[WN] Wat is wijsheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 22:03

In een ander topic zijn een aantal berichten te lezen over een uiterste sluitings datum voor een wedstrijd en het versturen van de te verrijden proeven naar de deelnemers in de week voor aanvang van de show.
Er zijn voorstanders en er zijn tegenstanders cq mensen die zich afvragen wat de toegevoegde waarde is van het bekend maken van de proeven eerder dan het verpichte uur voor aanvang.
In principe hoort die discussie niet in dat topic,vandaar dat ik een nieuw topic open.mede dankzij een aantal opmerkelijke uitspraken en vragen.

Wij hebben als een van de eersten(denk ik) op onze show in Uitgeest gekozen voor een sluitingsdatum 2 weken voor aanvang van de show.
De rede om dit te doen was tweeledig .
Ten eerste zodat het mogelijk zou zijn om alle deelnemers in 1 week van te voren het prog.boekje te kunnen opsturen met alle proeven en deelnemers incl de starttijden die tot op de minuut zijn aan gehouden.
We hebben eerst de jury benaderd om te vragen wat hij er van dacht.Zijn antwoord was dat dit alleen de kwaliteit ten goede zou komen.

Ten tweede om zo misschien eens te bereiken dat deelnemers niet gaan wachten tot het laatste moment met inschrijven.

In de praktijk bleek dus dat bovenstaande een aantal voordelen had.

1*Omdat de proeven bekend waren en konden worden geoefend kon men zich meer concentreren op de kwaliteit van de uit te voeren manouvres.
2*Je kunt tot op de minuut aangeven wanneer een onderdeel begint.
dus alle rust om op tijd te komen.
3*Als er niet voldoende deelnemers zijn kan je de wedstrijd 2 weken voor aanvang nog afzeggen en zit je niet met shows waar geen kip start en waar de organisatie opdraait voor de kosten.
4*Als organisatie wordt een stuk ouder door de vermindering van de stress omdat 2 dagen voor aanvang nog zo weining deelnemers zich hebben ingeschreven.

Er werdt door iemand geopperd dat je een hoop leert van het feit dat de proeven pas 1 uur voor aanvang bekend worden.
Hmm hier zie ik dus de waarde totaal niet van in.
Maar ik wil graag leren,dus alle positieve en negatieve opmerkingen en aanvullingen zijn welkom

Kornelius

Re: Wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:10

Persoonlijk vind ik het een goede zaak en een teken van volwassenheid van de sport.
het is allemaal erg romantisch enzo natuurlijk om ergens om 1400 uur te arriveren en om 1900 een keer echt aan de beurt te zijn wegens planningschaos, maar geef mij maar een wat strakkere organisatie.

en de proef pas een uur van tevoren, tja bij de trail kun je mensen even foppen door er stiekem een sprongetje of iets anders exotisch in te doen wat men niet verwacht. Maar dan blijft het gelijke kansen, als je aan allemaal de proef van tevoren geeft, en geef je mensen de kans om zich voor te bereiden en een betere proef te rijden, waarom niet.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:17

Ik vind 2 weken wel erg ver van te voren, maar ik ben zo'n show-iemand die op de maandag voor het EK nog inschrijft...

Ik zou het heel fijn vinden om Showmanship/Trail/Horsemanship/Reining proeven van te voren te krijgen, ik denk dat dat heel drempel verlangend werkt en dat de kwaliteit van de ruiters dan pas echt goed getoond zal worden zonder die zenuwen van-vergeet-ik-de-proef-nou-maar-niet-en-kunnen-we-dit-wel.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:52

Twee weken van te voren sluiten ben ik helemaal voor.

Dat je kan oefenen is onzin, op de wedstrijd is je paard anders dan thuis, dat weten we allemaal.
En stel dat het beter gaat door te oefenen, dan is dat alleen maar mooi voor de mensen die dat kunnen

Als een show twee weken van te voren sluit, dan wen je daar snel genoeg aan en geef je je dan gewoon een dag voor die sluitingsdatum op
(Dat leer je snel genoeg )

