[WN] paardenpleidooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iski

paardenpleidooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 01:18

Beste Mensen,

Wat mij betreft is het onderwerp (NK-Reining) wel voldoende uitgemolken. Ik geniet van de reacties zoals jullie genieten (blijkbaar) van mijn overpeinzen. Ik zal eens zien of ik nog meer inspiratie op kan doen op de komende shows.

Wat ik feitelijk aan de kaak wilde stellen is dat de mensheid blijkbaar in staat is om over de rug van een dier, en in dit verband mogen we dat letterlijk nemen, het eigen ego te voeden. En hoewel dit een open deur en van alle tijden is, blijf ik me erover verbazen.

Duizenden jaren van evolutie en ontwikkeling hebben ons niet gebracht tot een graad van beschaving waarin we respect hebben voor de dieren maar, integendeel, deze dieren tot ons eigen nut en vreugde ge- en misbruiken.

Is paardrijden daarmee gedegradeerd tot een misbruik van het dier? Niet per definitie. Maar de wijze waarop sommige mensen het dier zijn wil oplegd is wel een vorm van misbruik. En daar waar oude zogenaamde 'trainingsmethoden' in zwang waren om de wil van een paard te breken, soms bijna letterlijk, hebben deze onderhand plaatsgemaakt voor meer diervriendelijk en bijna wetenschappelijk onderbouwde methodes om nog steeds hetzelfde doel te bereiken: de onderwerping aan onze wil van het paard.

Roergangers als Pat Parelli, Monty Roberts en andere Natural Horsemanship goeroes hebben ons nieuwe methodes gebracht om langs andere en zachtere wegen het doel te bereiken: een paard dat doet wat wij willen omdat hij het zelf wil....... "a good trainer can train a horse to do what he wants, the best trainers can make a horse want to do what you want".

Maar zelfs gelouterde mannen als Ray Hunt blijken er bij nadere observatie ruige trainingsmethoden op na te houden. In de afgelopen 20 jaar waarin ik Amerika afgestroopt heb en zoekende ben geweest naar de groten der aarde op het gebied van trainingsmethoden ben ik slechts weinigen tegengekomen die op diervriendelijke manier hun doel bereikt hebben. En ik heb zo onderhand alles gezien, van de trainers van de CHA tot de ranches op afgelegen plekken waar er nog gewoon een dikke paal in de grond staat waar je een paard aan vast bindt om uit te 'sacken'.

Het geeft geen pas om op dit medium naam en toenaam van mensen die zich ruiter noemen te vermelden. Maar naar mijn onbescheiden mening is iemand die zich ruiter noemt maar tegelijkertijd pijn aanwend als middel om zijn doel te bereiken het doodschoppen niet waard.

Het ergst zijn de mensen (nou ja...mensen..) die het paard pijnigen en dit verdedigen door hetzij aan te geven dat je 'er geen verstand van hebt' of, nog erger, zich voordoen als expert en weten waar ze mee bezig zijn.

In een publikatie in een Zwitsers Ruiterblad 2 jaar geleden las ik de resultaten van een wetenschappelijk onderzoek naar de druk op het bit van een Western bereden paard versus een dressuurmatig bereden paard. Bij het dressuurmatig gereden paard was de teugeldruk 25 kilo maar met dien verstande dat er gebruik gemaakt werd van een diervriendelijke (?) trens. De Westernruiter deed het een stuk beter, daarbij was de teugeldruk 'slechts' 12 kilo. De resultaten van dit onderzoek probeerden aan te tonen dat Western-riding minder dieronvriendelijk is dan het traditionele Dressuur rijden.

Welnu, ik daag iedereen uit om een gewicht van 12 kilo aan een bit te hangen en dat vervolgens in de eigen mond te nemen...en dan de buurman die een hekel aan je heeft te vragen om er eens lekker aan te trekken....ik hoop dat de nieuwe ziektekostenverzekering een goede tandarstkosten dekking heeft, zo eentje waarbij de verdoving inbegrepen is.

