[WN] Board of directors election (ApHC)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Board of directors election (ApHC)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 21:42

Ik kreeg vandaag een 'election ballot' in de bus en kon daarmee op 1 van de 2 kandidaten stemmen die zich verkiesbaar hebben gesteld voor de 'European zone'

Op het meegestuurde formulier werden beiden voorgesteld en hun standpunten en doelstellingen uiteengezet.

Naast een zekere Jason Flinn uit Spanje (bijzondere naam voor een Spanjaard ) ons aller Wiebe Lise!

Ik heb gestemd en ben benieuwd naar de reacties van andere ApHC leden.
Wat vinden jullie bijvoorbeeld van Wiebe z'n standpunt m.b.t. het (geleidelijk proberen) terugbrengen van solid kleurige Appies en het kruisen met andere rassen?

P.s; wat voor postzegel moet er eigenlijk op een envelop naar de USA?

woldhoeve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:55

Ja ik heb ook al gestemd en mijn pa en Jantje heb ik opdracht gegeven om ook op Wiebe te stemmen. En dan alles in het envelopje te doen en in de brievenbus te deponeren.

woldhoeve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:57

Citaat:
Dat weet de meneer of mevrouw op het postkantoor wel maar volgens mij is het 2x € 0.39

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:05

Ik wilde vanmiddag gelijk stemmen, maar vergat de envelop mee naar mijn werk te nemen. Morgen doe ik hem op de bus.

Wat betreft het standpunt over eenkleurige appaloosa's.
Hierin kan ik volledig met Wiebe meegaan. De appaloosa is een ras dat bekend staat om zijn kleur. Als je dan gaat kruisen en je krijgt daaruit een veulen zonder appaloosa kenmerken, dan vind ik dat dat veulen geen appaloosa mag heten.
Krijg je daarentegen een solid uit twee appaloosa ouders, dan vind ik dat deze wel geregistreerd mogen worden.
eea. heeft Wiebe uitgelegd op de vergadering en daar kan ik me wel in vinden. Vandaar dat hij mijn stem krijgt.

Steaming

Re: Board of directors election (ApHC)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:18

Wij hadden ze vandaag ook in de bus zullen ook maar ff gaan stemmen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:01

ik vrees dat ik de papieren pas binnen krijg als alles al voorbij is

ik kreeg gisteren het appaloosa journaal van maart pas binnen
ben benieuwd wanneer april en mei in de bus vallen

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 07:35

Wij hebben de journals van mei al de eerste was er al op 1 mei, waren dit maal via New Sealand naar hier gestuurd. De laatste jaren komen de stembiljetten ook optijd zodat je kunt stemmen een tot paar jaar geleden waren ze altijd zo laat dat je geen tijd had om je stembiljet optijd in America te krijgen.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 11:57

Ik kreeg nog de tip om "U.S.A" op de envelop te zetten.
Stond er niet op!

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:12

Ik heb Wiebe's standpunten gelezen, en ik ben blij te zien dat hij de punten zoals we ze hebben besproken op de ALV ook zo in zijn standpunten heeft staan. Ik ga op Wiebe stemmen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:18

ik kreeg vandaag het mei nummer binnen
wie weet wat de post morgen brengt

mis nog het aprilnummer en die brief

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:55

sflj schreef:

Een Hollandse.....

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:39

Niet twee gewone 'nederlandse' postzegels er op doen maar even speciale 'airmail' zegels halen.. da's een postzegel voor't juiste bedrag met een airmail stickertje er aan vast.. dat scheelt n.l. vaak enorm in de tijd die je brief er over doet.

woldhoeve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 07:10

ja dat is waar.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 20:41

iski schreef:
sflj schreef:

Een Hollandse.....

Valt een kerstzegel nog binnen de uiterste houdbaarheid?
Anders wordt het en kinderpostzegel!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:28

sflj schreef:
Valt een kerstzegel nog binnen de uiterste houdbaarheid?
Anders wordt het en kinderpostzegel!

Zolang je genoeg frankeerd is dat geen probleem

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:59

Heb nog steeds niks binnen gekregen, vreemd. Anders krijg ik alles vlotter als in NL.

Ook raar is dat mijn vorige berichtje hier niet opgekomen is???? Maar goed mij maakt het niet uit wie er nu gekozen wordt. Ik fok niet met mijn appies en nieuwe appies zullen er ook wel niet komen, of ik moest onderweg naar ergens weer een zielig paardje tegenkomen dat dan toevallig een appie is

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 17:23

Maar daarom kun je er wel een mening over hebben, Dance!

