Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:Wat een leuk overzicht! Zijn die paarden na hun vroege zeges nog doorgereden of zijn ze met vervroegd pensioen gegaan oid?
Als ik het zo zie, gaan we de 30 zeker halen!
Eigenlijk zou je moeten weten welke er jong overleden zijn,en waaraan dan. Dat is volgens mij een onuitvoerbaar plan?

Sugarmiss schreef:Natuurlijk zijn de overleden paarden met beenproblemen degenen die voor dit topic het meest van toepassing zijn.

jeddah schreef:Mara wat is het doel dan SM? Ikke blont...
Citaat:Naar aanleiding van een disscussie op dit topic: viewtopic.php?f=4&t=500953&st=0&sk=t&sd=a
rees de vraag hoe oud een quarter gemiddeld wordt en of het de leeftijd van inrijden van invloed is op de uiteindelijke levenduur van het paard.

Sugarmiss schreef:jeddah schreef:Mara wat is het doel dan SM? Ikke blont...Citaat:Naar aanleiding van een disscussie op dit topic: viewtopic.php?f=4&t=500953&st=0&sk=t&sd=a
rees de vraag hoe oud een quarter gemiddeld wordt en of het de leeftijd van inrijden van invloed is op de uiteindelijke levenduur van het paard.
Omdat dit alleen een beeld geeft van de levende paarden is het IMO ook van belang om hier de overleden paarden bij te betrekken. Immers alleen dan kun je zien of het (te) jong inrijden van paarden en het al dan niet genetisch belast zijn met een erfelijk beengebrek gereleteerd zijn.
Het pretendeert geen wetenschappelijke studie te zijn, slechts een overzicht van dingen die we om ons heel allemaal weleens gehoord hebben, maar nooit in aantallen samen hebben gezien.

. Ik vond dit topic wel leuk om een aantal historische data neer te zetten van paarden waarvan we vrijwel zeker uit kunnen gaan dat ze jong zijn ingereden en zwaar belast zijn in hun jonge jaren. En om dan te zien dat ze toch leeftijden tot ver in de 20 halen is toch ook een teken. Al is het nog steeds geen 'bewijs'. 
Jolande schreef:Maar zijn deze paarden overleden of zijn ze gewoon terug getrokken uit de sport dan
Citaat:omdat ze bv. bij een nieuwe eigenaar zijn terecht gekomen die het niet zo zoekt om naar grote wedstrijden te ga. Want dat komt nogal eens voor als ik het zo rond om me heen volg.
Er is al vaker opgemerkt dat het jou alleen maar schijnt te roeren als de QAP's (onbedoeld) negatief in beeld komen.Citaat:Daar kom je nooit volledig achter dus deze lijst creeerd opnieuw een beeld wat niets zegt alleen maar een negatief beeld geeft zonder onderliggend punt.