In mijn oorspronkelijke topic haalde ik uit naar de Reiners, en niet onterecht. Maar ook de andere discipline's kennen hufters en hufterinnen (nieuw woord voor de Dikke van Dale voor 2009) die zich aangesproken zouden moeten voelen. Maar goed, de Reiners spannen in dit verband de kroon.

En iedereen, Reiners incluis, die zich aangesproken voelt zal wel roepen dat ik er geen verstand van heb. Welnu, ik heb les gehad van Nederlandse Trainers en heb zeer vele clinics in Amerika gevolgd en zeker niet van de eerste de beste, dus inderdaad, ik weet er niks van. Maar ik wil het ook niet WETEN, ik wil VOELEN. En daarin gaan al die Reiners die ik aan wil spreken mank, het gevoel voor het paard ontbreekt.

Dus al die opgepompte ego's die d.m.v. pijn en intimidatie een dier hun wil opleggen en dat ook nog rationeel proberen te verdedigen ter meerdere eer en glorie van zichzelf zouden geboycot moeten worden. Wanneer we in de krant lezen over mishandeling van een paard, soms zelfs de dood ten gevolge hebbende, schreeuwen we moord en brand.
Maar wanneer BNers in de Western Wereld hun paard in de avonduren, wanneer ze denken dat niemand het ziet, 30 spins achter elkaar linksom en zonder enige pauze nog eens 30 rechtsom laten maken onder het mom van verantwoorde trainingsmethode, en het dier totaal afgemat en pompend in het zweet aan zijn lot overlaten terwijl er verder niemand iets over zegt/schrijft en diezelfde oetlul de volgende dag bejubeld wordt omdat hij eerste en derde wordt (overigens bejubeld door dezelfde idioten waartoe hij behoort) en het blijft zonder enige vorm van repercussie (sorry reiners...moeilijk woord), dan roepen wij het zelf over ons af dat deze mensen (nou ja...mensen) hun gang kunnen blijven gaan.

IK weet dat het Bokt-regel is om geen namen te noemen en al helemaal niet in negatieve zin. Is ook niet nodig want de halve Western Wereld weet inmiddels welke 'ruiters' hier bedoeld worden.

Maar ik heb ook uiterst positieve dingen gezien en, mogelijk, vreemd genoeg in de cutting, een vrouwelijke ruiter (dank je wel Aaltje) die met haar vingertoppen de teugels beroerd, een man die in de cutting volgens mij eerste werd en zijn paard tussen de bedrijven door niet alleen rust maar ook waardering gaf. Alles beter dan 'de zoon van' die niets anders deed dan 'zagen' aan de mond van zijn paard in een poging de andere ruiters en het publiek te overtuigen van zijn uitmuntende rijstijl....... voor mij gewoon een banketstaaf op een paard, het afschieten niet waard. Maar ja, geld, ego en afkomst, een dodelijke combinatie voor het arme dier.

OK, een lang betoog voor een betere omgang met het paard. In de USA heet het equivalent (moeilijk woord heren Reiners) van de dierenbescherming Amican Humane Society. Het woord Humane in dit verband is veelzeggend. Maar ja, hoewel veel western ruiters pretenderen engels te spreken (ze kunnen Whoa, jog, walk en lope uitspreken), de inhoud van de begrippen is hun blijkbaar vreemd.

Ik wens alle paarden een Humane eigenaar en ruiter toe. En die ruiters die dat niet zijn..komop mensen...laat het weten, horen, voelen......ik roep alle bokt-lezers daartoe op, het is mede onze verantwoordelijkheid om dit soort ruiters te ontmoedigen hun praktijken voort te zetten en dat kan enkel door hun ego's onderuit te halen.

Ik reken op jullie. Tot ziens op de eerstvolgende show....

