vervoer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 22:15

dag allemaal,

ik wil graag endurance gaan rijden en/of af en toe ergens anders een buitenrit maken maar heb zelf geen BE en een auto die maar 1330 kg mag trekken. Ik kan wel een tweepaardstrailer lenen. Ik woon in de buurt van Utrecht. Is er misschien iemand met auto en BE maar zonder trailer? Dan kunnen we elkaar helpen. Of iemand waarmee ik mee zou kunnen rijden naar wedstrijden? Of weet eimand een eenpaardstrailer te huur die minder weegt dan 1330 kg? Dan kan ik zelf op stap. Ik hoop dat iemand me kan helpen .

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 06:55

ik zie dat je in de bilt woont. dan kan je bij 2 ruitersportzaken en een trailer bedrijf in de buurt een 1 paards trailer huren, o.a freddy's ruitersportzaak.

ik zelf woon in zeist en ben begonnen met endurance ook in het bezit van een 2 paards maar momenteel heb ik nog een paard dat niet tussen de schotten in wil reizen. mochten we weer zover zijn dat dt lukt zal ik je een pbtje sturen.

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 10:48

freddy's trailer is te zwaar. pb maar als het lukt. ik heb ook geen idee wat mijn paard ervan vindt om bij een ander paard te staan. misschien kan t wel nietw ant ze is niet altijd zo lief tegen andere paarden.

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:04

freddyzijn 1 paards, niet de grote witte brenderupe, als de 1 paards van hem te zwaar is is alles te zwaar

verder is mijn paard net na een hele tijd braaf op de trailer, mocht hij weer braaf tussen het schot staan probeer het het wel liever met een vriendelijk dier, zoveel tijd als we er in gestoken hebben gooi ik niet weer zomaar weg.

even verder zoeken dus, al zal niemand graag een dier dat niet makkelijk op de trailer is meenemen.

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 12:49

die eenpaards is te zwaar volgens mij. ze heeft maar heel weinig op de trailer gestaan en weet niet wat ze ervan vindt om bij een ander paard te staan. wie weet gaat het wel gewoon goed

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:21

hoi, ben ik weer
even een feitje: dat je auto 1330kg mag trekken wil niet zeggen dat je ook 1330 er achter mag hangen met alleen B. Je moet even kijken wat de auto zelf weegt en zoveel mag je trekken met B (mits je dan met alle gewichten en vergeet daarbij de laadvermogens niet! bijelkaar niet boven de 3500 kg uitkomt).
Dus stel dat de auto 1200 kg weegt dan mag je er maar 1199 kg achter hangen en geen 1330 omdat je dan op grond van je rijbewijs niet bevoegd bent. Dus moet je dan een trailer zien te vinden met een MTM van 1199 (MTM is maximale toelaatbare massa, dus trailer incl laadvermogen)

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:24

hoi cissy,
de auto mag 1450 trekken en weegt 1330 kg, vandaar .

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:16

oohhhh, dan is er niks aan de hand! dan heb ik niks gezegd...
en dan nog kun je geen trailer vinden?

heb nog wat voor je gevonden:
Merk : Hotra
Prijs per dag : € 40,-

Belangrijkste specificaties
Bruto hoogte : 265
Netto lengte : 300
Netto breedte : 130
Netto hoogte : 215
Eigen/Ledig gewicht : 546
Laadgewicht : 754
Maximum gewicht : 1300
Assen : 2
Bandenmaat : 155x13
Zelfremmend : ja

bij Ko vd Berg aanhangerland Gageldijk Utrecht
www.kovdberg.nl
die bedoelde ik zondag maar kon niet op zn naam komen...

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:56

dank je wel. das mooi heb die man al eens gebeld maar die zei ook dat ie t niet had. raar hoor. maar super, dank je wel. volgende keer bel ik hem dus

bella24

Re: vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:38

Nou, dankzij dit topic krijg ik toch ineens een geniale ingeving...! Ik heb ook mijn BE niet dus ik was echt mijn hersens al aan het pijnigen hoe ik dan toch endurance wedstrijden kon gaan starten...

Natuurlijk, ik kan gewoon een 1 paards achter mijn auto met B rijbewijs hangen, nooit aan gedacht! Dom, dom!!

Ik heb ook maar een licht arabiertje dus dat gewicht is voor mij geen probleem! Flex!

Bedankt!

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:39

hehe graag gedaan . maar t maakt niet uit hoeveel je paard weegt. t gaat om t gewicht van de trailer + de maximaal toelaatbare massa (MTM). Als je bijv. 1300 kg mag trekken en MTM is 1350 maar jij stopt er niks in mag t nog niet. cissy zei dat ze vanaf volgend jaar de regel willen veranderen en je dan met B alleen maar tot 750 kg mag trekken. dus dan kan je maar tot eind van het jaar zonder BE rijden. weet niet of het echt ingevioerd gaat worden of dat het een plan is.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:30

Hmm... ik begin toch een beetje mijn twijfels te krijgen. Bij die trailers die te huur zijn op de Gageldijk (site die hierboven genoemd werd) staat dat je wel B,E moet hebben om deze trailers te huren...

