[WN] Breder paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperrrPaint

Breder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 21:31

ik vroeg me af wat jullie voeren om te zorgen dat jullie amerikaantjes breder worden , buiten gewoon goed trainen om, krijgen ze wat extra? waar ze breder van worden?, mijn paint krijgt gewoon musli na het rijden en verder sportbrokken, maar word niet veel breder , vetmesten vind ik ook geen gezicht....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:40

Het brede zit hem in de beenderen structuur. Als dat er niet is zal je paard nooit breder worden, wel vetter. Maar dat lijkt me niet zo gezond.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:43

Niet alleen in de beenderstructuur sm, dat verschilt per paard (binnen een ras dan) niet echt veel. Belangrijkste verschil zit'em puur in 'aanleg'.
Hoeveelheid spieren/omvang is puur genetisch bepaald, dat voer je er niet op (hoewel er nog steeds mensen zijn die denken dat dat wel kan). Ook Halterpaarden worden gefokt, niet gevoerd en dat geldt dus voor alle paarden... Je kunt er op trainen wat er genetisch in gefokt zit en dat is bij het ene paard meer als het ander.
Zolang jij je paard voldoende voert en goed in conditie houdt zodat hij alles binnen krijgt wat nodig is voor een goede ontwikkeling en spieropbouw, doe je alles wat mogelijk is, meer kun je niet doen.
Vergeet daarbij alleen niet dat voor spieropbouw eiwitten nodig zijn... tegenwoordig zijn veel voeders zo eiwitarm mogelijk, maar voor een jong paard dat nog groeit en spieren opbouwt is dat dus niet ideaal.

Edit: Ik heb hiet hier dus wel over breder in spieren... vétter kun je elk paard wel voeren, maar dat moet je dus niet willen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:49

Ik denk dat er in rastypische eigenschappen geen groter verschil te bedenken is dan de Quarter (of Paint)
Dat is idd genetisch bepaald. Een paard met een ovale ribbenkast (zadelmaatje S) zal nooit uitgroeien tot een paard met een bolronde ribbenkast (zadelmaatje XXL)

SuperrrPaint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 21:51

Francis schreef:
Niet alleen in de beenderstructuur sm, dat verschilt per paard (binnen een ras dan) niet echt veel. Belangrijkste verschil zit'em puur in 'aanleg'.
Hoeveelheid spieren/omvang is puur genetisch bepaald, dat voer je er niet op (hoewel er nog steeds mensen zijn die denken dat dat wel kan). Ook Halterpaarden worden gefokt, niet gevoerd en dat geldt dus voor alle paarden... Je kunt er op trainen wat er genetisch in gefokt zit en dat is bij het ene paard meer als het ander.
Zolang jij je paard voldoende voert en goed in conditie houdt zodat hij alles binnen krijgt wat nodig is voor een goede ontwikkeling en spieropbouw, doe je alles wat mogelijk is, meer kun je niet doen.
Vergeet daarbij alleen niet dat voor spieropbouw eiwitten nodig zijn... tegenwoordig zijn veel voeders zo eiwitarm mogelijk, maar voor een jong paard dat nog groeit en spieren opbouwt is dat dus niet ideaal.

Edit: Ik heb hiet hier dus wel over breder in spieren... vétter kun je elk paard wel voeren, maar dat moet je dus niet willen.

het was ook niet me bedoeling om me paard vetter te maken, was alleen benieuwd hoe jullie er over denken.. ik heb eigelijk nog nooit op de eiwitten geled, das dus een goed puntje voor mij,...bedankt

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:03

Sugarmiss schreef:
Ik denk dat er in rastypische eigenschappen geen groter verschil te bedenken is dan de Quarter (of Paint)
Dat is idd genetisch bepaald. Een paard met een ovale ribbenkast (zadelmaatje S) zal nooit uitgroeien tot een paard met een bolronde ribbenkast (zadelmaatje XXL)

Daar heb je gelijk in SM, maar dat verschil schaar ik onder 'bouw'... beenderstructuur versta ik de dikte/zwaardte van de beenderen zelf. En daar verschilt't niet zoveel.. ja, een Belg zal zwaardere botten hebben dan een Falabella, maar tussen de ene Quarter en de andere Paint zal't niet veel schelen... hóe die botten in elkaar zitten (dus i.d.d. bijv. breedte ribbenkast, stand schouder/heupbeenderen e.d.) kan mede bepalen hoe breed een paard wordt.