Iski

Wranglerbutt

Re: paardenpleidooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 02:22

Allereerst: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Beste Iski, een indrukwekkend betoog, al vind ik woordkeuze hier en daar [wederom] wat gechargeerd [ik kom zelf meer uit pacifistische hoek ]. Ik ben het grotendeel met je eens. Goede resultaten kunnen ook worden behaald door ruiters/trainers die met respect met hun rijdier omgaan. Gelukkig hebben we hiervan in Bunschoten weer enkele lichtende voorbeelden kunnen zien. Ja, zelfs in de reining!
Wat mij betreft kan dit onderwerp niet vaak genoeg ter sprake worden gebracht, al vermoed ik dat sommigen zullen reageren met termen als "alweer dat gezeur" of nog wat grover.

Wat jij hier bespreekbaar tracht te maken, is reeds door velen eerder geprobeerd.
Moet het onderwerp daarom maar blijven rusten? Wat mij betreft zeker niet!

Mijn tactiek? Ik stem met mijn voeten en laat trainers die dieronvriendelijk methoden gebruiken en/of die baby's [1,5 - 2,5 jarigen] inrijden links liggen. Bij een in mijn ogen paardonvriendelijke trainer volg ik geen lessen of clinics en ik zou geen door hem/haar getraind paard - van welke leeftijd dan ook- willen kopen. Wat mij betreft een kwestie van principes.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 06:26

Heel mooi pleidooi Iski, ik voel me dus absoluut niet aangesproken omdat ik met mijn paard wil samen werken, en als iets niet lukt stop ik en ga ik terug naar de basis.

Ik zie idd zo veel ruiters op wedstrijden die rukken, plukken, zagen en wat al niet meer voor ellende uit moeten menen te halen om de paarden zover te krijgen dat ze goed stoppen ed.
Ook ik heb ruiters gesproken die heel stoer vermelde dat ze pas om half 4 in bed lagen omdat ze nog even de paarden getraind hadden
De idioterie!!!!!!!!! Ga dan motorcrossen.................

PlauGenGuy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 06:40

Iski,

Ik ben het grotendeels met je eens. Ik kan mij ook heel druk maken over mensen die slecht met hun beesten omgaan (niet alleen paarden).

Duizenden jaren van evolutie en ontwikkeling hebben ons niet gebracht tot een graad van beschaving waarin we respect hebben voor de dieren maar, integendeel, deze dieren tot ons eigen nut en vreugde ge- en misbruiken.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de arme paarden, je moest eens weten op wat voor niveau mensen soms met elkaar omgaan. Dat vind ik net zo erg of misschien nog wel erger dan hoe mensen met hun paard omgaan. (beetje off-topic misschien, maar toch...)

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:09

Citaat:
PlauGenGuy: Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de arme paarden, je moest eens weten op wat voor niveau mensen soms met elkaar omgaan. Dat vind ik net zo erg of misschien nog wel erger dan hoe mensen met hun paard omgaan. (beetje off-topic misschien, maar toch...)

Je hebt hier een grote kern te pakken, hoor! Mensen die in de grondslag niet met zichzelf en/of anderen om kunnen gaan (hier en daar missen ze nog wel eens een beetje empathisch vermogen bijv.), zie je terug in de omgang met dieren. Dieren kunnen zich nl. moeilijker verdedigen, lekker makkelijk.

Zo Iski, met Norman gesproken? (je voorganger in de Quarter met name).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 07:46

ook hier nog even een reactie

super zoals jij het neer schrijft, het is zo waar!

nog steeds zien veel mensen een dier als een ding dat gebruikt kan worden voor hun doel
of dat nu om de jacht gaat, de afgedankte (jacht)honden, eenden en ganzen voor lever enz enz

zelf probeer ik het goede voorbeeld te laten zien en bij de goede trainers te raden te gaan voor hulp
en ja ik zeg er wat van als ruiters lomp zijn naar hun paard, hun frustratie reageren ze maar af op wat anders
maar in dit land waar de trainers schaars zijn is het moeilijk een onervaren ruiter ver weg naar een goede trainer te krijgen als er in de buurt ook één zit waar de ervaren ruiter van gruweld maar in hun ogen heel wat is

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:07

He he eindelijk,het is weer tijd voor de moeder van alle topics.
Nu gegoten in een epistel dat niet op mijn scherm past.
Helaas toch weer niets nieuws te melden.Maar het gaat natuurlijk om de herhaling.
Ook de reacties zullen niet anders zijn dan die van 2000 of 2001 of 2002 of 2003 of 2004.

