[WN] met bosal rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

met bosal rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:25

Is het nou heel moeilijk om met een Bosal te rijden ( ik wil er zelf niet aan beginnen)

en waarvoor moet je met een jong paard op wedstrijden met een bosal rijden?

Branca

Re: met bosal rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:02

Ik heb op een dag mijn paard (3 jr) gewoon een Bosal om gedaan en ben gaan rijden. Paard moet wel goed op been zijn.. bosal stuurt niet zo nauwkeurig in begin
Hij moet dan ook reageren op de aanraking van de teugels op de hals, daar gaat t om. Deed ie trouwens ook meteen goed.
Paard vond bitloos wel prettig.
Moeilijk? Nee, maar sturen wel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:20

Je MOET een jong paard niet op bosal rijden, het MAG tot hij 5 is (op shows dan he, wat je thuis doet moet je zelf weten).

Moeilijk? Hmmm nee dat vind ik niet; ik vind het goed aansluiten bij het voorbereidende grondwerk dat ik met en jong paard doe. Helaas is de neusbrug van onze jonge Arab te gevoelig voor bosal, anders had hij nog niet op trens gelopen nu.

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 11:42

Ik heb eerst met bit gereden, toen met bosal, en nu voornamelijk op touwhalster. Ik kon met de bosal niet overweg. Mijn stuur was kapot, Dancer snapte het niet en ik had het idee dat het ding voor geen meter paste. Dus ik vond het geen succes.
Je moet er wel mee leren sturen, dat vond ik in het begin heel moeiklijk.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 12:20

Majo schreef:
Dancer snapte het niet en ik had het idee dat het ding voor geen meter paste. .
Niet zo verwonderlijk dus dat je er niet zo blij mee was

Sugar loopt er super op, maar Missy kon er ook niets mee. Die doet het weer prima op een cross-rope bridle.

washoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:03

Hallo,
Ik rij mijn paard sinds 5 jaar met een bosal. Toen ze 3 was zijn we voorzichtig met een bitje begonnen, maar ze gaf duidelijk aan dat ze er niets aan vond. De signalen via de bosal pikte ze gelijk op. Ik vind het gemakkelijk rijden, ik heb mijn paard hiermee volledig onder controle.
Washoo

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:17

Jammer is het dan eigenlijk dat dat op een show niet meer mag he, dat je verplicht op bit moet gaan rijden. Ik mag altijd graag kijken naar een GOED geshowde bitloze combinatie

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:20

Ik wil ook dolgraag van een trensje overstappen op bosal bij Kobus. Heb Straw Miss ook een tijd op bosal gereden en zij vond dat ook heel prettig. Ik vind het voor op de wedstrijden ook schitterend om te zien. Mag het bij Paints t/m of tot 5 jaar?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:22

Ja, bij Paints mag het t/Met 5 jaar oud!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:48

Ik rijd mijn paarden ook graag op de bosal. Tina kan ik zelfs wel op 1 hand rijden ermee, maar ja dat mag helaas weer niet...

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:13

crazycactus schreef:
Ik rijd mijn paarden ook graag op de bosal. Tina kan ik zelfs wel op 1 hand rijden ermee, maar ja dat mag helaas weer niet...

Toch vind ik het raar dat dat niet mag!

Ik wil ook wel een bosal aan gaan schaffen, maar ik vindt ze toch nog best prijzig hoor!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:31

Bij de NCHA mag het wel en ik dacht bij de Working Cowhorse association ook en ik dacht zelfs bij de NRHA (maar dat weet ik niet zeker).

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:53

Sugarmiss schreef:
Majo schreef:
Dancer snapte het niet en ik had het idee dat het ding voor geen meter paste. .
Niet zo verwonderlijk dus dat je er niet zo blij mee was

nee inderdaad, dus ik was blij toen ik ervan af was Logisch he!

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 10:37

crazycactus schreef:
Bij de NCHA mag het wel en ik dacht bij de Working Cowhorse association ook en ik dacht zelfs bij de NRHA (maar dat weet ik niet zeker).

Volgens mij las ik laatst dat een bosal bij de NCHA juist helemaal niet toegestaan was, maar bij Working Cow Horse weer wel.

=^.,.^=

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:21

Overigens mag je met een snaffle bij de APHA nu wel met 1 hand rijden (beetje off topic, maar toch het vermelden waard ).

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:42

Ook bij oudere paarden ??

