[WN] Reining met Jurgen... (WHW)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Reining met Jurgen... (WHW)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:31

OK ik geef het maar eerlijk toe, ik lees die rubriek eigenlijk nooit. Ik heb niet zo heel veel met reining en nog minder met Jurgen denk ik
Maar gisteren viel 'ie open bij "Reining met Jurgen" en viel mijn oog op een stukje tekst waarbij een correctie op scheef achterwaarts gaan beschreven werd.

Jurgen geeft hierbij aan dat als het paard in de achterhand naar rechts uitbreekt, hij dit corrigeert door de achterhand met zijn rechterbeen terug te drukken.

Er zitten hier vast wel leerlingen van hem, en aan hen heb ik een korte vraag: WAAROM zou je dat willen, de achterhand met je been terugdrukken? Welke uitleg geeft hij zijn leerlingen hierbij?

(Zelf zou ik dit namelijk niet doen, maar de voorhand weer recht voor de achterhand plaatsen en dan doorgaan. Bovendien is dit voor mij een teken dat (als dit een standaard-uitbraak is) ik OF scheef op m'n paard zit OF dat het rechterachterbeen ontzien wordt, waar ik dan weer actie op onderneem)

Ik hoor graag van jullie, want ik ben benieuwd wat er voor gedachte achter zit!

Groetjes,
Sonja

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:34

Ik zet de schouder terug.
Dat is volgens mij hetzelfde als wat jij doet Sonja.

De achterhand terugzetten heb ik vroegah wel geprobeerd, maar dat werkte voor mij niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:36

Jij bent ook een overgelopen dressuurruiter dus ik had van jou inderdaad ook niet anders verwacht Maar ik ben zo benieuwd waarom deze westernruiter het tegenovergesteld aanpakt.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:47

Volgens mij doet hij dit tijdens het achterwaarts gaan, je doet als het ware het deurtje aan de rechterkant dicht, zodat je paard niet meer naar rechts kan uitbreken...

zo heb ik het ook geleerd.. Geen dressuurachtergrond trouwens.
Ik neem overigens wel dan mn rechterteugel aan, ik weet niet of dat ook in het stuk staat? Of is dat dan weer de schouder voor de massa plaatsen, dus wat jullie zeggen?

Hm, nu ik er zo over nadenk.. tegenwoordig doe ik dat eigenlijk niet meer zo...maar daar moet ik even over nadenken...

Beginnen jullie trouwens langs een wand met achterwaarts aanleren?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:48

Nee, dan gaat mijn paard steun zoeken bij de wand. Juist op bijvoorbeeld de middellijn.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:52

Nee, niet bij een wand.
Ik zoek altijd een punt midden in de bak en richt mij op een punt recht voor mij en vraag achterwaarts. Als die billen uitzwaaien naar bv rechts zit ik scheef of wil hij zijn rechterachterbeen niet belasten. Is dit laatste het geval dan doe ik sterkmakende oefeningen voor dit been en kom later terug op het achterwaarts gaan. Juist door dit in het midden te doen kom je foutjes tegen en kun je corrigeren. En uiteraard ook je eigen houding en hulpen controleren. Maar ik rijd dressuur en geen western.

EeCee

Re: Reining met Jurgen... (WHW)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:55

Net als bij Cer, ook ik heb het op deze manier geleerd.

Nu ik al veel Centred Riding-dingetjes heb aangeleerd, gebruik ik nu m,n zitbeenknobbels om m,n paard recht te houden tijdens achterwaarts. Wat ik overigens ook op de middellijn oefen/train.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:59

Ik zal haast zeggen Sonja, het komt inderdaad omdat je niet zoveel met reining hebt.

Corrigeren zoals jij aangeeft, is niks mis mee, maar wel een manier dat je kan opbreken in de wedstrijd. Wat ik begrepen heb, geven sommige reining ruiter wat eerder de voor keur in een backup als het paard scheef uitbreekt om het been iets naar achter te leggen, daar waar je met jou opgegeven correctie een rollback om de oren zou kunnen krijgen.
Dit is de uitleg die Ilona geeft op jou vraag.
En zij is een leerling van Jurgen geweest

VincentS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:02

Hoi Sonja,

Zelf heb ik ook geleerd (van herr Knol) om de voorhand weer voor de achterhand te plaatsen en zelfs nog een kwartje verder zodat het been dat je paard probeerd te ontlasten (ik ga ervanuit dat we recht zitten) juist belast word en dus sterker word.

