[WN] Iski is GEK!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iski

Iski is GEK!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 12:54

Citaat:
Heb je echt zo'n verknipt beeld van mensen met paarden die papieren hebben en shows lopen?[/b]

Wanneer ik een, zoals jij dat noemt, 'verknipt beeld' heb kan dat op 2 dingen duiden!

Of A: Ik ben gek, ik zie dingen die er niet zijn en verzin ze dus... (kwestie van fantasierijke duim),

Citaat:
@ jessiejanes: Ik denk optie A!!

Hoezo bagataliseren, generaliseren en "over 1 kam scheren"???

OK...het is nu officieel en vastgesteld door Jessiejanes: Iski is gek. Wel, ik kan er mee leven, nu de rest van de wereld nog.

(Ik heb er maar even een apart topic van gemaakt omdat we ander teveel of-topic zouden gaan-vraagprijs appaloosa).

Zit ik nog met één ietsepietsie klein probleempje.....al die objectief vast te stellen afmetingen van 3 x 3 meter boxen die ik door heel Nederland tegenkom. En op zich is dat nog te aanvaarden maar wanneer ik dan manegehouders/staleigenaren spreek die me vertellen dat de eigenaar van het betreffende paard wel 1 keer per dag het paard een uur lang 'uit laten'....tja....dan vind ik dat om gek van te worden...en dat is dus uiteindelijk ook gebeurt...

Maar welke oplossingen zie ik dan her en der? Want idd, we kunnen niet alles en iedereen over 1 kam scheren. Ik kom op diverse plaatsen groepshuisvesting tegen....en dat ziet er een stuk diervriendelijker uit. Ook dat zal niet voor ieder paard de oplossing zijn maar groepshuisvesting kan ruimte scheppen voor grotere boxen voor paarden die niet in een groep ingeschaard kunnen worden.

Maar goed, welke oplossing ieder individueel ook vindt...voor mij komt het te laat...ik ben al gek en ik vrees dat dit niet meer repareren valt. Met dank aan dr. Jessiejanes.

Resteert de vraag: wat vinden jullie van groepshuisvesting en is dit een goede optie die een paardvriendelijker dierhouderij kan zijn?

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:20

Ik vind dit een heel mooi systeem www.actiefstal.nl, alleen of het daadwerkelijk werkt en ook blijft werken vraag ik me af...

10y

Re: Iski is GEK!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:25

Iski je schijnt zelfkennis te hebben en dan ben je wel op de beste weg naar verbetering

En zolang je alleen nog maar prettig gestoord gek bent, is het allemaal nog wel te pruimen. Alleen proberen niet te overdrijven op zeer gevoelige onderwerpen

Je vroeg naar groepshuisvesting voor paarden. Ik neem aan dat je hiermee boxen oftewel loopstallen bedoeld. Meestal zijn het jonge paarden of ook veulens die zo worden gehuisvest.

Persoonlijk ben ik er geen voorsatnder van, dat vooraf.
Soms is het voor bepaalde stallen we een van de weinige oplossingen om de kudde onder te brengen waar ook nog een boel andere beweegredenen een rol zullen spelen.

Echter als ik dan zie dat de vierkante meter per paard/veulen erg beperkt is, heb ik toch nog meer twijfels of dat wel de goede oplossing is. Paarden hebben de ruimte nodig en de veulens en de jongpaarden, die in gescheiden groepen van merries en hengsten staan, gaan wel hun spelletjes spelen. Dat gaat van gewoon spelen tot vaststellen wie nu wel de sterkste is. In een loopstal, zeker met beperkte ruimte geeft dat ongelukken en beschadigingen, daar ze nergens heen kunnen om elkaar uit de weg te gaan.

Maar ik gaf al aan dat dat nu mijn persoonlijke mening is. En wel als ze op stal staan, ook de veulens, staan ze allemaal in een separate box. Als ze 's morgens naar buiten gaan komt de hele groep wel bij elkaar op het land. Ik reken zelf zo ongeveer een halve ha. weiland voor twee paarden. Mijn paddocks zijn ca. 120 x 80 meter en daar komen, als ze niet het weiland op kunnen 4 paarden in een groepje op.

Sorry, meer plek heb ik niet, dus paardvriendelijker kan ik het niet meer maken.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:27

Een soortgelijk systeem zag ik afgelopen jaar op een vakbeurs in Bern opgesteld staan. Op nagenoeg hetzelfde oppervlakte waarop nu een dubbele stal staat met de ruimte eromheen waar je de auto kon parkeren creëer je eenvoudig een uitloopstal. Zodoende meer loopmogelijkheden voor 2 tot 3 paarden waar vroeger 2 paarden in ieder hun eigen ruimte stonden. Maar ja, je moet er wel de ruimte voor je heilige koe voor opofferen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:29

storrum dat is een heel mooi systeem!

