[WN] zenuwe probleempje....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mistercooper

zenuwe probleempje....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 19:28

Beste mensen,

sinds een niet al te lange tijd rij ik wedstrijden met mijn lieve Quarter.
ik hou echt heel erg van reining en het liefst wil ik daar ook gewoon lekker in kunnen starten.
in April (zie onderschift) ga ik ook in België starten en dat zijn best grote wedstrijden.
Alleen ben ik altijd zo ontzettend zenuwachtig!!
weken van te voren krijg ik het al koud en voel ik zenuwekriebels als iemand er over begint.
ik weet het,iedereen is wel zenuwachtig maar bij mij is het echt heel erg!
bij mijn vorige twee wedstrijden moest ik na (en ook tijdens) de wedstrijd braken,en dat haalde me flink uit concentratie.
misschien dat jullie nog tips of ideeën hebben?

groetjes

kels

Re: zenuwe probleempje....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:38

Ik heb tot nu toe alleen aan onderlinge wedstrijdjes mee gedaan (dresuur nog toen...) maar ik was altijd behoorlijk zenuwachtig! Het enige wat ik als tip heb is goed slapen! dat hielp bij mij altijd goed.. en verder bezig blijven. Je hebt trouwens echt een super mooie Quarter! En nog veel suc6 met je wedstrijden!

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:43

Ik zou zeggen, start niet op die grote wedstrijden maar begin bij de kleintjes....
Probeer voor jezelf na te gaan waarom je zenuwachtig bent, dat scheelt al enorm..
Ik heb in het begin ook net als jij kotsend op mn paard gezeten, geef ik eerlijk toe (terwijl ik al met een vorig paard vele malen hoger had gereden)...
Ik heb destijds antie-zenuw pillen van plantival genomen voor ik wedstrijd had en dat hiel een hele boel, daarna bedacht waarom ik eigenlijk zenuwachtig was...... dat hielp het beste...

Probeer voor jezelf een goede voorbereiding te hebben, concentreer jezelf al vanaf het aankomen op het wedstrijdterrein. Doe je dingetjes op jouw manier, en wijk daar niet vanaf. Ga niet vantevoren bij andere rubrieken kijken daar kun je onzeker van worden.....
De voorbereiding van de een is niet hetzelfde als van de ander, probeer jouw eigen maniertje te vinden dat helpt echt al heel veel. Zelfs de voorbereiding weken vantevoren, hoe vaak en waneer rijden, welke dicipline, waneer spullen schoon gaan maken en klaar leggen. Probeer een ritme te vinden in de dingen die je doet dan worden ook wedstrijden straks een routineklusje.

Succes!!!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:52

Inderdaad is goed voorbereiding het halve werk. Weet wat je kunt en ga er voor om voor jezelf zo goed mogelijk te rijden. Niet denken aan eventuele linten en hoeveelste plaatsten, je rijdt in eerste instantie alleen voor jezelf. Leg geen druk op jezelf van ik moet bij de eerste zoveel zitten ofzo.. als jij lekker hebt gereden en je paardje was braaf heb je al gewonnen.
Zorg dat je de dag voor de show alles klaar hebt. Spullen klaar in de auto, alles schoon enzo (begin ruim van tevoren een lijst samen te stellen van alles wat je mee wilt/moet nemen en gebruik die de dag voor de show als checklist. Sta vroeg op en zorg dat je zeeëen van tijd hebt. Ruim op tijd vertrekken, zodat je op je gemak naar de wedstrijd kunt rijden en niet in de stress hoeft te schieten van een verkeersopstoppinkje ofzo. Op de wedstrijd heb je dan ook tijd genoeg om op je gemak naar't secretariaat te gaan, je paard te verzorgen en los te rijden. Neem iemand mee die je kan helpen, paard vasthouden als je naar de wc moet, het verloop van de wedstrijd in de gaten houden en opletten wanneer jij in de ring moet. Hoe minder je zelf hebt om aan te denken, hoe prettiger het is. Naarmate je meer wedstrijden rijdt wordt alles meer en meer een routine en zul je merken dat je minder tijd nodig hebt.
Dan, om de scherpe kantjes van de zenuwen af te halen kun je een paar dagen tot een week van tevoren eventueel beginnen met Nervelet van VSM (eigenlijk voor paarden maar voor mensen helpt het ook) en de dag vantevoren en de dag zelf kun je daarnaast ook nog Rescue Remedi gebruiken, da's Bachbloesen therapie. Beide middeltjes heb ik zelf in't begin ook wel eens gebruikt, voor m'n paard én mezelf en't helpt je beter met je zenuwen om te gaan. (het verdooft niet en maakt je niet duf ofzo, 't is ook geen doping dus je kunt het ook je paard indien nodig geven).

