Hoe hard lopen jullie paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Hoe hard lopen jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 08:11

Ik heb gister met de GPS gemeten hoe 'hard' mijn paard nou loopt.

Ik weet van haar al dat ze niet een erg hoog tempo heeft, en daarom was ik benieuwd hoe hard jullie paarden lopen; dan kan ik zien of ze vergeleken met andere nou echt zo langzaam is, of dat het bij haar bouw en hoogte vrij normaal is. Het is miss wel handig om het ras en schofthoogte erbij te zetten.

Mijn paard is een 1.50 hoge connemara kruizing, dus erg compact, zware botstructuur en zwaar front.

stap 5 km/uur
jog 8 km/uur
normale actieve draf 12 km/uur
high speed draf 17 km/uur
handgalopje (lope) tussen de 17 en 20 km/uur
zeer ruime galop 30 km/uur
normale rengalop 50 km/uur

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:42

Dat zijn normale snelheden, ook voor Arabieren. De mijne stapt ook 5 km/u, draaft idd 12/13 km/u en galoppeert tussen de 16 en 20 km/u. Harder dan 20/22 km/u rijd ik niet in galop - tenzij ik interval training doe. Overigens rijd ik op hartslag (die wil ik rond de 110 hebben) niet op km/u.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 08:53

Ibbel schreef:
Dat zijn normale snelheden, ook voor Arabieren. De mijne stapt ook 5 km/u, draaft idd 12/13 km/u en galoppeert tussen de 16 en 20 km/u. Harder dan 20/22 km/u rijd ik niet in galop - tenzij ik interval training doe. Overigens rijd ik op hartslag (die wil ik rond de 110 hebben) niet op km/u.

Ja uiteraard train je op hartslag, maar ik was gewoon erg benieuwd hoe hard paarden lopen. Ik was ook benieuwd hoeveel die jog nou sneller is e.d.
En ik was ook wel benieuwd hoe hard je nou moet rijden om een 'goede' tijd neer te zetten. Niet dat we daar nu op fixeren (wij trainen idd in die bepaalde hartslag zone) maar dan heb ik wat meer inzicht

Overigens ga ik in training idd ook niet harder dan de lope hoor, maar dit was gewoon een ontspannen en doelloos buitenritje en dan mag ze van mij altijd wel even zo hard als ze zelf wilt.

Maar wel raar dat ze nu dan wel zo snel liep, terwijl ze dus eigenlijk altijd langzamer loopt als ik met een ander rijd. Toch ook is kijken of ze idd langzamer loopt met een ander paard erbij of dat het alleen maar schijn is.

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:06

"Mijn" paardje zijn tempo ligt in stap vrij laag, als hij goed doorstapt haalt hij de 5 wel, maar dat is meestal toch 4, of hij moet steeds bijdraven bij de anderen.
In draf word hij heel constant op een tempo van 18/19 km/u, maar dat is gewoon niet fijn zitten, hij word dan erg wijd van achter en is gewoon niet meer uit te zitten, en zeker niet een hele wedstrijd lang
Dus we rijden meestal op een tempo rond de 13/14 km/u, zodat het nog een beetje uit te zitten is.
In galop zal hij denk ik tegen de 20/21 aan zitten, maar dat heb ik nooit echt gemeten

elkie

Re: Hoe hard lopen jullie paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:09

Mijn bijrijdpaard is een bwp merrie, ongeveer 1.65m groot.

Ik heb geen gps, maar heb een stukje rechte bosweg uitgezocht van 1 km (nagemeten op de kaart) en daar onze tijd opgemeten.
In stap kwam dat uit op 5,5 km/h
In draf kwam dat uit op 15 km/h voor die km maar ik heb ondertussen wel gemerkt dat als ik lange stukken draaf (we zijn aan het opbouwen en zitten nu aan 20 min draf afgewisseld met 5 min stap) ze trager gaat en eerder naar de 13 km/h gaat.
Voor de galop weet ik het nog niet, want die komt in onze training nog bijna niet voor.

Ik dacht eigenlijk dat wij traag waren dus ik ben blij als ibbel zegt dat dat normale snelheden zijn

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:18

Mijn halve draver draaft het fijnst op 15 km/u (ruim gerekend: tussen 14 en 16). Hij kan zeker harder, maar dan kan ik niet meer lichtrijden en op die manier is de kans ook groot dat-ie zichzelf overstrekt op langere afstanden. Dus we houden het in trainingen en wedstrijden lekker rond die 15 km/u.

Voor de rest komt het wel redelijk overeen met de getallen hierboven. Hij galoppeert alleen niet zo hard in een relaxed galopje over langere afstanden, ik denk dat we het met 18 km/u wel hebben gehad (zal er de volgende keer dat ik met GPS rijd eens op letten). Ik maak wel eens mee wanneer ik met iemand samen rijd dat we hetzelfde tempo hebben terwijl de een draaft en de ander galoppeert.