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:38

Haai Iski,
Op de vraag of je gek bent, tja wie ben ik om dat te oordelen, ik ken je niet persoonlijk, dus???????????

Op je vraag wat betreft de groepshuisvestig.
Op zich ben ik er niet op tegen, ik denk zelfs dat het voor sommige paarden een oplossing zou kunnen zijn(denk aan stalondeugden)
En voor veulens en jonge paarden is het prima, ze leren van elkaar en leren dat ze paard zijn.
Maar aan de andere kant denk ik dat de da kosten omhoog kunnen gaan ivm trappen en bijten.
En wat als er een dominant paard tussen staat die niet toelaat dat jij je paard uit de groep haalt.
Het zou werken als je een grote loopstal hebt, waar de paarden elkaar goed uit de weg kunnen gaan en waar je makkelijk een paard uit kunt halen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:38

Ik ben geen voorstander van de actief stal. Zeker niet als er geen weiland bij zit.

Bovendien wil ik zelf af en toe de mest van mijn eigen paard kunnen bekijken. Zelf kunnen bijvoeren als ik dat nodig vind en kunnen niet alle paarden even makkelijk in een groep.

Ik heb bijvoorbeeld een dominante merrie die wel eens een tik wil uitdelen. Nooit hard of fout gegaan, maar sommige eigenaren zijn daar niet blij mee.

Mijn paard staat dus 's nachts op stal en overdag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat op de wei, in een goed gesettelde kudde van ca 10 paarden. Dat gaat heel goed.

Mijn driejarige staat in een loopstal met een groepje met vrije uitloop naar de wei. Maar je ziet toch dat de lager in rangorde staande paarden niet bij het hooi mogen, niet in de stal als de domimante toevallig vooraan staat. Kortom: zeker voor die minder dominante paarden is de loopstal ook niet ideaal.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:46

In hetgeen Dance beschrijft kan ik me ook wel vinden, Groepshuisvesting is ook niet de enige en heilige oplossing. Iemand omschreef de beste oplossing als volgt: de provincie groningen opkopen, de mensen er uit, alle paarden erin en er nooit meer naar omkijken. Maar ja, ook daar schijnen nadelen aan te zitten. Het was overigens een Fries die het zei en volgens mij kort na de nederlaag tegen Fc Groningen.

Individueel en particulier kun je vaak ook meer dan wanneer jouw paard in een pensionstal staat. Maar ook pensionhouders kunnen de overstap maken naar kleine groepshuisvestingen waarbij idd de overdekte en afgeschermde ruimte grenst aan open ruimte zoals weiland/paddock. Her en der zie ik het gebeuren en zijn de ervaringen positief. Ik blijf het vreemd vinden dat we paarden wel erkennen als groepsdieren met een hoge graad van sociaal gedrag en ze vervolgens individueel opsluiten, soms tot 20 uur per dag. Een gevangene heeft het vaak nog beter en die heeft iets uitgevreten....

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 13:49

Citaat:
Haai Iski,
Op de vraag of je gek bent, tja wie ben ik om dat te oordelen, ik ken je niet persoonlijk, dus???????????

Moet je ook niet aan mij vragen.....moet je Jessiejanes over raadplegen

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:54

Als we naar een dierentuin zouden gaan en we zouden de paarden daar kunnen bekijken in hun 3x3 of 4x4 'kooi' dan zou iedereen er schande van spreken....

Je ziet de laatste jaren best wel een ontwikkeling naar steeds paardvriendelijkere huisvesting.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:56

Ten eerste wil ik je (Iski) complimenteren met je pakkende onderschrift. Dat was even off-topic.

Ten tweede: groepshuisvesting is een mooi systeem, maar er zitten zeker 'maren' aan vast. Hier boven staan er al een paar: meer kans op bijt- en trapwonden en met voeren kan de onderdanige paarden wel eens wat te kort komen. Dan hebben we het alleen over het ongemak voor de paarden zelf. Als eigenaar wil je regelmatig wat met je paardje gaan doen en dan kan ik me voorstellen dat groepshuisvesting niet ideaal is.

