[WN] Clinic Ruben Dorp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PimBerendse

Clinic Ruben Dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 11:08

Een nadere toelichting op de beperking van het aantal deelnemers .
Gezien het seizoen wordt de clinic gehouden in een binnenbak en er bestaat geen ruimte om via een kantine of zoiets naar binnen te kijken.
De clinic wordt gesponcerd door R..Quarter Horses en Bo Kasbergen perf. hores.,dit om de deelname betaalbaar te maken.
Het zijn twee dagen 28/29 december nonpro/pro met maximaal 10 deelnemers om zo hoog mogelijk profijt te halen uit deze clinic.
De dagen waren direct volgeboekt met een aantal reserves.,zonder dat er door ons nog bekendheid aan gegeven was.
Het spijt me veel mensen te moeten teleurstellen maar we zullen het in de toekomst beslist herhalen.
DUS BESLIST NIET KOMEN ZONDER UITNODIGING,een tervergeefse reis is nooit leuk.

Met Vriendelijke Groeten,

Pim Berendse

chex

Re: Clinic Ruben Dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:27

Leuk dat het bij voorbaat al een succes is. Ik verheug me erop!

REGINA76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:27

jammer kan je mij de volgende keer uitnodiging sturen voor deelname

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:02

Pim en Bo gefeliciteerd met het succes bij het binnen halen van ruben van dorp
veel plezier die dagen
A OK Livestock Ranch

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:11

Ja ben blij dat ik op tijd was! Kijk er naar uit.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 00:06

Iemand toevallig nog een groom nodig?? ........

chex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:27

Pim, Ria en Bo: Bedankt voor de gastvrijheid. Ruben bedankt voor je geweldige les. Ik heb genoten. Was echt super leerzaam en voor herhaling vatbaar. Zal morgen wel de nodige spierpijn hebben. Maar dat hebben we er zeker voor over!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:49

Ik heb een super gave dag gehad en wil iedereen bedanken die me de kans heeft gegeven mee te mogen rijden. Bedankt Ruben voor de super goede les en tot februari! Kan bijna niet wachten! En ik heb geen spierpijn Chex! En jij staat ook op onze video!

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:35

misschien is een kort verslag van deze lessen wel leuk !! Lijkt mij heel interssant !!!

met vr.gr. johanna vellinga

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:39

komt ie in februari weer??? of zit die ook alweer vol en niet toegankelijk voor toeschouwers?

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:04

Nee ik ga naar hem in februari. Heb begrepen dat ie wel vaker hier gaat komen!

Kort verslag:

Paard proberen in zijn waarde te laten en zo veel mogelijk stress vrij de oefeningen doen.

Losse teugel geen dressuur houding met de hals rond (zoals hem zelf veel opvalt in nederland) maar een vlakke hals. Zo min mogelijk in de mond bezig zijn. Laat het paard maar op eigen benen lopen.

Goed voelen wat je paard doet en daarop reageren indien nodig op een correcte manier. Wat door de paarden heel snel wordt opgepakt.

En het was koud!

chex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:38

Was zeker koud! Valt idd mee met de spierpijn. Heb net nog weer even door geoefend met Chex. Hij is wel super scherp nu. Ben blij met die knop aan het zadel.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:06

Die knop is voor cutting hoor niet voor reining!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:22

