[WN] ga ik een probleem krijgen (line up)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

ga ik een probleem krijgen (line up)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 20:41

Tja, jamaica en ik zijn weer een beetje bezig met een coming back. Natuurlijk zijn we nog geen pro, en dat doel hebben we helemaal niet, maar met de rot periode die we achter de rug hebben zou ik me haast pro voelen zoals ze nu weer gaat
Het plan is nog steeds om van de zomer/najaar een keer een (al dan niet onderling) wedstrijdje te starten, maar buiten het rijden om loop ik al tegen en probleem aan.
Ze dult namelijk geen (met name vreemde) paarden in haar directe omgeving. Sta ik naast iemand die ook op een paard zit te praten, staat ze dreigend met dr oren in dr nek. Ze heeft ook al een keer dr kont gekeerd. Tot nu toe nog nooit uitgehaald, maar ik vertrouw het gewoon niet.
Nu heeft ze op zich wel reden voor haar gedrag.
Een paar jaar geleden stond ze buiten vast omdat ik haar ging poetsen, ik was even de zadelkamer in om wat te pakken, en toen ik nog niet eens terug was zie ik mijn paard los, in paniek naar haar box rennen.
Wat was er nou gebeurt? iemand anders liep met een paard langs, dat paard begon naar jamaica te meppen (4 klappen met 2 hoeven vol in dr buik) en jamaica is zo in paniek geraakt dat ze zo'n grove musketon van het halstertouw dwars door midden heeft getrokken.

Maarja, reden of geen reden, het is gewoon een probleem als ik een keer zou willen starten...
Honey is de enige die ze zonder mokken toe laat.
In de wei is ze trouwens wel prima sociaal naar andere paarden toe, alleen aan de hand en onder het zadel dus niet.

Jullie ideeen? Tips?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:43

Ja kan in de line up natuurlijk altijd kiezen waar je gaat staan, dus ik zou met zo'n paard helemaal aan de buitenkant gaan staan en een stuk van de andere af.
Of het te trainen is?? geen idee... Vast wel maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben natuurlijk.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 20:45

ok, ik wist niet dat je zelf mocht bepalen waar je ging staan, dat scheelt wel wat natuurlijk, maar dan nog zit ik ook gewoon met bijv in een pleasure proef, ze mogen niet te kort achter je of langs je, maar gebeurt dat ook?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:47

Een rood strikje in de staart doet meestal wonderen... en als ze dat niet snappen tjaaa.....

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 20:51

tja maarja, als hun dat niet snappen en geen afstand houden en mijn paard haalt uit, wie is dan de banketstaaf? ik....

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 20:59

Dat is lastig.... hoe dichtbij moeten ze komen voordat ze mept? Als ze het al doet als een paard 3 meter achter d'r loopt wordt het wel heel vervelend, maar mept ze als ze er echt pal achter lopen dan vind ik degene die achterop rijd schuldig, maar ja hoe een jury dat ziet, dat licht per jury anders denk ik.
(en anders rijd je geen pleasure )

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 21:01

ze heeft nog nooit gemept, ze dreigt. Maar dat wil k ook gaa zo houden (dat ze niet mept dus, het dreigen liever ook niet)
ik zit dan gelijk van "niet te kort erop hoor!"
Passeren over de binnenhoefslag vind ze niks. Een paardlengte afstand is geen probleem, maarja, ik heb het al weleens gehad dat een stalgenoot de controle over haar paard verloor, waardoor ze dus te dicht op mij kwam, en tja, dan begint weer

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:04

Heel lastig joh!!! Blijkbaar heeft haar vertrouwen een behoorlijke knauw gekregen. Veel oefenen lijkt mij het allerbelangrijkst.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:22

Tijdens de Pleasure is het paard dat mept altijd de 'schuldige', hoe dicht een ander dan ook nadert. Het paard wordt geacht z'n aandacht bij de ruiter te houden en niet naar andere paarden.

