Endurance wedstrijd holten,een lichte wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HHenny

Endurance wedstrijd holten,een lichte wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 11:30

Mijn merrie heeft haar been bezeerd aan de staldeur,en staat nu dus op rust, op de wei ,ook omdat ik op vakantie ga.
Nu herstelt ze dus goed,en mijn dierenarts zegt dat ik in het najaar weer een wedstrijd kan rijden.
Vanaf begin augustus wil ik haar weer gaan oppakken,en hopelijk gaat het dan zo goed dat ik weer kan trainen voor een wedstrijd.

Mijn vraag is dus:Is holten echt zoals er op de site staat een lichte wedstrijd?Is deze wedstrijd geschikt in mijn situatie?
Of zou ommen 24 september een geschiktere wedstrijd zijn?

Ibbel

Re: Endurance wedstrijd holten,een lichte wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:02

Zowel Holten als Ommen gaan over heuvelachtig en voor een deel mul terrein. Dat Holten als 'licht' wordt betiteld heeft te maken met het feit dat de route veel over rechte paden gaat. Sommigen vinden dat prettig en dus 'licht' om te rijden. Anderen vinden dat juist doodsaai en niet erg goed voor de motivatie. Qua terrein moet je Holten echter niet onderschatten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 07:43

Veel rechte paden in de zin van de paden in Zelhem?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 07:47

Deels vergelijkbaar met Zelhem, maar zeker voor 90% door het bos en met meer hoogteverschil: één heuvel en wat stukken vals plat. Holten wordt dan wel 'licht' genoemd, maar dat is in feite een overblijfsel van vroeger. Vergis je overigens niet in de bodem. Bij normale weersomstandigheden is de bodem ook redelijk vergelijkbaar, maar als het veel geregend heeft, dan worden paarden zonder ijzers daar over het algemeen niet echt blij van, hoe hard hun hoeven ook zijn. Zelfs sommige paarden mét ijzers kunnen er moeite mee hebben. Natuurlijk niet te vergelijken met wedstrijden in het buitenland waar het een en al kei is, maar we hebben het hier over een Nederlandse wedstrijd waaraan paarden meedoen die in Nederland worden getraind. Ik denk dat je zelf het beste kunt inschatten of je paard hier lekker loopt, ijzers of niet.

Ik kopieer even een eigen stuk tekst uit een reactie van mijzelf op het enduranceforum:

Karin schreef:
Vroeger, nog ver voordat ik endurance reed, toen de start en finish nog aan de kant van Holten waren (bij camping De Holterberg) stond deze wedstrijd bekend als 'licht'. Volgens de organisatie is dat al jaren niet meer zo, eigenlijk sinds de start en finish op de manege in Haarle zijn. De paden aan de kant van Holten zou je licht kunnen noemen, hoewel die wel in het lagere gedeelte van de Berg liggen en zeker als het vlak van tevoren veel heeft geregend, komen daar veel losse stenen 'bovendrijven'. Het hogere gedeelte tussen Haarle en Hellendoorn is het stuk met veel vals plat.

Stel je in op lange brede zandpaden door het bos. Er zit één echte heuvel in, op de Bergweg Haarle, dat is het stuk vlak voor/na de finish/vetgate. Als het een tijdlang erg droog is geweest, dan kan het daar heel mul (en daardoor zwaar) zijn. Als het een tijdlang heeft geregend, dan kan het daar ook stenig zijn, hoewel het pad twee zomers geleden een nieuwe toplaag heeft gekregen.

Het is nog steeds geen heel zware wedstrijd, maar ik ben zelf van mening dat de term 'licht' hier ook niet van toepassing is. Zeker niet als je paard zonder ijzers loopt.

Over Ommen op 24 september kan ik je niet zo veel vertellen: de wedstrijd gaat dit jaar over een nieuwe route. Ik weet dat de paden over de Archemerberg vrij smal en bochtig zijn, maar ik weet niet in hoeverre de route van de klasse 1 daar loopt. In Ommen wordt tot nu toe ook veel over lange rechte landweggetjes gereden, afgewisseld met bos dus.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 07:53

ik twijfel nog steeds of ik deze wedstrijd ga rijden. Een lichte wedstrijd is niet erg natuurlijk, maar in Zelhem waren we al die lange rechte paden na 20 km behoorlijk zat, zowel Anouar als ik.
Als er tussendoor een iets spannender paadje was werd hij weer even vrolijk, maar zodra hij weer een recht pad zag zakte hij weer in en was een stuk minder gemotiveerd

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:23

Leuk om dit wel te lezen, ik zit er stevig over te denken om van deze wedstrijd mijn eerste kennismakingsrit te maken.
Heb eerder bij de Sprengerberg gereden, en vind het wel een hele mooie omgeving.
Ook is dit perfect dicht in de buurt, dat speelt ook wel mee.

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:53

Het is een leuke wedstrijd, maar het zijn inderdaad veel lange rechte paden. Persoonlijk vind ik dat niet zo erg, je kunt goed naast elkaar rijden en dat is ook wel gezellig!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:07

Ik ga deze wedstrijd ook rijden, wordt onze eerste keer en we starten in de kennismakingsklasse Haha! Samen met een vriendin (vippie hier op Bokt) die wel klasse 1 officieel start. Ik heb er reuze veel zin in, maar hij gaat wel op ijzers voor die wedstrijd. Zonder ijzers red hij het echt niet daar in de omgeving.