Heel veel succes en onthoud dat westrijden vooral LEUK zijn... blijft 't plezier er van inzien, dat scheelt ook al de helft met de zenuwen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:05

Paardrijden is leuk en wedstrijden starten doe je voor je eigen lol, omdat je er plezier in hebt om te horen en zien waar je verbeterpunten liggen en wat al goed gaat.

Dus probeer eens uit te leggen WAAROM je eigenlijk zo zenuwachtig bent?
Vaak helpt het om te bedenken wat het allerergste is wat je kan overkomen, en moet je dan eigenlijk zelf al lachen om het antwoord.
Want wat is nu het allerergste dat er kan gebeuren op een wedstrijd? Dat het niet lukt en dat de jury je geen lintje waard vindt? Prima, weet je waar je thuis aan verder kan werken!

mistercooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 12:18

wat ik vooral heel eng vindt zijn al die mensen die naar me kijken!
het gaat me totaal niet om het winnen,maar ik vindt al de mensen echt best wel eng...
@ kels thnx,ik ben zelf ook helemaal weg van hem(maar dat heeft iedereen wel denk ik van ze eige paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:36

Joh, de meeste mensen die naar jou staan te kijken doen dat omdat je zo'n leuk beest onder je zadel hebt zitten! Dus dat is een compliment, niet iets om je druk over te maken!

Probeer maar in gedachten te houden dat JIJ aan het rijden bent, en dat ZIJ slechts mogen toekijken!

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:46

Men neme 5mg valium, spoel dit af met een volle borrel Jack Daniels.
Je zult zien je rijd letterlijk en figuurlijk de sterren van de hemel.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:45

Of vraag het toverdrankje van Dance

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:44

Misschien staan die mensen wel te kijken omdat ze zelf ook sterven van de zenuwen en willen zien wat er gevraagd wordt.
Ze staan daar niet om je uit te lachen of om te kijken hoe slecht je het wel niet doen.

Super dat je iig voor jezelf weet waar het door komt. Dat scheelt al 90% van je stress

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:59

Bedenk je eens hoe jij langs de kant staat te kijken... let jij dan ook extreem op 1 (beginnende) ruiter? Of bekijk je verschillende ruiters. Kom je misschien voor 1 bepaalde trainer...
Zo staat iedereen daar langs de kant... beetje familie en vrienden die speciefiek op iemand letten (niet jij dus), wat mensen die speciefiek een trainer in't oog houden (niet jij dus), en wat mensen die gewoon globaal iedereen een blik gunt (maar dus niet specifiek op jou letten). Dus alleen de mensen die speciaal voor jou mee komen letten ook speciaal op jou... al die andere mensen zijn druk met paarden kijken, blijkletsen, door de bak lopen, hun hond/kind/partner in't gareel houden, koffie drinken, frietje eten... Zodra je op een wedstrijd gaat rijden moet je alles wat om je heen gebeurt los laten... scherm je er voor af en hang als het ware een dik plastic gordijn om je heen... als't moet kun je er door heen kijken om te zien wat er gebeurt, maar 't bereikt je niet echt. Je rijdt voor jezelf en niet voor iemand anders en van ál die mensen op die wedstrijd zullen misschien 3 mensen achteraf nog weten wie dat ene meisje op die quarter ook al weer was... de rest heeft je óf niet eens gezien, óf is je direct nadat je onderdeel is afgelopen al weer vergeten.
Ténzij je je vreselijk in de prijzen rijdt natuurlijk en dan mag IEDEREEN dat zien.. moet je es opletten wat een super gevoel dat geeft!

