[WN] ruiterbewijs??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ruiterbewijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:08

hallo,

Kan je eigenlijk als westernruiter een ruiterbewijs kunnen halen (ik wil/doe dit niet hoor) ik was er wel benieuwd naar, anders zou het een beetje banketstaaf zijn als je als westernruiter je bewijs niet kon halen.

gr [***]

Malibu_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:14

weet ik niet eigelijk maar:

wel n menbewijs:D en die heb ik:D:D

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:43

ja hoor dat kan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:45

Ja hoor dat kan en het is net zo onzinnig als het 'engelse' ruiterbewijs.

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:46

dacht het zelfde sonja maar wilde dat dan weer niet hardop zeggen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:55

Tja en ik ben er lomp genoeg voor dus doe mij maar weer een minnetje achter m'n naam

iski

Re: ruiterbewijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:01

nielsd schreef:
hallo,

Kan je eigenlijk als westernruiter een ruiterbewijs kunnen halen (ik wil/doe dit niet hoor) ik was er wel benieuwd naar, anders zou het een beetje banketstaaf zijn als je als westernruiter je bewijs niet kon halen.

gr Niels

Ja...zoals anderen al geschreven hebben, je kunt ook als Western-ruiter een ruiterbewijs behalen. Het Western-ruiterbewijs kent zelfs afwijkende eisen t.o.v. het 'gewone' ruiterbewijs.

De laatste keer dat ik dit uitgezocht heb, is al weer 3 jaar geleden, was het wel zo dat je een ruiterbewijs alleen in groepsvorm kunt behalen....d.w.z. er wordt alleen examen afgenomen wanneer er zich een groep gevormd heeft voor het examen.

De goede Western-manege's moeten je hierover kunnen informeren en wanneer je een groepje bij elkaar hebt zou je dus een paar specifieke lessen kunnen organiseren met jouw western-trainer en dan een examen aanvragen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:06

Iski, waarom zou een GOEDE westernmanege je meer moeten kunnen informeren over een westernruiterrijbewijs?

Jij maakt me ook altijd aan het lachen

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:29

Sonja schreef:
Iski, waarom zou een GOEDE westernmanege je meer moeten kunnen informeren over een westernruiterrijbewijs?

Jij maakt me ook altijd aan het lachen

Omdat in mijn beleving een goede western manege, en dus een goede beheerder met kennis van de westernsport, ook informatie zou moeten hebben over het (western)ruiterbewijs. En wanneer de manegehouder of de instructeur het niet weet moeten ze in ieder geval weten waar iemand die er om vraagt de kennis vandaan kan halen.

Er is al jaren discussie over de zin en onzin van het ruiterbewijs. Ik ga me in die discussie niet mengen want alles wat voor pleit is vaak tevens een argument om tegen te pleiten. Dus die discussie is einde- en oeverloos. Feit is dat er in Nederland stukken ruitergebied zijn waar het hebben van een ruiterbewijs verplicht is. En in dat geval moet je dus bij je manegehouder/instructeur informatie kunnen krijgen over dat ruiterbewijs of moeten ze je kunnen vertellen waar je aan moet kloppen.

Daarnaast kan het commercieel leuk zijn om als manege een cursus aan te bieden en kontakten te hebben met de examinerende instantie zodat je 1 of 2 keer per jaar een examendag kunt organiseren.

Tja....dat ik jou ieder keer weer een lach om je mond kan ontlokken vind ik een aardig compliment. Alleen jammer genoeg geloof ik niet de eer gehad te hebben die mond ooit gezien te hebben.....of wel soms?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:21

Ik heb mijn western-ruiterbewijs alweer een aantal jaar terug gehaald. Helaas bestaat die manege nu niet meer. Het was eigenlijk best wel een vernederende ervaring. De examinator had nou niet echt een hoge pet op van western en kende de aangapaste regels niet goed, bijvoorbeeld voor wat betreft het afstijgen. Ik heb hem zelfs daarvoor een keer gecorrigeerd.
Ook moesten we springen met westernzadel. Weliswaar iets minder hoog dan de 'engelsen' maar die westernpaarden waren niet bepaald gewend om te springen (en ik ook niet) dus ik heb bij het oefenen een keer heel fijn die knop in mijn ribben gekregen. Bovendien moest je met hoed rijden dus geen cap bij het springen... Toch was het springen verplicht want het kon je tijdens een buitenrit ook wel eens gebeuren dat je moest springen....