Ook weer mooi de bekende oproep*we gaan er met zijn allen wat aan doen*
Ik zie het al voor me op de volgende wedstrijd aan de ene kant de groupies met hun dierlijke keelklanken en aan de andere kant de dames van Bokt die op een geciviliseerde en rustige manier de dierenbeulen een halt toeroepen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:08

Hahahaha... dat wordt vechten Blaze

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:11

Blaze schreef:
aan de andere kant de dames van Bokt die op een geciviliseerde en rustige manier de dierenbeulen een halt toeroepen.

Ooooh ja, het komt dus op de dames neer om deze wantoestanden aan te pakken. De 'heren' vinden het allemaal klaarblijkelijk geen probleem... Of is het zelfs het 'ouwe jongens krentebrood'-systeem?? Hm??

Girrrrrlpowerrrrrrr

(het is inderdaad meer van hetzelfde, maar ik heb wel het idee dat het effect heeft? Al is het maar een klein beetje??)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:15

Ik ben wel niet op het NK geweest maar snap helemaal waar je vandaan komt iski.

Zo heb ik de afgelopen week ook wat overpeinzingen gehad, ik kreeg de catalogus van SSTack binnen en ik schrik er gewoon van wat allemaal te koop is. Van de 100+ bitten die erin staan zou ik er maar 1 durven gebruiken. Martelwerktuigen zijn het.

Dan door naar de teugels, tegenwoordig bijna allemaal verzwaard. En niet om het "slingeren" tegen te gaan, nee, "Helps keep your horses head down". Bah.

Dan ging ik door naar de Neaksweats voor de Halter, tegenwoordig heb je er eentje die je met een haardroger op warmt en op blaast. "More sweat than ever!" Nu ben ik niet vies van een hals zweten tijdens het longeren bij een halter paard, maar toen ik dit allemaal zag dacht ik: Nooit meer. Op deze manier hoeft het van mij allemaal niet. Als je dan ook nog hoort dat er op het EK "ineens" veel uitvallers waren toen men te horen kreeg dat alle winnaars een drugtest kregen dan denk ik helemaal, waar zijn we mee bezig?

Het ging toch om paardrijden? Om talent van ruiter en dier? Toch niet om wie de beste combinatie kan maken van het engste bit, zwaartste teugels, beste sweat en stiekemste drugs? Het ging toch om paardrijden? Je weet wel, samen proberen wat te bereiken, en lukt het niet, dan meer les, meer lezen, meer oefenen, samen.

Ik vind het dus wel steeds erger worden. Ik weet zeker dat ik die teugels/bitten/neaksweats en drugs allemaal niet voorhanden had 5-10 jaar geleden. Nu is alles "readily available".

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:17

Hm, voordeel voor mij dat ik die catalogi niet heb/lees.... :/

Maarre, ik trek mijn eerdere opmerking in... helaas... ik word er bijna verdrietig van.... leuk joh, paardrijden..

Maarre, waar blijven de mensen die altijd zeggen dat dit alles niet waar is, dat het overdreven is en zelfs een vorm van afgunst??

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:24

Die houden wijzelijk hun mond

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:30

Mooi verwoord Iski, maar met die gewichten zit je er een beetje naast. Zo'n gewicht is namelijk al de hoeveelheid die je meet als je eraan hangt, dus niet eerst een gewicht van 12 kilo erin stoppen en daar nog eens aan gaan hangen. Dan kom je veel hoger uit. Zet maar eens 1 voet op de weegschaal...