5 uur s’morgens ging de wekker af.Naar stal,ff een kop koffie en toen Lady en Okie op de vrachtwagen,vervolgens richting Rockanje.
Mijn nieuwe Tomtom heeft ons feilloos op onze bestemming weten te loodsen.Alleen op het laatse stuk reden de Greub Stables (zaten achter ons) een weg eerder naar rechts en waren toch nog 1 minuut voor ons op de bestemming.
Paarden uitgeladen en in hun box gezet.Wat was het KOUD.
Groepen werden verdeeld,Ilona in de eerste groep en ik in de middag groep(was wel prettig kon mijn oude lijf een beetje bijkomen van de reis)
Vanuit de kantine kan je niet in de bak kijken dus waren er een aantal stoelen in de bak gezet waar de kijkers konden zitten.En wat was het KOUD,al snel zag je mensen naar hun trailer lopen om de dekens van hun paarden te halen om zodoende het nog een beetje warm te krijgen.(ja ook wij hebben lekker onder een deken gezeten) .
Sommige kijkers hadden honden bij zich en nu bleek weer hoe handig zo een levend kacheltje kan zijn.
Maar goed,om 9.30 begon de eerste groep bestaande uit 6 ruiters.Omstreeks 14.00 uur waren ze klaar en gingen we lunchen in een restaurantje in de buurt.
Ondanks de kou waren ook de kijkers aan hun koude stoel geketend om maar niets te missen van de dingen die Ruben vertelde.
Om 14.00 uur was het onze beurt.
Ruben maakte ff een rondje om kennis te maken met de ruiters en hun paarden.Ik vertelde hem dat *mijn* paard BH Smokin Lady heet en 9 jaar is.
Dit was voor hem een leuke bijkomstigheid omdat hij de vader ,Mr BH Jac ,heeft gereden en vond het leuk een *oudere* dochter van BH Jac in zijn clinic te hebben.
Hij was benieuwd hoe ze (cq wij) het zouden doen.
We begonnen elk apart onder begeleiding van Ruben aan de cirkels.
Wat hij wil zien is een paard dat recht en vrij tussen de teugels kan lopen,en gestuurd wordt door zit en benen en niet door constant gehengel aan je teugel.
Het was fijn om te ervaren dat dit in het verlengde ligt van hoe ik dat doe en ook hoe Peter Simons dat ons ook laat doen tijdens de trainingen.
De cirkels vielen dus wel in zijn smaak.
Daarna waren de spins aan de beurt.Pff niet de sterkste kant van Lady.
Maar zijn kijk op spins is niet alleen maar hard en snel maar vooral recht en constant.Snelheid komt als je paard zich prettig beweegt in de spin.De nadruk lag dan ook op langzaam en correct spinnen.
De linker spin is acceptabel de rechter spin is een project van maanden hiervoor heb ik een paar tips gekrergen die de spin zeker zullen verbeteren als ik ze doe zoals hij me heeft uit gelegd.
Het probleem zat hem vooral in de heup die nogal vast zit.
Na de spin sessie kreeg ik nog een snellere fix van een van de profs om die heup weg te krijgen.Ik zat op lady met een cigaret in mijn hand en toen kreeg ik de tip om deze te gebruiken om de heup opzij te zetten,toch maar eens proberen.
Toen waren de stops aan de beurt,had s’morgens al gezien dat hierbij gebruik wordt gemaakt van fencing.Dit doe ik dus nooit met Lady om de simpele rede dat ze hier erg narrig van wordt,waarschijnlijk omdat ze in haar leven iets te vaak gefenced werdt.
Misschien had ik Ruben van te voren moeten vertellen dat ze dit niet graag doet en dat ik het dan ook nooit doe.Maarja ik ga een Ruben van Dorp niet vertellen dat iets niet werkt bij een paard.
Wat Ruben opviel bij het fencen is dat lady in een bocht fenced.dwz op het moment dat ze op de fenc rijd ze zich meteen al een een beweging maak om te draaien.Zijn bedoeling is om vanuit een stop meteen een beweging achteruit te maken dit moet een vloeiende beweging worden.Dit lukte dus de eerste paar keer niet en uiteindelijk met veel moeite was het er engsinds.
Maarja stoppen is haar steke punt dus toen we moesten stoppen op 3\4 van de bak konden we laten zien dat ze het wel kon.Kreeg uiteindelijk ook de opmerking dat Lady net zo stopte als haar vader.
Al met al een super leerzame dag met tips en fixes die niet moeilijk zijn en zelfs voor mij te begrijpen waren.
Ria en Pim Berendse Bo Kasbergen bedankt dat jullie deze dag mogelijk hebben gemaakt.
Ruben van Dorp bedankt voor een zeer leerzame dag.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:49

leuk stukje Blaze

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:52

kijk, dat lees ik nu graag!
geen lekkermakend bericht over een clinic waar ik toch niet heen kan , om te rijden of te kijken, maar een leuk verslag van de dag

