[WN] Dressuur = geld. Western ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Dressuur = geld. Western ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 13:35

Hoi Western-bokkers!

Zelf ben ik een dressuurruiter in hart en nieren. Nog wel in ieder geval!
In de dressuur draait het veel om geld. Als je hoog wilt komen zul je toch echt een goed paard moeten kopen met veel beweging en kwaliteit ( en o.a. veel lessen ). Als je maar geld hebt dan kijken mensen in de dressuurwereld je wel aan...anders hoor je er simpelweg niet bij. Ten minste, zo is mijn beeld Lachen

Is dit in de westernsport ook? Bloos

Romkabouter

Re: Dressuur = geld. Western ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:53

Ja

Het geldgedeelte wel in ieder geval, maar dit geldtvoor ALLE sporten Knipoog
OW en talent helpt ook Tong uitsteken

topsport=geld+talent+hardwerken+gedrevenheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:45

Het zou naief zijn om 'nee' te antwoorden op deze vraag. Tuurlijk is dat voor een groot deel zo.

Maar toch is het niet zo dat je zonder keiduur paard etc nergens kunt komen. Voorbeeldje? Gisteren op de wedstrijd ging er een meisje met een FJORD vandoor met de prijs voor de meest veelbelovende ruiter in de beginnersklasse. Na haar proeven vertelde ze me dat ze alleen verenigingslessen heeft. Dus geen keiduur paard, geen keidure topinstructeur, maar toch een veelbelovende combinatie.

Of kijk even naar de allroundkampioen van het laatste WRAN-NK: Brigitta Wijnberg met Wit. Niet iemand die het met bakken voor het opscheppen heeft, en met een paard dat qua bouw ook niet de meest voor de hand liggende keuze is. Maar door met liefde, passie en verstand van zaken te trainen, is dit een combinatie geworden die supergoed allround meedraait in Nederland.

Daarentegen kwam ik zeer recent op een wedstrijd ook een meneer tegen die een (zonder overdrijven) zeer getalenteerde Quarterhorse heeft gekocht, die uitstekende les krijgt van een goede instructeur (of 'ie daar ook wat mee DOET betwijfel ik maar da's een ander verhaal), en met de air dat hij wel zonder enige ervaring direct de stap naar Amateur kan maken. Nou ik kan je vertellen dat die vreselijk voor schut stond. Was niet in staat in het zadel te zitten zonder het paard te hinderen, ging kontje-boem-stuiterend door de bak (arm paard, die houdt geen rug over), shanks erin ondanks dat hij daar de stuurmanskunst nog totaal niet voor beheerst, dus het totaalplaatje was gewoon een ramp. Had in de beginnersklasse al zeker niet bovenaan geeindigd, maar stond in de Amateurklasse dus echt voor paal.
OFTEWEL: Geld zegt zeker niet alles, en is zeker geen garantie voor prestaties.

Voor sommigen betekent het slechts dat ze hun imago ermee proberen te redden (standaard gedoemd te mislukken), voor sommigen betekent het het verschil tussen middenmoot of topper, en sommigen hebben de unieke kans om er hun in meer of mindere mate aanwezige talent mee te ontplooien. Maar zelfs al bulk je van het geld, en koop je nog zo'n toppaard, dan zul je nog op de juiste knopjes moeten drukken EN de kwaliteit vast moeten zien te houden. En dat lukt vaak niet. Hoeveel van de mensen die je nu ongetwijfeld te binnen schieten, rijden na 5 jaar nog steeds met dat eerstgekochte toppaard de sterren van de hemel???

Ik denk niet dat het uitmaakt of je het over dressuur, springen, cross, mennen of western hebt.
Pas als het over tennissen of voetballen gaat, dan gaat geld een mindere rol spelen denk ik.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:46

Romkabouter schreef:
Ja

Het geldgedeelte wel in ieder geval, maar dit geldtvoor ALLE sporten Knipoog
OW en talent helpt ook Tong uitsteken

topsport=geld+talent+hardwerken+gedrevenheid

Ik denk dat de TS bedoeld, dat je vooral moet laten zien dat je geld hebt voordat mensen je gaan waarderen..

