is endurance slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aartlover

is endurance slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:13

Hoi

Ik heb een vraagje.
Is endurance niet moeilijk voor je paard en gevaarlijk?

Gr lois
Laatst bijgewerkt door Karin op 02-04-06 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:25

Hoe bedoel je dit?

Van nature liepen paarden ook dagelijks vele kilometers.
Daar zijn ze ook op gebouwd.
Natuurlijk moet je er voor trainen, en moeten jij en je paard in goede conditie zijn.

Ik vind het persoonlijk niet gevaarlijk. Het is gewoon een langere afstand die je aflegd. Je hoort zelf te weten wat je van je paard vragen kan, en wat hij aan kan. Onderweg wordt je ook regelmatig gecontroleerd door veterinairen en als de gezondheid van je paard dan niet goed genoeg is, moet je stoppen.

Maar nogmaals, ik begrijp je vraag niet goed.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:31

ok maar zoveel trainen en zo snel..

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:34

Een dressuurpaard traint toch ook heel veel???

De training wordt opgebouwd. Er worden niet meteen ritten van 160 km met een 3-jarig paard gereden hoor!

Jorie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:06

lois_fjordje schreef:
ok maar zoveel trainen en zo snel..

Zo snel wat?? Je doet de hele afstand niet in rengalop hoor!! Sterker nog, er wordt helemaal geen rengalop gedaan omdat een paard zich dan leeg rijdt.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:14

Je kunt de endurance goed vergelijken met de marathon voor mensen. Daar train je ook voor, je kunt echt niet meteen 40 km gaan lopen. Je begint met korte afstanden (5-10 km) in een vrij laag tempo en dat bouw je in de loop der jaren uit, net zolang tot je een afstand van 40 km kunt uitlopen.

Zo gaat dat ook met endurance. Je begint echt niet met wedstrijden van 160 km bij 20 km/u, je rijdt in het begin wedstrijden van 25-40 km waarbij je gemiddeld niet sneller mag dan 13 km/u (12 km/u in de kennismakingsklasse).

Zoals Jorie al zegt, ga je ook niet in rengalop over de route zoals op de renbaan. Een marathonloper kan ook niet continu op zijn allersnelst lopen, dan is hij na 10 km al helemaal leeg. Bij de endurance rijd je in een vlot en continu tempo, maar niet op je allersnelst.

Verder worden de paarden zoals gezegd voor, tijdens en na de wedstrijd uitgebreid gecontroleerd door dierenartsen. Een paard dat niet fit is, wordt uit de wedstrijd gehaald.

Zolang je met beleid traint en je wedstrijden rijdt, de tijd neemt (dus ook je paard genoeg rust geeft tussen de trainingen en wedstrijden) en je paard goed in de gaten houdt, is er niets moeilijks of gevaarlijks aan endurance.

Kijk voor informatie eens op www.deronline.nl

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:50

ok dan:) Ik dacht dat eerst ook maar toen zij iemand dat het heel slecht was! Dus wouwwk ffe vragen;)

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:23

endurance is heel gevaarlijk
al die mensen die hun paard afraggen en door het bos scheuren beesten zijn altijd volkomen bezweet en uitgeput, belachelijke sport
mensen die endurance rijden kunnen over het algemeen ook niet eens normaal rijden want waarom zou je anders endurance rijden dat doe je toch alleen als je niets anders kan!

zo hebben we alle vooroordelen weergegeven in ene paar zinnen

nee hoor endurance is juist een van de weinige sporten waarbij het paard goed in de gaten wordt gehouden zelfs door veeartsen en ja je moet er de tijd voor nemen en opbouwen maar dat is een heel ander verhaal, dat geld voor alle disiplines

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:05

Oke, gooi ik (zelfs als endurance liefhebber) even de knuppel in het hoenderhok ;

Endurance is niet (veel) slechter dan andere disciplines maar natuurlijk ook niet echt gezond.
Paarden liepen / lopen in het wild ook wel een aantal kilometers per dag maar dan houd bij 40 wel op, bovendien doen ze daar de hele dag over en gaat dat tijdens het grazen en stapje voor stapje.

