[WN] eventuele overstap naar Western. Doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

eventuele overstap naar Western. Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 16:16

Hoi,
ik ben in het bezit van 2 haflingers, en ik rijd nu 8 jaar engels. Ik rijd eigenlijk nouwelijks wedstrijden, soms spring ik wat. Het dressuur spreekt mij eigenlijk helemaal niet aan, en het springen wel, maarja, dat kan ook niet altijd. En dat heb ik na een tijdje ook wel weer gezien.
Ik denk aan een overstap naar het Western rijden. Het heeft me altijd al aangesproken en het is niet zo 'tuttig' als het engelse. Maarja, mijn paarden zijn engels ingereden en ik weet niet of het western überhaubt nog aanleerbaar is, en hoe het zou moeten. Ik zou natuurlijk zelf eerst wat lessen moeten nemen om te kijken of ik het wat vind, op andere paarden dan mijne. Maar daar is dan weer het probleem dat het heel erg duur is om een privéles te nemen en ik eigenlijk wel een groepsles wil, als dit mogenlijk is. Kan iemand mij helpen? Sowieso om te weten of dit nou een verstandige beslissing is.

Anoniem

Re: eventuele overstap naar Western. Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:35

Tong uitsteken
Wat denk je zelf, op een westernforum? Haha!

TUURLIJK, DOEN!!!!! *LOL*

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:45

Als ik jou was zou ik eens kijken of er ergens een westernstal in de buurt zit waar je misschien eens een lesje mee kunt draaien.

Ik ben ook 'n dressuurruiter geweest en ik kan je de overstap aanraden.

Met behulp van een goede instructeur kun je je paarden ook omscholen.

Suc6!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:48

hier ook sinds kort de overstap gemaakt,begonnen met een proeflesje in een beginners groep en het bevalt me uitstekend!Ik heb een 4 jarige merrie waar ik met de tijd ook western wil gaan rijden en ook mijn kereltje (is nu pas twee) wil ik met de tijd zadelmak laten maken en western beleren.Ik vind het onwijs tof om te doen,ondanks dat het best moeilijk is.Ik zou zeggen probeer een proefles en kijk wat je er van vind!

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:11

Wauw Punkies, jij hebt mooie Haffies zeg.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:56

Hai,

Ik heb ook een arabier van 12 jaar en die is in vier weken omgeschoold naar het western. Dit ging dus heel gemakkelijk en vooral als ze heel leergierig zijn. Dus zeker doen!!!!!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 00:30

Tuurlijk gewoon doen, en het maakt niet uit of ze engels zijn ingereden

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 01:03

Misschien kan je eerst wat proeflessen nemen.
Ik ben van engels met mijn pony ook overgestapt naar western en daar heb ik zeker weten geen spijt van!! Haha!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:45

Tuurlijk overstappen! Onze Rarabier is in 6 maanden overgegaan in een slecht gehumeurd, ongezellig, Engels gereden manegepaard naar een vrolijke en superenthousiast westernpaard!
Maar, vergeet goede instructie niet! Alvast veel plezier! Haha!

Frosti4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:15

doen! een vriendin van me heeft ook een haflinger en die gaat echt superrrr! OK dan!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 00:03

paarden omzetten van engels naar western is makkelijker dan anders om. naar mijn mening geef je in het western de paarden veel meer het gevoel dat je ze vertrouwd en dus vertrouwen ze jou ook. ik heb het gezien en de meeste paarden gaan er leuker op lopen.
dus ik zeg DOEN!!!!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 01:09

Mijn mening; niet doen, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Knipoog Als privé-les te duur is kan je misschien een 10-lessen kaart o.i.d. kopen en bij een beginnersgroep gaan, maar bij privé-les krijg je natuurlijk veel gerichter les. Je kan altijd 5 privé-lessen nemen en als je dan besluit dat je het leuk vindt alsnog een leuke groep zoeken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:48

punkies schreef:
Het dressuur spreekt mij eigenlijk helemaal niet aan, en het springen wel, maarja, dat kan ook niet altijd. En dat heb ik na een tijdje ook wel weer gezien.

