[WN] Bit manegetest: Onbegrepen maakt onbemind...... ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jip

Bit manegetest: Onbegrepen maakt onbemind...... ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 21:58

Pittig artikel in de Bit, die toch ook weer te denken geeft.
Bit is dit keer bij Diana Pieters geweest van Westernstable Westerkwartier. ( de namen staan ook vermeld in het artikel dus ik neem aan dat het hier ook gewoon kan staan )

Op zich zijn ze zeer positief over de manege, de paarden, tuigage, stallen etc zijn prima maar.... over 1 ding niet.

Paar quotes:
"flossen met het bit blijkt de juiste hulp. Wij hopen op een actie van de instructrice. 'slaat zij de amazone van het paard of mogen wij dat doen?" De teleurstelling is groot wanneer de instructrice naast de amazone gaat staan en de hulpen nog eens voor doet. Ze maakt dezelfde beweging met haar handen ......... "

De opmerking van pieters aan het eind:
Pieters is teleurgesteld. Volgens haar begrijpen wij, zoals zo velen, te weinig van de sport. Ons oordeel is daarom ook niet objectief. "Onbegrepen maakt onbemind", zegt.

Of mag dit weer eens niet gezegd worden en is Bit een flutblad en weet het niet waar het over praat etc.......................
(nogmaals, de rest was prima maar waarom altijd dat gekloot met die paarden )

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:02

huh ik volg het niet helemaal.... wat is er fout met deze paarden dan... ik heb het nog niet gelezen.... maar doet de instructrice het fout of zijn de paarden slecht???

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:03

Ik heb het ook net gelezen ja. Maar naar mijn idee is dit wel een eerlijk artikel en er is ook geschreven over positieve punten. Maar dit is wel heel jammer ja, en ook niet mijn manier van omgang met paarden als ik het zo lees.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:04

Aaronenarie schreef:
huh ik volg het niet helemaal.... wat is er fout met deze paarden dan... ik heb het nog niet gelezen.... maar doet de instructrice het fout of zijn de paarden slecht???

Het komt er op neer dat er nogal met wat ruk en plukwerk wordt gereden en dat dat niet aangepakt wordt maar dat men er ook onderricht in krijgt.

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:13

cornelie schreef:
Het komt er op neer dat er nogal met wat ruk en plukwerk wordt gereden en dat dat niet aangepakt wordt maar dat men er ook onderricht in krijgt.

ow okee... gelukkig wordt daar bij ons op de manege wel wat van gezegt als beginnende ruiters zoiets doen

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:36

Ik heb Willem het zelf ook zien doen helaas, dus zijn leerlingen weten niet beter.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:55

Aaronenarie/nav flossen schreef:
ow okee... gelukkig wordt daar bij ons op de manege wel wat van gezegt als beginnende ruiters zoiets doen

Bij gevorderden is het dan ineens wel goed ??

Ik heb helaas geen Bit, iemand met een scanner per PB, want openlijk plaatsen mag niet.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:00

Ja het was weer een tenenkrommend voorbeeld wat de westernsport geen goed heeft gedaan, helaas.
Zoals men er nu tegen aankijkt rijden we rond met martingaals om kissings spines te voorkomen, flossen we onze paarden achterwaarts, tikken we onze paarden de circel in met de teugel, plukken we graag en hebben we prikkers om onze paarden in beweging te zetten.
Kan me voorstellen dat de Bit met open mond heeft rond gereden daar.....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:05

Misschien moet de Bit eens uitgenodigd worden door een ruiter die wel weet hoe het moet.

Jolande

Re: Bit manegetest: Onbegrepen maakt onbemind...... ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:06

Citaat:
Of mag dit weer eens niet gezegd worden en is Bit een flutblad en weet het niet waar het over praat etc.......................

De waarheid mag gezegd worden hoe treurig het ook is in dit geval. Jammer dat ze daar denken dat tandenflossen erbij hoort om een paard iets te leren en dat ze vinden dat het Bit het niet begrijpt. Gelukkig begrijpt Bit het flossen niet, want het hoort bij geen enkele rijstijl imo! Dus ook niet bij western! Toch jammer, de rest van het artikel is best positief. Toch vind ik het heel terecht dat ze dit melden. Misschien dat ze daar nu wakkergeschud zijn?

edit: misschien dat WSW zelf kan reageren?
Laatst bijgewerkt door Jolande op 11-11-05 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:09

*gaat BIT maar eens uit 't folie trekken*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:14

Jolande schreef:
Misschien dat ze daar nu wakkergeschud zijn?
Het is te hopen, maar als van minimaal 2 trainers/lesgevers die rijstijl als 'normaal' wordt ervaren, zie ik dat nog niet 1-2-3 gebeuren.

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:17

Wranglerbutt schreef:
*gaat BIT maar eens uit 't folie trekken*

Heb ik ook net gedaan!
En ook gelijk geprobeerd te scannen, maar dat lukt helaas nog niet zo best. (nieuwe scanner - nieuw programma)

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:28

Ik heb net het artikel gelezen en eigenlijk vind ik er niet veel op aan te merken.
Als inderdaad datgene gebeurt in de lessen wat ze beschrijven, dan kan ik er ook helemaal inkomen dat ze dat beschrijven.
Verder worden alle andere dingen zeer positief beoordeeld met de volgende cijfers
paarden 7
omgeving 8
tuigage 8
kantine 8,5
omgang ruiters/paarden 6
stallen 8,5
en helaas instructie 4

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:34

Zijn er andere Bit-tests waarbij een 4 voor instructie gegevens is en zo ja met welke achterliggende reden.

