Ter informatie: Hij is 3 jaar, een ruintje, word dressuurmatig gereden (zet het hier neer vanwege de PH en QH gekken op dit forum
)Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)

rudi schreef:Ik zou ze mooi op hand breedte trekken, staat veel vlotter, en verzorgder

maar bij mijn pony worden haar manen nut dunner als ik ze trek.. wel als ik daarna (wat wel moet) op sommige plekken aan de onderkant van de manenkam er plukjes uit trek

Jolande schreef:Maar ja als je dressuur rijdt en hem op wedstrijden uitbrengt zul je wel moeten ben ik bang, een van de grote onzinnige minpunten van de dressuur imo.

ik ken een paint met dunnen manen (mijn pony ook trouwens) en wij doen het op de manier die bij www.anky.nl staat beschreven. werkt goed en staat netjes

Heeft het paard ook nog lol van zijn eigen beharing want daar kan geen vlieg of horzel landen

cornelie schreef:Die bolle van mij heeft zulke dunne manen dat ik de boel altijd volledig afscheer. Dus ook geen kort stukje laten staan. Is ideaal, de boel lijkt heel strak en mooi ingevlochten en het bespaart weer tijd voor de wedstrijd.
KNHS schreef:Artikel 119 De verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard / de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.
De manen:
a – Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b – Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c – Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen
d – Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.
De bovenkant van de staart:
a – De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten wordt voor dressuurwedstrijden minder op prijs gesteld.
b – De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c – De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’of ‘bijgeschoren’.
De onderkant van de staart:
a – recht afknipt. De lengte in ‘ gedragen’ toestand reikt tenminste een handbreedte onder de spronggewrichten.
b – gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder (a).
rudi schreef:Ik zou ze mooi op hand breedte trekken, staat veel vlotter, en verzorgder
Francis schreef:Goh, scheelt me ff dik 1½ uur in de voorbereiding zeg! Van mij mag het mode worden!!![]()
) maar wel met een wit strikje aan het eind van de vlecht! Ze blijft tenslotte een meisje
Ze heeft zulke lange manen, wat ik persoonlijk prachtig vindt, maar op een show niet zo gewenst is. Vandaar die hengstenvlecht..