hoe vaak en hoe veel trainen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeppySan

hoe vaak en hoe veel trainen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 19:37

Ik wil in juni een kennismakingsklasse starten in onstwedde.
Mijn paard is goed getraind in de westernsport en werkt ruim een uur per dag, 5x per week.
Nu ben ik meer buiten aan het rijden en maak dan 1 a 2 x per week een rit van 1,5 a 2 uur ipv te trainen.
Is dit genoeg voor een kennismakingsklasse, of zou ik meer/langer moeten rijden?
Hoe houden jullie de hartslag van je paard in de gaten? hebben jullie een hartslagmeter of is er ook een goedkopere manier?

Hoe vaak en hoe veel rijden/trainen jullie en wat doen jullie dan?

Zijn er nog dingen waar ik als endurancebeginner op moet letten? Of wat ik geheid ga vergeten met mijn eerste rit?

Veel vragen, ik weet het, maar ik wil het wel goed doen zodat mijn paardje er een prettige ervaring aan overhoud en we vaker endurance gaan starten.

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 19:41

Op http://peelrand.tk staat een schema voor ongetrainde paarden. Jij bent natuurlijk al veel verder.
Er wordt gesteld dat een redelijk getraind dressuurpaard een klasse 1 aan moet kunnen, dus dat zou ook voor je westernpaard moeten gelden.

Hoe je een el-cheapo hartslagmeter ombouwt, vind je op http://endurance.punt.nl/.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:50

Ik denk dat jou paard makkelijk een kennismakingsklasse kan lopen hoor.
Elk gezond paard dat normaal gereden wordt (dus gemiddeld een uurtje per dag) kan een klasse 1 lopen.
Het tempo in de kennismakingsklasse ligt ook niet heel hoog

Nikka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:53

Die van mij train ik ongeveer 5 x in de week tussen het half uur en een uur, beetje afhankelijk hoe braaf ze zijn. De overige 2 dagen doe ik niets of longeren. Ze lopen sowieso los in de paddock en aan de molen elke dag.

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:38

Anouar15 schreef:
Elk gezond paard dat normaal gereden wordt (dus gemiddeld een uurtje per dag) kan een klasse 1 lopen.

Ligt er wel aan wat voor ras je hebt!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:19

Ik vind een uurtje per dag echt weinig, ook al doe je dat 5 keer per week. Mijn uitgangspunt is dat je met je paard 2x een uur continue moet kunnen draven, met 5 - 10 minuten stappen ertussen, wil je netjes een klasse I rit uitrijden. Je traint met een uurtje dressuur per dag nl kracht (spieren) en geen uithoudingsvermogen. Een marathonloper loopt ook geen marathon met 5x per week een uur in de sportschool...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:51

Dat werd mij op de infoavond verteld

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:12

Ik zou idd wel iets meer gaan trainen, inderdaad toch wel 2 uur draven/galoperen met maar even stappen. Zo had ik het iig gedaan, met super waardes, maar ik heb wel een wat zwaarder gebouwde pony.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:07

Anouar15 schreef:
Dat werd mij op de infoavond verteld

Tja, ik denk dat deze uitspraak een eigen leven is gaan leiden. Wat volgens mij de achtergrond ervan is, is dat een paard dat 5 dagen per week 1 uur dressuurmatig getraind wordt, in vrij korte tijd getraind kan worden tot klasse I niveau, zeg een anderhalve maand/ twee maanden.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:11

Dat kan natuurlijk ook.

Ik train niet super veel. Ongeveer 3-4 keer in de week een ritje van 1,5-2 uur en 1 keer in de week een wat langere rit (3-4 uur) Grotendeels draven. Voor de rest staat hij dag en nacht buiten.
Anouar heeft steeds keurige waardes tijdens de wedstrijden en is de dagen na de wedstrijden ook helemaal fit (ik heb spierpijn en hij huppelt vrolijk in de ronte), dus ik denk dat we het wel goed doen.

