[WN] Ga hier eventjes verder.....zadels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ryan

Ga hier eventjes verder.....zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 09:15

Omdat er een slotje op mijn vorig topic is gezet (Inderdaad vroeg ik ook om merken zadels, maar misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest)ga ik hier eventjes verder.

Met wat voor merk en type zadel rijden jullie dan???
en wat zijn de voor en nadelen van jullie zadel??

bedankttttttttttt
Ryan

Wranglerbutt

Re: Ga hier eventjes verder.....zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:06

Mag ik nog wel een merk noemen?
Sinds kort hebben we voor Amigo een geheel op maat gemaakte Vaquero. Superzadel!
Als dit topic vanavond nog open is, zal ik er een foto van plaatsen.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:08

Ja hoor, merk noemen mag als het "neutraal" is. Ik zal dus ook geen link noemen, want dat mag geloof ik weer niet. Maar als je Google gebruikt, vind je ook meer info.

Ik rijd dus met een Bob Marshall zadel. Een boomloos westernzadel. Ik ben daar aan beland toen ik een oplossing zocht voor het schouderprobleem van mijn paard. Inmiddels wil ik niet anders meer en ga ik mijn jonge paarden ook met dit zadel rijden.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:08

Mac@ Heb jij een foto van je BM?

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:14

vera schreef:
Mac@ Heb jij een foto van je BM?

Is dat een strikvraag >;) ??

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:38

Huh? Neee.....ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:48

oké, ik heb een circle A roping allroundzadel!
inmiddels bijna 12 jaar oud en ik ben er nog steeds tevreden mee
ik start er pleasure, trail, horsemanship en reining mee
het zadel zat van af het eerste moment heerlijk en ook van mijn paard(welsh-cob) heb ik nooit geen klachten gehad
hij wordt volgend jaar 15 en loopt nog steeds vrolijk amateur en open reining
Afbeelding
foto pas gemaakt!

oja, enige nadeel aan dit zadel is dat de beugelriemen niet zo ver naar voren kunnen, tja of dat een nadeel is Afbeelding
waarom roping allround?
er werd mij vertelt toen, dat zo'n zadel beter op een rondbollige knol past

grappig detail; ben nog wel eens met een te losse singel uit de wedstrijd gekomen(reining) zonder iets te merken
Laatst bijgewerkt door spatter op 09-12-05 10:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:48

vera schreef:
Huh?

Nav Chief's topic

Maar hier is Pepsi met mijn "kale" BM:
Afbeelding

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:53

Heb je ook nog een bling bling BM dan?
Rijd jij nu met een gewone pad eronder?
Welk type is dit?

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:55

vera schreef:
Heb je ook nog een bling bling BM dan?

Die HAD ik, maar heb ik doorverkocht. Ben te veel afgevallen en ga er nu eentje bestellen met een kleinere zitting.

Vera schreef:
Rijd jij nu met een gewone pad eronder?

Ik heb er een Mattes schapenwollen pad onder liggen met een katoenen bovenkant. Hij is "voorgevormd" naar de rug van het paard. Maar jackie hier op bokt heeft er een gewone pad onder liggen en dat gaat ook prima.

Vera schreef:
Welk type is dit?

De Trail Rider De Luxe

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 10:57

Zit te wachten op een mailtje van Alida of zij een proefzadel heeft....

Wat voor zadel heb je nu bijbesteld?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:08

Ik heb 2 zadels die op allebei mijn paarden passen, die zeer verschillend gebouwd zijn.

Al 10 jaar rijd ik met veel plezier op mijn Ortho-Flex. Dit zadel heeft flexibele panelen die middels bouten onder de boom zitten. Hierdoor volgen de panelen de rug/schouders van het paard óók als ze bewegen.
Hierdoor past het zadel op veel verschillende paarden die qua schouderbreedte binnen de maat vallen.
http://www.ortho-flex.com/Saddles/Weste ... liente.htm

Verder heb ik ook een boomloze Bob Marshall, waar ik al dik een jaar mee rijd. Dit model is het Barrel model, vierkante skirt met border diamond tooling
Afbeelding
Hierbij gebruik ik een speciale pad die de ruggegraatvrijheid waarborgt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:55

Hoi

Ik heb je oorspronkelijke vraag nog even gelezen. Misschien is het interessant voor jou om te weten dat in Amerika westernzadels nauwelijks aangemeten worden. Op een ranch hebben ze een paar zadels en die gooien ze in principe op elk paard. Nou is dat in zo'n geval ook wat makkelijker omdat de paarden vaak familie van elkaar zijn en dus ongeveer dezelfde maat hebben en er alleen maar met QAPs gereden wordt.

