[WN] lopen typische western rassen korter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

lopen typische western rassen korter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 12:54

Ik heb sinds kort m'n eerste ervaring met het western rijden. Ik heb een paar lessen gehad en ik vroeg me het volgende af;
Is het altijd zo dat bv quarters en american appaloosa's veel korter lopen dan bv KWPN-ers? Dat paardje waar ik nu op les heeft blijkbaar vroeger veel wedstrijden gedaan (reining), en is nu 17 ofzo. Is dat korte loopje normaal of is hij gewoon stijf en misschien al een beetje versleten??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:05

Niets van te zeggen zonder het betreffende dier te hebben gezien. De gangen van een westerngericht gefokt paard zijn wel 'economischer' dan die van bv een KWPN'er.
Ze lopen minder opwaarts.
Is dat misschien wat je bedoelt?

(Overigens vind ik ook aardig wat paarden 'krabbelen' ipv lopen; ik ben niet zo'n Quartermens denk ik)

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:11

westernrassen (geldt zeker niet voor allemaal!!!) zijn voor andere doelen gefokt. Dus ja ze lopen gemiddeld minder ruim dan een gemiddelde kwpn-er. Maar ik ken kort lopende KWPN-ers en ruim lopende quarters. Dus het gaat niet persé op voor individuele paarden binnen genoemde rassen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:25

Ook een westernpaard moet lenig gemaakt worden, en voorwaarts gereden worden. Kort loopje kan aangeleerd zijn, of een teken van stijfheid zijn. Waar die stijfheid door is ontstaan (slijtage of manier van rijden) is moeilijk aan de buitenkant vast te stellen.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:48

Die van mij loopt als een tuiger

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:07

Ik heb zo'n kort lopend paard. Het is een amerikaanse appaloosa waarmee ik dressuur rijd. En dan moet je er flink aan trekken om wat ruimte te krijgen. Maar verder dan wat lichamelijk mogelijk is kan het gewoon niet. Bij endurance keuringen moet ik altijd 10 x overnieuw voordraven totdat er iemand komt die wat meer bekend is met het ras. Er is hier in de buurt ook iemand die met een qh dressuur rijd en die is reining gefokt. Die loopt van nature wel een stuk ruimer maar zit kwa bouw ook anders in elkaar.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:23

We moeten echt ruilen Cornelie
Ik heb het andersom:

Ik rij western met mijn grote dressuurgefokte kwpn-er die van zichzelf erg ruime gangen heeft. Het gevolg is dat ik heb moeten leren dat als in de pleasure extended jog wordt gevraagd, ik kan volstaan met een voor mijn paard normale arbeidsdraf (haar laten strekken wordt niet gewaardeerd). Ook bij horsemanship moet je er rekening mee houden. Je hebt gewoon minder passen voor je volgende 'opgave'. Dus galop van 1 naar 2 is bij mij iets van 4 galopssprongen en bij een quarterhorse iets van 6 a 7. Deels omdat ze kleiner zijn, deels omdat de gangen iets minder ruim zijn (wederom gemiddeld dus).

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:27

Ik heb lang gedacht dat Lee (nu 20) zo liep vanwege haar leeftijd/de manier waarop ze gereden is (6 jaar lespaard geweest). Maar haar zoon loopt precies zo en die is nu 3. Het zijn bonkies van paarden. Bizar snel, wendbaar en idd economisch qua gangen, maar niet al te soepel.

De derde voldoet nog het meest aan de omschrijving van Rom: loopt als een tuiger .

En alledrie deze paarden zijn Paints ...

spatter

Re: lopen typische western rassen korter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:44

ik zou willen dat mijn amerikaanse appie wat minder ruim liep
Afbeeldingfoto peterspictures

een flink aantal van de amerikaanse rassen paarden staan stijler op de benen, waardoor ze minder ruim kunnen lopen
verder wordt er op de wedstrijd gewenst dat je paard goed verzameld en rustig loopt waardoor de pasjes automatisch kleiner worden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:47

hihi spatter, wat een knappe appie heb jij, SPRINGPAARD!

ik denk ook dat het per paard verschilt.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:50

