Endurance en technologie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Psydoxy

Endurance en technologie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:08

Moet weer eens wat kwijt. Zit net even de endurance regelementen door te lezen. Aangezien 't alweer een aantal jaren geleden is en in de loop der tijd toch weer wat veranderd.

Toen ik destijds m'n laatste wedstrijd reed heb ik me enorm geergerd aan een Duits meisje dat ik onderweg tegen kwam. Op een gegeven moment gaat haar mobiel af.... Nu is mijn Duits hooguit belabberd, maar IK BEN NIET ALLEEN is toch duidelijk verstaanbaar.
Tijdens de Vetgate ben ik gestopt want de hartslag van m'n paard was naar mijn zin niet laag genoeg. Dat meisje dat duidelijk met haar grooms aan 't bellen was stond gewoon in de uitslagen lijst.

Maar in de regelementen staat hierover niks vermeld (of heb er overheen gelezen). Is het nog steeds zo dat je dat ding bij mag hebben maar uitgeschakeld hoort te zijn, of is het helemaal verboden?

Jorie

Re: Endurance en technologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 23:14

Je mag gewoon je telefoon bij je hebben en aan hebben.

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 00:00

Ik vat em niet helemaal? Waarom erger je daaraan dan?

Het zal mij persoonlijk een worst wezen. Ookal gaat iemand de hele rit zitten bellen. Ik stoor me daar niet aan.
Ookal zegt iemand "ik ben niet alleen". Wat wilden ze doen dan, jou paard laten tackelen zodat je uitgeschakeld zou worden?

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 00:47

Een gsm is een nuttig ding vooral als er iets mis dreigt te gaan en om met de grooms te kunnen overleggen of ze te verwittigen dat je in aantocht bent of om al vast een smid te regelen. Wielrenners staan ook steeds in contact met hun coach.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 06:27

Mijn grooms missen regelmatig een groompunt. Soms bel ik dan ook wel even dat ze maar door moeten gaan naar de volgende. Anders staan ze daar te wachten terwijl ik toch niet meer kom en missen ze ook de volgende groompunten, dat zou erg vervelend zijn.
Dat vind ik niet echt om je kansen te vergroten.

Misschien was dat 'ik ben niet alleen' iets geruststellends ofzo. Was het een jonger meisje?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 06:29

De regels zijn een paar jaar geleden veranderd, via 'uit en alleen in noodgevallen gebruiken' tot 'je mag hem aan hebben en gebruiken'. Domweg omdat niet te controleren valt of iets een noodgeval is, en jij als ruiter het missen van een groom best als noodgeval kunt betitelen, terwijl een ander dat niet zo ziet.

Misbruik wordt nog steeds bestraft, je grooms mogen je niet per telefoon zeggen: hier kun je afsnijden, want op die lus staan toch geen controleposten. Goh, gek hé dat dat niet mag

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 06:32

Overigens mag je ook een GPS meenemen. Daarmee ben je ook in het voordeel ten opzichte van kleurenblinde mensen die geen lintjes kunnen vinden en het met het kaartleestalent van een deurknop moeten doen, of mensen met het rekentalent van een 2-jarige, die geen 13 km/u kunnen uitrekenen...

En tegenwoordig mag je zelfs een hartslagmeter in klasse I gebruiken.

Dus er mag véél technologie gebruikt worden....

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:40

Ibbel schreef:
Overigens mag je ook een GSM meenemen. Daarmee ben je ook in het voordeel ten opzichte van kleurenblinde mensen die geen lintjes kunnen vinden en het met het kaartleestalent van een deurknop moeten doen, of mensen met het rekentalent van een 2-jarige, die geen 13 km/u kunnen uitrekenen...

En tegenwoordig mag je zelfs een hartslagmeter in klasse I gebruiken.

Dus er mag véél technologie gebruikt worden....

GPS bedoel je denk ik?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 07:56

Toydoll schreef:
GPS bedoel je denk ik?

Yep, ach al die afkortingen ook...

Ik zal 'm effe editten...

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 20:30

Hmmm, vind 't persoonlijk een slechte zaak. 't was nu net een uitdaging om zonder communicatie met de grooms tot een team prestatie te komen. En ja 't gebeurde inderdaad wel eens dat je een groompunt mist. Balen, maar gewoon doorgaan.

Even bellen. Ben over 2 km bij de vetgate, zet je alles vast gereed. Nou, weg spanning. Zag hierboven dat misbruik wel gestraft werd. Oja, hoe wil dat dan controleren? Als iemand de omgeving kent, weet je ook de binnenwegen.

Voor mij mag het ding verboden worden. Een GPS is wat anders. Daar staat de route op. Je kunt er (mits er geen telefoonfunctie opzit) niet communiceren met je groomteam.

Psydoxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 20:31

Lenneke_ schreef:
Mijn grooms missen regelmatig een groompunt. Soms bel ik dan ook wel even dat ze maar door moeten gaan naar de volgende. Anders staan ze daar te wachten terwijl ik toch niet meer kom en missen ze ook de volgende groompunten, dat zou erg vervelend zijn.