@ SP. Meeste mensen letten niet echt op de samenstelling van het voer. Ga nu niet zelf aan't mengen en mixen e.d. maar verdiep je een beetje in de behoeften van je paard, kijk welke voedingsstof daar verantwoordelijk voor is en zorg dat je een goed samengesteld voer vind wat 't dichtst bij de behoeften van je paard komt. Ga je bijv. maar zo extra eiwitten voeren, maar is je paard niet in de groei, of train je je paard niet op een dusdanige manier dat 'ie die eiwitten ook kan omzetten in spierweefsel, dan kún je weer problemen krijgen.

silver_bars

Re: Breder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:20

dan heb ik hier nog een andere stelling voor jullie

een 2,5 jarige amerikaan, die nog volop in de groei is, maar erg gevoelig is voor eiwitten...

wat zouden jullie hieraan voeren?
is trouwens een erg grote amerikaan, wordt tegen de 1.60 en is halter gefokt...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:32

heb je al lucerne geprobeerd? De eiwitten van lucerne zijn nl. wel makkelijk te verteren en meeste paarden die eiwitgevoelig zijn hebben hier geen problemen mee. Ik ben zelf nog steeds op zoek naar Lucerne hooi, omdat ik de mijne juist weer weinig suikers wil voeren (en in nagenoeg alle lucerneproducten zit melasse) maar da's in Nederland nagenoeg niet te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Francis op 25-01-06 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

silver_bars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:36

lucerne voer ik al een paar weken, maar op alleen lucerne kan ze niet leven denk ik...

ik voer haar nu 3x per dag een schep havens reform muesli met een hand lucerne erdoor...

ze schiet sinds ik dit voer echt als een kei de lucht en de breedte in...

maar ik vraag me dus af of ze aan deze voeding genoeg zal hebben als ik wat met haar wil gaan werken...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:40

Een paard zou in princiepe wel op alleen lucerne kunnen leven... een paard kan ook alleen op hooi leven.
Krachtvoer wat laag in eiwit staat combineren met lucerne is een hele goed optie juist... via 't krachtvoer krijg ze alles wat ze nodig heeft en de lucerne zorgt voor het nodige eiwit (er zitten uiteraard nog heel wat meer voedingsstoffen in die luceren).
Je kunt overwegen om qua krachtvoer over te stappen op een voer wat wat hoger in vitaminen en mineralen staat e.d., zoals Marstal E, dan weet je zeker dat ze alles binnen krijgt ookal is de hoeveelheid krachtvoer maar weinig.
Hartog heeft ook nog speciale muesli's die perfect te combineren zijn met de lucerne, daar zou je ook eens naar kunnen kijken.

Ga je meer met haar doen, dan voer je gewoon de hoeveelheid krachtvoer wat op... die eiwitten zijn vooral belangrijk in groeiperiodes. Naarmate een paard volwassen wordt kan'ie met minder eiwitten toe.
Overigens kun je de lucernegift ook nog opvoeren, ik gaf toen ik het wel voerde 1 hele voerschep per voeding en er zijn mensen die het met emmers tegelijk voeren... wel langzaam opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Francis op 25-01-06 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

silver_bars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:43

bij onze fouragehandel is helaas geen marstal te krijgen.
alleen deze merken

-subli
-havens
-pavo
-cavalor

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:49

Tja, dan zou je binnen die merken moeten kijken wat het best combineert. Maar die muesli van Havens werkt blijkbaar goed in combinatie met de lucerne, dus dat hoef je dan niet eens te veranderen. Overigens kan je leverancier van de lucerne, als dat de Hartog Lucerne is, ook de andere producten van Hartog mee laten komen als jij daar om vraagt...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:53

http://www.hartog-lucerne.nl/paarden.html Hier de verschillende producten van Hartog voor paarden... allemaal op basis van Lucerne, dus de eiwitten die daar in zitten zijn ook grotendeels 'lucerne-eiwitten'

silver_bars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 01:01

ok super bedankt, die site ga ik morgen eens even op mijn gemakkie bekijken (is het nu te laat voor, dan ben ik het zo weer vergeten )

hetgeen ik nu voer werkt nu inderdaad heel goed, maar nu doet ze in feite nog niks...

