[WN] Wat is een clinic meer (waard?) dan groepsles?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat is een clinic meer (waard?) dan groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:10

Deze vraag is niet specifiek gericht op western, want voor de dressuurwereld vraag ik me eigenlijk precies hetzelfde af.

Wie kan mij uitleggen wat een clinic meer is dan een groepsles, en waarom je er dan ineens een hartstikke hoog uurbedrag voor moet betalen?

Ik zal er voor de duidelijkheid even bij uitleggen hoe ik reken:
Als een clinic 50 euro kost per combinatie, en je rijdt een uur les, met 2 personen, dan betaal je dus eigenlijk 100 Euro per uur per persoon op basis van INDIVIDUELE aandacht van de clinicgever.

Voorbeeld is de westernclinic van Wendy van Osch (overigens uitsluitend als voorbeeld genomen omdat deze net nieuw op western staat), waarvoor je 62.50 per combinatie betaalt voor een uur tot anderhalf uur les met 2 personen.
In het gunstigste geval betaal je dus (62.50 : 1.5) x 2 = 83.33 euro per uur op basis van individuele aandacht (dus eigenlijk priveles)
In het ongunstigste geval kost deze les je 62.50 x 2 = 125 euro per uur.

Ook de dressuurwereld kan er wat van: zie viewtopic.php?f=69&t=551327&p=13598297#13598297
Zo’n les kost dus volgens bovengenoemde rekenmethode stomweg 105 euro per uur.

WAAROM????

Waarom zou je dan niet gewoon een afspraak voor priveles bij zo’n instructeur aan huis maken? Dan moet je ook op pad met je trailer, train je ook eens op een andere locatie, en heb je heeeeel veel minuten meer les voor hetzelfde geld. En voordeel is ook nog eens dat die instructeur dan zijn of haar hoofd alleen bij jou als lesklant heeft en niet nog eens tien minuten dingen aan het publiek uit hoeft te leggen.

Ben ik nou aan het aftakelen, begin ik een schrieperige krent te worden op m’n ouwe dag, of zijn we een stelletje sukkels met z’n allen als we op dergelijke clinics gezien willen worden???

Ik snap best dat beide dames niet de eerste de beste zijn, dat het hartstikke leuk is om les bij ze te kunnen rijden en dat je daar wat voor over moet hebben, maar volgens mij kun je bij beiden gewoon terecht voor priveles?
Je kunt je zelfs afvragen hoeveel clinicdeelnemers niet net zo goed of beter geholpen kunnen worden door iemand met een “iets minder populair” imago maar met even goede resultaten waarbij de prijzen nog wel “normaal” zijn.
Ik betaal bij een goede pro bij wie ik, met mijn weliswaar niet zo hoge niveau (maar vergelijk het met gemiddelde clinicdeelnemers en ik zou er niet voor schut staan), 35 euro per uur voor priveles bij hem thuis op (goede) locatie.

Waar zit dat verschil nou in?

kjcm

Re: Wat is een clinic meer (waard?) dan groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:19

een clinic is een duurdere naam voor les?! en wat voor prijskaartje je er ook aan hangt, de mensen zijn bereid om het te betalen, denk ik?!
zou het die dure naam zijn; ik bedoel, clinic, dat klinkt toch beter dan "les"?!begrijp me niet verkeerd, als wij iets organiseren probeer ik het altijd zo "goedkoop"mogelijk te houden want alles is al duur genoeg, maarja, misschien kan je er in sommige gevallen niet onderuit komen.
ik zelf ben niet bereid om het onderste uit de financiele kan te halen en probeer het dan op een andere manier............

native

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:27

Ben het absoluut met het bovenstaande eens, duur woord voor les.
En dan heb je ook nog de 'bakrandridders' waar je voor in het rond mag rijden voor je duurbetaalde "les"....hmmfff.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Huur gewoon een goeie met een aantal mensen tegelijk op eigen locatie. Hoef je niet met je beest op pad en het is goedkoper. En bovendien heb je dan je eigen prive-clinic!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:34

Heej Sonja back op bokt!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:39

Ja verdorie ik MOET wel als ik anders allemaal leuk nieuws over mooie nieuwe hengsten mis he....
(OK ik zit alleen vandaag, dat kan er ook iets mee te maken hebben...)

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:47

Heb je gemist hoor!

Neem aan dat clinic's van amerikanen en andere buiten de nederlandse grens niet mee tellen met deze discussie?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:21

Een clinic is idd tegenwoordig een hele dure les van een goede (lees; bekende) instructeur. Waarbij niet alleen veel geld wordt verdiend aan diegene die meerijden, maar ook aan diegene die aan de kant staan en een toegangsbewijs hebben gekocht.
Vroeger was het vaak zo dat je werd uitgenodigd (of jezelf kon inschrijven) voor een clinic tegen een gering bedrag. Tegenwoordig lopen die prijzen hoog op.
Ik krijg zelf springles voor 40 euro per uur (is veel geld, maar is zeer goede les/instructeur) en dat bevalt me super, geen "pottenkijkers" en een uur lang goede begeleiding. Dat heb ik vele malen liever dan een clinic....

bleuberta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:22

Eind Maart ga ik mee doen aan een 3 daagse clinic van een amerikaan, kost redelijk veel geld maar voor dat geld kan ik bij lange na niet een lesje bij hem gaan pikken!

