[WN] jurering reining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

jurering reining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 22:16

21 januari op het laatste moment ingeschreven in de amateur, Open Reining. Mooie gelegenheid om te oefenen....dacht ik !!
De proef in m'n hoofd gestampt, ondanks dat het een oefenwedstrijd was had ik toch een beetje wedstrijdstress. Toen het moment daar was om m'n proef te rijden, ging het allemaal best redelijk.Beetje snel en misschien niet helemaal vlekkenloos, maar ik was best tevreden !!! Tot de prijsuitreiking !!!!!!! En ik erachter kwam dat ik een DQ had voor out of pattern ????? 1 van m'n bakrandridders had het proefje opgenomen met d'r fototoestel en kwam mij melden dat ik niet out of pattern was !!!!!!!! We hebben het geheel nog eens teruggekeken en idd GEEN out of pattern!!!!!!!!???? Wat nu ? Dat de jury mijn proef niet mooi vond oke, dat ik fouten gemaakt heb oke....ik was daar tenslotte om te oefenen. Daar kan ik mee leven. Ik ben competatief maar ook sportief. Ik heb na de wedstrijd de jury daar op aangesproken. Na de wedstrijd in overleg met de wedstrijd organisatie, ik kreeg volgens 0 op het request en allerlei uitvluchten....ondanks het bewijs materiaal !!! Punt aftrek was misschien terecht geweest maar een DQ ??????

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:21

Bij welk onderdeel kreeg je je dq? Wel flauw hoor maar ja, met dit soort wedstrijden heb je geen regelement dus kan je ook geen verhaal halen, helaas.
Zie het maar als een goede oefening voor de volgende wedstrijd.

Chantalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:31

En alleen beeldmateriaal van je eigen proef is niet voldoende om te bewijzen dat je een goede proef reed!

heb het ook al eens gehad, Jury zei dat ik vijf spins draaide! maar dat was volgens iedereen en videofilm niet zo! Echter omdat alleen mijn proef opgenomen was en niet die van de rest is het beeldmateriaal geen bewijs!

(Later wel weer bijgelegd met de judge hoor )

En er zijn vele dingen waardoor je DQ bent! Bijvoorbeeld ook dat je eerst een kleine cirkel moet rijden en dan twee grote! Als je kleine te groot is en je grote te kleine dan lijken ze op elkaar en dan is het over and out

Kornelius

Re: jurering reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:31

kon de jury je dan nog vertellen waar/waarom je out of pattern was? Het kan best zijn dat de jury iets eeft gezien wat je net even mist op de fototoestel film.

En ja het kan ook zijn dat de jury er gewoon even naast zat. Welkom bij de jurysporten.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 22:39

In eerste instantie zei hij dat ik 1 cirkel te weinig had gereden....NOT!!! Toen ik later hem erover aansprak met bewijsmateriaal, zei hij in eens dat m'n paard teveel met z'n staart zwiepte.....(dat doet hij helaas bijna 24 uur per dag...dat is nou eenmaal iets waar hij zich prettig bij voelt). vervolgens zei hij dat m'n kleine cirkel niet klein genoeg was...oke schoonheidsfoutje, maar wel duidelijk verschil tussen groot en klein !! Puntaftrek oke, maar een DQ ?????

Chantalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:55

Als de jury het opdat moment het verschil niet ziet! En jij heb toevallig het vershcil wel op beeld staan kan je er weinig aan doen! Het is eenmaal door de ogen van de jury

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 23:11

Het verschil was wel 3 en geen 2 zoals hij beweerde, in eerste instantie zou ik een cirkel te weinig hebben gereden,later verviel hij in allerlei vaagheden.Ik heb me respectvol opgesteld, een simpel
toegeven van zijn vergissing was meer dan genoeg geweest.
Lig er niet wakker van hoor,vond het wel een beetje jammer hoe de man reageerde.Vond de dag en de org. beslist O.K lekker getraind!

Chantalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:55

Kijk en daar gaat het uit eindelijk om!

Maar zoals ik zei een Judge maakt ook weleens fouten en fouten zijn lastig toe te geven!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:15

Ja kan me voorstellen dat je er een wee gevoel van over hebt gehouden. Als organisatie kan ik daar dan ook niks aan doen richting een jury vandaar dat ik zei ga na de wedstrijd met hem een babbel maken. Helaas heeft dat je niet veel opgeleverd. Ben wel blij dat je in iedergeval een leuke dag heb gehad ondanks alles!

Karolien

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:13

De westernsport is een jurysport bij uitstek, vind je dat niet ok, moet je gaan schaken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:17

Tuurlijk is dat zo Rom, maar aan de andere kant mag je wel van een jury verwachten dat 'ie in ieder geval oplet en eerlijk beargumenteert.
De jury heeft in principe altijd gelijk.
Maar als een jury (op nette wijze!) om 'opheldering' van een DQ gevraagd wordt, dan zou ik ook een wat raar gevoel krijgen als er steeds andere en meer redenen aangedragen worden, of als ik niet netjes tewoord gestaan zou worden.
Ik vind dat je als jury toch ook een beetje het visitekaartje van je organisatie bent...