nu stap ik 2 tot 3 keer per week op (meestal zonder zadel) en dan rijden we wat stap en draf overgangen door de bak met hier en daar wat afwenden om haar te laten wennen aan been en teugelhulpen.
meestal duurt dit een minuut of 15 per keer...

maar als ze straks wat meer gaat doen, dan zal ze hier denk ik niet genoeg aan hebben...

de lucerne die ze nu krijgt is inderdaad van hartog, dus dan zal ik denk ik inderdaad wel andere hartog producten kunnen bestellen...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 01:16

Als ze meer gaat doen kun je toch gewoon de muesli opvoeren... da's gewoon krachtvoer. Ik voer alleen maar muesli, verder niks. Veel beter dan brokken omdat in brok allerlij ballaststoffen zitten (voor het vormen van die brok dus) waar een paard niks mee kan... die worden niet verteerd ofzo, maar betekenen wel extra werk voor maag en darmen. Hoe 'puurder' het voer, hoe beter..

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 07:59

Francis, ik voer mijn paarden geen lucerne meer maar Fibergy ( van dodsen & horell )

Dit is een lucerne/stro mengsel met veel minder melasse maar met nog wel de goede eigenschappen van lucerne. Dat meng ik met olie ( hier een van de vele artikelen erover : http://www.dehoefslag.nl/include/lib/fr ... &itemid=61) en dat is hun krachtvoer. Worden ze ook mooi van in de spieren

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:05

Francis schreef:
Als ze meer gaat doen kun je toch gewoon de muesli opvoeren... da's gewoon krachtvoer. Ik voer alleen maar muesli, verder niks.

Grappig, muesli is iets dat ik mijn paarden juist níet voer. Veel te veel suikers en zetmelen. Ik ga maar tot max 33 % suikers/zetmelen en in muesli zit vaak veel meer.

Maar we dwalen af

@ SP, waar zou je express breder willen hebben?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:21

Ik ken het Fybergy Cornelie, idd minder melasse, maar toch nog genoeg en ik zocht iets waar helemaal niks in zit. Momenteel voer ik ook helemaal geen Lucerne meer. Sinds ze op de Marstall E staat gaat het goed en heb ik niet het idee dat ze 'extra' nodig heeft. Scheelt natuurlijk ook dat ze inmiddels al wat ouder is en die eiwitbehoefte dus naar beneden gaat.
Wat die muesli's betreft...deels heb je gelijk, veel muesli's zijn hoog in suikers, omdat veel muesli's 'high energy' voeders zijn. Maar de ene muesli is de ander niet, 't is dus zoeken naar een muesli met díe balans die je hebben wilt... voor sommige paarden is dat hogere suikergehalte niet zo'n probleem, voor de mijne wel, die wordt er doodgewoon heet van. Mijn ervaring is dat Marstall en Equisanum goede muesli's in hun assortiment hebben waar Dot het goed op deed zonder heet te worden.
Als er een voer zou zijn op de Nederlandse markt met een echt hoog vetpercentage, dan zou dat mijn voorkeur hebben, maar dat is er niet (niet in de percentages die je in Amerika hebt, daar heb je voeders met percentages van boven de 15%), dus inderdaad...zodra Dot aan't werk gaat komt m'n kopje olie per dag er weer bij...dat krijgt ze nu niet omdat ik echt helemaal niks met haar doe momenteel, maar toen ze volop geshowed werd kreeg ze dat ook.

