[WN] Hoe uitleggen dat western meer is dan losse teugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe uitleggen dat western meer is dan losse teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:53

Hallo,

Ik heb allemaal mensen in mijn klas die denken dat western hartstikke makkelijk is. En dat als je met losse teugel rijd dat dat western is.
Hoe kan ik ze overtuigen dat het WEL moeilijk is
En hoe kan ik uitleggen dat het niet alleen een losse teugel is.

gr [***]

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:55

je kunt uitleggen hoe moeilijk het is je paard rustig te laten doen wat jij wil mét losse teugel, wat natuurlijk moeilijker is dan met een constant contact.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 00:27

Hoe je ze kan overtuigen dat wel moielijk is heel simpel je laat ze het zelf een keer doen

Noompiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 06:54

inderdaad zet ze op een paard en laat ze eens echt western rijden!

wedden dat ze dan anders denken

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:56

mensen die dat denken bij mij op stal laat ik altijd een rondje op mijn Chico rijden..... althans ze proberen een rondje te rijden.....hihihi.
Daarna geen vragen meer .....gnif

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 07:58

Inderdaad, gewoon een keer laten DOEN. Dan bedenken ze zich vast

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:23

Hm... wat is het daadwerkelijk mee dan rondrijden met een losse teugel dan

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:27

Hup, teugels los, benen eraf en scheuren maar Althans dat was het idee van een engelse instructrice op een manege waar ik een tijdje gereden heb... Had ik net een uur hard gewerkt om een bepaalde pony mooi en rustig te laten lopen, reed zij het er in 10 minuten weer uit
@Nielsd. Sommige mensen blijven vooroordelen houden, hoe vaak ze het zien. Alles blijft onnatuurlijk enz. enz. Maar als mensen echt geinteresseerd zijn kan je best de moeite nemen om het uit te leggen.
Een paard laten verzamelen zonder al te strakke teugels is knap lastig, en echte paardenmensen zien dat.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:28

@CC: dat hoeft tegenwoordig toch ook niet meer ....

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:42

Is dat zo??? Wat doe ik dan nog moeilijk

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:41

ik ksan het helaas niet laten zie omdat mijn paarden bij mijn pa staan en ik bij mijn ma woon (afstand van 90 km). Maarja die mensen denken ook dat ze op een dressuur manege een westernles gehad hebben omdat er 1 paard meeliep met westernzadel :p

Maar irritant is het wel, iedereen (uit mijn klas) denkt dat western makkelijk is.

10y

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:33

@nielsd: laat je niet frustreren. Als ze zoiets zeggen, geef je gewoon ten antwoord: en als jij een pistool omhangt, ben je Billy the Kid.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:49

Dat is een goeie Dance

RhealLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 04:45

nielsd schreef:
ik ksan het helaas niet laten zie omdat mijn paarden bij mijn pa staan en ik bij mijn ma woon (afstand van 90 km). Maarja die mensen denken ook dat ze op een dressuur manege een westernles gehad hebben omdat er 1 paard meeliep met westernzadel :p

Maar irritant is het wel, iedereen (uit mijn klas) denkt dat western makkelijk is.

tja had ik dus ook ik liep een keer mee in de les met mn arabiertje, een western paardje enne heel de groep dacht ow nu kunnen ook wij western rijden hoezo dom

ik krijg het ook niet bij mesnen ingeprent hoe zwaar westernruiters het wel niet hebben, krijg gezeik steeds van dat je constante aanleuning moet hebben anders kan je niet paardrijden of ben je een slechte ruiter

tja en dressuur wereld vs western wereld dat botst en vloekt als een gek natuurlijk, maa rik laat ze maar kletsen, mochten ze serieuze intresse hebben nodig ik ze van harte uit om te zien hoe zwaar het dus WEL is

o ja en dan heb je van die ruiters die 2 lessen western hebben gehad die dan gelijk denken dat ze super westernruiters zin, en het volgende moment rukken het paard naar de mallemoten irriteer ik me mateloos aan

greetz

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:11

ach, zo heb ik hier op bokt een keer commentaar op foto's gehad dat ik geen western reed omdat ik contact had met de mond.
Ok, je gaat op een paard zitten met een westernzadel, gooit je teugels los, en je hebt een perfect nageeflijk, los paard.....
Als iemand zo'n paard heeft, roep even!

RhealLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:35

stef schreef:
ach, zo heb ik hier op bokt een keer commentaar op foto's gehad dat ik geen western reed omdat ik contact had met de mond.
Ok, je gaat op een paard zitten met een westernzadel, gooit je teugels los, en je hebt een perfect nageeflijk, los paard.....
Als iemand zo'n paard heeft, roep even
!

whaha niet naar kijken dus probeer met zoveel mogelijk lichte druk te rijden, maar jah met een arabier onder je kont probeer daar maar eens rustig de teugels los te gooien, en al helemaal een arabier met racebloed die maar al te graag eens denkt van HIAAAA ga ik weer
Op zich hij doet het wel netjes, zolang ik zelf amar vriendlijk blijf dan blijft hij dat ook voor mij maar oei oei oei wat ben ik versleten als ik een uurtje gereden hebt, mn paard kan zo nog wel 3 uur doorgaan

maar daarintegen heb ik eens op een quater gereden nou sodeju heerlijk gewoon zo goed aan het been en zo gehoorzaam op je zit nou daar had je echt geen teugels bij nodig, heerlijk hoe hij liep en ook via het been mooi nageelfijk en verzameld ging lopen echt super paard was dat zeg

greetz

Gr00viejjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:43

Dance schreef:
@nielsd: laat je niet frustreren. Als ze zoiets zeggen, geef je gewoon ten antwoord: en als jij een pistool omhangt, ben je Billy the Kid.

Hahaha juist!!!

Met jou kan ik praten

JJocosas

Re: Hoe uitleggen dat western meer is dan losse teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:33

Weet je wat volwassen mensen mij vragen als ik naar of in het duin loop of ik lekker cowboytje aan het spelen ben met m'n koe.
lachen toch als mensen niet meer iq van zichzelf laten zienen horen.
Hun zetten zichzelf voor gek en ik ga lekker ontsoannen met mijn bonte naar het bos en we rijden ook wedstrijden, maaaaaaaaaaaaaaar ik ben wel gestopt het tegen iedereen uit te leggen hoor,als ze serieus zijn is het leuk anders lekker laten l. u. llen zou ik zeggen.
Het plezier tussen jou en je paard dat is belangrijk, zo denk ik erover hoor.Veel plezier en geniet van het rijden!!!!

Juweel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:22

Ik heb gisteren mijn eerste westernles gehad, omdat ik dat al tijden eens een keer wilde proberen ............

Ik rijd al zo’n 16 jaar “dressuur”, maar dit was ook erg hard, maar leuk, werken.
Allerlei informatie en uitleg heb ik gekregen en dat ben ik nog allemaal aan het verwerken ....

Wat ik vooral ook merkte is dat het ook super werkte voor mijn zit...... (mijn zitbeenknobbels voel ik nu weer zitten )

Ik ben dan ook wel vastbesloten om zo af en toe een westernlesje tussendoor te nemen....... Ik geloof dat deze ervaringen elkaar echt niet bijten en dat bv mijn houding alleen maar beter wordt.... superleermomenten....

Verder kan ik me nu een beetje voorstellen hoe het moet voelen om bv een goede sliding stop te maken ......... lijkt me echt kicken!

Nee hoor, ik als dressuurmiepje heb genoten van mijn westernles !

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:48

Juweel schreef:
Ik heb gisteren mijn eerste westernles gehad, omdat ik dat al tijden eens een keer wilde proberen ............

Ik rijd al zo’n 16 jaar “dressuur”, maar dit was ook erg hard, maar leuk, werken.
Allerlei informatie en uitleg heb ik gekregen en dat ben ik nog allemaal aan het verwerken ....

Wat ik vooral ook merkte is dat het ook super werkte voor mijn zit...... (mijn zitbeenknobbels voel ik nu weer zitten )

Ik ben dan ook wel vastbesloten om zo af en toe een westernlesje tussendoor te nemen....... Ik geloof dat deze ervaringen elkaar echt niet bijten en dat bv mijn houding alleen maar beter wordt.... superleermomenten....