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:54

Bij de western heb je dat idd ook!! Tegen mij werd ook al gezegd, je paard heeft veel in zich, maar als je echt goed zou willen worden zou je toch echt een beter paard (en dus duurder paard) moeten kopen. Nou, mijn paard ruil ik voor geen goud in!! Je ziet wel veel dat mensen een duurder paard kopen, omdat ze hoog willen komen in de sport. Ik zelf vind het veel leuker als iemand op een manege ponyy wint Vork Ook zijn er mensen die hun paard door een heel duur iemand laat trainen, door hem bijvoorbeeld een maand in training te zetten voor een paar honderd euro.
Ook is het zo dat hoe duurder zadel je hebt, en hoe duurdere spullen zoals hoofdstel, des te hoger eindig je, want dat ziet er netter uit. het gaat toch om hoe je rijd, nie hoe je eruit ziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:03

Gaat ook veel om het paard maar wat ik toch ook zie zijn de haflingers, tinkers en fjorden die veel 'dure' paarden 'verslaan'.
Gaat er toch ook om of je paard een beetje talent heeft en of je zelf talent hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:06

Gabon schreef:
Bij de western heb je dat idd ook!! Tegen mij werd ook al gezegd, je paard heeft veel in zich, maar als je echt goed zou willen worden zou je toch echt een beter paard (en dus duurder paard) moeten kopen.

** WIE zegt dat? En wat is 'echt goed' ????

Nou, mijn paard ruil ik voor geen goud in!! Je ziet wel veel dat mensen een duurder paard kopen, omdat ze hoog willen komen in de sport. Ik zelf vind het veel leuker als iemand op een manege ponyy wint Vork Ook zijn er mensen die hun paard door een heel duur iemand laat trainen, door hem bijvoorbeeld een maand in training te zetten voor een paar honderd euro.

** Maar degenen die hun paard LATEN trainen en er zelf alleen met een wedstrijd opstappen, kennen niet de lol van zelf dingen aanleren, van het samen groeien met je paard, samen op je bek gaan, samen weer opkrabbelen, en samen presteren. Is dat dan iets om jaloers op te zijn??? Geloof ik niet.

Ook is het zo dat hoe duurder zadel je hebt, en hoe duurdere spullen zoals hoofdstel, des te hoger eindig je, want dat ziet er netter uit. het gaat toch om hoe je rijd, nie hoe je eruit ziet?

** En DAT is dus totaal niet waar. Klopt werkelijk voor geen ene meter wat je nu zegt. De jury beoordeelt je rijden, niet de prijs van je tuig. Dit is een excuus dat mensen zonder duur materiaal gebruiken om hun belabberde rijden te verdoezelen. Je kunt je hier niet achter verschuilen, veel te doorzichtig. Ik adviseer een dikke muur, werkt veel beter.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:09

Gabon schreef:

Ohw werkt dat zooooooooooooo???????????????????

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:18

Nog even over een paard in training zetten bij iemand. De rede dat ik soms een paard in training zet bij iemand is omdat ik zelf amateur ruiter ben (dat probeer ik tenminste Tong uitsteken ) En in de open kun je vaak leuk punten op je paard rijden dus heb ik sneller een rom voor me paard.

Ten tweede soms is het handig dat je trainer kan voelen wat je paard doet zodat hij/zij je beter les kan geven en weet waar je aan moet werken.

Dat training duur is is een feit maar als het goed is krijg je daar ook wat voor terug.

Op dit moment werk ik keihard met Patch om beter te worden en mijn trainer rijd ook wel eens op haar om te voelen of ik doe wat ik moet doen als ik zelf thuis rij.

En ja ik heb paarden die duurder zijn dan gemiddeld! En ik leer daar heel veel van! Maar makkelijk is het zeker niet. Tuurlijk hoop ik sneller te groeien met hun omdat ze alles kunnen. Maar dat ze alles kunnen betekend nog niet! dat ik er geen moer voor moet doen en dat ze alles op hun duimpie kunnen hoor. Het is hard werken aan jezelf want je zal wel moeten zorgen dat ze goed blijven en ze goed te houden.