Ik sluit me wel aan bij de discussie die hier aan de gang is.
Je kan beter een prive- Groeps les gaan nemen bij de trainers in Nederland, belgie of Duitsland dan ben je vaak veel goedkoper uit.
Ik vind het trouwens belachelijk als de bakrandridders bij een clinic niks hoeven te betalen.
Ze nemen een leeg hoofd en een video camera mee en gaan daar lekker heel de dag zitten kijken en leren.
In tegenstelling tot de ruiter die krijgt vaak veel (te veel) informatie en weet de dag later al meer dan de helft niet meer.
Ik vind echter wel dat de ruiter een groom (voor niks) mee mag nemen naar de clinic.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:26

bleuberta schreef:
Eind Maart ga ik mee doen aan een 3 daagse clinic van een amerikaan, kost redelijk veel geld maar voor dat geld kan ik bij lange na niet een lesje bij hem gaan pikken!

** Nou weet je wat, dan sluit ik buitenlandse trainers in dit verhaal even uit

Ik sluit me wel aan bij de discussie die hier aan de gang is.
Je kan beter een prive- Groeps les gaan nemen bij de trainers in Nederland, belgie of Duitsland dan ben je vaak veel goedkoper uit.
Ik vind het trouwens belachelijk als de bakrandridders bij een clinic niks hoeven te betalen.
Ze nemen een leeg hoofd en een video camera mee en gaan daar lekker heel de dag zitten kijken en leren.
In tegenstelling tot de ruiter die krijgt vaak veel (te veel) informatie en weet de dag later al meer dan de helft niet meer.

** Waarom zou je als ruiter dan niet gewoon dubbelop leren en iemand met een videocamera langs de kant zetten?

Ik vind echter wel dat de ruiter een groom (voor niks) mee mag nemen naar de clinic.

** Dus die geef je een camera in de hand danwel op een statiefje

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:31

Clinic dure groepsles yeah right
Misschien komt iemand nog met een serieus te nemen antwoord.
Maar dat is niet waarschijnlijk Afbeelding

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:40

Leg jij eens uit waarom jij dat dan niet het geval vindt? Want dit antwoord kan ik ook niet echt serieus nemen.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:41

Blaze schreef:

Anders probeer je dmv een goed argument ons te overtuigen van het feit dat jij vind dat het niet zo is?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:45

ik heb beiden gedaan... de dure clinic die eigenlijk groepsles bleek en dus een beetje jammer van mijn geld. En de dure clinic (verhoudingsgewijs duurder dan les dus) die heel zinvol was.

Dus het hangt er een beetje van af wie de clinic geeft en of jij er op dat moment wat aan hebt.

Ik heb heel veel opgestoken van Robin Schöller (een soort eenmalige clinic of een relatief dure eenmalige privéles). Ik heb ook heel veel opgestoken van een clinic bij Tyrza (dressuur grand prix) omdat de manier van je paard leren wisselen toch iets anders werkt bij een KWNP-er dan bij een quarter die van nature wat makkelijker wisselt. Zo kan ik nog meer voorbeelden noemen... het gaat niet zozeer om de namen maar om het gevoel waar je mee naar huis gaat:

inspiratie, zin om verder te werken aan iets wat beter kan.
Soms kan dat met je 'gewone' instructeur, en soms ook niet. Soms is het ook fijn een ander oog te hebben. Of een andere methodiek. Zelfs als je het niet eens bent met een bepaalde aangeboden methode. Dan kun je altijd nog zeggen dat je het zo niet wilt. En ook dat is leren.

Dus ik vind clinics zeker zinvol, mits met mate. En dan wil ik er ook wel wat voor uitgeven trouwens.

DWSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:53

Ik denk dat je in een clinic waarbij maar 2 ruiters per uur meedoen net iets meer aandacht krijgt dan in een groepsles maar... vind de prijs van 62.5 erg hoog liggen.
Als je bekijkt dat wij een 3 daagse reining clinic hebben voor 375 euro , waarvan 75 euro voor een stal , dan ben je een hele dag aan het rijden voor 100 euro per dag waarbij je voor hetzelfde geld ook meerdere paarden kunt rijden , en dan ook nog van een amerikaanse trainer die zelf bv shining spark getraind heeft.
Reken ik uit dat als je met 2 paarden meedoet aan die clinic , je zelfs nog goedkoper uit bent dan 2x 62.5 euro...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:07

Ik ga nu een knuppel in het hoenderhok gooien denk ik.