Het terug zetten van de voorhand doen we doormiddel van de teugels (aanleggen).
Een reining getraint paard ZOU op deze aanleg van de teugel een Roll-back kunnen inzetten aangezien dit in de training ook aan bod komt en ook alleen door teugel aanleg ingezet word. Dus daarom DENK ik dat om die reden de achterhand weer achter de voorhand gezet word.
Ik moest dit tijdens mijn trainingen (van Rieky) ook doen, heb alleen niet gevraagd waarom (stom he klakeloos doen.... Zal dit de volgende keer doen.

Groet,
Vincent.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:11

ben het met je eens peter maar ik zou als allereerste eerst willen weten waarom er uitgebroken wordt, negen van de tien keer zit het bekken van de ruiter ongelijk, omdat er een vaak onbewuste voorkeur is waardoor de ene kant van het bekken makkelijker naar voren geduwd wordt als het andere, in het geval van rechts uitbreken zou ik eerst mijn rechterbekkenkant naar de heup van het paard duwen( niet inknikken in de zij), gaat hij daar doorheen dan pas het been er bij en idd voorzichtig met de teugel, gaat ie dan nog dan is het tijd voor versterkende oefeningen voor het rechter achterbeen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:16

Als het de bedoeling is dat je recht achteruit gaat van A naar B en er breeks rechts een heup uit, dan zou ik dat op dat moment ook met rechter been naar achteren korrigeren. Ga je het nl met de voorhand naar rechts korrigeren dan sta je toe dat je paard afwijkt van de rechte lijn A-B.

Als het vaker voorkomt dan zou er dus iets anders aan de hand kunnen zijn (zwakker achterbeen oid) en moet dat eerst anders opgelost worden.

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:19

Helemaal met Sugarmiss eens.......de achterhand breekt uit, dus die moet je corrigeren (met je been).

Als je paard scheef loopt op een rechte lijn voorwaarts, dan is het iets anders. Dan moet je eerst beoordelen waar hij/zij de fout maakt. Wordt de achterhand naar binnen/buiten gezet, dan corrigeer je de achterhand. Plaatst het paard de schouder naar binnen of naar buiten, dan moet je daar corrigeren en de voorhand weer voor de achterhand plaatsen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:24

Dat met die roll back snap ik.
Dank dat je even Ilona hebt gevraagd Peter

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:26

Dat vraag ik me af SM. Of de achterhand uitbreekt. Of dat het paard juist eerst de schouder eruit laat lopen en daardoor de achterhand eruit gaat.....

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:27

Ik heb altijd geleerd, de voorhand bedien je met de teugels, de achterhand met je benen. Ik zou in geval van probleembeschrijving ook als de achterhand uitbreekt dit corrigeren en niet de voorhand er recht voor zetten, want dan corrigeer je dus niet de fout, maar brei je die alleen recht. Een paard leert dan niet wat hij fout doet en dat was de achterkant, niet de voorkant. Dus dat doen wat Jurgen ook schrijft.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:32

@Anya: Als eerst de schouder er al uitpiept ben je als ruiter dus al te laat met korrigeren zodra de heup volgt.

Overigens vind ik dat je wel als ruiter eerst bij jezelf moet nagaan of je de hulpen wel goed gegeven hebt.
Bij een ruiter die rechts is kán de rechter hulp wat sterken inwerken als de linker (en andersom).
Een paard wat aan één kant sterker is kan een mindere hulp nodig hebben als aan de andere kant.
Dit zou niet moeten mogen natuurlijk, maar voor je dit rijtechnisch hebt opgelost ben je vaak al een aardig tijdje verder.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:37

Overigens zou ik nog niet aan de rollback toezijn, als het achterwaarts nog niet recht is. Dus dan zou je, theoretisch gezien, dat probleem niet tegenkomen.... ?

Zit er in een proef een rollback na een achterwaarts? Niet toch?
*ben er alweer een poosje uit natuurlijk*
Laatst bijgewerkt door Cer op 21-02-06 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:37

djmaris schreef:
ben het met je eens peter maar ik zou als allereerste eerst willen weten waarom er uitgebroken wordt,

In het heets van de strijd, hebben wij ons vaak afgevraagd, waarom de ene keer wel en de andere keer geen kick op X. Het zijn soms de kleine dingen waar het door fout gaat in een reining proef. Vanaf de kant is het heel vaak makkelijk oordelen, hoe iets beter had opgelost kunnen worden tijdens een gereden reining proef. Maar het zou best zo kunnen zijn, dat een ruiter die boven een 70 score wil gaan uit komen, dus de ballen moet gaan tonen omdat ook te halen, voorbij gaat aan. Vaak weten deze ruiters best wel waar het fout ging als deze onder de 70 score blijven. Dit verklaard ook meteen, waarom wij maar een handje vol boven de 70 score uitkomende ruiters hebben. Misschien komt het wel een beetje, omdat een mooi gereden reining proef, er uiteindelijk zo simpel uitziet, dus wordt er soms teveel aan voorbij gegaan, wat er bij komt kijken, en wat er mis kan gaan.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:39

PV, heeft Jurgen het in zijn stukje over correctie tijdens een proef, of tijdens het scholen?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:43

Cer schreef:
Overigens zou ik nog niet aan de rollback toezijn, als het achterwaarts nog niet recht is. Dus dan zou je, theoretisch gezien, dat probleem niet tegenkomen.... ?

