[WN] Ligt dit zadel nu goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjord_brucht

Ligt dit zadel nu goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 19:48

Ik heb nu een ander zadel dan eerst maar ligt het nu goed ik vind het diepte punt namelijk een beetje laag.En het zitgedeelte loopt vind ik raar.

Van hoog naar laag ook als ik hem op een zadelbokt leg dan ligt het zo
Het zadel knelt niet.
Afbeelding

Afbeelding

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:00

dit zadel is niet om mee te rijden maar alleen maar voor de sier

fjord_brucht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 20:06

En waarom dan leg dat eens uit

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:11

- het zwaarte punt ligt te ver naar achter
- het lijkt te knellen op de schouder
- de achterkant is gewoon plat zonder vorm
en anderen kunnen vast nog veel meer ereden bedenken

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:20

De singel ligt te dicht achter zijn benen.

Verder zou het ook mijn keus niet zijn.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:21

Zo te zien is dit een 'zadelmarkt' zadel of een vergelijkbare kwaliteit... snel van je paard halen en aan de muur hangen, dit zijn zadels van een dusdanig slechte kwaliteit dat ze binnen de kortste keren voor rugproblemen bij je paard zorgen én onveilige situaties voor jou (nietjes die loslaten, 'leer' dat scheurt).
Van een foto is pasvorm en ligging slecht te beoordelen... kan maar zo zjin dat je't zadel niet goed neer legt, maar zo op't eerste gezicht klopt er niks van... zadel lijkt me zo van voren te hoog te liggen, wat er dus op kan duiden dat het te smal is rond de schouder/schoft. Daarmee 'graaft' het zadel zich onder 't rijden waarschijnlijk in de lendenen van het paard, met alle pijnlijke gevolgen van dien (over z'n pijnlijke schouders had ik het dan nog niet).
De plaatsing van de singel lijkt ook inderdaad te ver naar voren, waarmee je't zadel dus nog eens extra naar achter trekt (zadel zal altijd recht boven de singel willen liggen).

Op zich hoeft de opbouw van de seat niet raar of verkeerd te zijn, dat heeft ook alles met het 'soort' zadel te maken (een cutting zadel heeft een andere seatopbouw dan een reiningzadel bijv.) maar ik denk dat er bij dit zadel niet echt sprake is van een bepaald 'model'... dit is gewoon een goedkoop flutje waar je eigenlijk verre van moet blijven als je pony je lief is... wil je serieus een westernzadel maar niet gelijk te veel uitgeven, ga dan op z'n minst op zoek naar een degelijk, passend tweedehands zadel. Is dat nog te duur, rijd dan voorlopig lekker door met wat je er eerst op had en spaar nog even door.... Western rijden is in princiepe niet afhankelijk van het soort optoming, dat kun je'm ook al leren met je veelzijdigheidszadeltje...

8nnemiek

Re: Ligt dit zadel nu goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:26

Het zadel doet me eigenlijk een beetje denken aan een zadeltje dat ik vroeger bij mijn barbie paardje had
Maar het lijkt me ook niet helemaal goed liggen. Er lijkt ook een flinke bobbel in de zitting te zitten.
Ik denk dat je beter een tweedehands merkzadel kunt kopen dan een nieuw, goedkoop zadel..

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:54

Ik vraag me bij dit soort zaken dus het e.e.a. af:

a) Met wat voor een munitie ben je nu gewapend als je een dergelijk zadel aanschaft? Ik hoop dat je het gekregen hebt, want de duitsers zouden zeggen: "...geschenkt ist noch zu teuer...."

b) Een zadel waar van alles aan mankeert (buiten de pasvorm; daar ben ik via een foto altijd een beetje sceptisch). De Gurth-holder: Weg. De concho voor: te laag (zal er wel opgespijkerd zijn na het afscheuren van de holder). "Originele cutting stijgbeugels" voor het dode gevoel na een uurtje rijden in het bos. En fenders die naar mijn idee niet bij dit zadel horen.

c) De pony ziet er gezond uit. Lijkt ook een degelijk padje van zijn baas te hebben gekregen. Dus er zal wel spraken zijn van "liefde". Ga dan liever lekker "naakt" rijden als je geen geld voor een behoorlijk zadel hebt (als je niet te zwaar bent natuurlijk). Bevordert ook nog eens je rijkunst, je contact met je paard en voorkomt (zeker in dit geval) hele nare ongelukken door "losschietende zadel onderdelen".

En dat zadel als voorbeeld (en waarschuwing) aan de nok van de schuur hangen met een groot bord erbij, met de tekst "liever naakt dan namaak".

MVG Louis

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:57

Ik dacht dat ze de C&A overvallen had en het zadel van het muntjespaard had meegenomen

Nee even serieus.... koop een degelijk zadel, is misschien wel wat duurder, maar dan ben je echt beter uit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 08:42

Boghy,
Behalve de opmerkingen die hierboven al gemaakt zijn, raad ik je aan om eens kritisch naar het gebruikte 'leer' van dit zadel te kijken. Ik ken deze dingetjes wel, worden door Horselover en Zadelmarkt (helaas) in de markt gebracht.

Het IS leer, maar vraag niet naar de kwaliteit. Heeft onder meer met de manier van looien te maken. Deze zadeltjes worden niet voor niets voor een heel laag bedrag verkocht. Inferieure kwaliteit (en dan WIL ik niet eens weten wie het gemaakt heeft want ik ben bang dat we dan discussies over bv kinderarbeid moeten gaan voeren... :S ) en TOCH wordt er nog winst op gemaakt.
Alles bij elkaar opgeteld (en 1 en 1 is nog altijd 2) ben je dus gewoon getild bij de aanschaf van dit 'zadel'...

