[WN] Ik wil misschien overstappen op western!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Ik wil misschien overstappen op western!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 18:42

Hallo,

Ik heb vorige week voor het eerst een westernles gehad! En ik vond het super leuk, nou zou ik graag willen overstappen, maar ik weet het nog niet zeker. Ik zou dan 1 keer in de 2 weken mogen lessen. Jullie nog wat te vertellen, en hoe is de aanschaf van die laarzen en sporen! meer heb je toch niet nodig?

Groetjes Kimmy
Laatst bijgewerkt door Lielle op 07-12-05 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

calemity_jane

Re: Ik wil meschien overstappen op western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:50

Aanschaf van laarzen is niet zo heel erg moeilijk
je gaat naar de winkel past een paar laarzen trek je pinpas door het apparaat je toets je pincode in en de laarzen zijn van jou. {kan ook kontant}

En sporen heb je niet nodig daar ga je echt niet ineens van westernrijden.

Veel plezier

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 18:50

bij mijn eerste les had ik ook al gelijk sporen!

calemity_jane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:54

Wauw sporen ik vind het veel knapper als je paardrijd zonder die dingen.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 18:55

wat bedoel je daar mee! en bij gewoon engels rij ik nooit met sporen. Maar ik moest ze gewoon om.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 19:04

nog andere mensen..??

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:46

ik zou je adviseren om eerst maar eens goed te leren western rijden en het een tijdje gewoon doen om te zien of je het na een tijdje nog steeds leuk vind.
laarsen: als je goede stevige schoenen aan trekt met een hakje hoef je niet meteen laarsen aan te schaven of je moet gewoon geld te veel hebben?
Sporen: in het western rijden moet je je sporen verdienen. sporen zijn hulpen en de eerste hulpen die jij moet leren zijn je beenhulpen zonder sporen en hoe lichter jou hulpen worden zonder sporen hoe meer je sporen nodig zal gaan hebben, want met de sporen mag je nl. helemaal niets doen behalve heel licht aanraken.
het meest misvatten idee van het western rijden is dat wij de sporen in het lijf van het paard jassen en dat het paard het dan pas voor ons gaat doen.
pas als je alles met je paard kan doen en hij op elk comando van je been zonder sporen reageerd dan pas mag je er over na gaan denken om sporen aan te schaffen en tot die tijd horen ze aan de muur van de huiskamer te hangen.
maarja ik ben geen trainer dus ik weet niet hoe jou trainer er tegenover staat, maar ik zou eerst maar eens leren rijden zonder sporen en als jou trainer je sporen omdoet vraag dan eerst of je zo goed bent dat je al sporen mag dragen of dat hij of zij ook niet weet waar hij mee bezig is.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 20:19

Nou hij weet heel goed waar hij mee bezig is hoor! Maar wij bebruiken de sporen goed hoor, we jassen ze niet in dat paard. Maar toch bedankt!

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:48

Maar hoe weet je dat als je nog nooit eerder les hebt gehad? hoe reed je engels? ook met spoor en waarom? Heb je op een getraind paard gereden of op je eigen paard. Ik denk dat we je allemaal willen behoeden voor een fout beeld van western rijden, dus ik denk dat je meer moet vertellen over waar je les in hebt gekregen, er lopen ook best wel trainers rond die dat eigenlijk niet zijn, hoe weet je dat jij een goede te pakken hebt, op dit forum is veel ervaring te halen voor je maar je moet wel info willen hebben. Met welles nietes kom jij niet verder, dus als je nu echt meer wilt weten kom dan met vragen en wees niet bang voor kritiek, over het algemeen willen mensen wel helpen, vertel gewoon wat je meemaakt en niet begrijpt of wat je je afvraagt, dan kun jij je eigen mening vormen uit de verschillende antwoorden of discussie's. Cool toch!

iski

Re: Ik wil meschien overstappen op western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:09

Ik zal wel weer te spicy gegeten hebben en het is ongetwijfeld een uitgemolken thema maar wanneer ik de taalfouten (dyslexie is verexcuseerd) in dit topic lees en dat afzet tegen het (denk)niveau dan zie ik een verbluffende parallel.

Beginners met sporen....hoe verzin je het. Verdiep je eerst eens in het fenomeen sporen. Er zijn vele verschillende modellen met ieder een eigen specifieke inwerking en doelstelling. Tevens zijn zaken als beenlengte, beenhouding, tak van westernsport en dergelijke parameters richtinggevend in de keuze van je sporen.

En mocht je toch overgaan tot aanschaf èn gebruik van sporen, mag je mijn paard wel een minuutje lenen...laat ze je in 60 seconden 3 keer alle hoeken van de bak zien om je vervolgens dichter bij je Schepper te brengen dan je lief is.

Kauw hier maar eens lekker op. En hoogstwaarschijnlijk kun jij er ook niets aan doen maar ben je helaas verkeerd voorgelicht. Wel goed van je dat je op Bokt (of elders) je licht opsteekt.....van vragen wordt je wijs.