Ik ben wel nu extra gemotiveerd om te breken met mijn instructrice. Ze is geen reiner, maar wie een beetje heeft opgelet in Bunschoten heeft het vast wel gezien. Ik weet wel hoe ze aan die methodes komt. Ik heb zelf ook die clinic van die amerikaan gezien. Gelukkig heb ik een aantal weken geleden al gemerkt dat deze methoden niet werken bij mijn paard, waarschijnlijk omdat ik er zelf niet achter sta. Ik ben benieuwd of iemand weet over wie ik het heb en of het dus meerdere mensen is opgevallen. Stuur me dan ff een PBtje.

Ik moet trouwens nog bekijken wat ik ga doen; even zien hoe ze haar methoden in de lessen doorvoert. Ja, ik weet wel, zulke mensen moet je helemaal mijden, maar ik weet niet zo goed of ik het nou verkeerd zie...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:31

Cer schreef:

Maarre, waar blijven de mensen die altijd zeggen dat dit alles niet waar is, dat het overdreven is en zelfs een vorm van afgunst??

Of ze hebben geen computer op hun werk

Het zijn en blijven de uitzonderingen die zich verlagen tot deze praktijken.
Ik zou het geen afgunst noemen,wel een eenzijdige kijk op de dingen.
Maarja ik ben geen reiner dus ik weet het niet

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:36

Dus, omdat het uitzonderingen zijn, moeten die zeurderige boktpennys er maar over ophouden? Ik heb het idee dat het in de loop der jaren uitzonderingen (en ieder persoon is er 1 teveel) zijn geworden. Dus als we door blijven zeuren, houdt het wellicht een keer op, althans, in Nederland?

Citaat:

Ja, en ik rij geen wedstrijden, dus ik kan niet rijden, en dus weet ik het ook niet, maar ik zeg het lekker wel
Jij rijdt tenminste nog, en je rijdt wedstrijden en DUS weet je heeeeel veel

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:38

LindyH schreef:

Ik ben wel nu extra gemotiveerd om te breken met mijn instructrice. Ze is geen reiner, maar wie een beetje heeft opgelet in Bunschoten heeft het vast wel gezien. Ik weet wel hoe ze aan die methodes komt. Ik heb zelf ook die clinic van die amerikaan gezien. Gelukkig heb ik een aantal weken geleden al gemerkt dat deze methoden niet werken bij mijn paard, waarschijnlijk omdat ik er zelf niet achter sta. Ik ben benieuwd of iemand weet over wie ik het heb en of het dus meerdere mensen is opgevallen. Stuur me dan ff een PBtje.

Daar gaan we weer.
Raadsels raadsels.Wie zou het zijn.
Volgens mij mag je wel namen noemen als je zelf de ervaring hebt,niet als je het via via hebt.
Misschien wil de bedoelde persoon zich wel verdedigen en niet via PB’s zwart gemaakt worden.
Misschien ken ik haar en ga jou vertellen dat jij er totaal geen kijk op hebt.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:38

En ik ben een afvallige dus ik houd helemaal mijn mond maar

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:42

Blaze schreef:

dit vind ik een rare opmerking
ik ken zat niet reining ruiters maar pleasure-trail-horsemenship ruiters die echt nooit met hun takken aan mijn paard mogen komen
ook onder hen zitte nare snijbonen

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:46

cornelie schreef:
En ik ben een afvallige dus ik houd helemaal mijn mond maar

Ga ik naast je zitten....... . Samen zwijgen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:46

spatter schreef:

Ik niet,het hele topic gaat over de mannelijke reiner

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:48

LindyH schreef:

Ik ben benieuwd of iemand weet over wie ik het heb en of het dus meerdere mensen is opgevallen. Stuur me dan ff een PBtje.

Karin van Bekkum is in een ander topic ook al genoemd dus waarom zo geheimzinnig???

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:48

Blaze schreef:
spatter schreef:

Nee hoor, ook andere hufters en hufterinnen......... .

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:49

foutje, dit topic gaat over paardenpleidooi en volgens mij over alle ruiters
jij bedoelt een andere topic

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:50

Blaze schreef:

Das nie waar
Het gaat over reiners incluis.. onder andere...

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:52

oja klopt mijn welgemeende excuses