Net als voor iedere andere discipline moet je een paard dus ook voor de endurance trainen maar ik ben toch wel van mening dat 160 kilometer achter elkaar in een hoog tempo nooit gezond kan zijn. Dat is gewoon extreem. (net als ik 40kilometer -of nog meer- hardlopen voor mensen extreem vind, zelfs voor mensen die daarvoor trainen. Gezond kan het nooit zijn.)
Een paard is daar simpelweg niet op gebouwd enz.

Maar, zoals gezegd ben ik ook een liefhebber en mocht ik ooit zover komen zou ik met mijn paard ook wel een grote afstand binnen een dag willen kunnen afleggen. Maar ik ben me terdege bewust dat het misschien risicos met zich meebrengt en als je je paard helemaal gezond wilt houden moet je er misschien zowieso niet op gaan zitten.

Dus endurance is in mijn ogen wel wat extreem, net zo extreem als een paard over een hoge hindernis te laten springen of al glijdend op z'n achterijzers laten stoppen maar als dat met beleid gebeurd niet gevaarlijk.

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:09

tuurlijk heb je dara gelijk in sflj maar dat geldt wel voor alle takken van sport, de dieren slijten daarvan maar is het ook niet zo dat de mens daarom ook paarden heeft
anders lieten we ze wel gewon de hele dag op het land lopen en er niets mee doen, zorgen dat ze neit et dik worden en dat is het dan

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:36

Ik vind endurance juist een heel paardvriendelijke sport. De meeste paarden vind het heerlijk om uren door de natuur te lopen.
Daarnaast zijn er strenge controles om te voorkomen dat paarden oververmoeid of uitgedroogd raken.

Klein voorbeeldje
Bij endurance zijn alle bitten toe gestaan in tegenstelling tot dressuur. In de endurance wordt hier geen misbruik van gemaakt, zou je dit bij dressuur allemaal toestaan dan wordt er direct misbruik van gemaakt.
Dat vind ik wel wat zeggen over de meeste enduranceruiters.

Bovendien heb je met teveel trainen en te grote risico's nemen alleen jezelf ermee. Dan kom je jezelf wel weer tegen in de rest van het seizoen

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:47

ok:) niet dat ik het ga doen want Fleur kan dat echt niet aan!!:O

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:48

Waarom kan Fleur dat niet aan?

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:51

als je genoeg traint....
endurance lijkt me geweldig, weel leuke als dressur of springen!

Match

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:58

signorita schreef:
als je genoeg traint....
endurance lijkt me geweldig, weel leuke als dressur of springen!

Ja dat is het zeker
Ik vind het echt heel paardvriendelijk en je leert er ook heel erg veel van!!

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:59

Ja, en je leert ook nog erg leuke mensen kennen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:40

En de sfeer op het terrein is veel ontspannender en minder concureerend.

Mijn eerste wedstrijd bijvoorbeeld. Mijn grooms waren te laat en ik was al gefinist, ze hadden alles bij zich. Ik sta daar met een paard in mijn hand. Wat nu? De 'buurvrouw' an ons op het terrein heeft me toe van alles aan geboden. Ook op de wedstrijd zelf,grooms waren verdwaalt Op de PA hebben versschillende andere grooms me geholpen met alles. Maar net zo hebbenmijn eigen grooms andere geholpen. Bij dressuur zie ikdit niet zo snel gebeuren.

Maar nee, slecht voor het paard is het niet echt. Kan me ergere dingen bedenken.

Mews

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:10

En naast dat alles leer je ook nog eens ontzettend veel over jezelf en over je paard!