Persoonlijk zou ik in het geval van TS een klacht indienen bij de WRAN. Niet om deze jury te dwarsbomen oid, maar omdat ik vind dat dit wel geregistreerd moet staan. STEL dat dit nou veel vaker gebeurt bij een en dezelfde jury, dan moet je organisatie dat toch weten? Als je een klacht niet indient, dan is 'ie er officieel ook niet.

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:22

Sonja schreef:

Persoonlijk zou ik in het geval van TS een klacht indienen bij de WRAN.

Kan niet Was een oefenwedstrijd en zoals ik begrepen heb stond nergens dat er volgens de regels van de wran wordt gereden.
Dan nog kan het niet zo zijn dat je eerst een officiele show omzet in een oefen omdat het allemaal te lastig is en vervolgens wel een beroep doen op de wran als het mis gaat.

Maarja dat is mijn persoonlijke mening
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 24-01-06 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:25

Was die Blaze me net voor

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:32

Ook hier heb ik wel is over na zitten denken nu ik vanuit het dressuur andere ervaringen mee krijg op het gebied van jureren. Niet dat daar geen fouten gemaakt worden, want ik vind het best knap, dat je als jury ook nog kan letten, als je een proef moet jureren, dat je dan ook nog een oordeel moet gaan geven over de verzorging van de ruiter, dan wel niet hoe het paard als het ware gekampt is. Maar dertig starts is de leidraad voor het jureren van één jury.
Met de wetenschap dat de jury’s in onze tak van sport, meestal behoorlijk lange dagen maken, vind ik de fouten over het algemeen best mee vallen, als ik dit weer zou moet weg zetten, dat als er in onze sport ook een limiet zo zijn, wat er dan gebeurd met de start gelden.
Wel is het altijd jammer, voor de gene in kwestie.
Maar goed daar staat weer vaak tegen over, dat er over een fout de andere zijde op, nooit door de ruiter in kwestie amok op gemaakt wordt. Maar gelukkig hebben wij dan altijd weer andere die weten te vertellen, dat de gene die gewonnen heeft, eigelijk niet had mogen winnen.
Yep, een jury sport, ’t nooit goed, of het deugt niet echt, en de beste, staan altijd achter de rand.

Groeten Peter

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:34

Weet je wat de pest is? Dat die jury's af en toe net mensen zijn.
Misschien kunnen we dat laten verbieden?

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:36

Sonja schreef:
Weet je wat de pest is? Dat die jury's af en toe net mensen zijn.
Misschien kunnen we dat laten verbieden?

Vind je het erg als ik hier een andere mening over heb

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:38

Voor voorzitters stel ik hetzelfde voor

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:40

Sonja schreef:
Voor voorzitters stel ik hetzelfde voor

Sonja, nu weet Jan dat wij het over hem hebben, hè verdorie

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:47

Nouja we hebben mogen meemaken dat Jan ook maar een mens is

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:08

ff ontopic mensen.

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:32

Blaze schreef:
Nouja we hebben mogen meemaken dat Jan ook maar een mens is

Ja Blaze, misschien ga je me nog wel eens echt leren kennen!

En voorzitter zijn is bijna een onmenselijke taak vandaar dat Peter V gevraagd is om het over te nemen.

De betreffende jury was geen WRANjury, maar heeft wel een jurykaart die door de WRAN erkend wordt.
En inderdaad, als je buiten de WRAN om iets organiseert kan je de WRAN ook niet aanspreken over vermeende misstanden.

Overigens vind ik de judge van afgelopen zaterdag best wel goed, maar ook een jury heeft soms menselijke trekjes.
Een jury krijgt op een dag heel veel indrukken te verwerken en die blijven (gelukkig) niet allemaal hangen.
Als een ruiter de verf van de muren rijdt en de ruiten uit de sponningen is er alom begrip, soms zal een jury iets beslissen wat men niet begrijpt, maar waar best wel een heel goede motivatie achter zit.
Probeer daar ook begrip voor te hebben.
Dit neemt niet weg dat de judge wel een goede uitleg moet hebben wanneer men iemand een 0 score geeft of een DQ, ( daar zit ook nog verschil in, ook al is het gevolg vaak hetzelfde).

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 17:31

Dat was nou precies mijn punt! thanks Jan T!!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:47

JanT schreef:

Ja Blaze, misschien ga je me nog wel eens echt leren kennen!

I'm looking forward to that

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 17:49

@Cherokee Chum... Je schreef dat je je voor zowel de a als de o had ingeschreven... Hoe is je 2e proef gegaan???

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 20:25

Was tevreden over mn paardje, en heb toen besloten niet nog een proef van hem te verlangen....groet