Endurance met kleinere pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

denz

Endurance met kleinere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 12:23

Ik weet niet of deze vraag al bestaat, maar ik vind de zoekfunctie zo rot werken.

Hoe zit dat nou als je start met een kleinere pony? (tussen 1.30 en 1.45)
Ik neem aan dat pony's over het algemeen kleinere pasjes (dus langzamer zijn) nemen dan paarden of grote pony's?

Je moet toch een gemiddeld aantal km per uur rijden?

Is het daardoor moeilijker voor pony's om snel de finish te halen?
En voor de ruiter ook, gezien je dan een veel snellere draf zou moeten hebben en dus enorm snel moet lichtrijden

Natuurlijk zijn er uitzonderingen als bijvoorbeeld arabiertjes die zonder moeite een vlotte stap en ruime draf hebben en daardoor vaak zelfs nog sneller zijn dan een gemiddeld paard.

Misschien denk ik wel helemaal verkeerd, ik weet weinig van endurance, maar ik zat er zo ineens aan te denken, omdat ik misschien ooit ook eens een keertje wil starten met een pony van 1.36...

Fareeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:25

Je kan het natuurlijk altijd proberen, maar ik denk dat een kleiner ponytje wel meer uithoudingsvermogen nodig heeft.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:04

Ik rijd weleens samen met Ijslanders, maar hun tempo doet niets onder voor die van mijn paardje (1,54), terwijl die van mij toch een behoorlijk tempo heeft.

Klasse 1 zou ik gewoon eens gaan doen, na getraind te hebben. Je maakt uiteraard meer passen en moet sneller lichtrijden, maar voor de eerste klasse zal dit niet erg uitmaken. Er doen ook Fjorden aan mee, en die zijn vaak ook 1,40 ofzo en hebben vaak ook een korte draf.

Dus heel veel succes en gewoon doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:43

Je hebt het niet moeilijker om dat je een kleinere pony hebt. Ken genoeg die met a welsjes met de arabieren mee rijden. Gaat prima nooit moeite mee gehad. Nu zie je in het algemeen meer kleinere paardjes op de endurance. Met mijn draver van 1.67 hoor ik vreemd genoeg wel bij de kleine grope echt grote paarden. (in de wedstrijden die ik gereden heb)

Gewoon proberen.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 17:59

Er is zelfs een grote maat Shetlander die af en toe start op wedstrijden. En ze ook binnen de tijd uitrijdt.

Maat heeft er niet zoveel mee te maken. Joy la Vie en Rose (kortweg Roos) van Yvonne van der Velde is ook maar een pony van 1.40/1.45 of zo. Loopt wel internationale 160 km ritten...

beautyke

Re: Endurance met kleinere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:33

die van mij is maar 1.40m en heeft vorige week voor het eerste zijn eerst geslaagde Q1 (50km) uitgelopen in belgie

hij heeft niet echt moeite om het tempo aan te houden en komt heel gemakkelijk aan een draftempo van 14km/u
zo zie je maar dat dat wel haalbaar is

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:29

Roos van Yvonne van der Velde is idd 'maar' 1.41 m hoog, maar heeft al 7 keer een 160 km-wedstrijd uitgelopen. Ze loopt op dit soort afstanden gemiddeld 13-14 km/u, dat is netjes boven de minimale snelheid van 12 km/u.

Ik ken een aantal IJslanders in de endurance die ook zo rond de 1.40 zitten en een Arabisch ponytypje van 1.36 dat het ook prima doet in klasse 2. Gewoon proberen, kijk eens in je training hoeveel je hebt gereden na 2 uur (nameten op de kaart), dan heb je een idee van de gemiddelde snelheid van je pony.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:15

De meervoudig wereldkampioen Grand Sultan (RIO) was ook maar 1.45 (arabier). Latino, het paard waar Jannet van Wijk nu mee rijdt is ook zo klein en doet het ook heel erg goed. Stokmaat zegt dus niet zo heel erg veel, ras veel meer...
Je moet je gewoon aan dezelfde snelheidseisen houden en dat is in principe ook geen probleem. Grote, zware paarden nemen grote passen, maar hebben weer een groot gewicht mee te slepen.

Een stokmaat tussen de 1.50 en 1.55 (bij arabieren) lijkt op dit moment volgens wat onderzoeken uit Frankrijk het meest ideaal te zijn.

Biem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:52

Ik heb een pony van 1.36 *welsh/arabier* Die doet het denk ook goed.. Maar mag je gewoon stap, draf en galop?
*ik vond het weer zo stom om er een heel topic over te openen dus dan maar hier..