PeppySan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 23:04

Ik heb vanmiddag een rit gemaakt van bijna 2 uur. Iets langer dan het trainingsschema van week 8 dat hier eerder genoemd werd aangaf.
Hij deed het erg netjes en schijnt er weinig moeite mee te hebben. Natuurlijk zweette hij wel, en was buiten adem, maar na 10 minuten was zijn ademhaling weer normaal.
Nu nog iets verzinnen om zijn hartslag te kunnen meten.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 09:53

Hey PeppySan, ik rij ook klasse 1 met mijn western getrainde paard.
ik rijd momenteel dagelijks buiten of in de bak.
Elk weekend lange buitenritte van minstens 2 of 3 uur.
Verder wissel ik de westerntraining in de bak af met een duurtraining, gewoon lang draven, galopperen in de bak en dit opbouwen.
Mijn vriendin start een 6-jarige Quarter in kennismakingsklasse en dat ging ook heel goed.

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:35

Als eerste; Ik rijd niet echt endurance voor de prestatie, rijd nooit zo hard.

Ik heb nooit meer getraind dan 5 x per week een uur en toch is mijn paard nog nooit afgekeurd. Verder staat ze overdag in de wei.

Ik denk dat het heel erg afhangt van wat voor soort paard je hebt, die van mij is een volbloed en ze loopt overdag zelf ook heel veel, ze hebben regelmatig speelkwartier. Ik denk ook dat dat scheelt, een paard dat de hele dag op stal staat heeft vast minder conditie dan een die dagelijksop het land de nodige kilometers aflegt.

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:43

Rieja, je zegt het al; je hebt een volbloed die regelmatig bereden wordt.

Ik vind die uitspraak vooral eng omdat er gezegd wordt 'elk gezond paard'' (en Anouar, ik doel niet speciaal op jou, ik heb me al vaker 'druk' om die uitspraak gemaakt).

Mn zus had zich ook vastgeklampt aan die uitspraak in 2004. Ze startte haar eerste (en enige) wedstrijd in austerlitz op een gezonde koudbloed die gewoon bereden werd. Want dat kon nou eenmaal.
Nou dat hebben we geweten. Pony over dr toeren omdat het eigenlijk dus wel teveel gevraagd was. Met bepaalde rassen/paarden (want ook niet elke volbloed/halfbloed/koudbloed is hetzelfde) moet je gewoon echt trainen.

En ik denk dat ik het zowiezo eerlijker en beter vind om te oefenen/trainen voor endurance ipv je recreatie/dressuurknol ineens 30+ km op tempo te laten lopen. Met endurance ben je al gauw de hele rit aan het draven muv de stukken voor de keuringen.
Je moet je paard voorbereiden op de discipline die je gaat rijden. Dat doe je immers ook met dressuur, springen etc.
En imo betekend trainen voor endurance niet alleen km's maken, ook niet alleen tempo rijden, maar ook verschillende ondergronden.

Endurance is niet zomaar een buitenritje, daar wordt veel in vergist volgens mij.

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 17:54

Merens schreef:
En imo betekend trainen voor endurance niet alleen km's maken, ook niet alleen tempo rijden, maar ook verschillende ondergronden.

Volgens mij haal je hier nog een belangrijk punt aan. De conditie van je paard moet niet alleen erg goed in orde zijn maar ook de pezen etc moeten het werk aan kunnen.

Bij endurance moeten paarden met allerlei soorten terrein uit de voeten kunnen, dus ook mul zand etc. Deze omstandigheden zijn in een bak moeilijk te realiseren. Buiten trainen moet dus wel, anders wordt de kans op een peesblessure een stuk groter.

Ik denk inderdaad dat de benodigde traininguren per paard (en ras) erg kunnnen varieren. Ik rijd met Cookie ongeveer 5-6 keer per week waarvan 1 keer 2 uur in de duien in een redelijk hoog tempo. Verder voornamelijk bakwerk of een kort rondje buiten. Toch waren haar waarden in KWB erg netjes (36-54-44-36) .
Scheelt misschien wel dat mijn 2 uursrit door erg mul duinzand is. Dat maakt de training toch wat zwaarder.

Nog iets: die trainingsuren zijn ook hard nodig voor je eigen spieren. Drie uur in full tempo is best hard werken

naiade

Re: hoe vaak en hoe veel trainen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:26

Vind dit een goed topic.

