Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
spatter schreef:je kan beter minder in zijn mond trekken, hoeft hij zijn mond ook niet open te doen en trek je het bit ook niet door zijn mond heen
een neusriem is gewoon een riempje om de mond dicht te snoeren zodat het paard zijn mond niet open kan doen uit protest tegen het geruk in zijn mond
tegen het bit door de mond heen trekken kun je gewoon een kinriempje nemen
het zou niets uit moeten maken wat je met je paard doet, iedereen hoort zijn paard met de benen en de zit te rijden en niet in de mond te hangen

ik_jolanda schreef:Met een neusriem kan het paard zijn mond minder goed open doen als verzet tegen de teugel. Daardoor heb je meer controle.
JoyRider schreef:ik_jolanda schreef:Met een neusriem kan het paard zijn mond minder goed open doen als verzet tegen de teugel. Daardoor heb je meer controle.
Echt absoluut niet persoonlijk bedoeld hoor, maar ik zou me afvragen waarom mijn paard zich verzet tegen de teugel als dit de reden is dat je een sperriempje gebruikt![]()
Ik heb zelf in het verleden allerlei hulpmiddelen gebruikt om mijn paard te laten doen wat ik wilde: zonder resultaat. Nu ben ik bij de basis begonnen en probeer ik mijn paard te begrijpen en doet ze alles zonder hulpmiddelen..
ik_jolanda schreef:Met een neusriem kan het paard zijn mond minder goed open doen als verzet tegen de teugel. Daardoor heb je meer controle.
rudi schreef:Zonder neusriem, werkt het bit veel scherper in!! Dus daar moet je dat wel erg rekening mee houden, anders wordt je paard heel snel hard in de mond en reageert hij niet goed meer
die weet daar wel meer over denk ik.. waarom meteen zo'n reactie trouwens?