, (zelfde beweging maakte als afstappen) Zowel in stap draf als galop.... Ook heeft hij zn paard altijd groundtying geleerd. Teugel op grond is voor eeuwig whoa en stay.

Nou rijd mn pa niet meer en rijd ik dit paard erbij naast mn eigen. Nu ben ik er 2 jaar geleden afgevallen langs een bosweggetje,wij in galop in deberm, paard maakte een vreugde bok, ik lag er naast,bewustzijn verloren, poosje daar gelegen niemand in de buurt......

Raad eens wie er bij me stond toen ik "wakker"werd???? Juist... mn paard!!! Wel helemaal aan de overkant van de weg, dus ze is echt bewust bij me gebleven....

Zou ze nu gedacht hebben hey het been gaat over het zadel, teugel ligt op de grond ik moet stoppen?? of zou het toeval geweest zijn?????? Lachen Lachen Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:46

@Sizzle, er is altijd baas boven baas en als jij denkt dat je het beter kunt dan ben ik blij voor jou, maar er zijn toch echt genoeg mensen die eerst bij hoofdstuk 1 moeten beginnen.
Er zijn ook mensen die het voorwoord overslaan omdat ze denken dat ze de wijsheid al in pacht hebben.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:28

Roxxanne schreef:
Groundtying is ook verboden geworden op shows. In de trail mag het geloof ik niet meer. Toch te veel ongelukken denk ik... Knipoog

Sinds vorige week ofzo Verward
Heb laatst nog een paintshow gehad waar echt wel een groundtie in de trail zat Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:32

volgens mij mag het bij de WRAN al jaren niet meer

hoe het bij rassenverenigingen, is weet ik niet

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:42

Ik had het inieder geval over de WRAN ja, hoe het bij rassenshows zit weet ik niet....

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 13:28

Bij de WRAN mag het sinds dit jaar geloof ik niet meer, of was het halverwege vorig jaar?

Bij de APHA en AQHA mag het nog steeds. Ik vind een groundtie prima, maar alleen als ik beide teugels aan de knop mag vastmaken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 13:30

xono dan is het geen ground tie meer!
maar ben het met je eens dat de teugels aan de knop een stuk veiliger is

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 15:25

Of je paard(en) gewoon opvoeden.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:43

Citaat:
Ehm, is dat paard uit je profiel dat los in de box staat Met een touwtje voor de box, van jou?

sorry moest even...

Hihi, ja. Ik gebruik het ook zelden op vreemd terrein, ivm je weet maar nooit wat er gebeurd en bovendien heb ik het daar ook niet nodig. Het is niet mijn bedoeling jullie voor gek te zetten of zo. Ik ben gewoon erg lui van nature en heb gewoon geen zin om ze vast te zetten. Ik heb bijvoorbeeld vandaag nog mijn paard bijna 10 minuten buiten op de voorplaats los laten staan omdat ik even met iemand een betaling moest regelen. Als ik dan zo nu en dan even over mijn schouder roep: blijven he en braaf zo hoor, dan staat ze keurig stil met haar ogen op mij gericht.
Elk paard die ik ooit heb (in)gereden kan los staan omdat ik dat zie als een correcte gehoorzaamheid en de benodigde geduld.
Nogmaals ik wil jullie verder niet in de weg zitten, maar ik was gewoon hevig geamuseerd toen ik zag dat ik iets deed wat eigenlijk dus helemaal niet zo dood normaal is als ik altijd dacht. Nu begijp ik ook eindelijk de reacties van de western mensen bij ons op de manege. Mijn paard wordt altijd uitgebreid de lof toegezongen als ik haar bij de bakdeur parkeer om vervolgens mijn cap of zweep te zoeken, ik vond die reacties zo stom, ik mompel dan wat in de zin van...dat heet gewoon leren luisteren hoor. Ach....dat soort eigenaardigheden heb je denk ik als je het grootste gedeelte van je paardenleven eenzaam op een eenmans pensionstalletje hebt doorgebracht...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:57

inderdaad kun je dat soort eigenaardigheden kweken als je het grootste gedeelte van je paardenleven eenzaam op een eenmans pensionstalletje hebt doorgebracht...

sorry, moest ook even Clown Knipoog