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:14

Je mag in iedere gang rijden, bijvoorbeeld ook in tölt of telgang als je paard en jij dat prettig vinden. Om in het klassement te eindigen, is het wel belangrijk dat je binnen de gemiddelde snelheden blijft die zijn toegestaan.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:32

Ik rij endurance met een fjord van 1,40. Die heeft in de loop der jaren behoorlijke ruime gangen ontwikkeld. Met draven gebruik ik vaak een soort zweefzit omdat het met lichtrijden bijna niet bij te houden is
Voor Tjo is het juist moelijk om niet te snel te rijden, daardoor stappen we heel veel tussendoor, en ach het klassement is niet belangrijk, als we maar op tijd en allebei gezond binnenkomen.

Dus je kunt je gerust in het endurance-geweld storten...

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:21

Mijn dochter rijdt met een Welsh Montain pony en die is 1.22m hoog.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:25

Ik ken er best nog wel wat die met een kleine pony meedoen, meestal ijslanders. Ik doe zelf mee met een poownie van 1.36 en dat gaat prima. Meestal ben ik wel degene met de kleinste pony in de klasse 2 maar ik eindig eigenlijk nooit achteraan. Niet dat dat van belang is verder, maar ik wil ermee zeggen dat je goed mee kunt komen, zolang je goed traint heel goed zelfs.
Dus laat je niet weerhouden, probeer het gewoon. Als je wil weten hoe onze comb eruit ziet moet je even in mijn profiel of op mijn site kijken.

Eigenlijk zijn kleine ponnies veel beter, de rest moet daar gewoon nog achter komen. *just kiddin*

joelledsr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:14

Ik wilde inderdaad Lepeltje en haar pony als voorbeeld geven. dat beestje loopt er heel wat paarden uit, en heeft de grootste lol. Dus ik zou zeggen, probeer het gewoon een keer, belangrijk is toch vooral dat je paardje het leuk vindt om zo'n eind met je op pad te gaan en dan maken de passen en hun grootte niet eens zo heel veel uit!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:40

De pony van Lepel is idd ook het Arabisch ponytypje van 1.36 in klasse 2 dat ik hierboven noemde.

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:22

denz schreef:

Is het daardoor moeilijker voor pony's om snel de finish te halen?
En voor de ruiter ook, gezien je dan een veel snellere draf zou moeten hebben en dus enorm snel moet lichtrijden

Ik denk dat het best wel lukt met een kleinere pony (mits training natuurlijk ).
En ja voor de ruiter ... dat is altijd afzien hoor.
Wij delen de afstand zo in dat we in het begin veel (bijna constant) hard galloperen en dan 'moet' je constant in je stijgbeugels staan (spierpijn de dag erna!! ). We draven alleen op stukken met asfalt/beton en dan ook meestal in verlichte zit. Daarna kunnen we de laatste 10-15km constant stappen.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:38

sinneke schreef:
Wij delen de afstand zo in dat we in het begin veel (bijna constant) hard galloperen en dan 'moet' je constant in je stijgbeugels staan (spierpijn de dag erna!! ). We draven alleen op stukken met asfalt/beton en dan ook meestal in verlichte zit. Daarna kunnen we de laatste 10-15km constant stappen.

Lijkt me bere gezond voor je pony...

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:47

Sinneke, ik ben dan benieuwd naar jouw endurance-ervaring.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:49

sinneke schreef:

Waarom deel je het zo in? Persoonlijk lijkt het me niet zo goed om constant hard te galloperen en dan 10 km stappen daar vind ik helemaal niks aan. Ik ga liever wat trager maar in een constant tempo met af en toe 5 min stappen. Voorlopig galopeer ik zelfs bijna niet in een wedstrijd , eerst de conditie verder opbouwen.

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:20

elkie schreef:
Waarom deel je het zo in? Persoonlijk lijkt het me niet zo goed om constant hard te galloperen en dan 10 km stappen daar vind ik helemaal niks aan. Ik ga liever wat trager maar in een constant tempo met af en toe 5 min stappen. Voorlopig galopeer ik zelfs bijna niet in een wedstrijd , eerst de conditie verder opbouwen.