Deze dingen horen alleen als decoratie in een goedkoop Mexicaans restaurantje gebruikt te worden, en dan liefst in een erg donker hoekje....

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:29

och arme, weer eentje....

Boghy, trek je de opmerkingen niet persoonlijk aan, jij kon waarschijnlijk ook niet weten dat je dit zadel beter had kunnen laten liggen (anders had je dat vast wel gedaan). Echter alle bovenstaande opmerkingen zijn wel waar en gemeend, als je nog kans ziet dit zadel terug te brengen en je geld terug te krijgen moet je dat direct doen!

Misschien dat Sablou jou ook kan opnemen in ons zadelpasavondje dat ie binnenkort in de buurt van Utrecht gaat organiseren??? *hint hint* (wordt het nog wat of heb je nog niet genoeg mensen?)
dan kun je een hoop leren over westernzadels en wellicht een beter passend zadel aan schaffen.

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:32

Sugarmiss schreef:
De singel ligt te dicht achter zijn benen.

Verder zou het ook mijn keus niet zijn.

Idd, mee eens..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:43

sablou schreef:
"liever naakt dan namaak".

Het lijkt inderdaad wel zo. Probeer het nog terug te brengen! Natuurlijk kon jij niet weten dat het niet zo'n goed zadel is, maar dan weet je het nu misschien wel...

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:48

echo?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:52

Sonja schreef:
Het IS leer, maar vraag niet naar de kwaliteit. Heeft onder meer met de manier van looien te maken. Deze zadeltjes worden niet voor niets voor een heel laag bedrag verkocht. Inferieure kwaliteit (en dan WIL ik niet eens weten wie het gemaakt heeft want ik ben bang dat we dan discussies over bv kinderarbeid moeten gaan voeren... :S ) en TOCH wordt er nog winst op gemaakt.

In wezen kun je bij voorbaat al nagaan dat dit soort zadels onmogelijk goed kunnen zijn... Een beetje huid kost al snel tussen de 250 en 300 euro (en dan weet ik niet eens of dat 'zadel'kwaliteit is... misschien dat die nog duurder zijn.. Sablou?)
NO WAY dat je dus een zadel van 2 á 300 euro kunt maken en er ook nog winst op maken als je goed leer gebruikt... en dan hebben we't nog niet eens over arbeidsuren e.d. gehad...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:10

Daarom wil ik er niet eens aan denken wie het in elkaar gezet moet hebben Francis....

fjord_brucht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 17:45

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Ik zal dan toch echt zadelloos moeten gaan rijden want geld voor een ander zadel heb ik op dit moment even niet.Ik heb ook wel een VZH zadel liggen maar dat past dus niet meer.Mijn pony is daarvoor te breed geworden.

Maar waar is die zadel pas avond als ik vragen mag?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:48

fjord_brucht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 19:01

Helaas kan ik het zadel niet terug brengen ik heb het namelijk tweedehands.Ik heb nog wel een kinderwestern zadel liggen maar die heb ik meer voor mijn zoontje dat die erop kan zitten.nou dat wordt dan toch zoeken naar een ander zadel als hier iemand die te koop heeft voor niet al te veel geld laat het dan even weten

sablou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 07:37

cissy schreef:
och arme, weer eentje....

Misschien dat Sablou jou ook kan opnemen in ons zadelpasavondje dat ie binnenkort in de buurt van Utrecht gaat organiseren??? *hint hint* (wordt het nog wat of heb je nog niet genoeg mensen?)
dan kun je een hoop leren over westernzadels en wellicht een beter passend zadel aan schaffen.

Cissy, je krijgt het nog druk.......
Het gaat door, de belangstelling is goed (ik heb al meer dan 10 mensen die komen....)

MVG Louis

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:36

ok! geweldig!

Ik begreep van Boghy dat ze geen vervoer heeft vanuit Utrecht naar mijn stulpje in het groen, kan ze met iemand meerijden?

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:35

pff ik zit in hetzelfde schuitje.. heb een westernzadel gekocht voor mijn verzorgfjord.. van een vrouw in friesland.. ze vroeg waar ik woonde en zei dat ze daar toevallig ook heen moest.. nou 200 euro gedokt voor een 'muurzadel' hij is (nog) niet uit elkaar gevallen omdat ik hem 4 keer gebruikt heb.. 2 x op mijn verzorgfjord en 2x op een haflinger.. (daar waren ze voor bestemd zei ze) nou mooi van niet.. je kon de achterkant zo omhoog tillen en er zat behoorlijk veel druk op de schouders.
Hij is ongeveer arabiersmal! maar ik geloof dat ik dat die arabiertjes niet eens aan kan doen om hem te proberen.

wat ik me altijd al afgevraagd heb..
op de manege heb je verschillende soorten zadels.. maar ze passen op quarters,apps,halingers, paints nog maar op.
Het lijkt me niet dat,dat voor alle zadels geldt.. maar is het er bepaald merk of zadel die op alle paarden past?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:42

Heel kort; nee.
Paarden zijn daarvoor gewoon té verschillend gebouwd.
Sommige zadels passen op wat meer paarden zoals boomloze en flexibele bomen, maar ook niet op álle paarden.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:14

hallow schreef:
........wat ik me altijd al afgevraagd heb..
op de manege heb je verschillende soorten zadels.. maar ze passen op quarters,apps,halingers, paints nog maar op.
Het lijkt me niet dat,dat voor alle zadels geldt.. maar is het er bepaald merk of zadel die op alle paarden past?

a) Men DENKT dat ze alle passen....

b) Zie hier: DE reden om 20 jan / 10 feb te komen.....

MVG Louis

EdelweissBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:23

kun je misschien wat meer info geven over die ene in Utrecht? Desnoods via PM?