Je kunt het een tijdje aankijken en vooral veel oefenen met andere paarden in de buurt, maar als ze blijft dreigen zou ik het toch gaan bestraffen. Het wordt nl. een gewoonte terwijl er geen aanleiding voor is. Beetje het zelfde als een hond die na een keer 'klappen' van een andere hond heeft gehad uit zichzelf maar vast begint te vechten... dat soort ongewenst gedrag moet je dus eigenlijk niet toelaten.
Zet haar flink aan't werk in een groep en eis haar aandacht op zodat ze geen aandacht meer heeft voor andere paarden. Zodra haar aandacht van jou af gaat naar een passerend paard, eis je dat direct weer op door één of andere oefening te doen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 21:50

Oefenen.
Als voor mij een hele groep lieve westernmensen in een line up hebben willen staan om Lan te leren dat stampvoeten minder gewenst is (met veel dank aan al die mensen nog steeds) willen ze dat voor jou ook vast wel. Dus vraag een aantal ruiters in de buurt dat voor je te doen.

Desiree01

Re: ga ik een probleem krijgen (line up)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 03:55

Het is niet te voorspellen, Casey heeft ooit eens op een pleasure clinic een klap uitgedeelt. Ze is toen meteen gecorrigeerd, vervolgens heeft ze het jaren niet gedaan, vond ze alles best en laatst in Kootwijkerbroek stond ze stil voor de ingang van de wedstrijdbak te wachten tot ze erin konden, knalt een ander paard met de kont tegen haar aan en haalt ze in een keer uit. Vervolgens in de proef werd er kort op ingehaald en madame reageert er niet op, terwijl de ruiter hem goed kneep.

cowboyinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 08:35

Ik heb hetzelfde probleem.
In de line up valt het nog wel mee als ze de ruimte heeft maar ik heb laatst voor de eerste keer met haar een horsemanship proef gereden en daar stond iedereen dus veel dichter langs elkaar.
Het ging nog net goed maar ik ben toen wel helemaal naar het eind van de line up verhuist
Ze doet het een beetje uit zelfverdediging denk ik want toen ik haar voor het eerst in een groep reed deed ze het ook (dreigen) maar naarmate dat ze zich meer op haar gemak voelde heeft ze het niet meer gedaan
Maar het blijft een vervelend probleem

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:12

Waarschijnlijk, zal het 'onverwachtte' meppen altijd wel kunnen gebeuren. Vaak weet en zie je wanneer het gaat gebeuren omdat jouw paard (of jouw voorganger) diverse signalen uitzend die jij vanuit je ervaring herkend...maar ja, ze kunnen ons verrassen.

Citaat:
Sta ik naast iemand die ook op een paard zit te praten, staat ze dreigend met dr oren in dr nek.

probeer dan eens om niet te praten....

Citaat:
@Francis: Zet haar flink aan't werk in een groep en eis haar aandacht op zodat ze geen aandacht meer heeft voor andere paarden. Zodra haar aandacht van jou af gaat naar een passerend paard, eis je dat direct weer op door één of andere oefening te doen.

Herkenbaar en volgens mij ook erg zinnig. Dus veel oefenen met andere paarden, goed opletten en ieder keer wanneer je ziet dat haar aandacht naar een ander paard gaat direct iets 'vragen' zoals b.v. een overgang of een circeltje....(misschien beter even geen 'back-up... ).

Op die manier gaat jouw paard 'aandacht voor een ander paard' associëren met werken en gaat hij/zij tevens de aandacht op jou richten. Kan zijn dat het daar van over gaat.....kan ook zijn dat je deze manier van handelen voor de rest van het rijdende deel van dat paardeleven vol moet houden. Houdt je wel lekker scherp...