Maar je moet alleen vragen stellen waarvan je het antwoord ook begrijpt.

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:18

ik denk persoonlijk dat ze daar nog te jong voor is. djmaris
Ymmik: ik probeer je alleen maar te helpen, en met sporen rijden lijkt heel mooi en leuk, maar zoals ik al vertelde ben ik geen trainer, maar heb wel een trainings stal en hoeveel paarden die wij al niet binnen hebben gekregen die door verkeerd spoor gebruik volkomen onhandelbaar zijn geworden en door door levens gevaarlijk voor de ruiter wil jij niet weten.
het eerste wat wij ook doen als er iemand bij ons komt voor training of zijn paard nu wel of niet handelbaar is. de sporen van de mensen hun laarsen halen.
laat ze eerst maar eens zien dat ze hun paard ook zonder sporen kunnen rijden en sturen, pas als het blijkt dat ze dat wel onder de knie hebben ( en dan zijn we 5 tot 8 trainingen verder) mogen ze hun sporen weer onder doen.
dus als je western wil gaan rijden doe het dan zonder je sporen, want hoeveel mensen er niet over gestapt zijn op western rijden omdat ze de sporen zo stoer vonden staan wil jij niet weten.
ga maar eens naar een gemiddelde wedstrijd, een echt goede ruiter zal je nooit horen als hij met sporen om loopt, maar het zingen van sporen hoor je meestal van (en zo noem ik ze altijd maar ) de jongetjes die ze van hun moeder voor hun verjaardag hebben gehad.
sporen horen thuis in het western rijden als hulp middel, maar een echte western ruiter rijdt nog beter zonder sporen.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:42

@iski dat kind hoeft zich toch direkt niet dood te schrikken, ik wil weten welke nitwit haar sporen aan haar voeten bind en vooral waarom.
En waarom wil ik dit weten? Ik ben gewoon nieuwsgierig, hmm mischien leuk voor nieuwe profielschets: Nosy cowgirl, with horsecomplex!

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:54

djmaris schreef:
@iski dat kind hoeft zich toch direkt niet dood te schrikken, ik wil weten welke nitwit haar sporen aan haar voeten bind en vooral waarom.
En waarom wil ik dit weten? Ik ben gewoon nieuwsgierig, hmm mischien leuk voor nieuwe profielschets: Nosy cowgirl, with horsecomplex!

Nee.....doodschrikken moeten we zeker niet hebben....iedere engelse miep die we op een westernpaard kunnen knopen is er eentje

Zoals ik in het laatste deel al schrijf, ze zal ongetwijfeld foutief voorgelicht zijn en juist diegene zouden we aan moeten kunnen pakken. Dus...dear nosy Cowgirl...keep on looking.

Maar toch...een meisje van 13 zou toch moeten weten hoe je 'Misschien' schrijft. Een keer te weinig op de 's' op je toetsenbord..overkomt mij in de haast ook wel eens maar verder?

En ook wat Mr. Piggeljay schrijft snijdt hout. Eerst maar eens zonder, misschien later dan maar met maar uiteindelijk weer zonder. En ik ben niet zonder zonde hoor, ook ik heb na een half jaar van die dingen aangeschaft maar dat heeft mijn paard mij wel afgeleerd. Ik laat ze haar tegenwoordig nog wel eens zien en rammel er dan mee...en verdomd als het niet waar is, het lijkt wel of ze me uitlacht maar ze wordt wel iets gezeglijker...die dag

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:07

Ik dreig altijd met de slager (en vertel lekker niet dat die toch niet komt), gemeen hé. Ik gebruik ze wel, voornml om mijn lamme been te compenseren.maar weinig nodig overigens. Over taalfouten (oeps s gemist zie ik ) het niveau keldert enorm de laatste jaren heeft m.i. ook met budget te maken en de grootte van de klassen. Maar fonetisch klopt het altijd hoor!

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:28

djmaris schreef:
Ik dreig altijd met de slager (en vertel lekker niet dat die toch niet komt), gemeen hé. Ik gebruik ze wel, voornml om mijn lamme been te compenseren.maar weinig nodig overigens. Over taalfouten (oeps s gemist zie ik ) het niveau keldert enorm de laatste jaren heeft m.i. ook met budget te maken en de grootte van de klassen. Maar fonetisch klopt het altijd hoor!

heh jah....late we foneties gaan srijve...sgiet lekr op...hihi..

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:34

HAHAHA is die msn-taal ook niet meer nodig

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:56

Bij je eerste les gelijk al sporen om!!!!!!!
Dat vindt ik dus niet kunnen
En dat is ook al in dit topic gezet je moet je sporen echt verdienen

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 17:25

Ik had les van Jan Pieter (JPK) hij zit ook op Deurne! Ik wist niet dat het zo verschrikkelijk was om met sporen te rijden, de eerste keer.

