[WN] Wolfstandjes trekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Wolfstandjes trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 11:57

Gister heeft de tandarts geconstateerd dat mijn paard twee wolfstandjes heeft. Hij zei dat ze die er bij engelse paarden meestal uit halen, maar dat je ze bij westernpaarden ook wel kan laten zitten, omdat het bit er niet zo snel tegenaan komt.

Hebben jullie ze weg laten halen?

Robyn

Re: Wolfstandjes trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:02

Ik heb ze 2 maanden geleden laten trekken. Ik neem liever maar het zekere voor het onzekere. Als hij er last van krijgt ben ik verder van huis.

Sinds wanneer zit een engels bit trouwens op een andere plek dan een "westernbit". Volgens mij horen ze op dezelfde hoogte te zitten.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:08

ik heb ze bij mijn jonge paardje nog niet weg laten halen. dat wil ik doen voordat ze een bit in krijgt. dit op aanraden van de tandarts. ik weet niet of mijn ouwertje ze nog heeft. daar heb ik de tandarts niet over gehoord.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:17

Robyn schreef:
Sinds wanneer zit een engels bit trouwens op een andere plek dan een "westernbit". Volgens mij horen ze op dezelfde hoogte te zitten.
Idd, ik snap niet dat een tandarts zo'n uitspraak kan doen.
Of hij moet denken dat alle westernmensen bitloos rijden

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:46

"bij ons" gaan de wolftanden gewoon eruit!

welke paardentandarts was dit?

flow1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:00

heb ze bij de mijne 1 maand geleden laten verwijderen. Super, geen problemen meer.

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 15:17

Wat voor problemen had je dan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:24

Bij ons ook bij alle 3 de wolfstandjes eruit.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:35

Als er geen problemen zijn met wolfstanden kun je ze gewoon laten zitten. 'Don't fix what isn't broke'... Ik ben er zelf geen voorstander van om ze er uit te halen als er niks mee aan de hand is, je kunt ook problemen veroorzaken...
Toch zijn ze er bij Dot op 2½ jarige leeftijd al wel uit gehaald... bij gebitscontrole bleek dat ze extreem grote wolfstanden had die met gebruik van een bit zeker voor problemen zouden gaan zorgen. Ik heb toen besloten ze er toch uit te laten halen, nu ze nog niet onder 't zadel was, zodat ze later met inrijden nergens last van zou hebben. Kortom.. 't ligt een beetje aan je persoonlijke mening en de omstandigheden...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 16:18

Daarom vraag ik me af of er ook mensen zijn die er daadwerkelijk problemen mee hebben gekregen en toen besloten hebben om ze alsnog te laten trekken.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:21

Op advies van de TA heb ik ze meteen laten verwijderen. Ik ga niet wachten tot het paard een trauma oploopt. Als ze breken en/of gaan ontsteken ben je verder van huis, en heb je een paard dat maar met moeite een bit in kan of in wil.

Jester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:41

Mijn paard schudde erg met zijn hoofd. Nadat de dierenarts hem helemaal gecontroleerd had op mogelijk andere oorzaken van het hoofdschudden, heb ik de wolfstanden laten trekken. Nadat deze verwijderd waren, was het hoodschudden over. Hij had dus duidelijk last van het bit tegen zijn wolfstanden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:37

de mijne ging tegen het bit lopen.
en ook wat schudden met haar hoofd.

ze [2] zijn 1 mnd geleden getrokken.

helaas erna nog niet echt gereden vanwege andere oorzaken!

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:21

Bij die van mij heb ik ze er preventief uit laten halen, en het waren twee kleintjes, dus hebben me zusje en ik er nog een mooi sieraad aan overgehouden We hebben ze namelijk schoongemaakt en in goud laten zetten. Ieder aan ons ketting.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:25

Nisan schreef:
...dus hebben me zusje en ik er nog een mooi sieraad aan overgehouden We hebben ze namelijk schoongemaakt en in goud laten zetten. Ieder aan ons ketting.

Leuk idee... ik wilde die van Dot ook bewaren, maar de tandarts had ze in de emmer spoelwater die hij bij de hand had gegooid en ik bedacht me een fractie te laat dat ze daar nog in zaten toen ik de emmer met een zwierige zwaai over een stuk hoog gras leeg gooide...
Maar ik heb een voortandje van d'r, dus dat is ook leuk....