Dat je een hoop zou leren van het feit dat je de proef pas een uur van te voren ziet vind ik onwaar.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:12

ik ben ook voor een duidelijke sluitingstijd ruim van te voren

ik ben een aantal jaren in duitsland gestart en daar moest je 3 weken van te voren al inschrijven
maar wel keurig georganiseerde wedstrijden met ochtend en middagprogramma
programmaboekje met tijden, proeven en deelnemers(kun je nog eens na lezen wie er samen met jou mee deed)

we hebben het over begeleiding van ruiters gehad
ik denk als ruiters hun proeven met hun trainer kunnen bespreken dat dat zenuwverlagend werkt en dat er nog tips meegegeven kunnen worden hoe de proef te rijden
bij trail kunnen aparte hindernissen misschien thuis alvast nagebootst worden

ik zelf heb nooit geen moeite gehad met meerdere proeven uit het hoofd leren(2x trail, horsmanship, 2x reining) en begrijp niet hoe sommige reiningruiters al moeite hebben met maar één proefje
maar als het voor zulke mensen scheelt de proef eerder te kunnen leren zonder de stress op de wedstrijd , geef ze die proeven dan lekker op tijd
we willen toch allemaal mooie proeven en vrolijke ruiters zien

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:25

De wedstrijden die ik hier al heb meegemaakt, hebben mij wel bewezen, dat de punten die Blaze aanstipt goed werken.

De sluitingsdata zijn ook ruim voor een wedstrijd, zodat het secretariaat ook alle deelnemers de deelnamebevestiging kan sturen, incl. de startnummers , routebeschrijving, tijdplanning etc.

Dat neemt niet weg, dat er toch altijd nog mogelijkheden worden geboden bij te schrijven als er genoeg ruimte voor is. Zo weet je inderdaad bijna altijd zeker wanneer je moet starten (afgezien van onverwachte calamiteiten natuurlijk), de ruiters kunnen inderdaad rustiger aan hun proeven beginnen.

Het moeilijkste voor verschillende mensen is toch altijd weer het gedrang voor de prikborden waar dan de te verrijden proeven opgehangen worden. Soms ook wel eens veel minder dan een uur van te voren. Maar zo kunnen ze zich richten op het klaar maken van hun paarden en het warmrijden etc. etc. etc.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 06:46

Ik vind het alleen maar zeer positief. Ik weet uit ervaring dat eerder kunnen oefenen van proeven idd een toegevoegde waarde heeft voor de kwaliteit van het rijden.
Ik zou zeggen ga zo door!

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 07:21

bij de dressuur wedstrijden gaat het altijd op deze manier.
ver van te voren in schrijven je weet welke proef je moet rijden.
en je weet hoelaat je moet starten.
dit werkt altijd prima dus waarom bij ons niet
hoop alleen niet dat we ook de sfeer van een dressuur wedstrijd over nemen, oftewel geen sfeer dus

een proefje van te voren zal een deel van de zenuwen misschien wel weg nemen.
je hoort toch veel mensen op een wedstrijd zegen oh als ik me proefje maar niet vergeet , met vervolg dat ze te veel aan het proefje denken waardoor er vaak fouten worden gemaakt.
en er veel van leren omdat je het 1 uur van te voren krijgt geloof ik ook niet , ja je leert alleen hoe goed je kort termijn geheugen is
voor de rest geeft het denk ik meer stress dan dat je ervan leert

dat je een tijd weet hoe laat je moet starten is ook erg fijn soms ben je veel ste vroeg op een wedstrijd.
en de andere keer maar weer net krap op tijd.
ik hoef niet precies minuten te weten maar een ong. zal fijn zijn

ik vind 2 weken van te voren wel veel, 1 week zal denk ik ook wel werken.
het is wel fijn voor de organisatie dat de lijst al vast staat het is erg vervelend als er op de dag zelf nog mensen vlug wat bijschrijfen of af schrijfen , en natuurlijk zal je dat altijd wel houden maar het zal wel een stuk minder zijn.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 08:06

Een sluitingsdatum lijkt me goed. Er is niks zo ergerlijk als niet weten hoe laat je moet starten. Er zijn mensen die het romantisch vinden om een hele dag op een wedstrijdterrein rond te hangen, maar die hoeven zich vast niet bezig te houden met poets/opzadel/losrijtijd.