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:55

de moeder van mijn vriend die gebruikt pasiflora druppels die zweert erbij.
het is homeopatich dus baat het niet schaad het niet
(ps weet niet of het al gezegd is maar had niet veel tijd om alles te lezen)

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:01

rommulus schreef:
Dáár zou ik niet zo zeker van zijn. Zéker bij homeopathie is een juiste dosering erg belangrijk voor een goede werking.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:44

Wel....mistercooper....angst...zenuwen....nervösiteit....nu kom je op mijn vakgebied....alle Jack Daniëls-pilletjes-drankjes ten spijt...(behalve dan die JD )....dit riekt naar coaching.

Ik heb al zo vaak/veel mensen gezien die tijdens de les...het vrije rijden....een buitenrit ...Mr/Mrs Rust en Ontspanning zelve zijn, maar zodra het woord 'wedstrijd' valt met gespannen kaken, knarsende tanden, witte knokkels te paard zitten....tegelijkertijd al die spanning op hun paard overdragende...dat ik hier inmiddels studie van gemaakt heb. Uitstekend afstudeermateriaal zijn jullie. Binnen de CHA heeft ook Julie Goodnight hier een apart programma voor maar ja....da's in Noord Amerika.....

Maar het is, zoals ik her en der al lees, een 'state off mind' en dat kun je afleren. Zoek iemand die je hier bij kan helpen en je zult zien dat jouw prestaties vooruit gaan en je plezier in deelname aan wedstrijden vergroot wordt. Je rijdt op de Greup.....volgens mij kan Angelique je al een aardig eind op weg helpen.....en anders 'Equine Coach' wel. Doe er iets mee zodat je jouw hobby met meer plezier en resultaat uit kunt oefenen.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:59

Geen leuk bijbaantje voor jou Iski... equine coach? Wed dat je zo een hele bokt-klantenkring bij elkaar hebt. En aangezien die allemaal naar dezelfde wedstrijden gaan, kun jij op 1 show heel wat mensen tegelijk helpen.. soort van group-coaching zeg maar...
Dat zijn heel wat vliegen in 1 klap.

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 00:05

Francis schreef:
Geen leuk bijbaantje voor jou Iski... equine coach? Wed dat je zo een hele bokt-klantenkring bij elkaar hebt. En aangezien die allemaal naar dezelfde wedstrijden gaan, kun jij op 1 show heel wat mensen tegelijk helpen.. soort van group-coaching zeg maar...
Dat zijn heel wat vliegen in 1 klap.

Oh ja.....psycho-voer genoeg...maar ik wil iemand die er professioneel mee werkt niet voor de voeten lopen....ik heb al een baan....en hoef niet zo lang meer....en dan hupsakee....het land uit.....(hongarije of zo...hahaha..).