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:47

Mooi verslag, Blaze! Thanks

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:57

Ruben van Dorp, waarvan ik alleen van had horen zeggen, en veel over gelezen had, heeft een onwisbare indruk bij mijn achtergelaten, besef ik, nu het nieuwe jaar alweer drie dagen oud is.
De Beste Wensen nog voor iedereen!
De manier waarop hij een clinic geeft, vind ik in één woord top.
De rust die hij uitstraalt, de aandacht die hij verdeelt over de clinic nemers, zijn uitleg zonder poeha dus gewoon simpel, maakte het dat je in een korte tijd het beste in de deelnemende combinaties zag boven komen. Wat mijn vooral aansprak, is dat hij er op bleef hammeren, dat je de mond van het paard, zoveel mogelijk met rust laten moet, dus het zogeheten zagen, en of hengelen, niet wilde zien. Met de wetenschap in mijn hoofd, dat meer dan de helft van Nederland uit ruiters bestaat, die hun paarden op een spastische manier gewent zijn te rijden, mag iedereen in Nederland het de familie Berendse kwalijk nemen, dat deze georganiseerde clinic maar uit twee dagen bestond, en ook nog maar is 20 ruiters aan mee konden doen.
Geweldig was om te zien, hoe paarden na een flinke bump met de benen, in combinatie met een klik met de mond, een aantal cirkels verder, al gewoon met een klik van de mond, sneller op de cirkel gingen lopen. Ja, ook het continu bumpen met de benen, wauw Ruben niet zien.
Eén keer een goede bump, desnoods een twee erachteraan, maakte het dat de paarden inderdaad bij een volgende klik met de mond van de ruiter, gingen versnellen op de snelle cirkel. Dus ook voor dit, mag gans Nederland het de familie Berendse weer kwalijk nemen, dat deze clinic maar uit twee dagen bestond, en ja, heel jammer dat er maar, 20 deelnemers aan mee komen doen. Het is dat ik dit met eigen ogen heb kunnen zien, hoe deze inmiddels halve Nederlander heeft laten zien, dat je geen ziekte van parkinson hoeft te hebben, om je paard uiteindelijk goed te trainen of te rijden. Heel simpel verwoorden hij het, waarom je deze dokter bibber nijgingen maar beter niet kon doen, Maak je paard niet Narrig.
Dus uiteindelijk heb ik gemengde gevoelens van deze clinic over gehouden. Niet alleen maar, omdat mensen alles uit de kast trekken als deze het kout hebben, zodat je drie maal moet kijken wie er onder een zweetdeken in het rosé, als een soort van assepoester verschuilt gaat, in dit geval Paulus, , maar ook de wetenschap, dat ook wij als familie in deze tak van sport, ooit achter de contra manier van rijden, dus wel met bumpen, zagen en hengelen gestaan hebben.
Twijfel over de te volgen trainingsmethode, heb ik niet meer, na het mee mogen maken van deze clinic, waar het afdwingen van respect een andere dementie gekregen heeft.
Bumpen, zagen en hengelen stop ermee, het heeft geen zin, om dit soort van bewegingen tot een kunst te verheffen op een paard en dit ook maar continu zo te doen. Het is jammer, en neem het ook wederom de familie Berendse kwalijk, dat er maar twintig ruiters hebben kunnen ervaren, hoeveel respect je als ruiter ontvangt, van je paard, wanneer je de handen en benen correct weet te gebruiken. Dus om nou maar is niet iets de familie Berendse kwalijk te nemen, Bedankt Ria en Pim, dat jullie Ruben naar Nederland gehaald hebben, en dat mijn nazaat daar heeft van mogen leren. Ook bedankt dat zij een maatje mocht meenemen, die het wederom voor elkaar heeft gekregen, om in het nieuwe jaar, amper twee seconden oud, een duur champagne glas aan diggelen te slaan bij het proosten. Ruben bedankt voor de bevestiging, dat je hebt laten zien,dat als je respect heb voor je paard, dat deze je ook veel meer terug geeft, dan wanneer je dat op een narrige manier probeert afdwingen. Eneuh Bo, ja, die is volgens mijn goudzoeker geweest of zo in een vorig leven, je hebt het echt voor elkaar man.

Nogmaals bedankt, Ilona en Peter
eneuhh ook bedankt. Niet voor het breken van mijn glazen, maar voor het bij rijden van mijn dochter haar sportpaarden, die er niks van hebben, als jij deze hebt bereden.
Ik weet van een echte pro, hoe belangrijk dit voor hun is.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:11

Ohhhhhhwwwwwwww, PeterV, leuk verslag en zo fijn te lezen. Maar je bent nu op de beste weg naar verbetering!!

Super dat de fam Berendse en Bo, Ruben konden overhalen deze clinic te geven en dit ook mogelijk te maken. Heel jammer dat er alleen ingewijden uitgenodigd waren. Hopelijk is het voor Ruben mogelijk nog heel vaak zulke clinics te geven in Nederland. Voor mij is het een van de allerbeste ruiters en leermeesters voor paard en ruiter die je maar kunt bedenken.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:50

*zucht* 'k mag hopen ooit ook eens aan zo'n clinic van Ruben mee te mogen doen... Hij was 'vroeger' als Pleasure ruiter al een groot voorbeeld voor mij en helaas vertrok hij juist naar de US toen ik zover was dat ik bij hem wilde gaan trainen. Zijn kwaliteiten heeft'ie inmiddels al wel ruimschoods bewezen, jammer dat Nederland zo'n talentvol ruiter/trainer is kwijt geraakt... Hopelijk komt hij nog regelmatig terug voor dit soort weekenden, zodat ook anderen de kans krijgen van zijn kennis en kunde te leren
(en mag ik dan direct het voorstel doen dat degenen die al een keer geweest zijn onderaan de wachtlijst komen, zodat iedereen een kans krijgt)

spatter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:20

[quote="Francis
(en mag ik dan direct het voorstel doen dat degenen die al een keer geweest zijn onderaan de wachtlijst komen, zodat iedereen een kans krijgt)[/quote]

helemaal mee eens!!!!!!!

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:47

Ik ben al blij als ik mag komen kijken

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:48

WB neem ik je gewoon mee als groom

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:50

Francis schreef:
(en mag ik dan direct het voorstel doen dat degenen die al een keer geweest zijn onderaan de wachtlijst komen, zodat iedereen een kans krijgt)

Dacht het niet
Er zijn nog een paar onderdelen niet aan de beurt geweest,dus eerst wij nog eens

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:59

ja, blaze , niet gauw de tekst veranderen

enne, gewoon ruben weer over laten komen en goed vasthouden!
dan komen wij ook nog aan bod!