Complete dus...

Kornelius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:45

komkom allemaal,
niks mis mee om er op de een of andere manier er voor proberen te zorgen dat weggebruikers die zich op een paard in het verkeer mengen, ook een beetje weten wat ze doen. Het kan gevaarlijk genoeg zijn hoor.

Mensen die een beter idee hebben dan het ruiterbewijs kom maar op met je briljante ideeën. Wij hebben het een keer voor een groepje met western en dressuur mensen georganiseerd en dat ging prima. En die 30cm springen lukt ook nog wel op een western zadel hoor.

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:33

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:03

Ik heb ca. 2 jaar geleden in Ermelo voor alle examinatoren een westerndemonstratie gegeven, zodat ze konden zien wat het westernrijden nu inhield.
Er kwamen ook wel een aantal zinnige vragen van hun kant.
Ze wilden graag de verschillende gangen zien, maar ook dat je kunt draven/lichtrijden met je paard.
Ook een laag sprongetje laten zien, en ook laten zien dat je dan niet zo ver naar voren in de beweging van je paard mee kunt gaan.

Tevens was er toen ook een demonstratie van gangenpaarden (singlefooters).
Dit vond ik nogal tegenvallen, want deze paarden konden niet eens galopperen of normaal draven.

Ik vond het toen een goede promotie van de westernsport; helaas heb ik daarna nooit meer iets erover gehoort.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 09:05

iski schreef:
Omdat in mijn beleving een goede western manege, en dus een goede beheerder met kennis van de westernsport, ook informatie zou moeten hebben over het (western)ruiterbewijs. En wanneer de manegehouder of de instructeur het niet weet moeten ze in ieder geval weten waar iemand die er om vraagt de kennis vandaan kan halen.

** Als er IETS niets maar dan ook echt helemaal niks met westernsport te maken heeft, dan is het het westernruiterrijbewijs wel, dus ik zou dat eerlijk gezegd niet in de criteria van goede westernmaneges bedenken

Feit is dat er in Nederland stukken ruitergebied zijn waar het hebben van een ruiterbewijs verplicht is.

** Noem ze eens? De samenwerking tussen Natuurmonumenten en het Ruiterbewijs is namelijk twee jaar geleden al beëindigd omdat men er achter kwam dat het ruiterbewijs bepaald niet bijdroeg aan wat het eigenlijk had moeten doen....

En in dat geval moet je dus bij je manegehouder/instructeur informatie kunnen krijgen over dat ruiterbewijs of moeten ze je kunnen vertellen waar je aan moet kloppen.

** Kan de gemiddelde geïnteresseerde toch prima zelf Googelen?

Daarnaast kan het commercieel leuk zijn om als manege een cursus aan te bieden en kontakten te hebben met de examinerende instantie zodat je 1 of 2 keer per jaar een examendag kunt organiseren.

** Van mij mogen ze een leuke en leerzame clinic in die plaats plannen

Tja....dat ik jou ieder keer weer een lach om je mond kan ontlokken vind ik een aardig compliment.

** Ik ben ook best aardig en jij best lachwekkend

Alleen jammer genoeg geloof ik niet de eer gehad te hebben die mond ooit gezien te hebben.....of wel soms?

** Geen idee, ik zit hier gewoon onder m'n eigen naam en ben ook buiten Internet niet anoniem of onder pseudoniem bezig, dus wie weet?

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:13

Citaat:
Ik ben ook best aardig en jij best lachwekkend

Alleen jammer genoeg geloof ik niet de eer gehad te hebben die mond ooit gezien te hebben.....of wel soms?

** Geen idee, ik zit hier gewoon onder m'n eigen naam en ben ook buiten Internet niet anoniem of onder pseudoniem bezig, dus wie weet?