Verder kan ik me nu een beetje voorstellen hoe het moet voelen om bv een goede sliding stop te maken ......... lijkt me echt kicken!

Nee hoor, ik als dressuurmiepje heb genoten van mijn westernles !

Leuk dat je ervan hebt genoten tja ik denk dat het zowiesow wel goed is om niet bij 1 tak te blijven haken, daar worden mensen al snel snobberig van en rprijzen hun tak de lucht in en andere takken stampen ze dwars door de grond heen

He ook altijd van alles gereden, vond dresuur op een gegeven moment niet leuk, dus dan maar western maar tussendoor op mn werk nog gewoon dressuur en springen gedaan hoor, nu ben ik zelfs met mijn weternpaard dressuurmatig aan het rijden, en zo nu en dan een sprongetje dat vindt hij helemaal geweldig en ik ook, afwisseling is goed . Nu zijn we ook meer geconcentreerd bezig met endurance.

Tja een van alles wat willetje maar je leert er een hoop van en je ervaring is uitgebreider

en nou kreeg ik laatst wat te horen trouwens, mijn paard is zielig omdat mijn zadel te zwaar zou zijn, ik moest maar gewoon een normaal zadel op zijn rug leggen dat is lichter en veel beter voor de rug nou jah, normaal krijgen ze wel reactie, maar nu ik barste in lachen uit , tja en dan ook nog dom zijn dat ze die dag ervoor hetzelfde paard zagen met een normaal zadel op hoe diep kan men zakken.
Maar goed ik heb de grootste lol van mn leven gehad

greetz

Adrienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:48

stef schreef:
Als iemand zo'n paard heeft, roep even!

Nou Stef ik het er zo een!!!!!!!!

We vertellen er maar even niet bij dat dat toch heel wat jaartjes trainen heeft gekost

Daar zit um het probleem meestal. De mensen die roepen western is makkelijk zien alleen het eind resultaat. Wij die aan een los teugeltje een verzamelt paard rond sturen. Alleen dat rond sturen is al een klein wonder voor sommigen want je ziet niet wat we doen he!!

Misschien moet je eens naar die klasgenoten die dat roepen, en ook zelf paard rijden, gaan kijken en dan op het moment dat ze hun paard verzamelt in de aanleuning hebben lopen roepen, " zo en nu een boogje in je teugels, geen aanleuning meer en toch je paard zo verzamelt houden!" " makkelijk toch !?!?!?!?" Stelt geen bal voor, toch!??! Hoe jullie dan jullie paard recht houden, sturen en verzamelt houden????? Weet ik veel jullie vonden het toch makkelijk!!!!!

mistercooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:24

als ze aan mij vragen: wat is western dan nou eigelijk,en is dat moeilijk???
laat ik ze gewoon een filmpje zien van een goeie reining proef en ze zijn allemaal stil
en ach de meeste mensen die geen verstand hebben van paarden zullen er altijd van overtuigd blijven dat paardrijden in het algemeen niets meer inhoud dan op je kont zitten,heb er vrede mee,als jij maar beter weet he

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:25

Nee, ze hebben het wel eens gezien (zeggen ze) maar zij vinden dat western een stuk makkelijker is dan de dressuur. (altijd vreemd als je het zelf nooit gereden hebt )

Gr00viejjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:13

nielsd schreef:
Nee, ze hebben het wel eens gezien (zeggen ze) maar zij vinden dat western een stuk makkelijker is dan de dressuur. (altijd vreemd als je het zelf nooit gereden hebt )

Dressuur noch western is gemakkelijk.
Voor buitenstaanders die er niet in thuis zijn lijkt het op simpelweg de teugels losgooien en een beetje rond rijden..

Mispoes, het ligt toch wel iets anders dan alleen dat maar ja, zie ze dat maar eens wijs te maken

xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:22

laat een engelse ruiter maar eens rijden met 1 rope ....de rope aan de linkerkant en dan rechtsaf moeten of vica versa