[WN] Even voortsllen + enkele vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Moonwalker_

Even voortsllen + enkele vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 18:31

Hallo daar,

Ik ben nieuw op het forum hier.
Mijn naam is Kiara, ik ben (bijna) 21 maar houd het voorlopig bij 20
Ik heb een D-pony die momenteel te koop staat wegens overgang naar een quarter horse.
Ik rijdt al 15 engels met daarin enkel jaren dat ik western heb gereden met mijn pony.Maar door gebrek aan een goede trainer ben ik daarmee gestopt
Ik heb dus wel ervaring in het rijden en zelfs trainen van paarden.
Ik ben reeds 3 jaar gelukkig samen met mijn vriend en ja voorlopig zit ik nog steeds op de schoolbanken.Tog nog 3 jaar tussen allemaal jongens
Ik woon zelf in België nabij Leuven.Vroeger toen mijn ouders nog samen ware woonden wij in Houtem op een gerestaureerde boerderij.

Nu heb ik ook wat vraagjes: zoals ik reeds zei staat mijn pony te koop wegens aankoop quarter.
Nu had ik graag geweten waar ik moet op letten bij de aankoop van een quarter?Stand van de benen, hoeven,...enzo
Ik ben zo op zoek naar een quarter of paint vanaf 2 jaar tot max. 4 jaar en liefst nog zo groen mogelijk.
Hengstje of ruin en liefst met papier.Ik wil er reining en evt. cutting mee gaan rijden.Cutting ook voor mijn eigen plezier en dus niet in wedstrijdverband.
Een stokmaat van min. 1.50m lijkt me ideaal aangezien ik zelf ook niet groot ben
Kleur is niet echt van belang al hou ik wel van speciaal .
Ik kan maar max. 3000€ geven maar ik heb al wel gehoord dat je daarvoor een prima jong paardje kan hebben.

Wie heeft er tevens ergens adressen van fokkers van quarters of paints waar ik in vertrouwen een goed paardje kan kopen?Of misschien hebben jullie zelf een te koop ik hoor het alvast graag.
En als er iemand trainers weet zijn in het leuvense zijn deze ook welkom.

Ja een hele waslijst maar goed....Hebben jullie een bezigheid.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:46

Ik ben zelf geen ervaren westernkenner, maar mij lijkt dat je bij een quarter op het zelfde moet letten als bij ieder ander paard als je hem aanschaft.

Ik denk niet dat je een fijn paard vind met papieren voor 3000.- De prijzen liggen vrij hoog heb ik al gemerkt. Sommige veulens zijn vaak duurder! Voor mij is het ook onbetaalbaar en heb daarom voor een goedkoper paardje gekozen waarmee ik western ga rijden. (ik had ook het geduld niet om te sparen, moet ik eerlijk bekennen) Als je zo weinig tot je beschikking hebt, waarom wil je dan perse een quarter met papieren?

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:50

Een Quarter met papier voor 3000 euro koop je niet.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:04

Hoeveel wil je er hebben?@MSQuincyTe

_Moonwalker_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 21:22

@ anzjuhlaa: ik vind het gewoon fijn te weten wat je onder je kont hebt zitten en om te weten wat het karakter is van de ouders.Je kan er verder op in gaan naar jou paard.Heb inderdaad reeds veulens gezien voor (moet er ff uit) belachelijk hoge prijzen...

@ ms quincy: hoe komt het dat er ook op bokt heb ik gezien een palomino hengst mét tog wel goed papier (voor zo ver ik weet o.a: fritz command en king fritz) van 2 jaar staat en reeds zadelmak en lichtgetraind(ok over trainen zwijgen we aangezien ik ook geen voorstander ben om met een paard voor zijn 2,5 rustig te beginne) voor 2500€

Er zal waarschijnlijk ergens wel iets mis zijn ofzow...aangezien je geen quarter koopt onder de 3000€ mét papier...

Nou goed...Ik heb de site van the eagles ranch gevonden en voor idd. 3000€ goede veulens gevonden...Bestaat dus toch.

Maar verdere tips ivm ranches en trainers in Belgie zijn welkom!!
Tevens fijne quarters te koop.

Paintless

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:26

ik ken wel een quarter met papier.. tja, WC papier maar daar loopt het beessie niet minder om.. hihi

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:54

Moonwalker een Quarter met papier is echt geen 2500 euro zoals jij zegt dan heb je er zeker een krant bij.
Ik heb zelf ook een Quarter Horse een die is wel duurder dan 3000 euro's met een echt stamboom papier en geen krant of wc rol of faxpapier

cooky

Re: Even voortsllen + enkele vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:12

ik vrees er eigenlijk ook voor. als je een fatsoenlijk paardje wil, en daar nog eens papieren bij, ben je toch wat meer kwijt dan dat...
maar in ieder geval veel succes ermee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:40

als je niet wilt fokken en niet meer geld tot je beschikking hebt dan is de keuze toch vrij gemakkelijk lijkt mij. Maakt zo'n papier je paard dan leuker, of is het om te zeggen dat je een met papieren hebt?
Ik bedoel dit niet verkeerd, maar ik denk dat de westernsport duurder is dan je in eerste instantie denkt..