Dus vertel eens; kan/mag een echte Appie volgens jou ook best maar 1 kleur,- en helemaal geen stippels hebben?

10y

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:11

sflj schreef:
Maar daarom kun je er wel een mening over hebben, Dance!

Dus vertel eens; kan/mag een echte Appie volgens jou ook best maar 1 kleur,- en helemaal geen stippels hebben?

Ik heb daar ook een mening over. Laten we voorop stellen dat uit twee appie stippels ook een stippel kan komen zonder stippels, ma.w. ik bedoel dus een solid. Dat zal om bepaalde redenen niet te vermijden zijn. Als je het voorgestelde beleid zou doorvoeren, kregen deze solids dan ook geen inschrijving meer in het stamboek, net als toentertijd bij de AQHA en hier in de EU het Trakehnerstamboek geen stamboekinschrijving. Daarin is wel veel veranderd.

De originele oer-appie, laten we het zo maar noemen, was een sterk gezond paard met dank aaan die indianen die ze verder op die kenmerken hebben gefokt. Het waren echter geen wedstrijdpaarden zoals we ze vandaag de dag kennen en hun lichaamsbouw, tja daar zouden we vandaag de dag de neus voor optrekken.

Na dus uiteindelijk toch te zijn gepakt (die indianen) zijn veel van die appies afgemaak. Wat overbleef werd ergens in bezit genomen en ja hoor er werd gefokt met dat wat er gewoon voorhanden was aan hengsten. Dat is dus zo'n beetje het bekende verhaal.
Daar ook de landboumechanisatie in een stroomversnelling kwam, waren er minder paarden nodig voor het werk. Ook kregen de mensen andere en meer interessen en het geon eigenlijk met de paardenraces. Dus kruisen met Engels volbloed. Daar a wedstrijden zo als we ze vandaag kennen en daarvoor moet een paard toch in eerste instantie redelijk alround zijn. Om dat te bewerkstelligen werd en wordt er veel met QH's gefokt. Kijk maar in de pedigrees van de diverse appies die in Nederlnd staan en kijk dan maar een hoeveel QH's er in zitten. Zelden is er eentje die er geen in heeft. De huidige lichaamsbouw die we willen of wensen heeft de appie toch echt van andere rassen gekregen. Met als resultaat dat er ook flink wat appies zonder stippels rondlopen. Om nu tot een bestand te komen dat meer kleur heeft zoals het een echte appie betaamd, zou men niet het fokken met de nu geoorloofde rassen moeten verbieden, maar kijken dat de appaloosa, merrie of hengst een homozygote kleurvererver is. Dan heb je dus de redelijke kans een gekleurd veulen te krijgen. In Europa, waar al zo weinig appaloosas zijn, is de spoeling wel erg dun. Dan wordt het moeilijk en kom ten lange leste ergens op lijnteelt uit. Zelfs in de VS en Canada worden er steeds minder appies geboren. Het is inderdaad wel een nobel streven naar meer stippen en meer appie kenmerken, of de mogelijkheid daar is?? Niks is toch leuker als je kiest voor een appaloosa dat je er dan ook eentje krijgt zoals een appaloosa eruit zou moeten zien. Maar zoals gezegd, als je alleen daarna gaat of zelfs moet kijken als je wilt fokken, is er hier erg weinig keus. Bovendien ga je dan terugfokken en zit je straks daadwerkelijk op alles is naaste familie van elkaar. Diepvriessperma importeren is erg duur, de voorbereidingen en de zorg ook en geven absoluut geen garantie voor succes. Veel merries verdragen de KI niet, bovendien is diepvries sperma langzamer, je hebt dus gerede kans dat het niet goed lukt. Paarden importeren, daar hebben veel mensen ook niet zo direct het nodige kapitaaltje achter de hand. Bovendien ook in de geïmporteerde paarden zitten enorm veel QH's in het pedigree en hebben de eigenaren geluk dat ze gekleurd zijn. Je hebt immer dan 50/50 kans.
Ik had mijn paard ook liever als dat gehad wat hij zou worden een few spot of een leopard. De stippen heeft hij, witte stekelhaartjes genoeg en de witte plekken worden zelfs per jaar meer. Helaas is de rest vos gebleven. Hij gaat dus door het leven als een solid appaloosa. Het is net als bij het KWPN als er op het veulenpapier staat: vos geboren kan wit of schimmel worden. De merrie is een mooie gekleurde appie geworden en beide hebben ze alle appietrekjes die zo kenmerkend zijn. In de VS gaat al langer de roep om alleen maar gekleurde appies samen te brengen, maar zoals ik al zei, dat geeft ook geen garantie voor een gekleurd veulen gezien de voorouders veelal QH's en in mindere mate TB's zijn.
Misschien zou het dan eens handig zijn een lijst te maken van alle homozygote kleurverervers die er in Europa zijn. Alleen naar Nederland kijken kan niet vanwege het kleine bestand. Maar wie ben ik om daarover een discussie aan te gaan.