In Europa wordt er ook met andere rassen western gereden en heb je dus meer werk aan het vinden van het juiste zadel. Maar ik denk ook dat het een beetje zeikerigheid van ons is. Ik merk het bij mezelf ook: gaat het even niet zo lekker, dus dan zal het zadel wel niet meer goed passen, en moet er snel een andere komen. Omdat we niet willen toegeven dat onze technische kwaliteiten soms tekort schieten, gooien we het op het materiaal. (Dit is een veel voorkomend fenomeen in de meeste sporten).

Herman van de Country Mill in Nijkerk (een goede zadelpasser) had laatst een Amerikaanse zadelman op bezoek en die keek zijn ogen uit naar al dat zadelpasgedoe hier. Daarin lopen wij in Europa zeker voor op Amerika.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:08

LindyH schreef:
Ik heb je oorspronkelijke vraag nog even gelezen. Misschien is het interessant voor jou om te weten dat in Amerika westernzadels nauwelijks aangemeten worden. Op een ranch hebben ze een paar zadels en die gooien ze in principe op elk paard. Nou is dat in zo'n geval ook wat makkelijker omdat de paarden vaak familie van elkaar zijn en dus ongeveer dezelfde maat hebben en er alleen maar met QAPs gereden wordt..
Ik denk dat je hier wel een erg eenzijdig beeld schets van 'de amerikanen die westernrijden'.
Op de forums waar ik kom wordt minstens zoveel tijd besteed aan het juiste (passende) zadel te vinden.
Groot nadeel daarbij is ook nog eens dat er vaak vele miles voor gereden moet worden.

Weliswaar kunnen paarden die aan elkaar verwant zijn een redelijk gelijke bouw hebben, maar niets is zo veelzijdig als een QAP, dus ook de bijbehorende bouw kan flink verschillen.
Overigens zijn er hier in NL ook genoeg trainers/ranches die maar 1 a 2 zadels hebben liggen waar alle paarden mee gereden worden.

Citaat:
Ik merk het bij mezelf ook: gaat het even niet zo lekker, dus dan zal het zadel wel niet meer goed passen, en moet er snel een andere komen. Omdat we niet willen toegeven dat onze technische kwaliteiten soms tekort schieten, gooien we het op het materiaal. (Dit is een veel voorkomend fenomeen in de meeste sporten).
Voor het eerst dat ik dit hoor als reden voor een nieuw zadel. Over het algemeen zit men niet te springen op de uitgave van honderden euro's om zijn eigen rijstijl te maskeren.

Citaat:
Herman van de Country Mill in Nijkerk (een goede zadelpasser) had laatst een Amerikaanse zadelman op bezoek en die keek zijn ogen uit naar al dat zadelpasgedoe hier. Daarin lopen wij in Europa zeker voor op Amerika
Eén amerikaan is IMO geen maatstaf voor deze uitspraak.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:10

@ LindaH:
Het verbazingwekkende is alleen dat in alle (top) sporten er veel geinvesteerd wordt in nog sneller, nog beter, nog etc.
Dit wordt vanuit de topsport geintroduceerd in de markt (denk aan de klapschaats) en dan pas overgenomen door "het volk".

In de paardensport rijden we nog steeds op topniveau rond met een eeuwenoud ontwerp, een paar kleine aanpassinkjes maar dat is het dan ook.
We vragen souplesse, wendbaarheid en snelheid van een dier met een zwaar, start en stug ding op zijn rug waar ook nog eens veel gewicht op zit......
Blijf het vreemd vinden

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:13

ik rij op een Circle Y

type weet ik niet,ik dacht reining!
Afbeelding

zit heerlijk,heb hiervoor een Big-horn gehad maar daar zaten mijn dijen tegen de boom aan en was niet prettig rijden!

ik heb ook heel even een Garland gehad toen mijn merrie drachtig was die zit ook wel lekker.

Afbeelding

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:54

vera schreef:
Wat voor zadel heb je nu bijbesteld?

Ik moet 'm nog bestellen, ben 'm in gedachten nog in mekaar aan het zetten .
Maar het wordt een showzadel, gebaseerd op Trail Rider Deluxe, maar dan met de beugels ietsje verder naar achter geplaatst.

Heb hier ook nog een Rocking R zadel liggen wat ik zelf heel fijn vind zitten. Het past alleen niet meer op mijn paard (is full quarter en paard heeft minstens extra full nodig), dus die gebruiken is geen optie meer. Is een close-contact zadel en heeft een gelzitting. Twee dingen die het comfort zeer zeker bevorderen, vind ik.

Qua persoonlijk comfort was de Bob's ook een hele fijne ervaring.

Maar zoals gezegd: ik houd het bij de Bob Marshall, omdat ik daarvan zeker weet dat het past. Past het niet, dan is dat heel duidelijk te zien.

ryan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 13:32

Fijn dat er nu zelfs merken genoemt worden waar ik (als leek dus dat is zeker niet raar) nog nooit van gehoort had.
Ik ken eigelijk alleen maar de billy cook en continetal. Ach ik blijf leren!!

