Óp de World Show heb ik een DVD van Al Dunning gekocht, als contrast om te zien dat het toch ook echt anders kan.
Waar ik toch wel erg van geschokt was is het volgende:
een paard wat met zadel op in een kleine "pen" stond. Het hoofd van het paard was met dikke rubber "bijzetteugels" vastgebonden. De teugles liepen van bovenkant zadel naar het snaffle bit, door de bitringen tussen de voorbenen naar de singel. De teugels waren zo strak vastgezet dat het paard de neus bijna tussen de voorbenen had zitten.
Ik vind dit pure dierenmishandeling, geen discussie over mogelijk. Ik zie het nut er niet van in en vind het een vorm van extreme grofheid en onkunde.
Bij het rijden heb ik ook dergelijke uitwassen gezien, paarden die uiteindelijk recht omhoog komen omdat er zo hard in de mond gerukt word dat je bij wijze van spreken de tanden rond zou moeten zien vliegen.
. Ik had de neiging om de boel los te snijden, aangezien het dier zo minstens een half uur heeft rondgelopen, jammer genoeg had ik geen mes bij me....Deze onkunde zal verstrekkende gevolgen hebben, als vastzittend spieren, nek en rugproblemen, hard mond etc, etc.
Schril contrast bij het zien van de DVD, waarbij er gesproken word van een vierkant van ca. 20 bij 35 cm voor en boven zadel waarbinnen je je handen mag bewegen. Handen van bovenomschreven ruiters beschreven een vierkant van ca. 1 x 1 meter.
Uitwassen als deze zijn vaker aan bod geweest, het is voor vele van ons niets nieuws, maar ik vind wel dat het steeds weer ter sprake moet komen om duidelijk te maken dat het abnormaal is, dat het niets met paardrijden/ africhten te maken heeft. Dat het niets anders is dan dommheid, onkunde, grofheid, snel resultaat willen. Bij deze "africhters" en "trainers" draait alles alleen om geld en bekers, is een paard alleen een object om op die 1e plaats te komen. Als hij "kapot" gaat pakken ze een nieuwe en gooien de oude weg.
Deze mensen mogen mijn paarden niet eens van 10 km afstand benaderen
. 

. Ik heb toen geen foto's gemaakt, soort van ontkenning van mijn kant op dat moment. Maar het beeld blijft, ook zonder foto, in mijn geheugen gegrift staan.
..en er zijn ook mensen bij western die het WEL goed doen..er blijven altijd mensen tussen zitten die geen verstand van paarden hebben..en waar ze de dierenbescherming op af zouden moeten sturen!!
ook ik heb een video van Dunnig en daar zijn deze *praktijken*gewoon te zien

)