Toen hij nog crosste, haalde hij 30 km/u gemiddeld wel. In de cross is het volle kracht vooruit op de rechte stukken, maar er moet dan ook nog gesprongen worden, dus dat haalt de vaart eruit. Ik neem daarom stiekem aan dat-ie nog wel harder kan, ik heb het nooit gemeten.

Net als Ibbel rijd ik trouwens meer op hartslag dan op snelheid. In de wedstrijd wil ik die op 110 hebben (en dan het liefst zakkend). In de training vind ik iets hoger niet erg, maar niet boven de 130.

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:24

Ik heb eens voor de gein naast een scooter bijna voluit gegaloppeerd en ik hield het met 50km gewoon bij. We konden nog iets harder maar het pad was maar kort waar we naast elkaar konden.
Wel was het gaaf want ze wou die scooter er echt niet voorbij laten

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:27

Nou als ik het bordje van de bebouwde kom tegenkom (30 KM) dan moet ik toch echt gas terugnemen... want anders lopen mijn 2span shetten te hard
Nee grapje...zou het echt niet weten.
Maar als we zo´n snelheidsbord tegenkomen dan zeg ik het altijd voor de gein!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:29

Vorig jaar tijdens de wedstrijd in Onstwedde reed ik in een groepje van drie. We galoppeerden op een gegeven moment wat harder dan 15 km/u en onze reactie was dan ook 'gas terug!!' toen we op een gegeven moment over een zandpad kwamen met aan het begin een bord met daarop heel groot '15'. Tja, ook tijdens wedstrijden moet je je natuurlijk aan de maximum snelheid houden.

MirjamN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:32

Ik zou het graag een keer willen meten, maar wat voor apparaat heb ik daarvoor nodig, waar kan ik die kopen en hoe duur is zo'n ding? Hans gaat echt ontzettend hard ( zowel gewenst als ongewenst, maar vooral ongewenst...).

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:33

Ik heb deze:

Afbeelding

Inmiddels 119 euro (ik had 'm nog voor 129) bij www.futurumshop.nl

Ik gebruik 'm ook bij het skaten, hij houdt ook afstanden bij (ook per ronde) en je gemiddelde snelheid.

Een kilometertellertje voor op de fiets is goedkoper, maar helaas werkt zoiets niet bij een paard.

LuckyRemi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:29

Hmm die wil ik eigenlijk ook hebben!
Moet even papa en mama lief aankijken

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:30

Leuk verjaardagscadeautje misschien?

Ik kon niet zo lang wachten, ben pas in augustus jarig.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:04

Karin schreef:
Toen hij nog crosste, haalde hij 30 km/u gemiddeld wel. In de cross is het volle kracht vooruit op de rechte stukken, maar er moet dan ook nog gesprongen worden, dus dat haalt de vaart eruit. Ik neem daarom stiekem aan dat-ie nog wel harder kan, ik heb het nooit gemeten.

Even als buitenstaander en crosser. In de M is de gevraagde gemiddelde snelheid 30 km per uur, dus je rijdt op de rechte stukken zeker harder. Ik heb de onze nooit geklokt (2 KWPN-ers), maar rond de 50 moeten ze zeker halen. De twee renpaarden die ik kort getraind heb (voor hun eerste koers), liepen zeker 60 km/u.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:12

Yup, ik had het anders moeten formuleren. In volle galop gaat-ie zeker wel harder, alleen heb ik het nooit precies gemeten.

Volgens mij staat de snelheid in de L bij de paarden op omgerekend 27 km/u en dat haalde hij prima, vandaar mijn redenatie dat-ie de 30 iig wel haalde in de cross.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:14

480 m/m = 28,8 km/u. Het was ook een bevestiging van jouw opmerking.

_SC_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:27

Toevallig heb ik Fred geklokt met de fiets (vriend is meegeweest) en stappen deed hij +- 5 km p/u,
relaxed draven +- 15 km p/u en relaxed bosgalopje +- 25 km p/u.

Hij is dan ook erg groot en maakt snel en relaxed veel terrein, alleen stappen is hij
niet zo goed in.... Hihi....

buurvrouw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:53

Ik heb ook zo'n Navman maar dan een X300. Ik heb er dacht ik een paar tientjes meer voor betaald maar dat was in een winkel. De voor mij belangrijkste dingen zijn inderdaad, hoe hard ga je ongeveer in draf, stap en galop, wat is de afstand die ik gereden heb en wat heb ik gemiddeld op die dag gereden. En natuurlijk een stopwatch zodat je niet op je klokje hoeft te kijken hoe laat je bent begonnen. Ik vind hem heel prettig omdat hij aan je bovenarm hangt en dus gewoon onderweg kan kijken.
Verder zijn de waardes die je doorgaf ook ongeveer wat mijn pony 1.47m loopt. In stap ongeveer 5.5, in draf tussen de 12 en 16 km en in galop rond de 20/22 km. Ik galoppeer natuurlijk wel harder maar dat doe ik alleen voor de grap en niet voor een wedstrijd.

