Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ElCamino schreef:In Deurne is toch inmiddels gewoon een opleiding tot instructeur met de richting western ? O.a. Karin van Bekkum geeft daar instructie en andere trainers ook.
Verder was er zo'n 10 jaat terug al een instructeurs en of trainers cursus die toen op Deurne gedaan werd door o.a. Rieky en Peter Simons. Iedereen die daar destijds aan meedeed kan nu met zijn diploma van toen nu examen doen om het nu geldige diploma te halen.
Kost je wel een hoop duiten en 10 of 20 verplichte lessen......
Moet eerlijk zeggen dat ik nu niet meer zo goed op de hoogte ben ervan maar als deze opleiding in Deurne er inderdaad id dan zie ik niet zo goed in waarom er weer een andere bij moet komen ??
Denk dat niet iedereen zit te wachten op een instructeur die alles volgens de AQHA doet.
ik niet in elk geval !!
Equinecoach schreef:Ben je iemand die echt voor de sport gaat en veel wilt bereiken, ga dan naar een goede trainer. Het zou goed zijn deze twee zaken te scheiden.
!!! Nieuw topic: The Never Ending Story

Equinecoach schreef:hmmmm...
Persoonlijk ben ik iemand die nog steeds veel 'gebruikt' uit de dressuur, vertaald naar de taal en het bewegen van m,n paard. Persoonlijk denk ik ook dat een 'klassieke' instructeur die een opleiding 'western' zou volgen een hele goeie zou zijn!
oeps, dat is ook geen quarter
, schiet ik dus ook niks mee op
. 
Redneck schreef:Nou, ik kan me voorstellen dat ze een basis moeten hebben voor deze opleiding.
Redneck schreef:Dat ze daarvoor de organisatie nemen waarmee alles eigenlijk begonnen is, lijkt me logisch.
Redneck schreef:Bovendien zijn er op het moment zoveel verschillende organisaties dat het waarschijnlijk niet te doen is om alle regeltjes uit je hoofd te leren....AQHA, NRHA, WRAN, DAWRA,..... dat wordt een opleiding van zes jaar!
Redneck schreef:Ik vind trouwens dat het van belang is of de opleiding goed is met betrekking tot het lesgeven en alles wat daarmee samenhangt. Welke regelgeving de instructeur moet kennen lijkt me minder van belang. Persoonlijk krijg ik liever les van een goede instructeur dan van een slechte die het regelboek uit zijn hoofd kent......
), in alle auto's in de basis hetzelfde. Goed, een terreinwagen rijdt anders dan een BMW, maar het blijft autorijden. En als je dat goed onder de knie hebt, evenals de verkeersregels (zoals het regelboek van de AQHA
), dan kom je een heel eind............toch? 
Sonja schreef:Tja, dat is het inderdaad Equinecoach. Voor mij is de beste instructeur vooralsnog iemand met een dressuurachtergrond. Ik word ernstig moe van de "Laat maar lopen"-opmerkingen van 'westerninstructeurs' (trainingsmethode: gewoon loslaten en laat ze 't uitzoeken dan komt 't wel goed. Misschien. Ooit.) En ook van degenen die als ik met m'n fjord de baan binnenkom eerst drie keer slikken en vervolgens net gaan doen of het een Quarter is. Ehhhh, is het niet. Zie kleurtje een aalstreepje
Sonja schreef:Een goede instructeur heeft een uitstekende basiskennis over lichaamsbouw en bewegingsapparaat. Over geschikte oefeningen voor diverse soorten paarden. En niet te vergeten de klassieke kennis die ik zo mis bij veel westernmensen; rechtrichten, takt, sterkmaken etc etc.
werken, aan het werk gezien met verschillende paarden. Sonja schreef:Maar aan de andere kant: het moet ERGENS beginnen. Laten we het een kans geven en eerst eens afwachten wat er uitkomt aan kwaliteit qua instructeurs..
Sonja schreef:Toen men ooit begon met dressuurmatig opleiden is men ook met een standaardverhaal begonnen en met het standaard dressuurpaard. Toen richtte ook nog niemand zich op die enkele Haflinger en die enkele Fjord.
Redneck schreef:@In jouw voorbeeld: je moet leren hoe je die BMW moet rijden, dan kun je in principe elke auto rijden. Sturen, gas geven, schakelen (tenzij je zo gelukkig bent om in een automaat te mogen rijden), in alle auto's in de basis hetzelfde. Goed, een terreinwagen rijdt anders dan een BMW, maar het blijft autorijden. En als je dat goed onder de knie hebt, evenals de verkeersregels (zoals het regelboek van de AQHA
), dan kom je een heel eind............toch?
ElCid schreef:...mede omdat ik meer dan eens aan de lijve heb ondervonden hoe het is om met een " niet Amerikaan" wedstrijden te rijden of les te krijgen. Met mijn Arabier en daarvoor Halfbloed Arabier maak je bar weinig kans. Er is zelfs ooit tegen mij gezegd dat ik blij mocht zijn met een 6e plaats omdat ik op een " goedkoop" paard reed....
ElCid schreef:Een opleiding alleen is i.m.o. absoluut niet zaligmakend, het gaat om bekwaamheden en dan zijn bevoegdheden toch meer bijzaak.
Iemand die niks van paarden afweet maak je met een opleiding geen instructeur, iemand met tig jaren ervaring en kennis, kan als hij/ zij de stof kan overbrengen ook zonder opleiding hele goede en waardevolle instrucie geven.

johanna29 schreef:.
Wat de opmerking betreft dat je alleen met een QPA kunt winnen ben ik het niet eens. Ik denk dat we bij de WRAN goede juryleden hebben die rekening houden met de bouw en bewegingen van het paard. Zelfs amerikaanse juryleden plaatsten diverse niet QPA erg hoor op het afgelopen Federatie NK !!
ElCid schreef:...mede omdat ik meer dan eens aan de lijve heb ondervonden hoe het is om met een " niet Amerikaan" wedstrijden te rijden of les te krijgen. Met mijn Arabier en daarvoor Halfbloed Arabier maak je bar weinig kans. Er is zelfs ooit tegen mij gezegd dat ik blij mocht zijn met een 6e plaats omdat ik op een " goedkoop" paard reed....

johanna29 schreef:Er zijn dingen die je met en AV beter niet te lang moet oefenen terwijl deze oefeningen bij een Quarter een must zijn !