[WN] judge K. Boles Chapman: meer dressuurmatig trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

judge K. Boles Chapman: meer dressuurmatig trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 23:26

Om de aloude discussie maar weer eens nieuw leven in te blazen, wil ik bij deze een stukje uit de WHW quoten. Het is een stukje van Judge Kelly Boles Chapman:

Citaat:
De pleasure, horsemanship en trail beoordeelt ze als erg goed. Ze heeft er echter wel een opmerking bij. De paarden zouden in haar ogen meer dressuurmatig getraind mogen worden. De basis van de dressuur en van het westernrijden vertonen veel overeenkomsten en hebben veelal hetzelfde doel: verzameling en ontspanning. Een tip waarmee de ruiters die zich voor het NK 2006 voorbereiden zeker hun voordeel mee kunnen doen.

CounTree

Re: judge K. Boles Chapman: meer dressuurmatig trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:40

Oh ik hoorde al dat sommige hem in huis hebben....
Ik heb hem nog niet ontvangen!!!

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 06:53

Hmmm zou er dan toch een toekomst voor ons zijn weggelegd
Maar ze heeft idd wel gelijk, heb veel aan onze westernbasis in de dressuur gehad en hoop er nu omgekeerd, nu we weer western gaan rijden, ook weer voordeel bij te hebben.

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 06:55

He he, eindelijk iemand van naam en faam die het ook eens zegt dat de basis van het western en het engels rijden niet zoveel van elkaar verschilt !!!!!
Ga in het nieuwe jaar maar engelse lessen nemen !!!

met vr.gr. johanna vellinga

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 07:12

Ook in het "engels" is het lastig ècht goede instructie te vinden...

=^.,.^=

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 07:49

Citaat:
farichta: Ook in het "engels" is het lastig ècht goede instructie te vinden...

Nog altijd makkelijker dan in de western, er zijn er meer! Deze mensen leren vooral hun paarden op 4 benen te laten lopen ipv op 2.
De dressuur is toch verder in het 'paardtechnische' en dan bedoel ik het hoe-beweegd-een-paard.
Uit ervaring kan ik zeggen; met een goede dressuurbasis leer je je paard beter de westernonderdelen.
(Zonder de kin op de borst te trekken ed. Ja, er zijn in de dressuur ook methodes die niet helemaal rijmen. I know). Voordat er weer een hele discussie komt over dressuur vs. western. Maar goed, bokt kennende...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 08:18

Grappig dat voor sommige goede engelse instructie moeilijk te krijgen is. Die heb je hier in Twente op iedere straathoek (en dan heb ik de minder goeden al weggestreept). En anders kun je vanuit hier makkelijk even naar Duitsland. Oude stijl Klassiek. Je weet wel zitten, zitten, zitten en nog eens zitten.

Maar ook ik maak dankbaar gebruik van hetgeen ik tijdens dressuurlessen heb geleerd. Zonder die basis zou het voor mij al helemaal ondoenlijk zijn mijn grote paard redelijk door een proef te sturen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 08:31

Ik rij al jaren twee keer in de week dressuurles. Mijn instructrice staat prima open voor wat ik wil, weet inmiddels exact hoe "mijn plaatje" eruit moet zien, en houdt daar gewoon rekening mee in de lessen.

Voor de puntjes op de I en de begeleiding voor het op 1 hand rijden en verbeteren heb ik overigens wel mijn westerninstructeur hard nodig. Dat is te abstract voor mijn Engelse juf. Met haar werk ik vooral aan de basis en zit, zit, zit, zit en nog eens zit...

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 08:59

Citaat:
De basis van de dressuur en van het westernrijden vertonen veel overeenkomsten en hebben veelal hetzelfde doel: verzameling en ontspanning. Een tip waarmee de ruiters die zich voor het NK 2006 voorbereiden zeker hun voordeel mee kunnen doen.

Evenals de dressuurruiters, want als ik zo om me heen kijk zijn dat vaak de ruiters die alles behalven ontspannen op hun paard zitten. Ik vind het altijd zo geforceerd overkomen, het moet en het zal perfect eruit zien en als het dat niet doet, dan is het een k-knol. Dat gevoel krijg ik bij westernruiters veel minder. Die lijken meer lol met hun paard te hebben.
Maar het lijkt er inderdaad op dat het ook vrij lastig is binnen de dressuur een goede instructie te vinden. Ik heb altijd gedacht dat dit vrij makkelijk was, maar dit blijkt dus niet zo te zijn. Komt natuurlijk ook door de enorme grote hoeveelheid instructuurs, zoek daar maar eens de betere uit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:18

Jolande schreef:
...want als ik zo om me heen kijk zijn dat vaak de ruiters die alles behalven ontspannen op hun paard zitten. Ik vind het altijd zo geforceerd overkomen...
Misschien kijk je op de verkeerde punten om je heen

Paardrijden kun je leren, maar ik denk dat er ook een groot deel 'gevoel' bij komt kijken. Dat heb je of dat heb je niet.