Als dressuur je niet aanspreekt, kun beter ook geen western gaan rijden. Dat is namelijk ook dressuur Knipoog
Ik proef een beetje uit je woorden dat je dressuur saai vind om te doen namelijk. Dan zul je met westernrijden van een koude kermis thuis komen denk ik Knipoog

Citaat:
H niet zo 'tuttig' als het engelse

Dressuur is zo tuttig als je het zelf maakt. En westernrijden ook. Kijk maar eens op een show Knipoog

Citaat:
Maarja, mijn paarden zijn engels ingereden en ik weet niet of het western überhaubt nog aanleerbaar is

Kan best Lachen
Sterker nog.... Cool

Citaat:
Ik zou natuurlijk zelf eerst wat lessen moeten nemen om te kijken of ik het wat vind, op andere paarden dan mijne. Maar daar is dan weer het probleem dat het heel erg duur is om een privéles te nemen en ik eigenlijk wel een groepsles wil, als dit mogenlijk is

Ik zou naar een westernmanege gaan en een paar groeplessen nemen. Is idd wel duur, maar het kan je een heel tuig uitsparen als blijkt dat je western ook niks vindt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:32

ik ben het met Romkabouter eens. ik heb zelf ook de overstap gemaakt, maar ik vond dressuur OOK leuk. het staat natuurlijk een stuk stoerder gewoon in je spijkerbroek op een zadel wat een stuk mooier is dan menigeen dressuurzadel. Dat wel..

kingping

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:45

Ik Ben ook net begonnen met westernd rijden,, en het bevalt me goed!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:14

Hier nog iemand die waarschijnlijk over gaat stappen! Lachen
Ben de dressuur helemaal beu Clown Dus ik ga lekker recreatief western doen, lekkere bosritjes maken. Vind mn pony ook het leukst Lachen

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 22:51

inderdaad Bertuss, dat ben ik ook van plan hoor, wedstrijden zijn toch al niet mijn ding, en het wil ook niet zeggen dat ik totaal stop met het engelse hoor, springen doe ik nog steeds graag. Maar ik wil het iig proberen, ik kijk wel wat eruit komt Lachen bedankt voor jullie adviezen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 08:36

Ik heb de overstap om een andere reden gemaakt. Mijn paard vond het leuker. Ik heb een typisch dressuur gefokte kwpn-er en vanaf de M werd veel meer oprichting gevraagd tijdens verzameling. Ze heeft een kleine vergroeiing aan haar strottenhoofd dus met die oprichting had ze het moeilijk. De houding van western past beter. Dat wil niet zeggen dat het makkelijker is. Als ik het mezelf makkelijk wil maken ga ik gewoon dressuur met haar rijden, daar is ze voor gefokt.

Maar inmiddels vind ik het zelf ook vooral veel leuker. Het type wedstrijdonderdelen, de sfeer op wedstrijden. En natuurlijk zit het zadel veel en veel beter. Maar zoals Rom zegt: dat is wel bijzaak als je niet bereid bent hard te werken. Wat dat betreft is western net als dressuur: een zaak van óf hard werken om beter te worden, óf kiezen voor recrea-rijden (en dat kan met westernzadel of met dressuurzadel).

Succes!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:01

Romkabouter schreef:
Als dressuur je niet aanspreekt, kun beter ook geen western gaan rijden. Dat is namelijk ook dressuur Knipoog
Ik proef een beetje uit je woorden dat je dressuur saai vind om te doen namelijk. Dan zul je met westernrijden van een koude kermis thuis komen denk ik Knipoog