Maar de prijs van de clinic en nu neem ik even die van Wendy, is afhankelijk van de gene die het organiseerd. Ik heb al heel wat variatie in prijs gezien nl.

Als iemand interesse heeft in wat je bij ons betaald voor die zelfde clinic van Wendy dan pb me maar even.

Waarom een clininc en geen groeps les??? Nou gewoon voor de persoonlijk aandacht voor ruiter en paard. Je ben alleen of hooguit met z'n tweeen aan het rijden en niet met z'n 6 8 of 10-en zoals in menig groeps les. Om even door te rekenen naar uur tarief. Even fictieve bedragen hoor want ik heb geen idee wat je voor een groeps les betaald.
Maar zeg 12,50 per uur met 8 man in de bak dat wil zeggen 7,5 minuut effectieve les per ruiter dus je betaald 1,67 per ruiter per minuut dat wil zeggen 1,67x 60 is omgerekend 100 euro per uur als je alleen zou willen rijden. Dus absoluut is een groepsles niet echt veel goedkoper dan een clinic.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:15

Maar leg me dan het voordeel van die clinic tov een priveles van zo iemand eens uit?

Je maakt mij toch niet wijs dan Wendy ruim 80 euro voor een uur priveles vraagt?
En Tyrza 105 euro per les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:16

Blaze schreef:

Blaze blij dat je weer eens wat scherper bent dan de laatste tijd, maar dan ook graag een zinnig antwoord.
Leg me het voordeel van clinic boven priveles dan maar uit.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:18

Tyrza kwam naar de Lutte, dat scheelde behoorlijk aan reistijd en reiskosten. En je kreeg in dit geval ruim voldoende specifieke aandacht. En een aantal opdrachten om zelf even mee verder te gaan en daarna wederom specifieke aandacht. Zo'n opzet werkt dus wel, ook met twee personen in de bak.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:19

@Anya, OK, bevredigend antwoord.

Had je die clinic ook gereden als je er voor naar Rotterdam had gemoeten?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:20

Nee.

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:24

Ik denk dat dat het grootste voordeel van een clinic is voor de meeste mensen. Je kunt iemand "aan huis" halen , je ziet andere ruiters ook aan het werk en je kunt je ervaringen delen met mederuiters cq geinterresseerden. Wat het duur maakt is vaak het huren van locatie met al dan niet een geluidsinstallatie en de reiskosten van de betreffende trainer.

Adrienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:27

Sonja schreef:
Je maakt mij toch niet wijs dan Wendy ruim 80 euro voor een uur priveles vraagt?
En Tyrza 105 euro per les?

Nee natuurlijk niet maar ik schreef toch al de prijs is vaak bepaald door de organisator. De gene die de clinic geeft vraagt vaak een bepaald bedrag per dag.
Zoals ik hier aan de prijzen voor Wendy's clinic zie wordt daar zeeeeeeeeeeer kreatief mee omgegaan door sommige organisatoren!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:33

Ik zou zelf liever een privéles boeken bij een trainer in Nederland (of grensgebied Duitsland/België), dan naar een (meestal duurdere) clinic gaan, tenzij de clinic beduidend dichter bij is en ik daar ook privéles kan krijgen (met 2 tegelijk is eventueel te overwegen afhankelijk van de prijs van de clinic).
Een clinic van bijv. een Amerikaanse trainer vind ik dan weer wat anders, da's gewoon een eenmalige kans die je dan pakt.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:39

mehlika schreef:
Ik denk dat dat het grootste voordeel van een clinic is voor de meeste mensen. Je kunt iemand "aan huis" halen , je ziet andere ruiters ook aan het werk en je kunt je ervaringen delen met mederuiters cq geinterresseerden. Wat het duur maakt is vaak het huren van locatie met al dan niet een geluidsinstallatie en de reiskosten van de betreffende trainer.

Dan kun je ook met een stel mensen een trainer 1 dag naar je stal laten komen en een aantal uren privé-les laten geven. Ieder betaalt z'n eigen privéles en je deelt de reiskosten van de trainer. Daar hoef je niks voor te 'organiseren', op de meeste stallen heb je als klant recht op een uur privégebruik van de bak, dus hoeft dat niks extra's te kosten en hoeft er dus ook niks extra's aan verdiend worden... Zo heb ik het vaak genoeg gedaan met een bepaalde trainer en dat ging heel prima. Trainer kwam naar me toe en 't bleef door 't met meerderen te doen toch betaalbaar.

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:45

Dat gaat niet helemaal op ... Dan moet je stal ook geschikt zijn hiervoor, je moet voldoende stalgenoten hebben die willen deelnemen...Heb je dit niet dan ben je afhankelijk van een bak afhuren en de reiskosten van de trainer moet je 9 van de 10 x toch betalen, op je eigen stal of op een ander locatie.