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:52

Je hoeft mij niet te gaan vertellen dat de westernsport duur is dat weet ik namelijk al 6 a 7 jaar

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:06

niet zo aangebrand doen MSQuincyTE

er zijn heus wel leuke paardjes te vinden voor rond de 3000 maar je moet wel even zoeken en het zijn vaak wel jonkies. Papier zegt nog niet veel hoor maar goede bloedlijnen zijn wel duurder dan de minder bekende, maar dat is niet alleen bij quarters zo....

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:13

Mijn ervaring is dat net over de grenzen van Nederland (Duitsland en België) er genoeg paarden met papieren rondlopen voor dat geld. Zoals Cissy al zegt, bewezen/gewilde bloedlijnen zullen misschien duurder zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:15

MSQuincyTE schreef:
Je hoeft mij niet te gaan vertellen dat de westernsport duur is dat weet ik namelijk al 6 a 7 jaar

ik had het ook niet tegen jou, ik had het tegen TS. Ik wilde haar alleen maar op iets wijzen waar ik zelf tegen aangelopen ben...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:35

En een paard van 20 duizend kan nog altijd net zo beroerd lopen als ééntje van 5 duizend. Er is nl. een catagorie mensen die denken dat een paard dat €20.000 of meer kost automatisch een zeer goed en kerngezond paard is. Zowel in de 'Engelse' als in de westernsport..

Dus; wil je een topper (wat nog altijd de vraag is)? Of wil je een leuk paardje die voor al je wensen in te zetten is. Neem je tijd, er is heus wel iemand die een leuke drie jarige heeft (of weet te staan).

_Moonwalker_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 11:43

Nou,
Ik Hoef geen topper met supper bloedlijn ofzo..Maar ergens vind ik het leuk te weten hoe vader en moeder het deden in de sport, karakter (valt natuurlijk niet altijd via ouders te bepalen denk ik ), enz...
Nog eens...Ik wil gewoon recreatief reining en evt. cutting rijden en uiteraard lekker gezellig gaan wandelen met zen twee.
Ik denk toch wel dat het mogelijk is om gewoon voor je plezier wedstrijden mee te rijden?Of gaat het hier enkel om het winnen?
Neen papier maken een paard daarom niet beter maar inderdaad jullie hebben gelijk WEL duurder.

ff off topic: ik heb ooit een paard gereden zonder papier, supperr knol, sprong boven de piketten en was doodeerlijk.Daarnaast reed ik nog een papier supper papier, oa. Ramiro Z, rot karakter, sprong oerslecht en had franse stand..Zo zie je inderdaad maar..

Nou goed...Ik wil hier niet gaan vechten over papier.Ik heb her en der al paarjes gezien mét papier voor minder dan 3000€, waren wel onder de 2jaar maar als dit echt is wat ik zoek..Ik heb geduld hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:44

precies EC, een paard is wat je er zelf van maakt! Als een topper onder een bepaalde ruiter super loopt, wil het nog niet zeggen dat die onder jou ook zo loopt. Natuurlijk zijn er paarden met talent en meer aanleg, maar je zegt zelf dat het meer voor je plezier is dan om uit te blinken in de westrijdsport. Wat houd je dan tegen om een leuk paardje te kopen in jou prijsklasse, die misschien niet zo'n geweldig papier heeft, of zelfs helemaal geen papier maar wel bij jou past? Je moet het toch doen met je paard, niet met je papier!

Ik heb niks tegen mensen die wel graag een paard met papieren willen, maar dan moet je er ook het budget voor hebben! Ik had dit budget niet, en liep iets tegen het lijf waar ik helemaal niet naar op zoek was maar het klikte wel!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:39

Hoi! Welkom op het forum!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:03

@Moonwalker: als je ook geïnteresseerd bent hoe vader, moeder en eventuele voorvaderen het deden in de sport, ben je dus geïnteresseerd in de sport en niet het cutting/reining rijden voor alleen maar de lol zoals je aangaf.

In principe lees ik daaruit, dat je voor € 3000,-- ca, een in die richting goed gefokte, kerngezonde QAP wilt zonder beengebreken of tekenen die erop wijzen dat dit in de toekomst zou kunnen gebeuren.

In het Duitse Quarter Journal stond enige maanden geleden een rekensommetje wat een afzetveulen van ca. 6 maanden de fokker heeft gekost.
Daarbij werd van verschillende componenten uitgegaan. O.a. een particulier en een bedrijfsmatige fokker, verschillende soorten dekkingen en het dekgeld. Wel werd er van uitgegaan dat werkelijk op goede bewezen bloedlijnen, prestaties, gezondheid etc. werd gefokt.