Zit er in een proef een rollback na een achterwaarts? Niet toch?
*ben er alweer een poosje uit natuurlijk*

Misschien heet de column daarom wel reining met Jurgen

En je tweede opmerking vind ik wel heeeeeeeeel

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:47

Wanneer het paard bij het achteruit gaan naar rechts uitwijkt en dit komt omdat hij links wat vast houdt, of zijn linker schouder wat weg duwt, plaats ik mijn linker been bij de singel, til mijn handen op en plaats hem van voren wat naar rechts, leg mijn rechterbeen naar achter om de heup niet verder naar rechts te laten komen. Zodra hij links geeft en zijn schouders weer recht heeft ontspan ik weer en ga weer verder recht naar achter.

Ik doe veel oefeningen met achtjes achteruit. Linker been voor bij singel, plaats met mijn handen het paard van voren naar rechts, hierbij til ik ook de schouders op, rechterbeen achter om de heup naar links te duwen.
En dan weer rechterbeen bij singel (niet vast houden trouwens, rustig pompend) plaats met mijn handen het paard van voren wat naar links, en linkerbeen achter. Zodra hij lekker los is kan je met gemak recht achteruit. Wanneer het paard geleerd heeft recht op de schouder te komen door dat je je been voor bij de singel hebt kan je wanneer nodig je paard versnellen en/ of corigeren in het achteruit gaan door om en om je benen bij de singel aan te leggen, hierdoor zal hij recht op de schouders blijven.

Wanneer mijn paard recht achteruit gaat doe ik niks dan diep zitten met mijn benen iets naar voren, zoals je zit in de stop. Zodra je voelt dat het paard scheef wil gaan heb je je been er direct van voren bij. Pas wanneer ik mijn beide benen weer normaal aanleg mag hij stoppen.

Best lastig om het uit te leggen op papier...

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:48

Ja maar dat ben ik natuurlijk ook.... Wat weet ik er nu van

Kijk, als je in de scholingsfase zit, waar ik even vanuit ga, kan ik me al niet zo goed voorstellen dat je vanuit je achterwaarts een rollback inzet. Dit ook om een verkeerd standbeen te voorkomen.

Dus heel theoretisch gezien, zou je er vanuit kunnen gaan dat je paard de teugelhulp niet als rollback begrijpt, ook omdat je je buitenbeen niet aanlegt. Maar wel zn schouders in lijn zet. Dat je dus niet ineens een rollback invliegt...
maar dat is zeer theoretisch gesproken, dat begijp ik ook wel.
En er zijn trainingsmethodes die juist wel vanuit een achterwaarts een draai inzetten. En daarvan weet ik ook niet waarom dat is. Zoveel mensen, zoveel meningen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:49

Ik denk dat als het in een proef gebeurd dat het een 'quick and dirty' oplossing is. In de training zou het iig anders opgelost moeten worden, maw het echte probleem boven tafel krijgen en daar aan werken.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:52

pecies peter daarom is het ook zo belangrijk dat je niet alleen inzicht hebt in het lichaam van je paard maar ook bv in je eigen lichaam, mijn ervaring is dat daar nog wel eens wat aan schort. Soms sluipen er foutjes in het lichaam van de ruiter waar het paard op anticipeert er in de training wel mee weet om te gaan maar idd in het heetst van de strijd ook last heeft van de druk en prompt het lichaam van de ruiter volgt.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:53

Cer schreef:
PV, heeft Jurgen het in zijn stukje over correctie tijdens een proef, of tijdens het scholen?

Ik heb hier weer even Ilona voor moeten bellen, omdat ik ook niet al het antwoord hierop weet. Zij begreep dit niet hoe je dit nou precies bedoelde, maar gaf aan, het juist niet in het scholen van het paard te gebruiken, omdat je het in een wedstrijd zo kunnen oplopen.
Dus met andere woorden, kan je er vanuit gaan dat Jurgen deze correctie uit voert en daarmee reining gericht aan het scholen is. Of ben ik nou blond.