Spatter, jouw appie is van voren niet ruim en van achter wel

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:10

hahah Mac
Ik blijf het een geweldige foto vinden van Spatter

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:31

mac we zijn in training!
van voren kunnen we al joggen , alleen van achteren moeten we nog hard oefenen
deze foto is trouwens van vorig jaar, het gaat inmiddels al weer wat beter

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:41

Mijn paard kan niet joggen met de hals voldoende laag, maar zo ruim als ze loopt, komt ze over die balkjes tegenwoordig. Dus ik werk aan lage hals, en jij aan krappere achterhand hihi Zo blijf je bezig.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:22

Ik heb een ruim lopende QH

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:32

MSQuincyTE schreef:
Ik heb een ruim lopende QH

Ik ook.

Afbeelding

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 12:55

Ik denk dat het paard afhankelijk is. Dit is Holly, mijn QH met ruime gangen Haha! :
Afbeelding

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:50

En een ruime kwpn-er (in arbeidsdraf)

Afbeelding

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:58

Ik heb zelf een appaloosa en die loopt echt prachtig ruim, ik denk juist dat de typische westernpaarden juist ruim lopen ( als ik dit topic zo zie )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:03

Ruim heeft ook iets te maken met de mate waarin het achterbeen over het voorbeen stapt in stap. Dat is bij veel westernpaarden weer niet het geval. Bijvoorbeeld het paard van Toekie is op de foto volgens mij in stap (klopt dat Toekie? Ik zie geen zweefmoment nl maar kan momentopname zijn). Daar zie je dat ze niet overstapt. Voor is ze dus ruimer dan achter. Dat vind ik (persoonlijk) wel weer typisch voor de westernrassen. Dat ze achter wat kleiner stappen dan voor.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:17

Trouwens een mooi paard Jolande Ja

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:10

Anya schreef:
Bijvoorbeeld het paard van Toekie is op de foto volgens mij in stap (klopt dat Toekie? Ik zie geen zweefmoment nl maar kan momentopname zijn). Daar zie je dat ze niet overstapt. Voor is ze dus ruimer dan achter. Dat vind ik (persoonlijk) wel weer typisch voor de westernrassen. Dat ze achter wat kleiner stappen dan voor.

Nee, hij is hier in draf. Maar het is inderdaad net geen zweefmoment op de foto. In stap zet hij zijn achterhoeven precies in de afdruk van de voorhoeven. Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 07:32

Oke sorry voor foute foto-analyse, maar ze zou dus achter over de afdruk van voor moeten overstappen om achter net zo ruim te zijn als voor. Maar kan anders zijn als ze gereden wordt natuurlijk.

Toekies paard is dus niet het goede voorbeeld, maar ik zie toch veel quarters vooral achter krap lopen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 08:54

Het ligt er maar net aan hoe een paard is gefokt en gebouwd denk ik, en zeker ook training! Mijn Paint loopt echtr enorm ruim evenals de Quarter die ik rijd. Het zijn wel echte hunterpaarden, maar het zijn wel de 2 paarden die ik nagenoeg het ruimst vind lopen van de vele Quarters en Paints die ik gezien heb.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:12

Anya schreef:
Maar ze zou dus achter over de afdruk van voor moeten overstappen om achter net zo ruim te zijn als voor. Maar kan anders zijn als ze gereden wordt natuurlijk.

Nou hier twijfel ik aan, want niet iedere ruglengte is gelijk, zo zijn er paarden met lange benen en een lange rug, of paarden met een lange rug en korte benen. Dan zou de laatste wel heel 'raar' moeten lopen om het voor elkaar te krijgen wat jij zegt.

Even ruim achter zijn als voor gaat om de afstand die er, in draf, zit tussen de twee voorbenen en de afstand tussen de twee achterbenen, als die gelijk is heb je een paard wat op dat moment gelijk van ruimte loopt.

Het wordt graag gezien als een paard mooi van achter over de afdruk van het voorbeen heen stapt. Maar dit is soms anatomisch niet mogelijk, dat wil niet zeggen dat het 'fout' is.

Anya schreef:
Toekies paard is dus niet het goede voorbeeld, maar ik zie toch veel quarters vooral achter krap lopen.

Ik vind dit niet iets typisch Quarter/Paint/Appaloosa, dit zie ik bij heel veel paardenrassen, ook bij de KWPNer.