[WN] western thiedeman?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

western thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 12:59

mijn instructrice adviseerde me om met een thiedeman te gaan rijden, sherley is absoluut niet constant in haar hoofdhouding (en nee, dat is geen rijtechnisch probleem) en dit zou haar daarin kunnen verbeteren.

zijn er western thiedeman teugels? ik heb al bij verschillende webshops gekeken, maar kan ze niet vinden. een engelse thiedemand zijn de teugels toch een stuk te kort van?

ElCamino

Re: western thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:00

in de western heet het de "German Rein" en is gewoon te koop bij de diverse westrn zaken.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:00

ook bij western internet shops? daar heb ik ze namelijk niet kunnen vinden... wel de westernversie van de slof, maar dat is nou ook weer niet nodig

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:03

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:07

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:09

bedankt anya!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:29

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:39

had ik al een pb over gestuurd, moet reitzubeh oer zijn, maar dan zonder spatie

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:39

LiSSy schreef:
mijn instructrice adviseerde me om met een thiedeman te gaan rijden, sherley is absoluut niet constant in haar hoofdhouding (en nee, dat is geen rijtechnisch probleem) en dit zou haar daarin kunnen verbeteren.

zijn er western thiedeman teugels? ik heb al bij verschillende webshops gekeken, maar kan ze niet vinden. een engelse thiedemand zijn de teugels toch een stuk te kort van?

je kan wel een thiedeman gebruiken,maar je paard leert niks bij zo, daar zijn andere methodes voor , wel rijtechnisch , dus!
maar zolang je de theideman erop doet , zal ze met haar hoofd vast "constant" in de juiste houding lopen.
Hoe oud is het paard en is haar gebit in orde?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:46

gebit is in orde, paard is 11 jaar oud.
ze is niet soepel genoeg in haar voorhand, passen zijwaarts en dergelijke vind ze heel erg moeilijk. volgens mijn instructrice moet dat eerst verbeteren voordat de hoofdhouding kan worden verbeterd.
maar omdat ze er in die oefeningen tussenuit knijpt door haar hoofd hoog te houden ben ik alleen maar daar mee bezig en kan ik haar nog niet goed soepeler krijgen.
het is dus idd een tijdelijk oplossing tot ze soepel genoeg is.

hoop dat ik het goed heb uitgelegd

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:55

En het zadel past goed ??

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:57

ja, die past perfect

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:17

LiSSy schreef:
ze is niet soepel genoeg in haar voorhand, passen zijwaarts en dergelijke vind ze heel erg moeilijk. maar omdat ze er in die oefeningen tussenuit knijpt door haar hoofd hoog te houden ben ik alleen maar daar mee bezig en kan ik haar nog niet goed soepeler krijgen.

Ik ben ook bezig met veel werken om de voorhand te versoepelen.
Als het erg moeilijk wordt probeert Digger ook er onderuit te komen door zijn hoofd omhoog te gooien en zelfs een sprong in de lucht te maken
Maar ik doe net of mijn neus bloed en rij de oefening opnieuw. Nu is Digger heel zacht in zijn mond en trekt verder niet de teugels uit mijn handen, misschien is dat het verschil...

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:20

sherley heeft van zichzelf een hele lange nek en het is supermoeilijk om die los van de hand te rijden, ze wil eigenlijk alle ruimte pakken die voor handen is ik ben daar dus continu mee bezig en ik kom dan nauwelijks aan andere dingen toe, dingen die dus belangrijk zijn om haar soepeler te krijgen

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:49

Maar is dat niet veel belangrijker om je eerst op te concentreren?

Lange nek of niet heeft naar mijn idee niet te maken met of het paard nagevelijk is en los van het bit.
Voor mij is dit een basis die er eerst in moet zitten voordat je verder kunt gaan.
Een paard in nagevelijkheid trekken maakt ze juist minder soepel en lekker door het lijf is mijn ervaring.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:34

Ik heb een paar jaar geleden een half jaartje met een thiedeman gereden en het heeft heel goed geholpen. Nu gaat het ook zonder thiedeman goed. Ik begrijp die aversie tegen dit soort hulpteugels niet....... het ligt eraan hoe je er mee omgaat. En zeker bij de wat oudere paarden die het waarschijnlijk verkeerd aangeleerd hebben of gewoon eigenwijs doen!, kan het goed helpen.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 16:45

tja, ik ga af op mijn instructrice, die kent het paard heel goed en ziet mij er wekelijks mee rijden.
met een thiedeman trek je een paard niet in de juiste houding... daar loopt ze wel, maar ze is er meestal ook zo weer uit bij een moeilijkere oefening voor haar doen.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:10

Ik ben niet tegen hulpteugels hoor. In goede handen kunnen ze inderdaad hulp bieden.
Alleen vraag ik me af hoe je een paard soepel kunt rijden als de mond nog niet soepel is, that's all.
Maar dat is een verschil in aanpak, denk ik....