Maar goed ieder gaat de weg die hij of zij zelf wil gaan. En wat een ander daar van denkt of zegt! Lekker belangrijk!
Laatst bijgewerkt door anika op 10-07-06 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:22

En ook mijn lerares rijdt 1 keer per week op mijn tinker, de combinatie paard wat het niet kent+ ruiter wat het niet kent= een vervelend paard. Ik spreek nu toch echt uit ervaring dus training is wel degelijk goed.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:30

SONJA SCHREEF** Maar degenen die hun paard LATEN trainen en er zelf alleen met een wedstrijd opstappen, kennen niet de lol van zelf dingen aanleren, van het samen groeien met je paard, samen op je bek gaan, samen weer opkrabbelen, en samen presteren. Is dat dan iets om jaloers op te zijn??? Geloof ik niet.

Nou ik zie wel eens mensen die dat doen paard laten trainen en dan op de wedstrijd zelf opstappen of met inrijden hun trainer laten rijden en dan zelf opstappen maar 9 van de 10 x denk dat paard in de ring fiets off ik loop niet voor jou! Gek he!?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:37

anika schreef:
Gabon schreef:

Ohw werkt dat zooooooooooooo???????????????????

Túúrlijk!! Waarom dacht je dat ik me zo'n duur uitziend zadel heb laten maken!! Ik wil wel hoog eindigen!! Gooi 't zadel d'r op, ga de ring in en voilá... top drie plaatsing!! Clown Tong uitsteken

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:23

dressuur of western = geld?
Tuurlijk! we (mensen die paardrijden/paardenbezitters)zijn met een luxe bezig; paardrijden behoort tenslotte niet tot de basic dagelijkse behoefte!

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:41

Weet je wat nu eigenlijk zo leuk is aan western rijden??.......... Dat is omdat je met IEDER paard wat voor kleur, ras en grote mee kan doen. En dat het niet uitmaakt hoe duur of hoe mooi je harnachament er uit ziet. Je wordt gewaardeerd om wie je bent en hoe je als combinatie je proef rijd!!!! En het aller belangrijkste is dat je er plezier aan beleeft en lekker met je paardje bezig bent.
In ieder geval is voor mij dat de western spirit!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:00

yerry schreef:
In ieder geval is voor mij dat de western spirit!!!

OK dan! Hier sluit ik me graag bij aan!

anika schreef:
SONJA SCHREEF** Maar degenen die hun paard LATEN trainen en er zelf alleen met een wedstrijd opstappen, kennen niet de lol van zelf dingen aanleren, van het samen groeien met je paard, samen op je bek gaan, samen weer opkrabbelen, en samen presteren. Is dat dan iets om jaloers op te zijn??? Geloof ik niet.

Nou ik zie wel eens mensen die dat doen paard laten trainen en dan op de wedstrijd zelf opstappen of met inrijden hun trainer laten rijden en dan zelf opstappen maar 9 van de 10 x denk dat paard in de ring fiets off ik loop niet voor jou! Gek he!?

Dat is precies waarom ik denk dat zolang je het westernrijden als hobbymatig kunt/wilt beschouwen, het veel leuker is om alles zelf te doen. Dan zijn de keren dat je op je bek gaat namelijk niet frustrerend zoals het dat in het geval dat Anika beschrijft waarschijnlijk wel is, maar juist een stimulans om weer door te gaan, verder te oefenen etc.

Overigens denk ik wel dat degenen die het duurste van het duurste materiaal (en ieuwwww daar bedoel ik ook weer de paarden mee) aan kunnen schaffen, op een bepaald moment wel op de juiste knoppen kunnen drukken om vervolgens prijzen weg te gaan kapen op wedstrijden. Echter, dat zijn wel combinaties die je dan voor een bepaalde periode ziet, en die dan weer verdwijnen. Doorgaans met grote verhalen over slechte trainers, nare verhalen over de vorige eigenaren die hun paard eigenlijk wel dusdanig verkloot hebben dat ZELFS hun talent ( Haha! ) het niet meer goed kan krijgen, etc etc.
Dergelijke mensen vegen hun eigen straatje schoon, en dumpen hun eigen modder vervolgens in iemand anders' straatje. Trainer en vorige eigenaren zijn doorgaans het slachtoffer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:33

doe ik toch iets verkeerd, duur goed paard gekocht, duur zadel aangeschaft en vervolgens rij ik geen wedstrijden, is dat zonde van het talent van mn paard?
nee hoor, ik heb lol genoeg... Lachen

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:36

Laat ik het zo omschrijven.
Wie heeft er op het EK reining of het NK WRAN standjes gezien van Jaguar, Cartier en tal van parfum en juwelierszaken? Liepen daar daftige dames in bont en naaldhakken in designer outfits en passend tasje en schoenen?? Ik heb ze niet gezien. Haha!
Maar dit soort taferelen heb ik wel gezien op bv de indoor van Maastricht.