Ik denk idd ook dat klasse 1 niet zo maar ff gereden kan worden omdat veel mensen dan toch hun paarden overvragen door de hele rit te gaan draven/galoperen, zo rijden veel mensen hun paarden stuk.

elkie

Re: hoe vaak en hoe veel trainen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 12:59

ik denk dat je wel wat meer kan gaan trainen op het buitenrijden, en op langere stukken te draven. Gewoon algemeen de conditie versterken.
Volgens mij hoef je niet per se te wachten tot je een heel uur kan draven om je eerste wedstrijd mee te doen. Je moet gewoon opletten hoe je het aanpakt en kijken wat je paard aankan.

ik heb zelf begin april mijn eerste wedstrijd gereden en heb toen steeds een kwartiertje gedraafd, enkele minuutjes gestapt enz.. Dat hebben we de hele tijd volgehouden en we zijn binnen de tijd toegekomen met goede waardes. Dat was het belangrijkste voor mij, de snelheid doet er voor mij niet zo toe dus er was geen gevaar dat ik het hele eind ging galoperen en mijn paard stuk rijden.
Mijn paard (geen volbloed) wordt ook ong 5 keer per week gereden waarvan meestal 1 of 2 keer een buitenrit waarbij we de uithouding trainen. Ik ben zelf nog altijd bezig de drafstukjes uit te breiden en binnenkort gaan we de galop er bij nemen.

Farah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:09

Inderdaad een nuttig topic dit.

Ik heb een haflinger en train ook niet zo heel veel. Hoogstens 5x per week en dan 1 á 2x in de bak dressuurmatig of longeren en verder buiten in het bos. Probeer dan om zoveel mogelijk te draven en alleen te stappen om haar even op adem te laten komen. Heb nu 2 wedstrijden gereden en 2x een super resultaat en nog geen enkele keer 10 minuten gehad, dus ik denk dat we het wel goed doen!

Broncoyboy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:34

de dag zelf, lopen ze de sterren van de hemel. de dag en dagen erna, zijn ze styf, spierpijn, en soms gebroken. Bezint eer ge begint, behandel je paard, of je het zelf bent, succes

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:07

Broncoyboy schreef:
de dag zelf, lopen ze de sterren van de hemel. de dag en dagen erna, zijn ze styf, spierpijn, en soms gebroken. Bezint eer ge begint, behandel je paard, of je het zelf bent, succes

Nuttige antwoord op de vraag????

Symbeami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 22:34

Broncoyboy schreef:

UHm? wat wil je hier mee zeggen?
Als je het goed doet, zijn ze de dag erna nu juist niet stijf, hebben ze geen spierpijn en rennen het liefst nog een rondje.

Ik denk inderdaad dat het wel een beetje afhankelijk is van je type paard en TOCH denk ik dat het zeker wel mogelijk is om met een paard dat elke dag gereden wordt, een klasse 1 zonder al te veel problemen uit te rijden. Wel moet je dan ook eens in de week of zo zorgen dat je langer dan een uur rijdt.
Wat betreft het meten van de hartslag, je kunt gewoon een stethoscoop kopen. Zelf luisteren na de rit en bijv. 10 minuten later, dat geeft je een beetje idee van hersteltijd. Oh, en voor de rit, zodat je een idee hebt wat een normale hartslag is in rust.

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:10

ik zit er ook over te denken hier is wat mee te gaan doen, alleen nu vroeg ik me af (miss domme vraag) word er ook gesprongen in zo'n wedstrijd.. als iets is wat mijn pony niet leuk vind (volbloed arabier) is het wel springen.

Symbeami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:18

nee hoor er wordt niet gesprongen. (sommige paarden springen over plassen, maar dat hoeft dus niet )

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:20

ow oke.. dan zal ik me er nog eens vedder in gaan vedieppen het is wel echt iets voor mijn pony..
bedankt

Chevvyman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:55

Broncoyboy schreef:

Ik denk dat de meeste mensen hier wel langer rijden dan een half uur per week, dus de paarden die hier aan mee doen zijn dan echt wel goed voorbereid op de rit en dus niet stijf zijn een dag later.

En ik neem aan dat men weet waar men aan begint als je gaat endurance rijden.