Ik probeer in te schatten hoe 'zwaar' de 4 telt.

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:38

Tja, dat zal ik zo niet uit mijn hoofd weten. Dan moet ik gaan zoeken, maar ik denk dat dat wel morgen gaat worden.

(heb je inmiddels al een scan van iemand ontvangen of moet ik nogmaals met mijn scanner gaan stoeien?)

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:10

Als er al eens een wat laag cijfer gegeven werd voor instructie dan was het vaak vanwege dingen als niet genoeg aandacht, afwisseling etc.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:44

Ik heb het nog niet gelezen.
Heb het blad vandaag gekregen via de post

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 08:52

Ik heb express dit topic opgezocht nav het artikel.

Ik heb ook western gereden( even) maar kreeg dus een sik van de vreemde hulpen die ik moest geven( niet op deze manege)
Zo kreeg ik op mijn eerste buitenrit constant te horen dat ik moest blijven zitten, maar het tempo lag wat hoog en ik begon te stuiteren. Ik wil een paard op een buitenrit niet pesten dus ik wil gaan lichtrijden, nee mag niet, zitten.
Daarna wilde ik op deze manier niet meer op buitenrit. Ook het verhaal van iemand laten klunzen en aandacht besteden aan de betere herkende ik, zelf gaf ik dan maar stiekum wat engelse hulpen, dan ging het paardje wel weer naar voren, maar eigenlijk kwam ik niet om dat te leren.
Flossen mochten we, denk ik, niet, ik ben geloof ik nooit achterwaarts gehoeven... Wel moesten we eindeloos naar uitleg over barrelracen en een wedstrijd proef luisteren terwijl we stilstonden( het vroor en het was een open manege bak) 1 persoon in onze les zou nl meedoen aan die wedstrijd en had zich in deze les laten inschrijven, de rest waren absolute rookies. Maar voor die ene was de les dus helemaal aangepast. Na 5 lessen ben ik nog een half jaar bij een particulier les genomen, dat beviel veel beter!

Ik herkende dit dus wel, jammer want western kan zo leuk zijn, juist het rijden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 09:57

Ik vindt t wel op een eerlijke manier geschreven. Afgezien van de instructie is het positief. Ik was onlangs op een stal in den haag, dan weet men wel over welke stal ik het heb, en daar werd ook een paardje op z´n zachts gezegt achterwaards getrokken, vol met de teugels in de mond, mond open, en tegen de muur aangezet. Er staan tien man in de bak , en er wordt niets gezegd. Zolang dit geaccepteerd wordt, zullen er negatieve reacties in de publiciteit komen.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:04

ik ken deze manege niet, de rest kan allemaal wel oke zijn, maar je komt er uiteindelijk voor de lessen en als die niet goed zijn....
eerder heeft er in de bit ook 2x een recensie over een westernmanege hier vlakbij geweest, waarbij ze erg positief waren, maar bijna iedereen die ik ken heeft juist hele slechte ervaringen met die manege....(inclusief ikzelf)
dus eigenlijk moet je er gewoon zelf heen gaan om te beoordelen. (bit lezers zijn toch de wat ervarener lezers, dus die weten wel een beetje waar ze op moeten letten)

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:30

Ik rij bij de betreffende manege!
Ik ben zeer tevreden over het lesgeven!

Ik weet ook dat de mensen van bit onverwachts zijn gekomen. De les die ze hebben gezien was een beginnersles.
Na de les hebben ze verteld dat ze van de bit waren.
Ze waren toen heel positief over alles.
En toen kwam het artikel.....
En dat is dus best wel negatief. Ik heb het zelf nog niet gelezen, maar ik vind het wel raar.

Mijn mening is dat op deze manege goed les wordt gegeven, ik heb in de loop der jaren hier in het noorden op verschillende plekken wel eens een les genomen, en ik vind dat op WSW goed les wordt gegeven!

@Missnynke: toen ze daar de test deden, moet dat van te voren afgesproken zijn, kijk maar eens naar de foto's!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:36

Natuurlijk vertellen ze niet dat een test komen doen, want dan kun je ervan uitgaan dat alles picobello geregeld is er netjes uit ziet en de lessen aangepast worden. Dat is nou net de kracht van de Bit-test het onverwachte binnenvallen en kijken hoe het werkelijk is. En al met al komt die stal er best aardig uit, alleen door de lessen worden alle vooroordelen helaas weer bevestigd. En dat dit een beginnersles was waarin dat zagen ook nog wordt goedgekeurd en gestimmuleerd maakt het alleen maar veel triester. Want dat wat je in het begin leert blijf je gebruiken omdat je denkt dat het zo hoort. Ik heb meelijden met die paardjes! Voor mij is zagen een duidelijk teken van onkunde maar dat is mijn mening.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:43

Ik heb er les gehad. Blijkbaar van een andere instrecteur, ik moest altijd mijn handen zo stil mogelijk houden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:44

Ik heb begrepen dat er vooraf telefonisch kontakt is geweest waarbij door D. Pieters werd aangegeven dat zij gelooft in een diervriendelijke manier van rijden, rouwdouwers zijn bij haar aan verkeerde adres etc.

Als je als Bit dan met een bepaald beeld voor ogen ergens gaat kijken en je ziet dit, dan valt dat idd erg rauw op je dak.