In elke sport draait het om geld maar in sommige wordt met veel zeik en zwier benadrukt.
Natuurlijk in de western sport zie je ook dure paarden en dure trainers. Maar het is veel meer een sport voor iedereen. Een sport waar je als "gewone" werk man/vrouw met je paardje nog mee kunt draaien op NK en EK niveau.

Sommige sporten blijven badderen in hun rijkelui sport imago. Neem bv ook Golf. Een keer ben ik mee geweest naar een wedstrijd. Direct toen ze er achter kwamen dat ik niet speelde was ik een soort paria. 1 persoon durfde nog net te polsen wat voor sport in dan deed. Toen ik aangaf 3 paarden te bezitten hoorde ik er direct bij en was ik een van de groep. Om van te kotsen gewoon zo'n instelling Misselijk Misselijk

Sommige sporten proberen zich als extravagant en upperclass te profileren. In de paarden sport vind ik dat echt gewoon te idioot voor woorden. Want zeg nou zelf iemand met een paard, of die nou 100 euro of 1000000 op de bank heeft staan, aan het eind van de dag stinken ze alle twee het zelfde, naar paard Haha! Knipoog

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:50

CocoChanel schreef:
Hoi Western-bokkers!

Zelf ben ik een dressuurruiter in hart en nieren. Nog wel in ieder geval!
In de dressuur draait het veel om geld. Als je hoog wilt komen zul je toch echt een goed paard moeten kopen met veel beweging en kwaliteit ( en o.a. veel lessen ). Als je maar geld hebt dan kijken mensen in de dressuurwereld je wel aan...anders hoor je er simpelweg niet bij. Ten minste, zo is mijn beeld Lachen

Is dit in de westernsport ook? Bloos

Dit is een geheel verkeerd beeld wat jij hebt, omdat het er maar net aan ligt waar je zelf bij wilt bijhoren. Bedenk dat hoe jij deze quote schetst, dat dit ook het beeld aan de andere zijde zou kunnen zijn, van het wel of niet aankijken van.

Peter

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:00

Ik heb geen (bergen) geld maar wel lol met mn knol!
Wat is nu belangrijker?

Net wat Peter zegt: Wat vindt JIJ belangrijk??

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:05

Er wordt hier geschreven over mensen met veel geld en dure paarden en dure trainers. Mensen met veel geld hoor je niet over hoe duur iets wel niet kost! Die hoeven er namelijk niet mee te koop te lopen! Vergeet dus niet dat het vaak mensen zijn met een bescheiden beurs die krampachtig proberen ergens bij te horen om mee te tellen en mee te kunnen praten. Die willen dat dochter of zoon lief wat aanzien of status krijgt. Allemaal de grootste kul en onzin natuurlijk maar goed de dressuur heeft nog steeds het predikaat elite sport en het houden van een paard is nog steeds een rijkelui's hobby in de ogen van velen.

Het heeft denk ik niets met wat je "belangrijk" vindt te maken maar meer met of je je op je gemak voelt. De omgeving bepaald sterk het beeld wat je bij iets krijgt.
Zit je in een omgeving waar uiterlijkheden belangrijker zijn dan de daadwerkelijke sport dan kun je je behoorlijk gaan ergeren. Een verandering van omgeving kan een heel ander beeld opleveren. Dus als je niet tevreden bent over de sfeer of de manier waarop het gaat in de dressuur bij jou in de buurt. Probeer dan eens uit je omgeving te stappen en naar een andere manege te gaan om daar de sfeer te proeven. Waarschijnlijk verandert je beeld samen met de instelling van de mensen die je dan leert kennen. Daar hoef je niet voor naar een andere tak van sport over te stappen. Ook binnen de western sport kun je de pech hebben tussen een stelletje kakkers terecht te komen. Oke het komt nog wat minder voor maar de sport is ook nog niet zo groot.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:47

Als je het bekijkt zo van: 'een getalenteerd kind met arme ouders komt er niet' dan is dat zo. Want idd, paardrijden is erg duur, dus dan heb je wel geld nodig.
Een kindje wat net een pony kan betalen, komt misschien ook niet verder, als de ouders niet een 'beter' paard kunnen kopen, of duurdere lessen kunnen betalen.
Net zoals mensen die geen afstand kunnen doen van hun paard om een getalenteerder paard te kopen. Maar zijn die arm? Dat weet ik niet...