Je zult dus versteld staan wat een dergelijk veulen alleen al de particulier heeft gekost. Doordat ik als particulier af en toe een veulen heb gefokt, en dus niet heb vermeerderd, weet ik dat het rekensommetje klopt.

Natuurlijk blijft het altijd afwachten, al doe je nog 'zo je best, of juist die ene nakomeling ook daadwerkelijk aan de gestelde verwachtingen zal voldoen, waar alle anderen prachtig zullen presteren.

Er zullen inderdaad misschien genoeg leuke QAP'tjes rondlopen die je voor die prijs kunt kopen.
Je wilt plezier maar je wilt toch wedstrijden. Wedstrijden rijden wij ook voor ons plezier, het is hier geen bussiness zoals in de VS.
Je wilt gewoon een super gefokt paard met aanleg voor een miniprijs. Dat willen we allemaal wel, is helaas niet mogelijk. Overigens er lopen niet zo heel veel paarden met veel aanleg voor cutting rond. Bovendien zul je ergens moeten kiezen uit of cutting of reining. En recreatief reining en cutting??

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:09

Denk niet dat er heel veel veulens worden gefokt die bij verkoop de fokker (veel) winst opleveren. Laat staan een paard van bijvoorbeeld drie jaar. En inderdaad, wat voor veel geld weg gaat, hoeft niet perse zoveel beter te zijn dan wat voor wat minder weg gaat. Alleen de tijd zal het leren. Ik bedoel maar, er is wel eens een jong renpaard op de veiling verkocht voor een absolute topprijs, iets van 15 miljoen USD ofzo, weet het niet precies meer. Hij leek op papier en uiterlijk “the sure thing”, maar hij kon geen race winnen, ook niet vooraan eindigen.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 31-05-06 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:11

@ dance, je hetb nu precies verwoord wat ik wilde zeggen!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:21

Dat is nogal een bedrag Himyar

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:29

MSQuincyTE schreef:
Dat is nogal een bedrag Himyar

Zo maar even een voorbeeldje van internet geplukt om te laten zien dat er toch echt paarden voor dat geld van de hand gaan:

MiamiHerald.com | 03/01/2006 | Horse sold in Florida auction for ...A nameless, Florida-born colt shattered a world record Tuesday for the most expensive horse sold at auction, selling for $16 million after an electrifying ...
www.miami.com/mld/miamiherald/business/13986065.htm

_Moonwalker_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 13:33

@ dance: als ik inderdaad een leuk paardje tegenkom en het klikt tussen ons beide en of hij dan wel, supper goed of geen papier zou me dan denk ik toch niet echt veel kunnen schelen.Oké spreek mezelf ff tegen maar zo gaat dit toch denk ik
En ja ik wil zoals iedereen toch een gezond paardje dat niet kreupel loopt en er ziek uit ziet
Als ik nu een fijne jaaling tegenkom waarvan ik zeg van die is het en een goede prijs koop ik hem gewoon...Ik heb geduld dus

Is het nu echt omdat ik gewoon een gezonde quarter met (supper of gewoon) papier wil kopen die daarboven op liefst geen gebreken heeft en een fijne prijsklassen heeft dat ik abnormaal ben ofzow??
OK er zijn dure veulens wat ik van op men kont val, maar er zijn toch ook gezonde jaarlingen en 2-jarige zonder gebreken voor een aangename prijs?

@ miss montana: Dank je

Op marktplaats heb ik oa een palomino jaarling veulen mét papier zien staan, goed verzorgd (ok je ziet niet alles op foto's) voor 2500€ (er staat wel bij bieden boven 2500€ maar als je dan een goed bod doorbelt heb je toch ook een fijn paardje)

IK denk ook steeds hoe jonger ze zijn hoe minder er mee gebeurt kan zijn qua zadelmak enzo..

_Moonwalker_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 13:37

@ himyar: dat zijn dus nou die belachelijke prijzen waarover ik het had

Om zoiets te kopen moet je toch gewoon een hollywoodster zijn met ene goed gevulde bankrekening?En wat als dat veulentje (ding heeft nog niet eens naam gekregen ) verkeerd van de van komt en voor d erest van zijn leuven niet meer bereden kan worden?Sta je daar mooi met je duurste veulen...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:39

Is het nu echt omdat ik gewoon een gezonde quarter met (supper of gewoon) papier wil kopen die daarboven op liefst geen gebreken heeft en een fijne prijsklassen heeft dat ik abnormaal ben ofzow??
OK er zijn dure veulens wat ik van op men kont val, maar er zijn toch ook gezonde jaarlingen en 2-jarige zonder gebreken voor een aangename prijs?

Nee hoor, je bent niet abnormaal, je bent zoals de meesten .