Ben ik het absoluut niet mee eens. Western is veel veelzijdiger dan dressuur. Dressuur is dressuur, western is reining, cutting, horsemanship, pleasure, trail enz. Er zit voor iedereen wel wat tussen. Ik ben ook begonnen met dressuurrijden, maar ik denk niet dat ik drie paarden zou hebben als ik niet western was gaan rijden. Ik vond dressuur ook veel te geforceerd en gedwongen rijden, ik had daar geen lol in in elk geval. Nog steeds als ik om me heen kijk naar dressuurruiters ben ik blij western te rijden. Ik denk bij dressuur vaak iets in de trant van "smile it's supposed to be fun" als ik ze op hun paard zie zitten. Maar ja dat is mijn gevoel erbij Knipoog

Dus wat mij betreft, ik zou de overstap maken. Je moet alleen wel bedenken dat westernrijden wat anders is dan recreatief rijden. Het is wel degelijk hard werken en veel trainen als je het goed wilt doen. Maar op een andere manier dan dressuur.

Citaat:
Hier nog iemand die waarschijnlijk over gaat stappen!
Ben de dressuur helemaal beu Dus ik ga lekker recreatief western doen, lekkere bosritjes maken. Vind mn pony ook het leukst

Dit vind ik dus complete onzin, je kunt ook lekker recreatief bosritjes maken op een dressuurzadel. Het enige verschil wat je nu dus gaat doen is er een westernzadel opleggen. Nou dat maakt je geen westernruiter! Je jaagt jezelf alleen op kosten omdat je weer een ander zadel moet kopen. Als ik jou was ging ik gewoon lekker recreatief dressuurbosritjes maken, scheelt jou centen en je paard heeft net zo veel lol. Knipoog

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:50

Met recreatief westernrijden bedoel ik niet alleen maar bosritten maken. Natuurlijk neem ik lessen, natuurlijk ga ik in de bak rijden. Maar ik bedoel met recreatief western dat ik geen wedstrijden ga rijden. Tuurlijk, je kan ook zeer actief westernrijden en dan nog geen wedstrijden rijden, maar dat is niet wat ik wil.
Ik hoop dat je het zo een beetje snapt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:25

Sinds wanneer is wedstijd rijden de maatstaf voor serieus trainen?
Ik ken mensen die absoluut geen wedstrijden rijden. En wel zeer serieus aan het rijden zijn.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:42

Bertuss schreef:
Tuurlijk, je kan ook zeer actief westernrijden en dan nog geen wedstrijden rijden,

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:50

sorry, slordig gelezen Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:30

Anya dat komt van het warme weer Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:17

Jolande schreef:
Western is veel veelzijdiger dan dressuur. Dressuur is dressuur, western is reining, cutting, horsemanship, pleasure, trail enz.

Reining = dressuur i.m.o.
Horsemanship = dressuur i.m.o.
Pleasure = dressuur i.m.o.
Trail = Dressuur i.m.o.
Cutting vind ik idd een speciaal geval, net als alle koeienonderdelen eigenlijk Lachen

En engelse dressuur kent veel meer veelzijdigheid in oefeningen, alleen heet het allemaal dressuur, terwijl het in de western allemaal bij een andere discipline hoort Haha!

Het komt bij mij over dat je gewoon de pech hebt gehad om een zeer slechte intructie te krijgen bij je eerste aanraking met dressuur Jolande, ik vind het erg jammer dat dat je mening zo heeft gevormd.
(lijkt het)
Misscien heb ik gewoon geluk gehad om een goede intructie te treffen Knipoog

Ik vind de zogenaamde veelzijdigheid van het western helemaal niet groot. Je traint misschien meer op spins als je alleen reinig rijdt en meer met balken als je trail rijdt, maar de rest is toch je paard soepel houden en alert voor het been etc etc.
Met dressuur train je dat ook en dan nog wat meer de oefeningen van de klasse die waarin je rijdt.

Dat westernrijden veelzijder is, vind ik dus echt een ontzettend grote farce van het hele westerngebeuren.
Ok, western heeft koeien, maar engels heeft ook springen en eventing Knipoog

Dat ik een fanatiek aanhanger ben van alles en iedereen die niet in het engels of westernkamp ingedeeld wil worden, maar gewoon van alles facetten van het paardrijden houdt is volgens mij ook geen geheim zeker Tong uitsteken