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:02

Omdat ik er ook altijd extreem veel last van had ben ik dressuurwedstrijden gaan rijden. De insteek was om wekelijks een wedstrijd te kunnen rijden om te leren de wedstrijdstress onder controle te kunnen krijgen. Winstpunten etc was totaal de opzet niet omdat het tijdelijk zou zijn........... En het is vaak rustiger bij een dressuurwedstrijd, minder publiek etc dus een prima leerschool.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:07

Ik denk dat het ook heel veel scheelt hoe je je op de wedstrijd zelf voorbereid.
Als je zeker weet dat wat je op de wedstrijd moet doen thuis goed gaat, dan scheelt dat al. Maar ook op de dag van de wedstrijd zelf kun je veel doen. Zowiezo zorgen dat alles al klaarstaat. Op tijd weg zodat je nooit hoeft te haasten, en op de wedstrijd zelf moet je proberen om de voor jezelf zo goed mogelijk werkende routine te vinden. Ik doe eerst altijd even een bakkie en bijbeppen met iedereen, en dan kijk ik even globaal over m'n proeven heen.
Dan naar de veewagen, en daar leer ik de proefjes pas echt. Even rust om me heen, even geen gebep en getetter. Dan rustig opzadelen en naar de inrijbak en even gewoon inrijden. GEEN proefoefenen, dat werkt niet. En dan voor mijn rubriek begint, zonder ik me nog heel even af. Even checken of de proef er goed in zit, of m'n tuig/kleding etc kloppen, en of ik goed zit. Keertje lekker in m'n zadel wiebelen (zitbeenknobbels horen in hun eigen kuiltjes in het zadel te zitten ), paard netjes in de houding zetten, grijns op de snuit en rijden maar!
Heerlijk!!!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:32

Veel van het probleem kan inderdaad weggenomen worden door een goede en tijdige voorbereiding, checklisten, goed slapen vooraf en al wat diens meer zij zoals hiervoor al aangegeven. Wat dan overblijft zit in jezelf....de manier waarop je met stress omgaat, hoe je dat geleerd hebt. En indien niet geleerd....dan kun je dat alsnog leren.

En een beetje stress mag, is zelfs gezond, houdt je scherp.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:35

rommulus schreef:
de moeder van mijn vriend die gebruikt pasiflora druppels die zweert erbij.
(ps weet niet of het al gezegd is maar had niet veel tijd om alles te lezen)

dan kan je beter bach bloesen rescue remedy kopen!
dit spul moet je een dag van te voren in je mond druppelen en werkt heel goed.
pasiflora geeft op bepaalde medicatie namelijk wel bijwerkingen!
en de bach bloesem niet.
bach bloesem kan je bij heel veel drogisterijen krijgen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:48

paar tips:

doe de eerste wedstrijden mee alleen voor spek en bonen, verwacht niets en ga voor de lol!
start s'morgens vroeg de rubrieken, dan is er in de regel nauwlijks publiek
neem niemand mee, dan staat er alvast niemand aan de kant die je kent en die verwachtingen oproept
de rest kent je niet en verwacht dus ook niets of kijkt naar eigen bekende starters

het valt mij altijd op dat de mensen om de ruiters heen vaak een hoop stres opwekken
moedigen je aan, zeggen dat het vast goed gaat enz
alleen kun je je rustig consentreren, alles doen op je eigen manier, zoals je dat thuis ook doet(dan zadelt ook niet iemand anders je paard op of loopt om je heen vragen te stellen)

probeer ademshalingsoefeningen te doen om rustiger te worden, vooral vlak voor je de proef in gaat en zonder je af om tot rust te komen

mistercooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:34

bedankt iedereen!
ik denk dat ik hier wel wat mee kan!
gewoon alles in alle rust dus.....
en als dat zelfs niet werkt neem ik maar gewoon een flinke joint

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 19:28

nou jongens,ik ben gegaan,ik heb gereden en ik ben nog zelfs in de prijzen gevallen!!
ongelovelijk!!!
mijn zenuwe vielen best mee eerlijk gezegd,ik had wat kalmerende pilletjes genomen en rescue remedie,werkte heel erg goed!!
het is echt beter gegaan dan ik ooit had durven hopen!
bedankt voor al jullie tips!!

gr marthe

foto volgt!!

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:35

Wat goed van je zeg! gefeliciteerd!

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:36

Nou zeg! hardstikke goed, zie je wel dat het werkt
Gefeliciteerd hoor!