Op het moment dat je paard kunt rijden, ben je zowieso een heel rijk iemand. Kan geen kapitaal tegenop.

Om mezelf als voorbeeld te nemen, ik heb 1 paard, die niet meer in de sport loopt. Als ik geld genoeg had, zou ik een tweede kopen (een goeie, dus dure) en gaan sporten. Zou ik ook een trailer en auto nodig hebben, kost ook geld.
Maar dat geld heb ik niet. Maar ik ben ook niet arm, want ik heb een heel bijzonder paard waar ik heel blij van wordt Ja Maar ik zit wel es te zeiken dat ik meer geld wil... Cool

Hoe anderen daar weer tegenaan kijken is een ander verhaal. Als iemand een mooi plaatje laat zien, wat al dan niet duur is, is het een mooi plaatje.
Als iemand dure spullen heeft, en niks bijzonders laat zien, is het een leuk plaatje.
Als iemand doet wat ie kan, met de dingen die hij heeft is het een superplaatje
(uiteraard zijn er varianten denkbaar Haha!)
Iemand die niet zo goed kan rijden mag best dure spullen hebben natuurlijk. Wordt ook wel es raar over gedaan..

Hoe het onderling is weet ik eigenlijk niet... er zijn er wel die met geld strooien. Kan door de 1 als opscheppen gezien worden, en door de ander als een leuke bron van inkomsten Haha!

Vervelende mensen heb je overal, heeft niks met geld te maken toch?

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:33

Ja mensen zijn nou eenmaal rare wezens maar als je bij jezelf blijft en doet wat jij denkt dat goed is voor jou en het naar je zin hebt op die manier. Lekker belangrijk dan wat andere daarvan zeggen of vinden. Ze hebben altijd wel wat over elkaar te zeuren! Kunnen ze je een hak zetten dan zullen een hoop mensen dat niet laten.

Teamwork en interesse naar elkaar dat zouden we moeten doen! Geld of geen geld. Duur paard of niet, Dure spullen of niet. Helaas gebeurd dat niet echt en dat is jammer. Feliciteren van mensen die boven jou score, Pfff kom je zelde tegen. Maar goed ik heb het nu over wat anders dus laat ik maar on topic blijven.

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:45

BTW wie zegt dat een peperdure instructeur altijd beter les geeft ???

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:26

CocoChanel schreef:
In de dressuur draait het veel om geld. Als je hoog wilt komen zul je toch echt een goed paard moeten kopen met veel beweging en kwaliteit ( en o.a. veel lessen ).

Dit geldt voor alle (top)sporten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 12:40

ik vind western veel relaxer overkomen als dressuur hoor!!!
bij dressuur draait het idd om een goed paard afstamming plus alle bijbehorende dure spullen en bij western is dat velen malen minder heb ik ondervonden! zo ging ik met mijn burvrouw op pad die sinds een jaartje western rijd! zij reed mee in een clinic van een aardig bekende vrouw uit de westernsport. toen mijn buurvrouw het niet zag zitten om met sporen te rijden wat het paard wel degelijk nodig had ging die vrouw er zonder pardon opzitten om haar paard goed te rijden! Haha! sorry maar ik zie anky echt nog niet op een beginnend paard stappen om em goed te rijden hoor Clown
ook vond ik dat het er een stuk minder om ging over wat en hoe je paard kon! ze waren ook nog geinterreseert in mij toen bleek dat mijn paard GEEN papieren had! en dat zou je moeten zeggen in de dressuurwereld?!
ken zat mensen die zijn gestopt met paardrijden omdat het allemaal teveel om geld ging draaien en niet om het doel zelf -> plezier hebben met je paard! en die mensen reden toch echt niet slecht! maar goed hoe hoger je komt hoe meer geld je moet laten zien volgens mij! kijk maar eens naar al die vrachtwagens op hoger niveau! dan kan je het toch niet maken om daar met je trailer tussen te gaan staan Clown