Behalve dat dus niet elke ruiter in de wieg gelegd is om een goede ruiter te worden, zijn ook de paarden niet allemaal geschikt om perfect hun kunstjes te laten zien op commando.
Mens en dier hebben hun eigen 'plafond' . Sommigen zien niet of te laat in waar dat punt is en dan krijg je dus een geforceerd beeld.
IMO maakt het dan niet uit of dit Western of Engels is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:26

de basis is inderdaad het zelfde alleen de manier van aanleren totaal verschillend

als een paard de oefening in de dressuur goed doet, moet het nog een keer voor de bevestiging, terwijl we het paard in de westernsport juist stil zetten om er over na te denken en bij een super uitvoering zelfs afstappen en stoppen voor die dag

geeft een paard na, vieren wij de teugel terwijl in de dressuur er altijd een redelijk contact blijft
in de dressuur zijn er heel veel onderhoudende hulpen

in de western mag het paard de fout maken waarop wij hem corigeren
in de dressuur ben je steeds bezig te verkomen dat hij in de fout gaat

een allround western paard is een paard wat meedenkt, iets wat in de dressuur zelden wordt gewaardeerd

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 09:55

Dat is dus niet helemaal waar Spatter. Je ziet dat inderdaad wel, dat een paard voor de bevestiging iets nogmaals moet doen, maar zo'n instructrice had ik in ieder geval niet. Ging iets goed, dan adviseerde zij een sprongetje of zo te maken. Iets wat het paard leuk vond i.i.g.

Geeft het paard na dan open je je hand en heb je geen druk in je hand. Die onderhoudende hulpen zijn ook twee stromingen in. Blijven onderhouden (wat al gauw kloppen wordt) of juist niet. Ook een goede dressuurruiter wil het paard 'electrisch aan het been'.

Het stukje m.b.t. fouten maken is een fabeltje.

En een all round westernpaard moet volgens mij ook zeker niet meedenken. Ik heb tenminste altijd geleerd dat je juist moet voorkomen dat bijvoorbeeld je trailpaard zelf gaat bedenken dat hij moet draaien in bijvoorbeeld het vierkant, of al te enthousiast zelf maar vast door het hek gaat.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:58

Verzanden we toch weer een beetje in dezelfde discussie..

Er zijn genoeg westernpaarden die geen normale lenigheidsoefeningen kunnen uitvoeren. Worden puur op rondjes en op stops getraind. Of op langzame gangen. Voor het lijf van het paard is het van belang dat het losgereden wordt, net zoals dat voor je eigen lijf ook goed is.

@Spatter: Het ligt er maar net aan bij welke westerninstructeur je gaat kijken, want er zijn er zat die het paard geen fout laten maken.

Net zoals er wel dressuurruiters zijn die ontspanning als doel hebben. Dat het niet altijd lukt, lijkt me logisch, dat is bij westernruiters zeker ook zo!

Voor vooruitgang moeten we eens van die eeuwige strijd af. Het ene is niks beter of ontspannender of slechter dan het ander. Dat ligt echt helemaal aan hoe het uitgevoerd wordt.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 10:00

AMEN!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:11

inderdaad zal het afhangen van hoe je les krijgt
zo als ik het omschrijf heb ik van verschillende dressuurinstructeurs les gehad , wat mij dus niet aan stond, fijn dat er ook andere instructeurs zijn

verder
ik leer mijn paarden zelf te denken en mee te denken
ze moeten wachten op mijn hulpen maar ze denken wel mee
als een paard zich ook zelf voorbereid op de komende oefening dan wordt het in mijn ogen teamwork en wordt de uitvoering nog beter

anya ik ben dus VOOR dressuuroefeningen voor westernpaarden of eigenlijk voor alle paarden, maakt niet uit wat je er mee gaat doen
ieder paard moet soepel gemaakt worden en sterk zodat hij zich niet vastzet of vast komt te zitten en ieder paard moet geleerd worden op de achterhand te lopen om zo de ruiter te kunnen dragen zonder verkeerde belasting

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 10:14

spatter schreef:
verder
ik leer mijn paarden zelf te denken en mee te denken
ze moeten wachten op mijn hulpen maar ze denken wel mee
als een paard zich ook zelf voorbereid op de komende oefening dan wordt het in mijn ogen teamwork en wordt de uitvoering nog beter

oke, nu snap ik wat je bedoelt. Dit is volgens mij wat iedere ruiter nastreeft.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:34

Op mijn pensionstal heb ik eigenlijk met alle dressuurruiters (L, M-niveau)meningsverschillen over rijtechnische dingen behalve met de enige ZZ-ruiter. Hij geeft ook les, dus ik hoor wat hij zegt. Ik krijg vaak het idee dat hij dingen van mij jat, wat natuurlijk niet zo is.

Ik denk dat als je maar heel bewust met rijden bezig bent, je altijd ongeveer op hetzelfde uitkomt.

(Ik heb overigens ook een groot rijtechnisch meningsverschil met de andere westernruiter op stal.)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:35

Nou LindyH, leg dat rijtechnische meningsverschil eens hier neer? Altijd interessant! (nieuw topic?)