Bovendien letten mensen die endurance rijden vaak goed op het tuig dat ze hebben. Met een slecht zadel kan je geen endurance rijden en op langere afstanden merk je dat zeker! Terwijl diezelfde paarden misschien met een uurtje per dag waaronder veel stappen niet hun pijn zouden laten merken (al is het maar indirect door warrige / witte haren, afgeschuurde haren) als ze met een niet-zo-goed passend zadel rond zouden lopen. Ik weet niet of ik ooit achter mijn zadelproblemen was gekomen als ik niet lang / intensief had gereden.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 17:14

Djilan schreef:
Waarom kan Fleur dat niet aan?

Fleurtje is een staker en als ik met mijn zweepje op de kont tik gaat ze naarachteren;) Fleur kan wel goed buitenritten maken! Daar is ze heel goed in! vind ze ook het leukst;) Maar ja endurance lijkt me ook wel erg vet!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:40

Is je paard een staker Lijkt me erg vreemd, meestal is dit gedrag en gevolg van iets.
Bijvoorbeeld pijn, niet begrijpen wat er gevraagd wordt, overvragen, lichamelijk niet kunnen wat er gevraagd wordt, kan vanalles zijn. Maar zomaar voor de lol staken paarden niet, dat kunnen alleen mensen

Alvaron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:08

lois_fjordje schreef:
Fleur kan wel goed buitenritten maken! Daar is ze heel goed in! vind ze ook het leukst;) Maar ja endurance lijkt me ook wel erg vet!

Dan zie ik niet in waarom Fleur met een beetje training geen endurance rit zou kunnen lopen.

Inn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:45

Als je paard gezond is en regelmatig gereden wordt, moet je er toch een rit van een dikke 2 uur mee kunnen rijden. Meer is de laagste reeks van endurance niet. Gewoon een buitenrit van 2 - 2.5 u met veearts begeleiding op een uitgestippeld parcours. Dus eigenlijk veiliger dan een flinke recreatie rit, want je snelheid wordt ook aan banden gelegd.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:03

Okay, paarden lopen 'in het wild' niet de hele tijd achter elkaar, maar leggen toch echt wel zo'n 60 km per dag af. Al dan wel voornamelijk grazend.
Het zijn loopdieren, dus de wat lagere klasse endurance zullen, als je goed opbouwt in je training, niet slecht zijn voor je paard.

Maar het paard draagt natuurlijk wel een ruiter, iets waar ze zoiezo al niet op gebouwd zijn dus ze moeten hun evenwicht opnieuw vinden, als je paard zich heel scheef maakt dan zijn zulke lange afstanden wel schadelijk, hij belast zichzelf helemaal verkeerd en dat uit zich in overmatige slijtage. Zo ook met een niet helemaal goed passend zadel, of een ruiter die niet recht zit o.i.d. dat geeft 'drukkingen' en het paard gaat automatisch die plekken ontwijken/onlasten, en als ie daar lang mee loopt overbelast ie vanzelf iets anders.

Maar voor een paard die zo scheef is is alles met een ruiter op zijn rug slecht, behalve als je natuurlijk gaat trainen om hem rechter te krijgen.

Springen is een stuk slechter, paarden springen in het wild amper, en als ze het doen doen ze het vanuit rengalop, zodat ze hun benen niet zo belasten. Maarja, die hoogstes die verwacht worden zijn zo hoog dat het paard wel moet verzamelen en de kracht omhoog moet geven, en op die manier land het paard bijna horizontaal, dus met een enorme belasting op het hoefkatrol.

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:48

Dat zegt iemand die zelf een springwedstrijd heeft gereden

TIs idd niet goed voor een paard lange afstanden te rijden met ruiter op zn rug lange afstanden owkee maar met die extra ballast kan dat nooit goed zijn maja wie bent ik

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 00:18

CooLLady, het is niet de bedoeling dat je er persoonlijke dingen bij gaat halen.

Verder ben je welkom om aan deze discussie mee te doen, maar kom dan wel met argumenten en niet met loze kreten.