[WN] Indian Bosal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Indian Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 16:50

Ik vroeg me af of er hier iemand is die ervaring heeft (gereden heeft of nog rijdt) met een Indian Bosal.
Ik overweeg om er een te bestellen voor Dot, maar ben wel nieuwsgierig of er hier mensen zijn die er iets meer over kunnen vertellen. Uitwerking, geschiktheid voor inrijden... dat soort dingetjes.
't Lijkt me een prettig, niet te 'scherp' ding wat wel es prima geschikt zou kunnen zijn als bitloos alternatief bij 't inrijden, maar ik kan me natuurlijk vreselijk vergissen.

Even voor degenen die niet weten maar wel wíllen weten wat een Indian bosal is:
Afbeelding

Afbeelding

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:57

Nog nooit eerder gezien! Lijkt me juist behoorlijk pittig op de neus werken, knelt vlot af bij teugelcontact.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:59

Vind het er wel mooi uitzien maar ga ook mee met FlyingHigh.

ik_jolanda

Re: Indian Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:35

Als je daaraan trekt trek je z'n neus klem. Lijkt me niet prettig om mee te rijden, maar ik kan me vergissen. Waarom probeer je niet een gewone bosal? Of touwhalster.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:51

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:13

Ik vind het wel een beetje lijken op het 'Voest'-hoofdstel.
Alleen is die van leer, maar de werking (riempje-doorhaal-systeem )lijkt me hetzelfde.
Wacht, ik heb nog een foto van eentje die ik heb nagemaakt.
Afbeelding

Ik heb er zelf nog niet mee gereden (ben er nu pas 1 voor mezelf aan het maken), maar ik ken verschillende mensen die zweren erbij.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 18:19

Nee, je knelt de neus er niet mee af, boven over de neus zitten de touwen met elkaar omwikkeld. als je dus links druk geeft, krijgt'ie alleen rechts aan de zijkant en onderkant druk tegen de neus/kin.
Ik heb deze ook met lussen i.p.v. ringen gezien en dan lijkt 't me inderdaad dat je minder of geen 'release' hebt nadat je de druk weg neemt omdat je dan 'touw op touw' hebt.
De werking van dit ding is vergelijkbaar met die van het leren hoofdstel op de Paard Natuurlijk site die Cornelie hierboven plaatste. (Edit: inderdaad Loekje, weer (nagenoeg of helemaal?) het zelfde als het Voest hoofdstel. Mooi gemaakt trouwens... wil je me es PB-en wat een simpele trainingsuitvoering zou gaan kosten? Leer lijkt me nl. inderdaad weer prettiger dan touw.)

'k Heb inmiddels het stuk katoenen touw terug gevonden waar ik em dus oorspronkelijk zelf van wilde maken (katoen lijkt me weer prettiger dan nylon), ga dus vandeweek eens aan't fröbelen en bij beter weer wat grounddriven met 't ding om te zien hoe Dot er op reageert... De uitslag laat ik jullie weten.
Overigens nog steeds in persoonlijke ervaringen geïnteresseerd.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:58

Het is idd 'gewoon' een crossrope bridle. Die heb ik ook zelf gemaakt van touw en een omgebouwde side-pull.
Deze lijkt me helemaal makkelijk om zelf te maken.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 19:13

Yup, leek me ook, alleen was ik m'n stukkie touw kwijt en dacht dat het makkelijker was om em kant en klaar te kopen dat nieuw touw te halen en zelf te prutsen. Je kunt em zelfs nog simpeler maken door i.p.v. ringen om teugels aan te haken gewoon extra lange touwen te laten hangen en die als teugel te gebruiken. Helaas is m'n stukkie touw daar weer niet lang genoeg voor.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:17

Dan heb je idd aardig wat touw nodig. Voor die van mij had ik voor de teugels 3,5 m' nodig en voor het hoofdstelstuk (bakstukken en crossrope) ook 3 m'.

Voordeel van tou is dat je het ook nog eens kunt wassen (is ook wel nodig als je licht katoen hebt genomen )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:20

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:27

Op ebay worden ze ook aangeboden, vaak met leuke kleurtjes, maar dan van nylon.
Alleen de bevesting van de losse eindjes ben ik niet zo weg van:
Afbeelding

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:28

Zo'n cross-rope geeft toch ook druk achter de oren?
Als ik zo naar het plaatje kijk, dan zie ik wel degelijk verschil in de riempjes/touwtjes. Bij de 'Voest' en de indian bosal 'snoert' het alleen rond de neus aan bij een ophouding

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:29

Bij de crossrope is er idd ook druk achter de oren, maar dan moet je wel hard trekken hoor

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:33

Ja, dat weet ik niet, geen ervaring mee .
Maar ik zag dat je touwtjes, die uiteindelijk teugel worden van bovenaf (kopstuk) kwamen, ipv onder de kin uit.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:41

Hij werkt bij normale ophoudingen eerst op de neus, als je harder trekt gaat idd het stuk achter de oren meedoen. Net als een shank/bit-combi eigenlijk.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:16

De cross-rope van SM is inderdaad wel wat anders dan de indian bosal. De cross-rope kruist onder het hele hoofd door, de indian bosal alleen bij de kin dus. Je hangt em gewoon aan een bosalhanger of gewoon hoofdstel en is dus eigenlijk een soort neusriem met gekruisde kinriem waar de teugels aan vast komen.