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:39

@LindyH: Ja, daar ben ik ook benieuwd naar... Ik heb ook wel rijtechnische (nou ja?) meningsverschillen gehad met westernruiters

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:49

Wat betreft het dressuurmatig trainen van de westernpaarden:
Ik heb nu een aantal keren een horsemanshipproef gezien waarin men in jog voorwaarts-zijwaarts moest gaan.
Er waren maar heel weinig ruiters die dat goed konden uitvoeren.

Als ik mijn paarden train, dan is dat voornamelijk gymnastiseren wat ik doe. Ik wil dat mijn paard in zijn hele lijf heel soepel is. Of dat nou op de western of op de engelse manier moet, dat maakt volgens mij niet zoveel uit. Het verschil is denk ik de oprichting en de aanleunig. Maar als ik dit soort moeilijke oefeningen doe (bv. voorwaarts-zijwaarts in galop) dan heb ik ook iets meer aanleuning dan dat ik pleasure zou showen.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:51

ik ben deze zomer (na lange revalidatie periode) weer begonnen met meer training en omdat het bij ons in de buurt minstens drie kwartier rijden is voor de westerninstruktie die ik wil, en ik daar heen wil als dat weer hout snijdt voor mij ben ik intussen lid geworden van de plaatselijke rijvereniging. Ik rijd met de lessen mee en heb het plaatje geschetst, hoe ik het graag zie(en mijn fouten kennende waar ik op gewezen moet worden), en ze corrigeren mij daarin zodat ik geen achteruitgang vertoon. Het pluspunt vind ik dat er bij mijn paard nu meer achterbeengebruik komt ze wordt ruimer van beweging, elastischer in de jog omdat ze beter gaat verzamelen, en af en toe gaan we zelfs springen HIHIHI ze raakt daar wel een beetje van in de war, want laatst maakte ze een enorme jump over een balkje gewoon op de grond, dat was ook weer niet de bedoeling, maar wel beter dan gewoon op de balk gaan staan ( onder het motto: jij zei toch dat ik daar op kan lopen??? }> ). Al met al hebben we geweldig veel lol, en pikken we ook nog wat op. Bovendien zien de engelse ruitertjes dat je dus ook heeeeel relaxed kan galoperen met een lange teugel, iets wat bij hun nogal eens wat gecross opleverdt, kortom we leren van elkaar, hebben lol met de paardebeesten en komen zo op een hoger niveau. Toppie toch en idd voor de puntjes op de I ga ik straks naar de western-instruktie die bij mij past.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:22

ik heb een dressuurachtergrond (zoals zovelen die overstappen ) en ik train mijn reiner juist heel veel dresuurmatig om dr soepel te krijgen/houden. Veel dressuuroefeningen dus, travers/renvers, zijgangen in alle gangen, schouderbinnenwaarts noem ze maar op! Daarnaast uiteraard de specifieke westernoefeningen maar wel vanuit de dressuurbasis.
Ik doe ze alleen wel kriskras door de bak en niet op de plekken waar ze zouden 'horen'. Menig dressuurruiter op stal kijkt een beetje raar maar das hun probleem

Je zal toch eerst schouder en heupcontrole moeten hebben voordat je uberhaupt rechtuit kan rijden en dat krijg je niet door eindeloos rondjes te galopperen of over de hoefslag te joggen....

Ik heb juist sinds ik western ben gaan rijden meer inzicht gekregen in de dressuur omdat de westerntrainers bij wie ik heb gelest veel dressuuroefeningen gebruiken om de basis te verstevigen.
Een uitspraak van een van die trainers is: je stuurt niet met de kentekenplaat (neus) maar met de voorwielen (schouders)! en dat is inderdaad zo

En hoe hoger je niveau wordt des te moeilijker en leuker het wordt!
Dus ik ben het wel eens met die judge dat er meer dresuurmatig getraind moet worden.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:25

ben het er helemaal mee eens.
ik heb nu al een jaar les van een ''dressuur'' instructrice.
het bevalt mij super goed

me instructrise zegt ook er is geen western of dressuur dit is gewoon basis.
dus ja veel noemen het de dressuur , maar eigenlijk is het gewoon de basis die iedere ruiter nodig heeft , of je nou springt , dressuur rijd of western

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:06

vrolijk schreef:
veel noemen het de dressuur , maar eigenlijk is het gewoon de basis die iedere ruiter nodig heeft , of je nou springt , dressuur rijd of western

Helemaal mee eens. Ik kan me voorstellen dat het westernruiters in het verkeerde keelgat schiet als iemand zegt dat ze weer aan dressuur moeten gaan doen terwijl ze dat juist bewust de rug toegekeerd hadden. We zouden er een ander woord voor moeten verzinnen om verwarring te voorkomen. Iets van 'basis rijkunst' ofzo, maar dat klinkt weer zo primitief.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:10

Helemaal niet mee eens }> het is gewoon klassieke rijkunst niet meer en niet minder.Degene die het de rug hebben toegekeert tja moet ik daar serieus een oordeel over vellen
Wat me wel een beetje opvalt is dat iedereen het al doet dus verwacht ik volgend jaar op het NK een super show