Onze paarden zijn zeer goed getraind, allemaal volbloeden die je met moeite maar in draf kan houden. Ze doen niets liever dan galloperen, maar voor alle duidelijkheid, ze zijn losgereden voor we beginnen te galloperen. (niet van bij de start galop zonder op te warmen!)
Ik vind het persoonlijk (samen met onze groep) beter om in het begin vlot te gaan en tegen het einde rustig aan. Het lukt me niet goed om op het einde nog hard te moeten gaan om op tijd binnen te komen. (Als je het puur om het plezier doet, kun je beter een constant tempo houden, maar wij zijn iets of wat competitief ingesteld en halen we dus graag een mooie uitslag )

Mijn ervaring: eerste wedstrijd achter de rug + 1 seizoen mee als groom, maar de rest van onze groep is hiermee wel al wat jaren bezig.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:46

Mijn paardje is geen supergetrainde volbloed, als ze wil galloperen en ik niet dan doe ik toch echt mijn best om het bij draf te houden, anders houdt ze het mss niet vol. Bovendien is het niet omdat ik trager start dat ik op het einde hard moet gaan om de tijd te halen, ik probeer het gewoon constant in te delen.

Ik heb ook mijn eerste wedstrijd achter de rug, was dat bij jou ook initiatie (messelbroek ligt toch in belgië he?)? Er wordt in initiatie geen ranking opgemaakt dus ik zie het competitieve er niet van in.
Enfin, ik denk dat wij een andere ingesteldheid hebben bij endurance dan jullie. Ik doe het idd voor mijn plezier en hoop ooit de hogere klassen te halen, wat ik ondertussen in initiatie doe maakt me niet zoveel uit (zolang we maar fit de finish halen). Maar meningen verschillen en dat mag natuurlijk. Veel plezier met je volgende wedstrijden!!

ps: sorry voor het off-topic gaan

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 09:55

elkie schreef:
Mijn paardje is geen supergetrainde volbloed, als ze wil galloperen en ik niet dan doe ik toch echt mijn best om het bij draf te houden, anders houdt ze het mss niet vol. Bovendien is het niet omdat ik trager start dat ik op het einde hard moet gaan om de tijd te halen, ik probeer het gewoon constant in te delen.

Ik heb ook mijn eerste wedstrijd achter de rug, was dat bij jou ook initiatie (messelbroek ligt toch in belgië he?)? Er wordt in initiatie geen ranking opgemaakt dus ik zie het competitieve er niet van in.
Enfin, ik denk dat wij een andere ingesteldheid hebben bij endurance dan jullie. Ik doe het idd voor mijn plezier en hoop ooit de hogere klassen te halen, wat ik ondertussen in initiatie doe maakt me niet zoveel uit (zolang we maar fit de finish halen). Maar meningen verschillen en dat mag natuurlijk. Veel plezier met je volgende wedstrijden!!

We weten wat we van onze paarden kunnen vragen, omdat het mijn eerste wedstrijd is moet ik eerst bij Initiatie beginnen, maar ik reed wel een paard dat vorig seizoen de 60 km deed. Het was dus een wedstrijd 'buiten categorie' voor mij (om de paardjes terug in het ritme te krijgen en "aan alles terug laten gewoon te worden").
Je kan inderdaad perfect een constant ritme houden, maar er zijn dan mensen die precies op tijd willen aankomen en dan moeten versnellen tegen het einde aan (ik wil niemand veroordelen, die op een constant ritme rijd, voor zijn plezier! Ieder rijdt zoals hij het wil, rekening houdend met de conditie van het paard)

(messelbroek = idd België )

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:02

Ik heb met een shetlander een endurance gereden!!
Het was voor haar wel een stuk zwaarder. Ik reed met een haflinger mee, maar de dag ervoor had het superhard geregend en alles was blubberig. Toen zakte mijn shetje steeds weg in de blub en was het heel zwaar voor haar. We hebben de finish wel gehaald, maar 11 min. buiten de tijd. Tsja.. Het was eigenlijk wel te verwachten. We hadden wel supergoed getraind maar de ondergrond was gewoon veel te zwaar. Overal grote plassen en blubberzooi..

Maar ik zou er gewoon voor gaan!! Hartstikke leuk en zeker een uitdaging. Het is toch ook niet erg om bijv. een kwartier te laat aan te komen?? Dan heb je het een keer meegemaakt en weet je wat je de volgende keer kan veranderen.

p.s. voor foto´s zie mijn onderschrift ==> PRIMULA

dikke kus
anke

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:55

elkie schreef:

ps: sorry voor het off-topic gaan

Das leuk voor een klasse 1, maar een klasse 2 ga je zo niet halen. Op deze manier val je uiteindelijk toch door de mand. Endurance is geen cross ofzo..

Lepeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:58

Ik wilde eigenlijk sinneke quote maar dat was wel duidelijk denk ik.
Voor de P/A mag je gemiddelde snelheid niet hoger zijn dan 15 km/h btw, ik weet niet hoe jij dat doet, maar als ik alleen gallopeer kom ik daar wel boven. >;)
Zo machtig hard kun je dus nieteens gaan