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:36

Jij hebt je paard van baby af aan Vera, ik heb een "oudgediende" van een manege.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 18:17

vera: het paard is in de mond absoluut soepel, als ik haar vraag geeft ze netjes na, dat is het probleem ook niet.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:58

LiSSy schreef:
gebit is in orde, paard is 11 jaar oud.
ze is niet soepel genoeg in haar voorhand, passen zijwaarts en dergelijke vind ze heel erg moeilijk. volgens mijn instructrice moet dat eerst verbeteren voordat de hoofdhouding kan worden verbeterd.
maar omdat ze er in die oefeningen tussenuit knijpt door haar hoofd hoog te houden ben ik alleen maar daar mee bezig en kan ik haar nog niet goed soepeler krijgen.
het is dus idd een tijdelijk oplossing tot ze soepel genoeg is.

hoop dat ik het goed heb uitgelegd

Om haar beter in de houding te houden bij dergelijke oefeningen kan je best wel een aantal keren de thiedeman/drawreins gebruiken, maar ikzelf zal eerst het probleem van de mond meer aanpakken.Ze zal gewoonweg zachter op het bit moeten worden, dat ze nageeft als je vraagt is goed, maar ze moet daarna ook beter in haar houding/frame blijven.
Oudere paarden kunnen behoorlijk stug zijn hierin, soms heb je stugge methodes nodig om dit goed op te lossen.
Met een thiedeman/drawreins zal het paard niet leren LOS van de teugel te lopen, sterker nog, ze zal de hand leren volgen, iets wat niet de bedoeling is bij western.
Of zeg ik nu iets stoms?

Verder, veel succes met je oefeningen! (en excuses voor de ongevraagde tips! )

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:31

Ze kunnen zelfs gaan hangen op een thiedeman en dan ben je verder van huis.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 22:02

kunnen ze op een thiedeman hangen ja? dat had ik er niet achter gezocht....
als ik hem ga gebruiken doe ik dat natuurlijk alleen onder toeziend oog van mijn instructrice

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:07

Ik gebruik sinds een half jaar op advies van mijn instructeur de zogenoemde German martingale, omdat mijn paard flink met z'n hoofd schudde en in de lucht gooide. Tijdens het rijden had ik het gevoel dat ik aan bodybuilding deed. Dankzij de German martingale heb ik geleerd om het gevoel voor zijn mond te ontwikkelen. Het mooie aan de German martingale vind ik dat als het paard nageeft (en de ruiter het paard daarvoor beloont door los te laten), de martingaal niet meer inwerkt. Ik vind het een perfect hulpmiddel om letterlijk het fingerspitzengefuhl te ontwikkelen: te leren je handen te sluiten of druk uit te oefenen als het nodig is, los te laten, te ontspannen en mee te geven als het paard nageeft. Het is uiteraard niet de bedoeling dat je vast blijft houden en met behulp van de German martingale je paard in de krul trekt. Op de langer termijn 'verlies' je het dan toch van je paard. Hij is altijd sterker. Door de martingaal op de goede manier te gebruiken, kan je paard lichter worden op het bit. Ik ben in ieder geval tevreden met het resultaat. Mijn paard schud en gooit niet meer met zijn hoofd (in die zin heeft de martingaal begrenzend gewerkt), ook niet als ik hem zonder zadel + touwhalster rijdt en is nageeflijk en soepel op een gewone snaffle. Ik bouw nu het gebruik van de martingaal langzaam af, door de martingaal niet meer op het laatste ringetje van de teugel te bevestigen. Ik heb een leren exemplaar, maar er zijn ook exemplaren van nylon te koop. Ik heb de mijne gekocht te Madepolder.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 07:10

Ze kunnen op een thiedeman net zo gaan hangen als op een gewone teugel, dat is een kwestie van gebruik. Als je er goede hulp bij krijgt, moet dat geen punt zijn maar ook zelf merk je dat direkt.
Een drawrein is volgens mij heel anders, daarbij kan het paard echt niet met zijn hoofd omhoog, dus ook geen kant op bij struikelen..... eng....