Als de stal/ruimte groot genoeg is en er voldoende voerplekken zijn, is het zeker een uitkomst. Vooral in de opfok heb ik gezien hoe goed het kan zijn voor veulens, jaarlingen en twenters. Maar er zijn verschillende paarden die niet in groepshuisvesting zouden kunnen aarden. Zoals mijn draver, hij zal de anderen kort en klein slaan. Als ik de keuze heb, dan liever een grote loopstal met de mogelijkheid voor de paarden om naar buiten te lopen.

Ik snap je overweging. Ik kan er ook niet tegen als ik paarden 23 uur per dag op stal zie staan. Gelukkig dat ik mijn paardjes dagelijks minstens een halve dag buiten heb staan.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:09

iski schreef:
Ik blijf het vreemd vinden dat we paarden wel erkennen als groepsdieren met een hoge graad van sociaal gedrag en ze vervolgens individueel opsluiten, soms tot 20 uur per dag. Een gevangene heeft het vaak nog beter en die heeft iets uitgevreten....

Paarden vreten ook soms wel wat uit, maar dat opsluiten als een gevangene als straf zullen ze dan niet begrijpen.

Als al de noodzaak zal bestaan de paarden alleen maar op te stallen, zul je ervoor moeten zorgen dat ze wel contact met elkaar kunnen maken en ze elkaar kunnen zien, ruiken en ook hun buurman of vrouw voelen. Lage muren of houten/kunststof schotten, daarboven wel stabiel traliewerk (bij sommige paarden is dit niet eens nodig) en deuren waar ze met hun hoofd overheen naar de rest kunnen kijken.

Een eigen stukje land en stallen is ruimtelijk (stedelijk gebied) en ook wat de kosten van het kopen betreft nu niet voor iedereen weggelegd. Je kunt natuurlijk wel in de verste uithoek van de provincie Groningen gaan wonen (de mensen gooien we er maar niet uit) maar je zult toch in je levensonderhoud moeten voorzien. Met een baan in de randstad is dat slecht te realiseren. En in dat gebied zijn de banen ook niet voor het oprapen.

Hoe je het ook draait of keert, als je een paard wilt houden, ben je voor het grootste gedeelte dus op stallen aangewezen waar de paarden 20 uur en meer per etmaal opgesloten zijn in een box. Hoe dankbaar je dan moet zijn dat een paard zich dat allemaal laat bevallen realiseren zich de meesten niet. Maar als we dit niet willen moeten we of de nodige ruimte proberen te creëren met alle ongemakken en financiële gevolgen die er voor je zelf aan verbonden zijn of geen paarden aanschaffen. Terug naar de natuur??? Ik denk niet dat het met de huidige overbevolking van de wereld een mogelijkheid biedt. De paarden zullen het dan heel zwaar hebben te overleven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:11

Mijn paard heeft slidingplates. Ik wil niet eens dat ze met andere paarden die niet van mezelf zijn op het land of in de paddocks komt, laat staan in een stal

Onze paarden staan in ruime boxen waar ze lekker uit kunnen hangen, en waar ze tussen de boxen in met elkaar kunnen neuzen. Ze staan alle drie op een rijtje. Tegenover ze ook een rij paarden, hetzelfde, dus geen uitzicht op blinde muur oid.
De staldeur staat altijd open, dus voldoende frisse lucht.

In de winter staan ze (samen) overdag een paar uur in de paddocks en 's avonds komen we zelf om een werkje of spelletje met ze te doen.
In de zomer staan ze 's morgens op de wei en 's middags in de paddock (of andersom) en dan 's avonds weer wat wij met ze gaan doen. Milena staat een uur op het gras en gaat dan de paddock in, want die vreet zich echt klem en staat vervolgens nog uren te boeren...
Wij hebben dus onze eigen kleine minikudde. Als Faiz en Leo het trouwens TE bont maken (komt regelmatig voor ) dan wordt Leo eruit gehaald en met een andere ruin in het landje ernaast gezet. Faiz en Leo zijn samen namelijk regelmatig ietsje TE lollig bezig waardoor wij de veeartsrekeningen niet grappig meer vinden...

Ik vind dit zelf een heel acceptabele manier van paardenhouden.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:14

Quote Iski@: Jouw paard nog eigenwijzer dan een Appy????? Rij je waarschijnlijk op een geverfde ezel.

Jammer genoeg wel!!! Maar het is geen geverfde ezel, maar wel een echte Appy

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 14:19

Dance schreef:
Quote Iski@: Jouw paard nog eigenwijzer dan een Appy????? Rij je waarschijnlijk op een geverfde ezel.