Ook heeft mijn vriend een verhaal over dubbel assig en enkel assig maar daar vind ik weer niks over op de site van de CBR. Volgens de site van de CBR mag ik die Hotra trailers gewoon huren mits mijn auto dan maar zwaarder is dan 1300 kg...

Ik ga nog effe naar meer info zoeken...

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 23:24

ik heb vd berg toen gebeld en kon daar niet huren wat ik zocht. weet niet meer waarom. misschien dat ie idd niet verhuurd zonder BE?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:05

Als ik het goed begrijp dan mag ik in ieder geval in 2006 nog met een b-rijbewijs een 1,5 of 1 paards trailer huren.

Volgens mij is het enkel-assig of dubbel-assig verhaal inmiddels achterhaald. Nu wil alleen het probleem dat mijn Volvo maar max 1200kg mag trekken. Ik moet dus op zoek naar een trailer met een maximaal toegestane massa van 1200kg of minder.

Weet iemand zo'n trailer te huur in de omgeving van Utrecht???

Het zou erg fijn zijn als het met een B-rijbewijs zou lukken dan kan ik dit seizoen al een paar keer klasse 1 starten!

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:21

ja ik blijf bij freddy's zijn 1 paards, ik kan me niet voorstellen dat er een lichtere trailer bestaat. tevens moet je je af vragen of het zowiezo niet verstandig is om een e rijbewijs te halen. ik vind persoonlijk dat die regel er niet voor niets is. Je leerd erg veel tijdens het halen van het rijbewijs en ik vind het persoonlijk onverantwoordelijk het zonder te doen. je brengt niet alleen je zelf in gevaar maar ook mede weg gebruikers als er iets fout gaat.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:03

Na een telefoontje met de ANWB ben ik een stuk wijzer...

het gewicht is niet zo zeer een probleem (er zijn genoeg combinaties die prima kunnen met een B-rijbewijs) echter... met een B rijbewijs mag je geen dubbelasser trekken. Alleen een enkel-asser is toegestaan.

Volgens mij zijn alle paardentrailers dubbelassers (of niet?) dus dan houd het volgens mij op...

Trouwens Maccie; ik vind dat je wel een beetje overdrijfd met het 'onverantwoord-verhaal'.

Citaat:
je brengt niet alleen je zelf in gevaar maar ook mede weg gebruikers als er iets fout gaat.

Er kan natuurlijk ook iets fout gaan als je wel je E hebt. Maar ik ga nu denk ik toch maar mijn E halen, ik ben er heus wel van overtuigd dat dat nuttig is!

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 15:34

die van Freddy's weegt 1300 en is 1 1/2 paards en die van Ko weegt ook 1300. paardentrailers zijn altijd dubbelassig zei Ko maar had er nog nooit van gehoord dat je zonder BE alleen enkelassig mag? Ik dacht dat je zonder BE alleen geremde trailers mocht en dat paardentrailers dat altijd zijn? lastig hoor

lijn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:33

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 18:23

dus ik kan die trailers gewoon huren! jeeeeeeeeeeeeee! waarom dacht ik dat dat niet kon? nu ik erover nadenk; geloof dat die van freddy's wel kon maar toen al verhuurd was voor die datum. ga maar eens een endurance of buitenrit regelen dan

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:03

Citaat:
hier de enige echte regels van http://rijbewijs.nl

Ik had deze info al bekeken en was toen dus ook positief. Echter de ANWB heeft mij telefonisch verzekerd dat je met B rijbewijs niet met een dubbelassige trailer mag rijden.

Nu wil ik wel graag weten welke bron ik kan vertrouwen? Waar staat nou de goede info? Heeft de politie die?

Zucht... Beetje vaag allemaal...

Ik heb net maar een mailtje naar het CBR gestuurd met deze vraag.

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 00:10

hahaha dat heb ik ook gedaan vandaag . want t enige wat mij duidelijk is is dat de trailer niet zwaarder mag zijn dan de auto en samen niet meer dan 3500

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:49

Haha, nou als het goed is hebben dan binnenkort de juiste info, ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:02

Volgens mij vallen paardentrailers in principe gewoon onder de enkelassers. Ze hebben er wel twee (behalve misschien een enkel zwaar verouderd exemplaar), maar ze zitten heel dicht bij elkaar. En ik geloof dat die afstand tot 1 meter mag zijn, wil die onder de enkelassers vallen.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:02

Precies. Een trailer is een tandem-asser, dat is iets heel anders dan een 2-assige aanhanger.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:04

Ook ik reed altijd zonder b-e en toen ik een x aangehouden werd voor controle heb ik de politie de tekst van bovenstaande website laten lezen en mocht ik gewoon verder.

Gewoon uitprinten en bij je auto papieren meenemen.