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:30

Sinds ik mijn ventje weer op stal heb staan, had ik 'm ook op Marstall E staan. Daar raakte hij behoorlijk van aan de koeienvlaaierij. Hij staat nu op Pavo brok en dat gaat uitstekend. Daarbij wordt hem droge kuil gevoerd. Mijn quartermerrie en de ponys staan wel op Marstall (Optimal, Winter) en dat gaat bij hun uitstekend. Kobus werd van Marstall ook wat drukker, van de Pavo weer veel minder. Ook vind ik 'm er in zijn algemeenheid er toch weer mooier uitzien sinds ie weer brok krijgt. Voer......pfffff, per paard kan het werkelijk extreem verschillen!!!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:32

't begint een beetje off-topic te gaan, maar ook voor SP is dit misschien interessant omdat vetten kunnen helpen een paard op gewicht te krijgen. Beter juist als simpel weg 'meer' voeren, omdat paarden daar dus vaak heet van worden en het andere risico's met zich mee brengt. Voer met een hoger vetpercentage geeft dezelfde energie (of eigenlijk zelfs meer energie per zelfde hoeveelheid, je kunt er dus minder van voeren) maar 'langzame' energie, wat een paard kan omzetten in spier en vetweefsel, i.p.v. de 'snelle' energie die meeste voeders leveren en die direct verbrand moet worden (wat dus resulteert in 'heet' gedrag).

Dus voor geïnteresseerden even twee artikeltjes over 'high-fat' diets voor paarden:
http://www.ces.ncsu.edu/resources/livestock/horses/ag558-7.html
http://horse.purinamills.com/bulletins/nut_Fat2.htm

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:45

Dan ook maar even de link van het rantsoen waar pride nu al bijna 2 jaar op staat:
( de artikelen over epsm )
Hij krijgt dus fibergy gemengd met olie, nu is dat 250 ml maar in het hoogseizoen 500 ml per dag. Ook mijn kleine kruimel krijgt al olie zodat de spieren hier al op ingesteld raken.
http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 08:50

Wat zijn de percentages in die marstall muesli?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:06

Overigens zullen de meeste paarden, ongeacht het voer, toch wel de grootte/massa bereiken die in hun genen ligt. Alleen als ze nogal "schraal" gevoerd worden, zal het allemaal een stuk langzamer gaan en kan het wel tot maximaal twee jaar later zijn dat een paard uitgegroeid is, dan wanneer het flink gevoerd zou zijn.l

SuperrrPaint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 09:20

cornelie schreef:
Francis schreef:
Als ze meer gaat doen kun je toch gewoon de muesli opvoeren... da's gewoon krachtvoer. Ik voer alleen maar muesli, verder niks.

Grappig, muesli is iets dat ik mijn paarden juist níet voer. Veel te veel suikers en zetmelen. Ik ga maar tot max 33 % suikers/zetmelen en in muesli zit vaak veel meer.

Maar we dwalen af

@ SP, waar zou je express breder willen hebben?

Liefst op de schouders, snap dat je hem nie zomaar bereder kan maken, maar was benieuwd wat jullie er voor doen....

SuperrrPaint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 09:23

Francis schreef:
't begint een beetje off-topic te gaan, maar ook voor SP is dit misschien interessant omdat vetten kunnen helpen een paard op gewicht te krijgen. Beter juist als simpel weg 'meer' voeren, omdat paarden daar dus vaak heet van worden en het andere risico's met zich mee brengt. Voer met een hoger vetpercentage geeft dezelfde energie (of eigenlijk zelfs meer energie per zelfde hoeveelheid, je kunt er dus minder van voeren) maar 'langzame' energie, wat een paard kan omzetten in spier en vetweefsel, i.p.v. de 'snelle' energie die meeste voeders leveren en die direct verbrand moet worden (wat dus resulteert in 'heet' gedrag).

Dus voor geïnteresseerden even twee artikeltjes over 'high-fat' diets voor paarden:
http://www.ces.ncsu.edu/resources/livestock/horses/ag558-7.html
http://horse.purinamills.com/bulletins/nut_Fat2.htm

ik heb inderdaad gehad dat mijn paint erg heet werd, toen kreeg die ook meer voer, dat olie verhaal van jullie klinkt goed, maar zit daar niet veel rodzooi in dan? en bedoelen jullie dan gewone zonnebloemolie?