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:37

ik ga ook, klasse een, maar zijn ijzers daar echt nodig? mijn paardje heeft nog nooit een ijzer onder gehad en dat wil ik eigenlijk zo lang mogelijk zo houden. we rijden veel over zand, af en toe stenig en dat gaat allemaal goed. zijn hoeven zijn hard. kan iemand mij een advies geven over Holten?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:41

Ik zou mijn paard daarvoor niet speciaal gaan beslaan als hij nog nooit op ijzers heeft gelopen. Als hij gewend is om wat steniger paden zonder problemen te nemen, dan zou ik me gewoon inschrijven voor Holten. Is dan ook meteen een goede test voor volgende wedstrijden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:41

@ Karin, ik ga de zaterdag ervoor al richting Nijverdal (stal Olthuis) dus we zijn daar 9 dagen en zonder ijzers red hij dat echt niet anders (hij gaat daar hopelijk ook voor de wagen als t lukt)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 11:45

Als je langere tijd in dat gebied gaat rijden, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:11

Hm, mijn paard was ook nooit beslagen. Vorig jaar meegedaan in Holten maar dat was geen succes zonder ijzers....
Hij werd bij de nakeuring dan ook afgekeurd en heeft daarna wel een maand gevoelig gelopen. Liep zelfs al kreupel als ik in het bos over eikels reed! Toen maar laten beslaan en..... het was gelijk over! Niet ieder paard is natuurlijk hetzelfde, maar voor mij geen endurancewedstrijd meer zonder ijzers.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:17

Het is een kwestie van trainen.
Als je paard alleen maar op zachte ondergrond loopt zijn de hoeven gewoon weinig gewend.
Ik longeer regelmatig op de keien (niet intensief hoor, puur voor de hoeven) Daardoor zijn Anouar z'n hoeven heel sterk en kunnen ze wel tegen een stootje

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:20

Pablo red het thuis best in het duin (ga dan wel met de trailer naar het duin) en zo nu en dan een rondje park. Maar bij Holten vond ik er veel steen in de paden en na 2 dagen ong 12 km zijn de hoeven nog best aardig, maar ik zie er wel aan dat hij de 9 dagen anders niet haalt. De endurance is op dag 8 en dan moet er wel iets van over zijn Haha!

julietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:34

bij ons in het bos is zand, hard en mul en stenig. daar heb ik nooit problemen gehad, ik ga het maar gewoon proberen. ik start ook nog mar klasse 1, de korste afstand, als ik jullie reakties zo lees, denk ik wel dat het lukt, bedankt.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:11

Ik was/ ben ook van plan Holten te rijden.
Ik zit toch een beetje met die stenige ondergrond. Als mijn merrie erg droge hoeven heeft (na een periode van droogte op t land, zoals nu) loopt ze gevoeling over teentjes op het asfalt. Ze loopt zonder ijzers.
Ik zou ook wel kootwijkerbroek (? die er vlak voor zit) kunnen rijden, maar ik vind de afstand zo groot. Het is pas onze 2 wedstrijd klasse 1.
Ik ga er nog maar eens diep over nadenken...Tong uitsteken

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:30

Gewoon starten, dan merk je het gauw genoeg en weet je het voor de volgende keer. Ik reed voor die tijd ook veel met mijn paard "met blote voeten" op het asfalt, en toch ging het in Holten mis Verdrietig . Maar er zijn genoeg paarden die onbeslagen van start gaan en geen problemen hebben hoor!

Dus gewoon uitproberen zou ik zeggen Knipoog

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:47

IK ga toch maar kootwijkerbroek starten.
IK wil het risico niet lopen dat ik moet stoppen omdat de ondergrond niet goed is. Verder lijkt me dat ook niet motiverend voor mijn pony.

Iedereen die wel start in Holten; heel veel succes!

HHenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 13:03

ik heb het inschrijfformulier op de post gedaan!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:39

Ik ga niet. Ga het weekend daarop naar Zuid Limburg, anders wordt het ook weer allemaal zo duur.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:01

Ommen-Vilsteren gaat inderdaad deels over de Archemerberg. Die is wat heuvelachtig. Verder is de route vrij ligt: over bospaden, mooie brede bermen en over de oever van de Regge. Goed te doen zonder ijzers.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:47

Ik heb vorig jaar de 60 km. in Holten gereden zonder ijzers met 3x een A voor locomotie. Het kán dus wel, maar mijn paard heeft ook nooit op ijzers gestaan en heeft superharde hoeven.
Daarbij had ik in Holten ook al 2x de lange klasse 1 gereden, dus ik wist hoe het terrein zou zijn en hoe Salty erop zou reageren.
Een echt lichte wedstrijd wil ik het echter niet noemen...ook niet super zwaar, wel een hele mooie wedstrijd!
Dit jaar ga ik weer een ook O-V-O staat op het programma Lachen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:54

Ik denk erover om de wedstrijd in Ommen te gaan rijden, kenningsmakingsklasse. Voor de eerste keer met mijn IJslander. Als hij de trailer in wil... Hij staat wel zonder ijzers.

Ik lees dus even mee, ik begin namelijk te twijfelen.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:52

ijslanderfan schreef:
Ik denk erover om de wedstrijd in Ommen te gaan rijden, kenningsmakingsklasse. Voor de eerste keer met mijn IJslander. Als hij de trailer in wil... Hij staat wel zonder ijzers.

Ik lees dus even mee, ik begin namelijk te twijfelen.

Twijfel je of de route in Ommen te doen is zonder ijzers?
Ik heb de route zelf nog niet helemaal bekeken, maar volgens mij is het (zoals ik eerder ook al zei Knipoog ) goed te doen zonder ijzers.