Zoals ik em ga maken wordt'ie inderdaad zoals jouw ebayfoto SM, de foto's die ik geplaatst heb zijn ook van exemplaren van Ebay. Daar lijkt me de bevestiging beter. Ik ga wel ook door en door door het touw heen naaien, maar daarna ter afwerking wel omwikkelen. Kan ook niet echt anders bij het katoenen touw wat ik heb, daar zit nl. een kern in (niet hol zoals 't meeste nylon wat voor dit soort dingen gebruikt wordt).
Overigens lijken me die lussen van 'jouw' foto dus minder slim i.v.m. het loslaten van de druk. Touw op touw gaat stroever en zal dus eerder 'blijven hangen'.
Ik ga't dus wel maken zoal op 'mijn' foto, met ringen. Mocht het nou erg goed bevallen, kan het maar zo zijn dat ik een leren exemplaar aanschaf, dat lijkt me nóg weer iets prettiger.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:39

Ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaan zien en wat je er van vind qua rijden.
Updates please

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 21:51

yup, zal't laten weten zodra ik 't gebruikt heb...

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:54

Krijg je voldoende release vraag me af als je dat wil geven ,dwz
reageert het ding snel genoeg ,touw op touw is stroef lijkt me,
nylon is gladder als katoen, maar minder comfi voor het paard lijkt
me, hmm dat moet ik is a\d binnenkant van mn ogen bekijken...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 23:09

CC, zoals ik al zei én zoals je op de foto in m'n eerste post kunt zien, kun je'm ook met ringen maken waar de touwtjes doorheen gaan. Dan krijg je dus een veel soepeler release, want ook ik ben van mening (zoal in bovenstaande post te lezen is) dat touw op touw te stroef is.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:23

Yep , ik vat m, wat ik uit ervaring met hondelijnen weet is dat een
slipband minder snel opent als een slipketting, door het gewicht v\d ketting.Het lijkt me dat dit met een dergelijk licht mat, als touw dat je een soort van vertraging krijgt met release? ook als je ringen ge-bruikt, omdat je waarschijnlijk tegels gebruikt die wel van leer zijn en dus wat zwaarder dan het touwbosal gedeelte.
Vind het wel heel leuk dat mensen hierover nadenken , om met weinig druk het dier de stuurhulpen aan te leren.
Ben heel benieuwd naar je ervaring met dit project!

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 23:40

FlyingHigh schreef:
Nog nooit eerder gezien! Lijkt me juist behoorlijk pittig op de neus werken, knelt vlot af bij teugelcontact.

mee eens. vooral erg leuk als de kiezen niet gevijld zijn en het paard scherpe punten aan de buitenkant van het bovengebit heeft.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 00:51

Nee, da's echt niet zo, zo scherp werkt'ie niet in en zo hoog zit'ie ook niet (als je even nagaat waar de kiezen zitten, dan weet je dat dit ding hoogstens nét bij de wolfskies hangt. En daar hebben ze met een bit meestal véél meer last van dan met een touwtje over de buitenkant van hun hoofd... als dat zo zou zij zou je niet eens een halster om kunnen doen. Vind het dus een beetje overdreven en vergezocht 'argument'.
Als je een hulpmiddel niks vind prima, ierder z'n meug, maar kom dan wel met gedegen argumenten.
Dit ding heeft dezelfde soort uitwerking als de bosal en dat wordt toch over het algemeen als een paardvriendelijke optuiging gezien.
Terwijl ik toch écht wel bosals gezien heb die helemaal niet zo paardvriendelijk zijn. Ze zijn meestal van rawhide gemaakt wat alles behalve 'zacht' is en als ze dan ook nog grof gevlochten zijn, of de bosal is erg smal van doorsnee zeg maar, dan kan het een behóórlijk hard werktuig worden... je zou de eerste niet zijn die er z'n paard ernstig mee verwond. Dat zie ik met zo'n touwtje eerlijk gezegd nog niet snel gebeuren.
Zoals gezegd, de touwen zitten over de hele lengte van het neusdeel aan elkaar vast, er vind dus geen 'snoerende' werkging plaats. Alleen aan de zijkant en onderlangs rond de kin komt druk. Je zou al keihard met beide handen moeten trekken om echt scherp door te komen. Denk dat met dezelfde kracht zo aan een bit trekken heel wat verstrekkender gevolgen heeft.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:33

Als ik buitenrij neem ik meestal gewoon mijn touwhalster en dat gaat prima.
Je weet wel, zo'n knoop halster als dit:
Afbeelding

Ik knoop de leadrope onder vast en rijd hem dus met neckreining.