Proeven van te voren bekend maken, ik zeg niet dat het niet goed is. Het zal de kwaliteit best ten goede komen, maar zoals spatter hierboven al zegt, zo ingewikkeld is het niet. Een show waar je bij het ophalen van je startnummer een kopietje van je proef krijgt, is ook al heel netjes

Dressuur en reining vind ik niet te vergelijken qua proeven, omdat de dressuur net even wat meer oefeningen binnen 1 proef kent, en niet alle proeven practisch hetzelfde zijn

Maar Blaze, als het goed werkt zoals jullie het doen, vanwaar deze vraag? (of is het vragen naar de bekende weg? )

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 08:31

Cer schreef:

Maar Blaze, als het goed werkt zoals jullie het doen, vanwaar deze vraag? (of is het vragen naar de bekende weg? )

Pff ja eigenlijk wel

Op onze show is niet heel western rijdend Nederland geweest
Dus wil ik graag weten hoe mensen er over denken.
Dat het goed is zoals wij het hebben gedaan is voor ons duidelijk,maar er zijn altijd punten die misschien beter kunnen.
Verder zou ik me zelfs kunnen voorstellen dat het niet mee vrijblijvend blijft maar dat er een soort van richtlijn komt voor de organisatoren die refereren naar waar het topic over gaat.

En please doe niet alsof je blond bent,dat staat je niet
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 13-01-06 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 08:35

Het is ook meer grijs tegenwoordig hoor

Jullie worden gewoon een pilot-project voor westernwedstrijden!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 08:55

anika(in een ander topic) schreef:
Dan heb jij niet goed opgelet BLAZE want ik heb een sluitingsdata! Dat staat op het inschrijfformulier aangegeven en had ik in augustus ook vermeld staan.

Ojee wat stom van me dat ik niet goed heb opgelet
Maarja ik versta onder een sluitingsdatum een datum waarna er GEEN inschrijvingen meer mogelijk zijn.
Jij verstaat onder sluitingsdatum een datum waarna je meer moet betalen voor je inschrijving.
Is een groot verschil

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:04

Hoe hard ik het ook geprobeerd heb, ik heb gewoon niet 1 nadeel kunnen vinden van zowel de vroegere sluitingsdatum als het vooraf opsturen van de proefjes. Het biedt alleen maar voordelen, waarvan de meeste wel genoemd zijn in dit topic.

Het ENIGE waar men mee uit moet kijken, is het te vaak oefenen van een compleet proefje ivm het voorprogrammeren van het paard, maar dat vind ik aan de begeleiding (instructeur, trainer) om daar uitleg over te geven.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:38

Zo heeft gelukkig iedereen een eigen mening over dingen. Beetje jammer dat mijn eigen mening zo wordt afgestraft! Blaze jij hebt over dingen altijd een uitgesproken mening! Laat iemand anders dan ook in zijn waarde ook al is het mischien van jou kant wat minder bedoelt dan je schrijft. Ik wil me inzetten voor andere en de westernsport helpen te groeien in wedstrijden. Maar laten we het leuk houden en pak niet elke keer mensen op hun uitspraken.

JolSan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:39

Ja 100% VOOR !!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:43

Jongens lief zijn voor elkaar. Jullie hebben allebei hetzelfde doel voor ogen maar een andere aanpak om dat te bereiken en dat is OK....

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 09:51

Nouja we wilden eigenlijk starten in kootwijkerbroek,helaas kwamen we er achter dat er geen trail is.Dus starten helaas niet.maar kijken wel.Misschien dat Anika tussendoor ff een biertje met me drinkt kan ik laten zien dat ik niet zo erg ben als dat ik over kom

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:56

Blaze schreef:
Misschien dat Anika tussendoor ff een biertje met me drinkt kan ik laten zien dat ik niet zo erg ben als dat ik over kom

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:08

tuurlijk drink ik een biertje met je! draakje

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:48

Op zich vind ik het idee goed, MAAR en ja nu komt die maar .

Ik vind dat als je de sluitingsdatum zo ver vervroegd, er dan ook een betere oplossing moet komen voor mensen die zich om omstandigheden af moeten melden. Daarmee bedoel ik niet zozeer op de dag zelf maar stel:
een week voor de wedstrijd is je paard ineens kreupel, en je hebt niet het gevoel dat hij/zij op de wedstrijddag weer beter is. Je meld je keurig af maar krijgt toch de rekening gepresenteerd. Zie nl artikel 145 van het WRAN regelboek. Daarin staat nl

Citaat:
Iedere deelnemenr, die zijn inschrijving terugtrekt, krijgt geen vergoeding van de startkosten, met uitzondering van aantoonbare ziekte of verwonding van zijn paard of van zijn persoon, of wegens een sterfgeval in de familie, waardoor hij niet starten kan. In dit geval wordt 50% van het betaalde startgeld terugbetaald (dus niet de overige kosten als stalling e.d.) Hiervan uitgezonderd de (gedeelten van-) startgelden die als geldprijzen worden uitgekeerd.