Een echte appie mag voor mij part gewoon zonder stippels door het leven gaan, heb ik geen probleem mee. Je mist alleen de most colorful dan, toch? Hoewel ik het veéél leuker vind als ze ze wel hebben uiteraard.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 00:01

ik wil me niet met de discussie bemoeien, ben geen fokker, maar ik heb 2 hele mooie appie's uit allebei solid mamma's!
spatter komt uit een bruine merrie en jolly uit een vos merrie
met de juiste hengst krijg je dus wel weer appie's met vlekken !

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:59

Heel mooi dat het bij jouw paarden wel gelukt is Spatter.
Maar ik heb dus een hele zwarte solid appie uit een gekleurde merrie en een gekleurde hengst.
En inderdaad, ik mag alle appaloosa onderdelen met hem gaan doen, alleen geen most colorfull.

woldhoeve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:14

Ja wij ook, hebben we op de SSA een deksprong gekocht van Glamourboy ( toen nog hengst ) en we denken daar doen we onze beste fokmerrie onder . En wat denk je een pikzwarte hengst ( nu ook inmiddels een weekje ruin) Dus dat was niet leuk. Er zijn maar twee nakomelingen van die hengst. Hij is wel heel lief en te koop.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 11:39

Black is beautiful! (fotootje? )

Ik zag trouwens ook leuke foto's van veulens die bij Wiebe & Ursula zelf geboren zijn!

Mijn mening dan ff;
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de Appaloosa's van die indianen opvielen door het grote percentage gestippelde paarden. Ongeveer 40% was gekleurd. Aan de andere kant was dus 60% dat niet.
Maar als ik dan hoor en zie dat op bijv. een World show maar een heeeeel klein percentage of in sommige klassen zelfs helemaal geen stippels lopen, vind ik dat niet echt representatief. (kun je net zo goed naar een AQHA show gaan ofzo.)

woldhoeve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 11:47

zal vanmiddag even nieuwe foto's maken van onze ( je weet wel ) hengsten hihi

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:46

@WH: ben ik mee eens, black is beautiful

@sfslj: als het toenterijd al 40/60% was, hoe moet je de verhoudingen dan nu zien? Het percentage stippels zal altijd wel kleiner blijven als het aantal niet stippels.
Niet dat ik het zou weten, was er immers niet bij in die tijd, maar er werd dus "gezegd" dat die indianen de paarden fokten puur op hardheid, gezondheid en uithoudingsvermogen voor dat wat we nu als trailrides proberen na te doen. Dat vonden ze in de gevlekte paardjes en daarmee hebben ze verder gefokt. Ze zullen daar net als ooit het QH als ras is ontstaan ook andere rassen voor hebben genomen die daar ergens rondliepen. De besten, die aan hun doel voldeden werden gehouden en de rest opgegeten of verhandeld. Als ze dan ook nog gekleurd waren, was dat mooi meegenomen.

Het fokdoel nu is een goed wedstrijdpaard dat geschikt is voor, reining, cutting, pleasure etc. etc. Zelfs echte allrounders zijn niet meer zo gevraagd. De paarden moeten aan specifiek doel voldoen en dat is meestal maar een van de vele onderdelen die er in de westernsport zijn. En om die kwaliteit die gewenst wordt te verkrijgen en om het beeld hoe een westernpaard (ja, ook de appaloosa) er uit moest zien, moest men dus over de grenzen van het ras gaan kijken. Te weinig vlekjes om dit allemaal te kunnen realiseren.

Doordat er zoveel vreemd, spreek QH bloed, in gefokt is. Gaat het gewoon gebeuren dat stippel x stippel absoluut geen garantie geeft voor nog een stippel. Dat is dus gewoon bewezen. Hetzelfde is het geval met de paints, welke (en nu krijg ik dus de paintliefhebbers over me heen) in oorsprong gewoon een speling van de natuur waren en die niet als QH ingeschreven mochten worden, hetzelfde gebeurde bij Europese rassen dus ook. Daar heb je dus ook altijd kans op een BS uit twee gekleurde paarden.