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:58

farichta schreef:
crazycactus schreef:

Volgens mij las ik laatst dat een bosal bij de NCHA juist helemaal niet toegestaan was, maar bij Working Cow Horse weer wel.

=^.,.^=

In de regelementen staat: Horses must be ridden with a bridle having a bit or hackamore (bosal).

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:10

beetje off topic: kan iemand mij uitleggen waarom je uberhaupt op een bit moet gaan rijden als je paard ouder wordt? Sonja?
(Heb het altijd al een rare regel gevonden nl)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:20

Tja, waarom moet een dressuurruiter op een bepaald moment (M2) sporen gaan dragen? Waarom op een gegeven moment (Z2) stang en trens? En waarom op een gegeven moment shanks en eenhandig?

Dat is het wedstrijdniveau waar je voor kiest. Het HOEFT niet, alleen houdt dan het wedstrijdrijden op een bepaalde leeftijd of op een bepaald niveau op... Wat je thuis doet, moet je helemaal zelf weten....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:51

Ik heb me die vraag ook al meerdere malen gesteld. Ik begrijp dat het met kunde van de ruiter te maken heeft. En natuurlijk ook met de gewilligheid van het paard. Minieme hulpen geven e.d.

Maar een paard wat zo gevoelig getrained is zou die niet net zo goed funktioneren op een bosal met 1 hand, of een snaffle op 1 hand ??
Met een shank doe je ook neckreining, dat kun je ook met een snaffle doen.

Persoon zie ik meer misbruik c.q. verkeerd gebruik van de shanks als dat ik er goed mee gereden zie worden en heb dus ook meer respekt voor een ruiter die met een snaffle/bosal op één hand ook iets moois kan laten zien.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:01

@Sugarmiss, nee, bij oudere paarden mag je geen snaffle gebruiken, en moet je op 1 hand.

Ik heb ook geen idee waarom ze die regel hebben en houden. Het probleem is ook dat het geen "nivo" maar ene leeftijd grens is. Dat is zo jammer. Mensen die laat met hun paard beginnen of een paard kopen wat al ouder is hebben gelijk het "stang" probleem.

Een Snaffle op 1 hand lijkt mij de goede oplossing, ik hoop ook stiekem dat de regel van de APHA een "voorzetje" is op die verplichte stang eruit halen bij Sr paarden en men ook op snaffle met 1 hand (dan dan wel verplichten voor sr paarden) kan starten.

Dat is de reden dat ik Jeddah niet in de WRAN start, ik ga dat paard niet pesten met een stang terwijl we op snaffle alles prima zo kunnen, incl neck reining voor die paar wedstrijdjes.

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:09

bij een goede vriend van me in belgie worden alle paarden met bosal gereden.
dit omdat er iedere week andere mensen op de paarden zitten.
zo voor komen we de hardheid in de mond.

het gaat hier dan om buiten ritten en trails.
zaak is wel dat het stuur er dan goed op zit

gr hoefsmid melvin

wie wil me helpen met me profiel want ik ben beter met me smeedhamer als de pc

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:48

Ik stel voor dat je je hamer ver van je PC houdt

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:19

jeddah schreef:
Het probleem is ook dat het geen "nivo" maar ene leeftijd grens is. Dat is zo jammer. Mensen die laat met hun paard beginnen of een paard kopen wat al ouder is hebben gelijk het "stang" probleem.

Dat vind ik dus ook zo jammer... Dot gaat, mede door omstandigheden pas laat onder het zadel en volgend jaar zijn we nog niet aan wedstrijden toe. Toch zou ik haar liefst helemaal op bosal gaan rijden. Maar bosal op wedstrijden zal er voor ons dus niet in zitten...

Overigens vind ik een stang nou ook weer geen 'pesten'. Wanneer een paard goed getrained is en op snaffel alles doet, is een stang puur een 'verfijning' van hulpen en zul je heel weinig te hoeven doen om een reactie te krijgen.
Pas wanneer men te vroeg, of vanwege verkeerde redenen (scherper bit terwijl paard juist zachter nodig heeft) over stapt op een scharenbit wordt het pesten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:30

daarom baal ik ook zo dat er zo weinig catogarieen zijn in de westernsport
ik kan als amateur niet meer bij de beginners starten met een nieuw paard en ben dus gedwongen om mijn paard na het 5de jaar op één hand te rijden, of hij daar nu klaar voor is of niet(kan hem natuurlijk ook niet starten)
met een ouder paard beginnen is dus niet leuk als je graag wedstrijden rijdt