OK...soms dus om mee te lachen, soms om om te lachen en soms om uit te lachen...hoe dan ook, er wordt gelachen...and that's what counts doesn't it?

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:21

Sorry, maar dit is i.m.o echt sh*t.
Ik rij zelf al bijna 18 jaar, heb geen ruiterbewijs en zal 'm uit princiepe ook nooit halen. Het is gewoon geldklopperij en veder niets.
Ik rij mijn merrie bitloos (dit i.v.m. tong die er bijna afgelegen heeft) en dan zal ik verplicht een bit erin gaan hangen voor dat maffe papiertje
En wat vast ook al eerder is gezegt: waar heb je dat ruiterbewijs nodig? Op een paar kleine stukjes hei en bos etc, waar je juist geen verkeer tegen komt. Wij moeten hier over dijken en door de polder rijden en daar leer je je paard pas kennen onder stressvol. situaties.
En veder ga ik er vanuit dat mensen met paarden uit zichzelf genoeg interesse in hun dieren hebben dat ze zich verdiepen in giftige planten en het lichaam. Met een beetje gezond verstand kom je volgens mij veder. En voor de verzekering hoef je het ook niet te doen; als je paardrijd, al manege ruiter of op een eigenpaard, je moet je wa verzekeren.
Het zou meer nut hebben om een onderdeel "paarden en verkeer" te verwerken in de theorie examens voor brommer/auto/trekker bewijzen.
Ik heb gewoon nog nooit een goed argument gehoord om dat ding te halen.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:34

Citaat:
Sorry, maar dit is i.m.o echt sh*t.
Ik rij zelf al bijna 18 jaar, heb geen ruiterbewijs en zal 'm uit princiepe ook nooit halen. Het is gewoon geldklopperij en veder niets.
Ik rij mijn merrie bitloos (dit i.v.m. tong die er bijna afgelegen heeft) en dan zal ik verplicht een bit erin gaan hangen voor dat maffe papiertje

Mathilde toch...wat ben je boos...mijn beeldscherm licht er van op en mijn muis wordt heet wanneer ik jouw tekst op het scherm tover..

Zoals ik al schreef....dit onderwerp is oorzaak van oeverloze discussie want er is net zo veel voor als tegen over te zeggen. Hier kom je nooit uit.

Citaat:
Met een beetje gezond verstand kom je volgens mij verder.

Kijk....daar draait het allemaal om. En kijk nou eens om je heen....en hoeveel mensen met gezond verstand zie je dan?

Verder is er een rijbewijs, een vliegbrevet, een heftruckcertificaat een schooldiploma, een bul...etc. Want alles kun je leren maar helaas moet je soms bewijzen dat je het geleerd hebt. Soms met reden...soms om de belastingdienst te spekken en soms gewoon uit geldklopperij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:49

iski schreef:
OK...soms dus om mee te lachen, soms om om te lachen en soms om uit te lachen...hoe dan ook, er wordt gelachen...and that's what counts doesn't it?

Ik lach je toe hoor

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:57

Ik bedoelde het niet zo erg als het overkomt op je beeldscherm hoor
Maar het is idd waar dat je overal een bewijs voor moet hebben.
En ik ben het ook helemaal met je eens dat er te veel "mensen met paarden" zijn vs de "paarden mensen". Maar ik denk niet dat een ruiterbewijs hier aan helpt. Ik kan me er gewoon zo aan ergere dat een organisatie wat regels in het spel gooit en ervanuit gaat dat dit iedereen past.
Als je de de exameneisen bekijkt....je leert die dingen toch op iedere fatsoelijke manege? Opzadelen etc.
Als ze nu eens een examen opzetten in sammenwerking met een goede onderwijsorganistatie, en ook redelijke dingen vragen van mensen, is het anders.
Het komt gewoon allemaal zo "fake" over en ik zie de meerwaarden er niet van in.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:03

Citaat:
Ik bedoelde het niet zo erg als het overkomt op je beeldscherm hoor
Maar het is idd waar dat je overal een bewijs voor moet hebben.
En ik ben het ook helemaal met je eens dat er te veel "mensen met paarden" zijn vs de "paarden mensen". Maar ik denk niet dat een ruiterbewijs hier aan helpt. Ik kan me er gewoon zo aan ergere dat een organisatie wat regels in het spel gooit en ervanuit gaat dat dit iedereen past.