Dat is dus wel je kansen vergroten!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:31

Ik denk dat het ook een kwestie van met de tijd meegaan is

Psydoxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 20:31

Lenneke_ schreef:

Dat is dus wel je kansen vergroten!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 20:34

woeps.... bleef een beetje hangen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 20:45

Als jij het zo wilt zien

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 21:10

haha, dit word nog een leuke discussie

Nou ik zie 't zo.... Een headsetje is in de dressuur ring verboden. Lekker makkelijk als je instructeur nog wat tips geeft tijdens je proef. Met springen is het ook niet toegestaan om in de ring nog tips te geven aan de ruiter.

De regel dat je hem bij mag hebben in noodgevallen en dan mag gebruiken is onzin. Er zijn genoeg controle posten waar een mederuiter iets door kan geven, mocht er wat gebeuren.

Toen ik jaren geleden een wedstrijd reed in .... Beekbergen (weet niet meer zeker of het die rit was ) maar dat doet er ff niet toe. Op een gegeven moment komen we een ruiter tegen die vraagt ons af te stappen. Er was nameljik een paard dat z'n been gebroken had en die lag een aantal meter verderop. De ruiter van dat paard zat op z'n nek om hem te laten liggen. Bij het eerst volgende groompunt stonden al grooms op de organisatie en veearts te wachten.
Toen waren GSM's nog helemaal verboden. Maar hoevaak komt dit nu voor? Grooms hebben ze 9 van de 10x toch bij en kunnen de organisatie eventueel bij noodgevallen waarschuwen.

Constant communiceren met grooms vind ik echt waardeloos. Je haalt de spanning uit de wedstrijd. Het is nou juist de uitdaging om tegelijkertijd op een groompunt aan te komen. Dat je elkaar misloopt? Dat hoort er gewoon bij.

Met de technologie meegaan? Dat vind ik geen probleem. Een GPS systeem voor ruiters met kleurenblindheid, prima, dat is zelfs een goede zaak. Hartslag meter in klasse I, goede voorbereiding op hogere klasses. Maar constante communicatie dat gaat mij gewoon te ver.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:13

Ik heb het ook niet over constante communicatie. Even vragen hoever de ruiters voor je en achter je bij je vandaan zijn vind ik niet goed. Grooms door laten geven waar je kunt afsnijden ook niet

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 21:22

Hoe wil je dat gaan controleren?

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 21:56

Nou ja, niet dus. Dus sta je het *of* wel, *of* niet toe.
Overigens vind ik niet dat je wel iets even kunt doorgeven bij een controlepost of groomplaats. Je zal er maar liggen met je gebroken been, wat doe je dan? Even vijf kilometer kruipen naar de post?

Denk niet dat je het tegen kunt houden; je kunt al jassen kopen met ingebouwde mp3-spelers; een cap met ingebouwde gsm is dan niet ver weg voor de fanatieke ruiters Ik meen dat je vroeger je gsm verzegeld mee mocht nemen (?), maar ja, dan stop je dus gewoon een andere in je zak.

GPS lijkt me trouwens wel handig om te controleren of de ruiters geen bochten afsnijden

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:40

Psydoxy, waarom vind jij het je kansen vergroten als je je grooms laat weten al voorbij een bepaald punt te zijn?
Stel nou dat het 30 graden is en je zou door het mislopen van je grooms je paard niet kunnen koelen of water kunnen geven. Dat zou ten koste kunnen gaan van je paard. Zeker op een wedstrijd met weinig groompunten...

En door je grooms te laten weten dat ze je gemist hebben haal je geen voorsprong op anderen hoor. Dat lukt alleen als je harder gaat rijden

En jij hebt het over constant communiceren. Dat heb ik de afgelopen paar jaar nog niet gezien en ik kom op bijna elke wedstrijd. Jij hebt het dus over een extreme situatie die praktisch nooit voorkomt en wat maakt het uit als iemand een keer op die manier wint? Ik zou me er persoonlijk niet druk om maken, het is de prestatie van mijn paard en mijzelf waar ik wel of niet tevreden over ben, niet die van de ander..

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:52

Lenneke_ schreef:
Ik heb het ook niet over constante communicatie. Even vragen hoever de ruiters voor je en achter je bij je vandaan zijn vind ik niet goed. Grooms door laten geven waar je kunt afsnijden ook niet

Ruiters die stukken afsnijden nemen dan toch wel een groot risico. Als je betrapt wordt is je reputatie voorgoed naar de maan, en krijg je een sancties of schorsing dat zou ik er niet voor over hebben. Trouwens ik zou niet kunnen genieten van een overwinning als ik het op een oneerlijk manier heb gedaan.

Psydoxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 23:21

Djilan schreef:
Psydoxy, waarom vind jij het je kansen vergroten als je je grooms laat weten al voorbij een bepaald punt te zijn?
Stel nou dat het 30 graden is en je zou door het mislopen van je grooms je paard niet kunnen koelen of water kunnen geven. Dat zou ten koste kunnen gaan van je paard. Zeker op een wedstrijd met weinig groompunten...

Maar dat is nu net de sport! Kies je ervoor om te wachten, of ga je 't risico nemen. Wacht je, dan kost 't je tijd. Denk je door te rijden, dan loop je misschien tijd in, maar loop je 't risico om met een minder fit paard bij het volgende groompunt te komen.

Als je nu even belt, "Ben nu daar en daar, waar zijn jullie" heb je dus altijd al een voorsprong, hoe je 't ook wend of keert.
10 jaar geleden deden ze toch ook alles met alleen mondelinge communicatie? Waarom zou 't dan nu niet meer gaan? Zijn we zo verslaaft aan dat mobieltje dat je 't zelfs tijdens je rit moet gebruiken om andere te informeren?

Weet iemand hoe dit zit op internationale wedstrijden???

Psydoxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 23:23

Inn schreef:
Lenneke_ schreef:

Ruiters die stukken afsnijden nemen dan toch wel een groot risico. Als je betrapt wordt is je reputatie voorgoed naar de maan, en krijg je een sancties of schorsing dat zou ik er niet voor over hebben. Trouwens ik zou niet kunnen genieten van een overwinning als ik het op een oneerlijk manier heb gedaan.

Hoe wil je dit controleren als de groom weet dat hier geen controle punten zijn en de ruiter hierover informeerd, niemand die 't doorheeft....

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 00:00

Psydoxy schreef:
Inn schreef:

Hoe wil je dit controleren als de groom weet dat hier geen controle punten zijn en de ruiter hierover informeerd, niemand die 't doorheeft....

Met een GPS die elke ruiter bij zich moet hebben

Maar hoe weet de groom dat? Een groom die alle posten even gedag gaat zeggen, lijkt me ook nogal verdacht overkomen... Je kunt er natuurlijk ook vanuit gaan dat de posten op dezelfde plek als vorig jaar zitten. Kun je ook afsnijden.

Natuurlijk kan alles ook zonder al die communicatiemiddelen. Maar ik denk dat ze de sport wel veiliger maken. Om ongelukkig gevallen ruiters of ernstig geblesseerde paarden niet meer te laten bewegen dan nodig, of om wat Djilan al zegt; op een warme dag een groompunt missen kan gewoon too much zijn.

Uiteindelijk draait het om de afstand die je aflegt, en de tijd die je daarover doet. Met een mobieltje en wat extra info doe je dat heus niet sneller (misschien zelfs langzamer, als ik erover nadenk, ik kan zelf bellen in stap, maar in draf wordt het al moeilijk, en in galop is het onmogelijk). Je mag ook met hrm rijden. Zijn degenen met een hrm met hartslagzones dan niet ook in het voordeel? En degenen die het zich kunnen veroorloven er verschillende zadels op na te houden voor zomer- en winterprofielen van hun paard? Of die zich gewoon beter materiaal aan kunnen schaffen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:57

Scenario zonder GSM/GPS:

ruiter is weg kwijt (geen GPS), grooms zijn ongerust. Verlaten op een gegeven moment de eerste afgesproken groomplaats en rijden naar de volgende (want kunnen niet bellen). Ruiter komt terug op parcours maar is grooms kwijt. Op groomplaats staan vriendelijke grooms van andere ruiters, die water aanbieden. Paard wordt dus 10 tegen 1 gewoon gekoeld, maar ruiter heeft achterstand wegens fout rijden. Concurrenten zonder GPS en GSM die wél kunnen kaartlezen zijn in het voordeel. Tja, dat blijft zo...

Scenario 1 met GPS en GSM: ruiter rijdt niet fout, want heeft GPS, mist grooms ook niet. Ruiter heeft voordeel boven concurrent zonder GPS. Ruiter heeft geen GSM nodig. Grooms geven door tijdens het groomen waar de concurrentie is (hoeveel er al voorbij zijn, en hoe lang geleden). Is geen GSM voor nodig....

Scenario 2 met GPS en GSM: ruiter rijdt dankzij feilloze GPS zo hard dat grooms te laat zijn. Ruiter krijgt desondanks gewoon water aangeboden van de concurrentie. Paard wordt dus toch wel gekoeld. Het is nou eenmaal een sportieve club mensen.
Krijgt ruiter geen water, dan gaat-ie langzamer rijden. Ruiter belt met grooms om door te geven dat-ie sneller rijdt dan verwacht, maar langzamer is gaan rijden wegens missen groomplek. Elk voordeel hep z'n nadeel tenslotte.

Heeft ruiter nu voordeel dankzij GSM of dankzij GPS? Ik denk eerder dankzij de GPS. Die zou ik dus eerder willen verbieden dan een GSM....