Ik herinner me dat ik 'vroegah..." les gegeven heb aan een groep doofstomme kinderen die uitsluitend met gebarentaal communiceerden.....voordat ik het in de gaten had (en de gebarentaal had geleerd) brak regelmatig de pleuris uit omdat de lieve kindertjes elkaar al minutenlang de huid vol zaten te schelden zonder dat ik ook maar iets bespeurde...ja...was uiterst leerzaam..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 08:12

Stef, zoals Jamaica haar aandacht bij jou hoort te houden, moet jij dus je aandacht bij je paard houden. Beppen doe je maar in de kantine. Naast een ander paard staan is prima, zeker aan te bevelen in dit geval zelfs, maar hou je hoofd bij je paard. Goed opletten wat ze doet, en als ze gaat dreigen of drammen, direct lik-op-stuk-beleid.
Die van mij DEED het ook. Nu niet meer. En guess why.... Is ze nou helemaal besodemieterd? Zadel erop is opletten en geen gemuts.

koeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 10:55

mij lijkt het handigst om veel naast andere paarden te laten lopen en lekker laten dreigen dan zal ze vanzelf inzien dat niet elk paard gevaarlijk is want dat denkt ze nu

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 13:57

koeni schreef:
mij lijkt het handigst om veel naast andere paarden te laten lopen en lekker laten dreigen dan zal ze vanzelf inzien dat niet elk paard gevaarlijk is want dat denkt ze nu

Niet lekker laten dreigen dus... 't wordt een gewoonte en ze hééft gewoon niet te dreigen. Als je dit toelaat is de stap naar daadwerkelijk meppen maar heel klein... Je laat een hond toch ook niet ongestraft naar mensen grommen...

Ben het dus helemaal met Sonja eens. Ik formuleer het meestal wat voorzichtiger om mensen niet tegen 't hoofd te stoten, maar bedoel dus gewoon 't zelfde... Opletten en geen gezanik!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:14

Francis schreef:
Ben het dus helemaal met Sonja eens. Ik formuleer het meestal wat voorzichtiger om mensen niet tegen 't hoofd te stoten, maar bedoel dus gewoon 't zelfde... Opletten en geen gezanik!

Ik ben niet zo van de zachte heelmeesters en zijden handschoentjes Love me or hate me for that

Zeker in het geval van een 'probleem' vind ik het redelijk absurd om dat "bij je paard neer te leggen". Beest moet opletten, maar de ruiter dus zeker ook. Het komt nou eenmaal niet aanwaaien. Als je wat wilt presteren, zal je daar zelf toch ook wat voor moeten doen....

Ik kan me dus ook totaal NIET vinden in het antwoord van Koeni. Lekker wachten tot hij het een keer WEL doet ipv alleen maar dreigt???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:43

crazycactus schreef:
Ja kan in de line up natuurlijk altijd kiezen waar je gaat staan

Dit is overigens niet helemaal waar. In de line-up voor de horsemanship wordt je zeer regelmatig op startvolgorde neergezet dus dan is er niets te kiezen.
Bovendien vind ik eigenlijk dat een paard daar niets in de beslissen heeft. Moet gewoon braaf in de rij kunnen staan. Overigens zal ik altijd netjes afstand houden als ik zie dat een ander paard er wat meer moeite mee heeft, of als een ruiter vraagt om wat afstand te houden. Dat vind ik niet meer dan fatsoenlijk.

@Stef: vorig jaar met Anya hebben we haar stampvoetprobleempje gewoon met een heel stel aangepakt. Gewoon een line-up maken met een stel, wachten tot het probleem zich voordoet en dan direct aanpakken en oplossen.
Jij staat toch op een manege? IDEALE plek want altijd paarden genoeg voor handen. Als je je probleempje voorlegt aan wat stalgenoten willen ze je vast wel even helpen door met z'n allen op een rijtje te gaan staan voor je!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:48

Sonja schreef:
Dit is overigens niet helemaal waar. In de line-up voor de horsemanship wordt je zeer regelmatig op startvolgorde neergezet dus dan is er niets te kiezen.
Bovendien vind ik eigenlijk dat een paard daar niets in de beslissen heeft. Moet gewoon braaf in de rij kunnen staan. Overigens zal ik altijd netjes afstand houden als ik zie dat een ander paard er wat meer moeite mee heeft, of als een ruiter vraagt om wat afstand te houden. Dat vind ik niet meer dan fatsoenlijk.