Lindyh het spijt me maar wat een ander doet is niet wat ik doe.
Bij ons zeggen ze "als hij in de sloot springt moet ik dat dan maar ook?"
Nee dus.
Ik begrijp heel goed dat ze in amerika op de grote ranches niet voor elk paard een zadel hebben.
Maar het gaat nu wel over mijn paard!! en daar wil ik gewoon iets goed passend voor.
Ik ben niet iemand die als er eens iets tegen zit het gelijk aan het materiaal hangt hoor.
Maar ben me wel bewust dat als een zadel (wat toch al op een kwetsbare rug ligt) niet goed past er problemen van kunnen ontstaan.
Dat is de reden dat ik her en der eerst uitgebreidt ga informeren voordat ik een zadel van duizende eurootjes aanschaf en het niet goed is. Jammer maar ik heb ook geen geldboom in m'n tuin staan.

Vera ik be het helemaal met je eens.

Groetjes Ryan

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:39

@Ryan: laat het niet bij informeren alleen blijven, proefrijden is minstens zo belangrijk. Van sommige zadels is een uitprobeertermijn te realiseren die langer is als de standaard testrit van 15 minuten of hooguit een dag.

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:56

Ik heb zelf een Tex Tan, reiner (zoekt nu foto) en een Crates ook een reiner.
de Tex
Afbeelding

de Crates,
Afbeelding

Ik zit zelf graag wat gesloten in een zadel, en vind om die reden een reiner het fijnste zitten. Wel een nadeel voor mij is dat de beugels van de crates te ver naar voren kunnen, en ik dan met van die uitstekende benen rijd. Ik moet er dus altijd even op letten dat ik die goed naar achter heb getrokken na het schoonmaken.

Wat Spatter overkomen is is mij ook al eens gebeurt, de off-billet knapte tijdens een pleasureproef, en net toen we aan het galloperen waren. het enigste wat ik merkte was dat er iets heen en weer slingerde onder mij .

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:17

ik rijdt op een circle y arabian alleen moet er binnekort eens naar egkeken worden, heb het idee dat het net niet meer lekker ligt helaas
ik vind dus een bm wel erg interressant alleen twijfel ik of boomloos we lwat is voor de endurance
daarnaast zou ik zo'n zadel graag eens testen maar ken ik niemand met zo'n ding dus als daar adresjes voor zijn graag per pb

edit dit zadel heb ik nu dus
http://acetack.com/e-sales/Products/Cir ... rabian.htm

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:22

Wij hebben drie paarden, waarvan 2 redelijk hetzelfde type (kort, rond en weinig schoft, een Fjord en een Arabier) en 1 met lange rug en flinke schoft (KWPN).

De KWPN'er heeft een roundskirt Garland, type weet ik niet. Zit je echt in een holletje in. Ik vind dat niet prettig, omdat ik wil kunnen bewegen in m'n zadel. Dick vindt het juist lekker omdat het hem een stevig en safe gevoel geeft. Heeft weinig bewegingsvrijheid in de fenders (bv om te stoppen)

Voor de Fjord heb ik een al heel oud maar fantastisch zittend allroundzadel waarvan ik het merk niet ken. De stempels zijn ook niet meer te lezen, zo oud is het zadel al. Redelijk platte zit met fenders met niet heel veel vrijheid.

De Arab heeft een Bighorn Reiner. Superlekker zadel waarin ik automatisch keurig rechtop ga zitten. Nadeel is echter dat de fenders veel vrijheid naar voren hebben, waardoor ik er erg op moet letten dat vooral in galop mijn been netjes blijft liggen. Met stoppen is het echter een superzadel, waarmee ik mijn paard veel minder in de weg zit in de stop (op de fjord hoor, met de arab stop ik nog niet)

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:41

Ik heb 2 zadels, een Burgmeijer en een zadel van Horseman Paradise.. Beide zadels kostten toendertijd zo'n 3700 gulden. Ze hebben altijd goed op onze paarden gepast, maar nu heb ik een stocktype Quarter merrie, zo'n lekkere ronde tante.. Mijn zadel staat na het aansingelen aan de achterkant wel 15 cm van de rug af.. Wat is dit??? (ik denk, gooi het effe in de groep, nu we het toch over zadels hebben)..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:43

Wat dat is? Gewoon, een niet passend zadel

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:48

He, he Sonja, zover was ik ook al.... Heb zelfs al contact met Sablou gehad.. MAAAR wat is er dan mis??? M.i. is het zadel dus te smal van voren maar volgens Red Pebbles (ook even gevraagd) is het zadel dan te breed van voren.. Kijk en dat zou geen probleem zijn want ze mag nog ruim een jaar groeien ( ze is nu 2 jaar en 8 maanden).. Maar als het nu al te smal is????