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:01

Iski: mag het ook mrs. piggeljay zijn?
Ymmik: het valt me een beetje tegen van Jan Pieter dat hij zo met zijn beginnende leerlingen omgaat, maar van de andere kant ik ken hem dus het verbaasd me niets ( ook nog jong en onervaren ) niet als ruiter maar als leermeester.
maar meid trek je niets aan van kritiek we willen je met z'n alle helpen om het western rijden leuk te gaan vinden, en als JP je sporen onderbind wees dan niet bang om te vragen waarom hij dat nodig vind, want de meeste collega trainers zullen het van harte met hem oneens zijn om nu al met sporen te beginnen.
ik hoop in iedergeval dat je een hoop lol gaat beleven aan het westernrijden en hopen je in de toekomst tegen te komen op een wedstrijd.
en wie weet ga je ooit ook nog eens lesgeven, en vertel je de leerlingen dat ze de eerste keer dat ze gaan rijden het maar even zonder sporen moeten doen

spotlesstari

Re: Ik wil misschien overstappen op western!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:42

mischien moet je wel de eerste keer sporen om omdat anders het manege paardje niet vooruit te branden is en dan ben je inplaats van leren hoe jeje paard moet sturen en je houding en zo meer bezig met hoe je hem vooruit moet krijgen en ik neem aan dat een manege paard je heus niet alle hoeken van de bak laat zien ...... denk ik hoor dus niet allemaal aanvallen

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 21:22

[quote="piggeljay"]Iski: mag het ook mrs. piggeljay zijn?

My Dear Mrs. P....I'm ever so sorry......please forgive me my abusive addressing....I'll never do it again...may I rot in Hell if I do....

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 07:54

spotlesstari schreef:
mischien moet je wel de eerste keer sporen om omdat anders het manege paardje niet vooruit te branden is en dan ben je inplaats van leren hoe jeje paard moet sturen en je houding en zo meer bezig met hoe je hem vooruit moet krijgen en ik neem aan dat een manege paard je heus niet alle hoeken van de bak laat zien ...... denk ik hoor dus niet allemaal aanvallen

Hier kan ik het dus wel mee eens zijn. Bovendien is het voor de TS niet de eerste keer op de rug van een paard! Verder wil ik niet oordelen, want ik was er niet bij en ik ken het paard niet.

@Iski: als je het zo belangrijk vindt dat iedereen taalkundig verantwoord post, waarom heb je dan een taalfout in je onderschrift staan? 'Enigste' wordt misschien steeds meer geaccepteerd, maar het moet toch echt 'enige' zijn!

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:30

Helaas, te laat voor een edit! Maar ik las in één van de posts van Iski ook nog '...van vragen wordt je wijs'........soek de vout.....

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:06

Weer een strakke actie hier hoor. Kimmy wil gaan overstappen vraagt om advies en krijgt alleen maar bagger over zich heen gestort omdat ze naar sporen vraagt.

Weer een typisch geval van "Bokt takt en meegaandheid"
Zo'n kind schrikt zich te pletter

Niks van aan trekken hoor Kimmy er zitten er hier een paar die altijd als een pakketje bom af gaan als het woord "sporen" valt Ze blaffen wel maar bijten voor zo ver ik weet niet

Maar even terug naar je vraag. Wat heb je nodig.
Zo lang je geen eigen paard hebt heb je erg weinig zelf nodig.
Gewoon een paar fijne laarzen en een goede broek is eigenlijk genoeg.

Sporen als die nodig zijn op het paard wat je te rijden krijgt kun je vast van je trainer lenen.

Je kunt natuurlijk veel meer spullen voor jezelf aanschaffen. Het is maar hoe gek je het wil maken. Je kunt zelf sporen, chaps of zelfs een eigen zadel kopen.

Maar dat zou ik allemaal nog niet gaan doen. Pas als je zeker weet dat je dit echt wil gaan doen en je veel lessen gaat volgen en blijven volgen of zelfs aan een eigen paard begint te denken dan zou ik pas beginnen te neuzen naar eigen spulletjes.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:10

Ik zou WEL een stretch spijkerbroek aanschaffen en hij mag niet wijd zijn en slobberen. Broeken die slobberen gaan irriteren aan de binnenkant van je knie. Zijn ze niet stretch, krijg je je been niet omhoog als je die in de beugel wilt zetten. Ze zijn niet duur en kun je ook nog dragen als je niet rijdt. Chaps zijn altjid wel gaaf om te dragen. En in de winter EXTRA fijn want dat geeft toch extra warmte.

Sporen zijn meer voor "later als ik groot ben". D.w.z.: als je lekker in balans bent in een onafhankelijke zit waarbij je met je benen niet meer onnodig stoort en je sporen er dus niet meer per ongeluk bij elke pas en beweging die het paard maakt in zijn buik prikken.