Volgens deze regel moet je dan dus een DA laten komen (kost je ook al een paar centen) die moet verklaren dat je paard kreupel is. en dat papier moet je weer naar het secretariaat sturen om aan te tonen dat je paard kreupel was. En voor al die moeite krijg je dan de helft van je startgeld terug.

Zo uit mijn hoofd (maar sla me niet als ik er naast zit, ben al effe uit de engelse wedstrijdsport ) was het bij de KNHS altijd zo dat er een datum was tot wanneer je je zonder betaling van startgeld kunt afmelden. in mijn tijd was dat altijd 4 dagen voor de wedstrijddatum.

Ik vind dat als die sluitingsdatum zo ver voor de wedtrijddatum is, je ook de ruiters de gelegenheid moet geven, dat ze "in geval van" kunnen afmelden zonder dat ze hun startgeld kwijt zijn. Anders moet je als ruiter wel heel zeker van jezelf en je paard zijn. en mag er niets gebeuren.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:49

Ik ben ook vóór en in tegensteling tot Dance vind ik dat bijschrijven NIET mogelijk moet zijn. Dat had men zich dan maar vooraf moeten bedenken.

OF je gaat voor een AllRound titel en schrijft je vooraf in voor de betreffende onderdelen óf je gaat er niet voor, maar dan ook niet bijschrijven als het 'lekker' gaat.

Overigens vind ik ook dat als er mensen zijn die zich vooraf voor veel onderdelen inschrijven en op de dag zelf aangeven er minder te willen starten minimaal een deel van het inschrijfgeld kwijt zouden moeten zijn als een soort van boete.

Nog mooier zou het zijn als ook vooraf het financiële gedeelte afgerond zou zijn, zodat startnummers e.d. tijdig naar huis gestuurd kan worden og hooguit op het secretariaat opgehaald hoeven te worden.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:51

Goed punt Rina!

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:52

rina schreef:
Zo uit mijn hoofd (maar sla me niet als ik er naast zit, ben al effe uit de engelse wedstrijdsport ) was het bij de KNHS altijd zo dat er een datum was tot wanneer je je zonder betaling van startgeld kunt afmelden. in mijn tijd was dat altijd 4 dagen voor de wedstrijddatum.

Nope, opgeven = betalen tenzij DA-verklaring.

Sommige wedstrijdsecretariaten doen er niet moeilijk over en dan hoef je niet te betalen.
Wedstrijdsecreten doen er wel moeilijk over

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:09

Ik denk dat je als wedstrijd organisator altijd nog MENS bent en dus donders goed in kan schatten wanneer iemand ECHT niet kan komen.
Ik weet trouwens niet wat jouw relatie me je VA is Rina, maar ik denk dat als ik hem bel dat Mileen niet goed is en dat ik even een briefje nodig heb, hij me geen consult gaat berekenen.

Als je zowiezo al tot 4 dagen van te voren gelegenheid geeft om zonder (geldige) reden af te bellen, hoe ga je dan in hemelsnaam je financiele risico nog afdekken als organisator zijnde? En hoe hou je je starttijden beheersbaar? Ik denk dat de meesten die een wedstrijd organiseren gewoon een fulltime baan hebben, dus e.e.a. wordt 'erbij' gedaan en op een gegeven moment zul je dus moeten stoppen.

Qua financiën kan ik al wel een klein tipje van de sluier oplichten hoe 'wij' het in juli in regio Oost gaan doen: startgelden dienen overgemaakt te worden en pas na ontvangst is de inschrijving definitief en worden de proeven toegestuurd. Geen geld binnen = geen inschrijving. De Duitse manier dus.
Op die manier dekken we ons financiële risico zo veel mogelijk in (ook omdat we alles maar dan ook alles in eigen beheer hebben, tot de catering aan toe, dus inkopen doen etc), en hopen we een zo strak mogelijke planning te kunnen presenteren. Wel spannend hoor!

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:13

Hmm, die kant snap ik ook wel, maar, ondanks dat ik wel een goede relatie heb met mijn DA, zal hij nooit een briefje schrijven over een paard wat hij niet met zijn eigen ogen bekeken heeft. Daar heb ik alleen maar veel respect voor en natuurlijk zal ik ook betalen moeten voor het consult. Uiteindelijk is het dus meestal goedkoper om gewoon af te zeggen zonder DA erbij.