Dat is waar ook... heb nog nooit horsemanship gestart..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:12

Als je alleen te maken hebt met een line-up facing the audience dan kun je inderdaad gewoon kiezen waar je gaat staan en kun je alle afstand houden die je maar wilt.
Echter aan het begin van een rubriek als Showmanship at Halter of Western Horsemanship zit een line-up waarbij je niet altijd mag kiezen. (soms wel hoor)

koeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:06

Francis zei: Je laat een hond toch ook niet ongestraft naar mensen grommen...

wel als hij bang is omdat hij geslagen of getrapt is door een mens

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:18

Sonja schreef:
crazycactus schreef:
Ja kan in de line up natuurlijk altijd kiezen waar je gaat staan

Dat...en/of gewoon even overleggen met de organisatie (doorman) dat je i.v.m. mogelijke problemen graag in de line-up voorafgaande aan de start als buitenste paard wilt staan. Als dat betekend dat je dan als eerste moet starten, iets dat velen om voor mij onbegrijpelijke reden als lastig ervaren, dan is dat gewoon zo.

Zoals met alles....communiceer tijdig en veel organisaties houden rekening met bijzonderheden. Uiteindelijk moet het probleem wel opgelost worden maar niemand is erbij gebaat een 'wrack' te krijgen tijdens een wedstrijd dat voorkomen kan worden met simpel overleg. We zitten tenslotte niet in een wedstrijd circuit waar de hoofdprijs de € 500 overschrijdt en de meesten van jullie doen dit uit hobby en niet om je brood ermee te verdienen.

Hoe vaak hoor en lees ik niet dat je aan wedstrijden mee moet doen om ervaring op te doen. Dan hoort dit er wat mij betreft bij en mag je van de collega's verwachten dat ze je even tegemoet komen wanneer jouw paard een probleem heeft om in de line-up te staan. En heeft ie het na 10 wedstrijden nog steeds...tja dan moet je misschien andere maatregelen nemen.

Maar mijn advies: stap naar een ringmeester of doorman en overleg..communiceer en je zult zien dat er veel bereikt kan worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:19

Iski, je kunt natuurlijk ook gewoon thuis TRAINEN voordat je resultaat verwacht op een wedstrijd....

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:01

koeni schreef:
...wel als hij bang is omdat hij geslagen of getrapt is door een mens

Ook dan niet. Dan ga je wel aan't werk om vertrouwen op te bouwen, maar 't grommen sta je niet toe. Dat hoef je dan niet direct met slaan of trappen te bestraffen, daar zijn legio andere manieren voor (die ik hier verder niet ga uitleggen omdat daar het topic niet over gaat, maar geloof maar dat ik vanuit het werk van m'n ex én mezelf wel 't één en ander van hondentraining weet).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:17

ik heb in november mijn eerste horsemanship proef met spatter gedaan
ook mijn grootste zorg was de line-up
niet vanwege trappen maar omdat meneer totaal geen wil tot stilstaan heeft
en een onrustig paard in de rij is een ramp
we stonden met 17 paarden op de korte zijde, echt vol dus, maar spatter gedroeg zich voorbeeldig en mijn proef kon dus al niet meer stuk
dit is wat ik met hem deze wedstrijd wilde oefenen

ik kan dit thuis niet oefenen en heb verder prive les dus ook geen mogelijkheid tot oefenen
was het niet gegaan was ik gegaan trouwens
er was één ruiter die gelijk vroeg of ze aan het einde van de rij mocht en dat was geen probleem en zo werd ook voor haar een oplossing gevonden