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:30

Ik reed nog Engels toen ik ze bij Amber heb laten trekken, maar wat is het verschil dan tussen een westernpaard en een engels paard kwa bit

Ik zou hem mooi laten trekken, dan weet je iig zeker dat de kiesjes niet gaan lopen vervelen

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 20:12

die van mij had (bleek achteraf) aan de rechterkant een afgebroken wolfskies.
Ze had een periode dat ze continu uitbrak op de volte. Tandarts erbij, tandjes eruit, en geen last meer

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:17

Mijn quarterveulen bleek bij aankoopkeuring ook twee wolfstandjes te hebben. De DA zei net het omgekeerde van wat de tandarts van LindyH beweerd. Hij zei dat het net bij western een probleem kan geven. De reden was, volgens hem, te wijten aan het bit. Bij western wordt er al eens met een stang gereden en dit trekt meer op de kleine wolfstandjes dan wanneer je met een gebroken bit rijdt. Bij een gebroken bit is de trekrichting anders en worden de tandjes minder snel 'losgetrokken'. Hij zie dat dit loskomen van de tandjes (omdat wolfstanden een zeer kleine wortel hebben) net het pijnlijke is voor het paard. Hij raadt wel aan ze te laten zitten totdat ze bereden wordt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 22:01

De redenatie van mijn tandarts was dat westernruiters met minder teugelcontact rijden dus dat je het bit minder snel tegen de wolfstandjes aantrekt. Daar zit denk ik wel wat in alleen weet ik niet of het in de praktijk ook zo werkt. Mijn paard is nog jong en ik heb dus best nog wel eens teugelcontact nodig. Aan de andere kant rijd ik voorlopig nog wel met een snaffle.

Ik vind het ook eigenlijk niet helemaal correct om gezonde tanden te gaan trekken omdat 'ze in de weg zitten'. Maar het is aan de andere kant nog veel incorrecter als mijn paard pijn heeft omdat ik zonodig principieel moet zijn. Het is dus een gewetenskwestie bij mij...

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:41

gezonde tanden... het zijn slechts zeer kleine onderontwikkelde extra tandjes van een paar mm groot. Dus zo een gewetensprobleem heb ik er niet mee.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 00:04

Die van Dot waren toch echt meer dan 'een paar mm' groot hoor... waren nog beste kiezen. Dat was ook de rede dat ik ze toch heb laten verwijderen, ookal waren ze nog gezond... ze waren dusdanig groot dat bij voorbaat al duidelijk was dat ze in de weg zouden gaan zitten en ze er last van zou krijgen.
Het is een rudimentaire kies, maar de grootte kan per paard nog flink verschillen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 00:14

Voordat je met dat losse teugeltje kunt gaan rijden bij een westernpaard moet het paard toch echt leren wat het is, sturen. Dus dan zit je er automatisch wat vaker aan.
Niet het eindresultaat verwarren met de weg er naar toe.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-05 11:37

Ik heb ze gezien bij mijn paard. Ze zijn toch zeker wel een centimeter groot. Maar ik denk dan weer: hoe groter de tanden, des te groter ook de wortel en dus minder pijn, of werkt het niet zo?

Wat dat sturen betreft, ik heb inderdaad nog wel eens teugelcontact nodig bij mijn jonge paard, maar hij loopt voorlopig nog wel met snaffle, dus gaat dat bitverhaal weer niet op.

Het zijn inderdaad rudimentaire kiesjes, maar dat betekent toch niet dat je ze dus maar moet verwijderen? Je gaat toch ook niet je pink afhakken omdat die eigenlijk geen functie heeft en omdat je er last van zou kunnen krijgen?

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 12:16

Bij pride zijn de haaktanden geknipt. Hij had hier overduidelijk last van. Ook nu nog moet ik goed opletten waar het bit hangt in de mond. Wolfskiesjes heeft hij verder niet, maar die zijn vaak ook veel kleiner.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:13

LindyH schreef:
Ik heb ze gezien bij mijn paard. Ze zijn toch zeker wel een centimeter groot. Maar ik denk dan weer: hoe groter de tanden, des te groter ook de wortel en dus minder pijn, of werkt het niet zo?

Meer pijn bedoel je dan waarschijnlijk?

Bij Dot waren ze dusdanig groot dat de tandarts geen tap had die er op paste (ze halen ze er met een soort 'appelboorachtig' instrumentje uit), en dus moest hij ze met een tang trekken.. Dot was gelukkig half verdoofd, want dat was zéker geen pretje en een helse klus, want inderdaad zaten er ook beste wortels aan... Ik kreeg al zowat spijt dat ik besloten had ze er uit te laten halen, maar goed... de kans dat het dan later toch nog moest was zo groot dat het toch slimmer was om het te doen voordat ze ooit een bit in kreeg.
Ik weet niet of het per definitie zo is dat grotere kiezen ook grotere wortels hebben, maar bij Dot dus wel.