Het is natuurlijk heel erg jammer dat het aantal gekleurde appaloosas zo erg achteruit gaat dat je op shows in sommige onderdelen zelfs helemaal geen vlek meer tegenkomt. Het is tenslotte één van de belangrijke kenmerken van de appaloosas.

Wat ik al in mijn vorige bericht heb geschreven is, dat men dus op zoek moet naar 100% homozygote kleurverervers, zonder de andere doelen uit het oog te verliezen. En daarmee een groter bestand aan gekleurde appies op te bouwen en er ook op te letten dat deze fokproducten niet alleen de kleur maar ook de andere typische merkmalen, inclusief het karakter (ik vind dit persoonlijk erg leuk en zo heel verschillend van andere rassen) mee krijgen. Tevens moet men er dan wel voor waken dat er geen lijnen gaan ontstaan die barsten van de lijnteelt (bij mensen inteelt).

Op dit ogenblik weet ik hier in west EU nog maar 2 hengsten die 100% kleurvererver zijn. Eentje in Noord Duitsland en eentje in België (zijn few spots). Dat Invite mooie veulens geeft kan bijna niet anders, dat hij gekleurde veulens geeft is uitermate prettig, maar ook Invite heeft een behoorlijke QH achtergrond, waar dan imo zijn respectabele figuur vandaan komt.

Dus appie bezitters laat je paard testen, merrie zowel als hengst en maak dan je keus als je een veulen wilt.
Maar om nu niet gekleurde appies te weren uit de showring vind ik persoonlijk te ver gaan en eveneens het algehele verbod op het fokken met andere rassen. De ApHC heeft daar al een flink stokje voor gestoken, dat solid veulens geboren uit een Appaloosa x erkend ander ras, al niet meer eligible zijn voor de shows. Alleen solids geboren uit appie x appie mogen dus nog via de CPO een vol papier krijgen.

En gezien de "rassenvermenging" zullen er nog genoeg solids worden geboren tot ver in de zoveelste generatie.

Overigens nog steeds geen formulier binnen gekregen. Maar het maakt me dus ook niet uit zoals gezegd. Ik heb ondanks mijn jarenlang lifetime membership, dat je dus in tegenstelling wat een bepaalde persoon meende tegenover mij te moeten beweren alleen kon verdienen, dus wel gewoon kunt betalen, en juist vanwege dit soort mensen die nog allerhande andere fratsen uithalen, het bestand aan Appaloosas te klein is en je dus gedwongenermate met deze lui te maken krijgt, heb ik mijn passie voor appies (verder fokken) maar even op een heel laag pitje gezet.

Hoewel ik uit mijn paardenbestand, twee QH merries heb, die bewezen steeds weer bij hun fokproducten, de kleur en andere eigenschappen van de hengst door te geven, welke hengst je er ook voor neemt. Het is frappant. Ik zou dus zeker nog een paar gekleurde appies kunnen fokken, maar doe het dus niet. Ik houd me dus maar verder bij de QH's. Hoewel ik heel toevallig nu ook een paintje heb, die vandaag is uitgerekend. Wie weet krijgt ze wel een BS'je en dat zou ik helemaal niet erg vinden, integendeel.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 14:34

Dance schreef:
@

sfslj:
...verhaal enz...

Haha, leuke naam heb ik he? (ik heb al geprobeerd te laten veranderen in Bert maar dat kon niet, helaas)

v.w.b. de inhoud van jouw post;
Ik denk dat jij inderdaad 'gewoon' Quarters o.i.d. moet gaan/blijven fokken.
Het is nl. maar net wat je voor ogen hebt als fokdoel.

Als ík het voor het zeggen had binnen de Appieclub zou ik nu ook pleiten om de verhouding, zoals die vroeger ten tijde van die indianen lag (ik dacht dus dat het 40/60% was maar ben daar niet zeker van hoor!) te behouden.

In ieder geval de karakteristieke kenmerken behouden.
En dan proberen mét die kenmerken proberen om zo goed mogelijk rijtypische enz. paarden te fokken.
Als die dan 'kwalitatief' minder zouden zijn en presteren dan bijv. Quarters o.i.d. zou ík dat voor lief nemen.

M.a.w; als ik een springpaard wil, koop/fok ik een springpaard. Wil ik een cutter, moet ik daar de beste ouders voor zoeken maar als ik een Appaloosa wil, wil ik in de eerste plaats kleur.

Je kunt bijvoorbeeld ook als Shetlander fokker wel heel graag willen dat ze over 1.50mtr springen maar dan zul je toch echt iets anders moeten zoeken! enzovoort.