Jammer genoeg wel!!! Maar het is geen geverfde ezel, maar wel een echte Appy

Ja...maar dan klopt het dus weer wat ik schreef.....het is dus een appy en derhalve per definitie eigenwijs.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:27

Dance schreef:
Maar het is geen geverfde ezel, maar wel een echte Appy

Oehhhh Appys die nog eigenwijzer zijn dan Appys da's de ergste soort...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:30

Ik ken anders een zekere Fjord en een zekere KWPN-er die dan zeker een gedeelde tweede plaats op de ranglijst van eigenwijs verdienenen

PeppySan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:41

Mijn paard staat de hele dag in de paddock met zijn shetlandervriendinnetje.
s'avonds willen ze maar wat graag de stal in.
De paddock is misschien 20 vierkante meter en de boxen zijn 2,5 bij 3,5. Ik heb het idee dat mijn paard hier best tevreden mee is want hij is vrolijk, presteerd goed en krijgt voldoende aandacht.
Op de pensionstal waar ik hem voorheen had staan was hij niet happy. Hij had een dichte box van 3x3 voor s'nachts, en liep overdag in een weiland van ruim een hectare met 5 of 6 andere paarden. De pensionhouder was erg zuinig met stro en hij brak de stal af als er 1 paard weg was om gereden te worden. Hij zag er slecht uit, was niet vrolijk en slecht te rijden.
Nu heeft hij geen weiland, maar is wel een stuk happyer

Op een stal hier in de buurt staan de fokmerries dag en nacht in een weiland van zeker 2 hectare met mogelijkheid om uit de wind te staan achter de boerderij. Een aantal van hen vind het super, maar er zijn er ook een aantal die er helemaal niets aan vinden en het liefst mee naar stal zouden willen gaan.

De vorm van huisvesting vind ik dus ook heel paardafhankelijk.

Enne Iski, je hoeft niet gek te zijn in deze wereld, maar het maakt het wel een heel stuk gemakkelijker!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:51

Wordt dan tijd dat jullie het meest eigenzinnige, eigenwijze Appy-paardje leren kennen }> , ik geloof er is echt géén tweede van die zo verschrikkelijk is. Maar we kunnen haar écht niet missen, dus modderen we er maar mee aan

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:02

@Iski: Ook hier geef je weer een vertekend beeld, als ik even mag aanhalen wat je in het vorige topic schreef:

Citaat:
Mijn eigen appy? Heb ik veel te veel voor betaald zelfs in een tijd dat het een 'sellers market' was. Maar ik zou haar nu niet willen ruilen voor whatever geregistreerde Quarter die volgens de eigenaar € 50.000 of meer waard is. Want mijn paard kan gewoon mee het bos in, is Bomb-proof, heeft knalharde hoeven waar nooit geen ijzers onder hoeven en ik kilometers mee over straat kan, waarop ik in galop de krant kan lezen, een sms opstellen of mijn teennagels kan knippen. Kom daar maar is om op zo'n zenuwenlijer...met papieren....die alleen maar mooi kan zijn in een arena...en buiten de stal, rijbak, stapmolen, showarena en inrijbak van z'n lang zal z'n leven nergens komt.....omdat ie zo duur is en oh wee wanneer ie over een boomstronk struikelt. Maar goed, ik ben dan ook gewoon een simpele RR...en ik hoef er niet van te leven....ze leven van mij en ik leef voor hun.

Deze opmerking komt hard aan, alweer probeer je een beeld te creeren, namelijk dat alle mensen in Nederland die zich met de performance paarden bezig houden hun paarden mishandelen en te kort doen.
Mijn ervaring is dat de mensen die zo'n paard bezitten hun paard als een baby pamperen, verder al het mogelijke doen om hun paard het best mogelijke te bieden, voor zover hun omgeving dit toestaat.

Je geeft verder in andere topics aan dat je het misbruik maken van paarden aan de kaak wil stellen, terwijl ik meer het idee heb dat je een persoonlijke vete tegen de reining bent begonnen.
Ik hoor je namelijk nooit over recreanten-maneges waar paarden in stands staan en gemiddeld vier uur per dag een onervaren ruiter op hun rug moeten accepteren, maneges met 100+ paarden zonder weiland waar pensionpaarden (IMO) slecht verzorgt worden. (we hebben het hier dus over meer dan 10,000 paarden)

Reiners die niet netjes met hun paarden omgaan zijn er zeker en ik ben het helemaal met je eens dat die personen wel eens gezegd mag worden waar het op staat, maar het zijn en blijven enkele individuen, dus niet iedereen die met de reiningsport bezig is!!