Mathilde ik ben het volkomen met je eens maar verwijs dan wederom naar hetgeen ik al schreef: kijk eens om je heen en hoeveel denkende mensen zie je dan feitelijk.... Ziedaar het antwoord op de meeste vragen die hier en elders gesteld worden.

Oh ja.....de muis is inmiddels wat afgekoeld...

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:05

Citaat:
Ik lach je toe hoor

Fijn.....maar dan des te jammerder dat ik dat niet hoor/zie....

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:08

Je zult versteld staan maar er zijn zat dingen die mensen dus niet op maneges leren... Voor mij is het een bewijs dat mensen enigszins kunnen rijden. Bij ons is het ook verplicht buiten en terecht. Je leert dingen die een gemiddelde ruiter niet leert en tegenwoordig stelt het examen ook echt iets voor, dus wat mij betreft mag het verplicht gesteld worden, maar moeten ze zich wel dan bij 1 ding houden en niet ook nog andere dingen verzinnen.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:15

Citaat:

Oh ja.....de muis is inmiddels wat afgekoeld...

We zitten best redelijk op dezelfde lijn geloof ik. Maar hoeveel beter worden die mensen van dat ruiterbewijs? Als je kijkt naar de beperkte vorm en vragen in dat examen, hoeveel beter gaan deze mensen rijden/verzorgen/zich bewust zijn van dingen?
Het is gewoon mijn idee dat het best wat meer diepgang mag hebben. Er komt meer kijken bij paarden en buitenrijden dat op en afstijgen. Een onderdeel "stress niet overbrengen op je paard" zou ook handig zijn. Want hoe vaak zie je dit ook niet buiten? Mensen die zelf zo bang worden dat ze hun paard maar ergens langs schreeuwen/schoppen of slaan? Met alle problemen en ongelukken van dien?
Ik denk gewoon niet dat je een betere ruiter en verzorger zal worden van een ruiterbewijs.

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:24

Bramblerose schreef:
Je zult versteld staan maar er zijn zat dingen die mensen dus niet op maneges leren... Voor mij is het een bewijs dat mensen enigszins kunnen rijden. Bij ons is het ook verplicht buiten en terecht. Je leert dingen die een gemiddelde ruiter niet leert en tegenwoordig stelt het examen ook echt iets voor, dus wat mij betreft mag het verplicht gesteld worden, maar moeten ze zich wel dan bij 1 ding houden en niet ook nog andere dingen verzinnen.

Juist.....maar diegenen die op een manege, en dus met les, niet datgene leren wat nodig is ..ligt dat dan aan diegene die les neemt of diegene die les geeft?

Allereerst zouden mensen gescreend moeten worden op de aanwezigheid van gezond verstand voordat ze op een paard mogen stappen. En al die instructeurs en manegehouders die mensen maar wat aan laten kloten op een paard omdat het nu eenmaal geld in het laatje brengt, zouden die niet eens aangesproken moeten worden?

Als jij een auto-rijschool hebt en een van jouw cursisten rijdt iedere week schade aan een auto....dan gooi je zo'n cursist na een paar lessen er toch uit. Ok, je doet het netjes: "Ik geloof niet dat u over vaardigheid beschikt om te leren auto/paardrijden".

Maar we kennen ongetwijfeld mensen die al jaren lessen en hun paard niet eens fatsoenlijk van de stal naar de rijbak kunnen leiden. Ik heb ze gezien hoor.....de haflinger voorop en de cursist er hangend en roepend achteraan, ieder week weer. Sommige mensen zijn niet geschikt om met een paard om te gaan en da's geen schande. Schande is dat de verantwoordelijken er niets van zeggen en er uiteindelijk niets mee doen.

En alles valt aan te leren....nou ja...alles behalve gezond verstand dan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:26

iski schreef:
Allereerst zouden mensen gescreend moeten worden op de aanwezigheid van gezond verstand voordat ze op een paard mogen stappen.

Nou doe je 't weer....