silv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:01

Ik ben al een tijdje aan het uitvinden hoe ik mijn snelheid het beste kan meten, en tsja, GPS is natuurlijk het handigst. Mijn vraag over beide Navman's, kan je er ook op zien waar je je op dat moment bevindt? (hoogtegraad/breedtegraad etc - altijd handig voor lang ritten op onbekend terrein, kaarten en lastig te vinden routes )

Dank!

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:07

ik weet dat mn draver heel hard gaat, nooit gemeten hoe hard

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:20

Tja, Gorino heeft gekoerst, dus die z'n topsnelheid zal echt wel ergens in de buurt van de 60-65 km/u liggen. Ik zou eens moeten kijken of ik nog kan vinden in wat voor tijden hij toentertijd liep, over 1800 meter. Maar voor Endurance zijn dit soort getallen niet nuttig.

Ik heb afgelopen rit in Kootwijk harder dan gebruikelijk gegaloppeerd, zeker in het begin, gewoon omdat meneer mee wilde met de rest. Ik was in 13 minuten op 5 km, dus reken maar uit, en het eerste stuk heb ik daarvan nog gedraafd, tot op de Asselseweg.

De wedstrijdgegevens staan nog niet op de DERsite, dus ik kan niet zien wat m'n snelheid het eerste rondje was. Maar met een gemiddelde snelheid van 17, nogwat over de hele wedstrijd moet ik hele stukken met 25 km/u hebben gereden, dat kan haast niet anders met alle vertraging rond vetgate en groomplekken die je oploopt. Maar dat is echt wel zo'n beetje de max, wat mij betreft. En nogmaals, dat deed-ie met hartslagen van tussen de 110 en 120 - en dat is dus maatgevend. Maar als hij met een HF van 90 gaat rondgalopperen met 25 km/u ga ik denk ik tóch niet nog harder rijden

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 13:00

Ik heb de garmin forerunner 101
gekocht via marktplaats voor 85 euro, incl doos boekje en garantie e.d.

Behalve snelheden en afgelegde afstanden heeft ie allerlei functies om de rondjes uitterekenen e.d., een ghost tegenstander, er zit een map functie op.
Maar dat soort dingen heb ik opzich niet nodig, ik interesseer mij vooral voor de aantal km's en het gemiddelde, zodat ik in combinatie met de hartslag meter kan zie of de conditie verbeterd.
Het is ook wel leuk om te zien dat je auto een gigantische afwijking heeft haha

iedereen bedankt! Zo langzaam is mijn pony dus niet
Maar ze loopt wel trager met andere paarden; dan gaat ze meeliften. daar moeten we nog even op oefenen

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:53

Toydoll schreef:
Maar ze loopt wel trager met andere paarden; dan gaat ze meeliften. daar moeten we nog even op oefenen

Dat doet de mijne ook. Als ik alleen rijd of zij loopt voor op is haar staptempo bijna 6 km p/ u. Zit ik achter iemand anders dan zakt dat zo tot onder de 5 km p/u. Achter een manegegroep kan ze zelfs in slow motion lopen

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 19:26

fransje23 schreef:
Toydoll schreef:

Dat doet de mijne ook. Als ik alleen rijd of zij loopt voor op is haar staptempo bijna 6 km p/ u. Zit ik achter iemand anders dan zakt dat zo tot onder de 5 km p/u. Achter een manegegroep kan ze zelfs in slow motion lopen

Haha!

Flower is nog best wel lastig met andere paarden, ze wil er perse achter hangen, en als ze dan van mij voorop moet gaat ze dus extreem langzaam lopen, constant omdraaien, slingeren...
Heeft ze van haar moeder geleerd, manege paard he haha.
We moeten wat meer oefenen met andere ruiters maar die zijn hier niet zoveel

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:44

Rowan stapt tussen de 5 en de 6 - best vlot voor zo'n klein ding. Daar staan cobs ook om bekend. Een lekkere draf die hij lang volhoud zit rond de 11. Duur-galop rond de 16/17 ongeveer.

Stevige galop met een ander paard mee hebben we wel 45 gezien, maar daar zal hij in z'n eentje niet in blijven, dan vind hij rond de 30 lekkerder lopen. Als hij flat-out wegtrekt kan het nog stukken harder, maar dat zijn pieken, dat telt niet.

Overigens kan een paard dat helemaal niet om anderen geeft ook een nadeel zijn - je kan hem nooit even 'op de trekhaak hangen' bij een ander als hij het mentaal even gehad heeft.