Ik vind het super dat je je vol wil inzetten om het paarden misbruik in Nederland aan de kaak te stellen, maar begin dan eens binnen je eigen dicipline want daar is veruit het meeste werk aan de winkel.
Want zoals de meeste manege houders zeggen paarden zonder papier zijn goedkoop en makkelijk vervangbaar.( verschrikkelijk gewoon, maar wel de waarheid)

Met vrienelijke groet,
Ron Stienen.
Mijn telefoonnummer staat gewoon op mijn website.

Sorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:04

Ik denk dat ik luxe heb en met mij natuurlijk mijn paardespul.
Ik bezit 2.2ha land wat ik constant in stukken opdeel( verplaatsbare hekken), hierdoor heb ik de mogelijkheid mijn paarden 365 dagen per jaar buiten te kunnen hebben.
Daarnaast heb ik 2 stallen plus een ruimte van 3x4 tot mijn beschikking voor 1x kwpn, 1x appy, 1x shet en 1x kruising shet.

Wat mij het meest opvalt is dat de 2 die eigenlijk helemaal niet naar binnen hoeven het liefst in de winter toch s`nachts op stal staan. Wat betreft de Kwpn en de appy, nou alleen als het echt heel erg vies weer is, denk aan dagen lange regenbuien of sneeuw.
Vorst vinden we helemaal niet erg en dan komen we dus ook gewoon niet.
Graadmeter voor mij om ze op stal te zetten s`nachts is dus om 16:00 naar de wei lopen en roepen.... komen we wel dan gaan we op stal, rennen we de tegenovergestelde richting, tja dan blijven we buiten ( tenzij ik weet dat er heel slecht weer op komst is).

Feit is dus dat mijn paarden eigenlijk altijd buiten lopen en alleen als het echt nodig of ze zelf willen ze op stal gaan voor de nacht en in de ochtend gewoon weer lekker naar buiten.
Denk dat ze wel een lekker leventje hebben.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:15

Halloway schreef:
Je geeft verder in andere topics aan dat je het misbruik maken van paarden aan de kaak wil stellen, terwijl ik meer het idee heb dat je een persoonlijke vete tegen de reining bent begonnen.
Ik hoor je namelijk nooit over recreanten-maneges waar paarden in stands staan en gemiddeld vier uur per dag een onervaren ruiter op hun rug moeten accepteren, maneges met 100+ paarden zonder weiland waar pensionpaarden (IMO) slecht verzorgt worden. (we hebben het hier dus over meer dan 10,000 paarden)

And why is that a problem?
Dan kun je Artsen Zonder Grenzen dus gaan verwijten dat ze niets om het milieu geven en het Greenpeace kwalijk nemen dat ze zich alleen richten tegen milieuvervuiling en niets doen tegen armoede in de wereld

Een ieder heeft toch recht op zijn eigen stokpaardje? Afbeelding Ik heb er zelf ook wel een paar!
In de door jou gequote tekst heeft Iski het volgens mij niet specifiek over reiners, btw, maar over peperdure showpaarden in het algemeen

[edit]typefoutjes[/edit]
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 16-01-06 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:17

Ik heb het ook niet zo gelezen eerlijk gezegd. Meer gelezen als geldend voor sportpaarden (ik ken dressuurstallen waar paarden de stal ook niet uitkomen).

En ieder heeft zijn stokpaardjes. Begin mij niet over luchtzuigen bijvoorbeeld. Dan ga ik ook even lekker los

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:48

Ik wil nog wel wat typen in aansluiting op Halloway en de opmerking van Iski over prestatiepaarden.

Laten we aub niet het welzijn van recreatiepaarden nou zo op gaan hemelen tov prestatie- of sportpaarden, net hoe je het wilt noemen.
Een sportpaard presteert pas optimaal als je 'm ook optimaal goed verzorgt. (Imo hoort daar het 'risico' van weidegang en buitenritten bij)
Maar laten we dan ook eens naar het welzijn van paarden QUA ARBEID kijken
Een wedstrijdruiter verlangt dan misschien aardig wat van z'n paard, maar werkt ook hard aan z'n eigen houding en zit en de manier van z'n paard begeleiden (uitzonderingen daargelaten).

Echter, hoeveel recreatieruiters ken je wel niet die geen moer aan hun houding en zit doen, en maar wat zitten te hotseflotsen in het zadel? OK na de rit worden ze dan misschien weer het land in gejaagd, maar is DAT dan per definitie paardvriendelijk?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:35

Is er iemand die weleens een 'normaal' persoon heeft ontmoedt?? ........ En... Beviel het??

Wijsheid B.V.